Karlsonator 12

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3258
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Karlsonator 12

Bericht door MechanicalAnimal »

Dikke dingen 8)


Mijn zooitje staat in de gang klaar! Inladen bij wat normalere temperaturen :mrgreen:
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3258
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Karlsonator 12

Bericht door MechanicalAnimal »

Shadow schreef: ma 04 mei 2026, 16:20

een paar Ciare NDCX 12-1 coaxen

Filter is naar idee van B&C, die dezelfde driver onder hun naam op de markt brengen
Stel, men treft dit topic en geraakt op de website van B&C.....welke driver zou dit dan zijn? Ze hebben er 6 coaxen in hun 12"line-up.

Maar als ik dat zo even gauw bekijk dan vallen die B&C nieuwprijzen niet in de categorie....."dat is ff leuk voor de grap" :mrgreen:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Karlsonator 12

Bericht door Shadow »

Die Ciare is het zusje van de B&C 12NCX maar die is niet meer leverbaar en de B&C 12CLX64 komt er het dichtst bij in de buurt, prijs gaat ook nog wel.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3258
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Karlsonator 12

Bericht door MechanicalAnimal »

Oef!......kleine 300 het stuk via TLHP........dat is me ff te gortig voor nu. Die Ciare's 2dehands waren een mooie vondst van je.

Eerst de Mini's maar eens in elkaar drukken om de ergste zelfbouwkriebels maar eens te krabben.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Karlsonator 12

Bericht door Pjotr »

Och, je moet het ook maar nodig hebben... :D
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3258
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Karlsonator 12

Bericht door MechanicalAnimal »

@Pjotr: nodig niet, maar wel zeer begeerlijk naar wat ik gehoord had in Breda ;-)

Ik wist het prijsniveau van B&C niet......soms verbaas ik me over de betaalbaarheid van gewoon goede drivers ((voor een mini-setje heb ik nu een paartje DaytonAudio 5" breedbanders) dus ik dacht ik pols ff naar een prijs. Je weet maar nooit of dat in de categorie "beter mee verlegen" valt :mrgreen:

Misschien na de DaytonAudio eens kijken of er een setje B&C 5 inch coax-en nog een leuke upgrade is.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Karlsonator 12

Bericht door ds23man »

B&C is een fabrikant van Pro Audio drivers, dan moet je niet van een goedkope prijsstelling uitgaan.
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3081
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Karlsonator 12

Bericht door beijert »

Ja, dat zou ik toch van marktplaats oid trekken.

Voor 300,- heb je een stoffig ongebruikt setje PHL 4071 met BMS 4450 achterop :-"
Hier aan het proefpassen
Hier aan het proefpassen
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Karlsonator 12

Bericht door Pjotr »

Dayton levert bizar veel waar voor het geld. Ik heb de RS100 in een setje desktops zitten, is gewoon erg goed voor 45 euries. Maar vrijstaand mist dat toch wel veel slam. Om het klankbeeld te evenaren qua detail en resolutie met meer slam kom ik ook uit op een 5 1/4 incher in de 300-400 euries categorie uit.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Karlsonator 12

Bericht door Shadow »

We konden in ieder geval concluderen dat de Karlsonator met een hoge Q driver prima werkt....
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3258
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Karlsonator 12

Bericht door MechanicalAnimal »

Gelukkig zag ik op DIYaudio dat er naast de K12 ook de Karlsonator 8" plannen rondzweven :mrgreen:

Want die 12 incher kasten zijn wel heel groot, ik heb maar een enkele garage als workshopje, én een 8 inch driver maakt het allicht wat betaalbaarder. Dan kan ik wel gewoon gaan voor zo'n dikke kwaliteits-COAX. Ik ben nog steeds gehecht aan mijn "originele", maar als ik hoor hoeveel beter het kan klinken dan neig ik wel naar een opvolgend setje.

Anyhow...vanavond even het zaagplan uitwerken voor de Mini's. Ik heb al wat resthout te tevoorschijn getrokken.

beijert schreef: ma 01 jun 2026, 14:31
Ja, dat zou ik toch van marktplaats oid trekken.

Voor 300,- heb je een stoffig ongebruikt setje PHL 4071 met BMS 4450 achterop :-"
IMG_20260504_171919.jpg
Heey, ook een Karlson, van jouw hand?, die kan ik niet vinden op mp
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3258
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Karlsonator 12

Bericht door MechanicalAnimal »

Shadow schreef: ma 01 jun 2026, 15:56
We konden in ieder geval concluderen dat de Karlsonator met een hoge Q driver prima werkt....
en hoe zeg :shock: ook leuk om eens een COAX te horen, dat was voor mij de eerste keer dat ik (in elk geval bewust) zo'n driver hoorde.

Dat beviel mij prima :rock:
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3081
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Karlsonator 12

Bericht door beijert »

MechanicalAnimal schreef: wo 03 jun 2026, 8:46
beijert schreef: ma 01 jun 2026, 14:31
Ja, dat zou ik toch van marktplaats oid trekken.

Voor 300,- heb je een stoffig ongebruikt setje PHL 4071 met BMS 4450 achterop :-"
IMG_20260504_171919.jpg
Heey, ook een Karlson, van jouw hand?, die kan ik niet vinden op mp

Nee, klopt. Die wil ik er nog eens op zetten. Verwacht er de komende jaren niets mee te gaan doen.

Die kasten heb ik ook nog staan (zonder achterplaat) om mee te testen. Maar momenteel andere prioriteiten.
Die zijn overigens qua formaat een beetje gelijk aan de jouwe volgens mij.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3258
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Karlsonator 12

Bericht door MechanicalAnimal »

@Shadow: is dit de bouwtekening die jij gebruikt hebt?

ik heb op DIYaudio de 6 en 8 inch tekeningen inmiddels omgezet naar metrisch....ik moet alleen de "orioginele" Karlsonator tekening nog omzetten.

Karlsonator Original.jpg
beijert schreef: wo 03 jun 2026, 12:33

Nee, klopt. Die wil ik er nog eens op zetten. Verwacht er de komende jaren niets mee te gaan doen.

Die kasten heb ik ook nog staan (zonder achterplaat) om mee te testen. Maar momenteel andere prioriteiten.
Die zijn overigens qua formaat een beetje gelijk aan de jouwe volgens mij.
Ah ok, helder :D dat lijken ook meer Karlson's dan Karlsonators, die laatste hebben een andere verhouding en zijn voornamelijk wat hoger.
Persoonlijk vind ik de verhouding van de Karlson's bij 12 en 15 inch een stuk beter om te zien. Bij de kleinere 6 en 8 inchers maakt het minder uit, dan krijg je toch wat meer het idee van een conventionele rechthoekige speaker.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Karlsonator 12

Bericht door Shadow »

Correct, die van mij zijn 79x42,5x45cm
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3258
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Karlsonator 12

Bericht door MechanicalAnimal »

thanks :goedzo:

krijg de hik zeg......nu ik beter kijk zie ik nu pas dat de metrische maten al er in staan (tussen de haakjes) :rofl: mijn god :mrgreen:

Ik zal hem alsnog ff omzetten met alleen cm's erin, maakt het wat duidelijker.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Karlsonator 12

Bericht door pappaleo »

:lol:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Karlsonator 12

Bericht door Pjotr »

In cm klinkt ie vast ook beter dan in inches :mrgreen:
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3258
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Karlsonator 12

Bericht door MechanicalAnimal »

pappaleo schreef: ma 08 jun 2026, 14:39
:lol:
zo'n dag was het gisteren.

Inmiddels via DIYaudio de mail van de tekenaar (ene Greg B) van de 6, 8 en originele tekening gekregen om hem even te vragen of ik de juiste originele tekening heb.
Pjotr schreef: ma 08 jun 2026, 19:42
In cm klinkt ie vast ook beter dan in inches :mrgreen:
ongeveer 2,54 keer zo goed :mrgreen:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Karlsonator 12

Bericht door Shadow »

In het vooraanzicht heb ik alleen de 5,5" / 140mm maat die daar staat gesloten gelaten, dat levert een iets diepere F3 op volgens de geleerden, ik moet hem nog eens meten maar ben even druk met verbouwing van de garage nu...
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3258
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Karlsonator 12

Bericht door MechanicalAnimal »

Helder, dat is die afstemming op (even uit mijn hoofd) richting de 40Hz meen ik.

Ik neem aan dat je plaats aan het maken bent voor je K12's :rofl:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Karlsonator 12

Bericht door Shadow »

Ja heb al jaren 2 garages maar er kwam iets tussen het weghalen van de tussenmuur :^o
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Karlsonator 12

Bericht door ds23man »

MechanicalAnimal schreef: di 09 jun 2026, 7:38
pappaleo schreef: ma 08 jun 2026, 14:39
:lol:
zo'n dag was het gisteren.

Inmiddels via DIYaudio de mail van de tekenaar (ene Greg B) van de 6, 8 en originele tekening gekregen om hem even te vragen of ik de juiste originele tekening heb.
Pjotr schreef: ma 08 jun 2026, 19:42
In cm klinkt ie vast ook beter dan in inches :mrgreen:
ongeveer 2,54 keer zo goed :mrgreen:
En dan maar hopen dat de golflengtes ook niet 2,54 zo lang zijn.....
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”