Mijn zooitje staat in de gang klaar! Inladen bij wat normalere temperaturen
Karlsonator 12
Moderator: Beheerdersteam
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3258
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: Karlsonator 12
Dikke dingen
Mijn zooitje staat in de gang klaar! Inladen bij wat normalere temperaturen
Mijn zooitje staat in de gang klaar! Inladen bij wat normalere temperaturen
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3258
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: Karlsonator 12
Stel, men treft dit topic en geraakt op de website van B&C.....welke driver zou dit dan zijn? Ze hebben er 6 coaxen in hun 12"line-up.
Maar als ik dat zo even gauw bekijk dan vallen die B&C nieuwprijzen niet in de categorie....."dat is ff leuk voor de grap"
Re: Karlsonator 12
Die Ciare is het zusje van de B&C 12NCX maar die is niet meer leverbaar en de B&C 12CLX64 komt er het dichtst bij in de buurt, prijs gaat ook nog wel.
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3258
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: Karlsonator 12
Oef!......kleine 300 het stuk via TLHP........dat is me ff te gortig voor nu. Die Ciare's 2dehands waren een mooie vondst van je.
Eerst de Mini's maar eens in elkaar drukken om de ergste zelfbouwkriebels maar eens te krabben.
Eerst de Mini's maar eens in elkaar drukken om de ergste zelfbouwkriebels maar eens te krabben.
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3258
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: Karlsonator 12
@Pjotr: nodig niet, maar wel zeer begeerlijk naar wat ik gehoord had in Breda 
Ik wist het prijsniveau van B&C niet......soms verbaas ik me over de betaalbaarheid van gewoon goede drivers ((voor een mini-setje heb ik nu een paartje DaytonAudio 5" breedbanders) dus ik dacht ik pols ff naar een prijs. Je weet maar nooit of dat in de categorie "beter mee verlegen" valt
Misschien na de DaytonAudio eens kijken of er een setje B&C 5 inch coax-en nog een leuke upgrade is.
Ik wist het prijsniveau van B&C niet......soms verbaas ik me over de betaalbaarheid van gewoon goede drivers ((voor een mini-setje heb ik nu een paartje DaytonAudio 5" breedbanders) dus ik dacht ik pols ff naar een prijs. Je weet maar nooit of dat in de categorie "beter mee verlegen" valt
Misschien na de DaytonAudio eens kijken of er een setje B&C 5 inch coax-en nog een leuke upgrade is.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Karlsonator 12
B&C is een fabrikant van Pro Audio drivers, dan moet je niet van een goedkope prijsstelling uitgaan.
Re: Karlsonator 12
Ja, dat zou ik toch van marktplaats oid trekken.
Voor 300,- heb je een stoffig ongebruikt setje PHL 4071 met BMS 4450 achterop
Voor 300,- heb je een stoffig ongebruikt setje PHL 4071 met BMS 4450 achterop
Re: Karlsonator 12
Dayton levert bizar veel waar voor het geld. Ik heb de RS100 in een setje desktops zitten, is gewoon erg goed voor 45 euries. Maar vrijstaand mist dat toch wel veel slam. Om het klankbeeld te evenaren qua detail en resolutie met meer slam kom ik ook uit op een 5 1/4 incher in de 300-400 euries categorie uit.
Re: Karlsonator 12
We konden in ieder geval concluderen dat de Karlsonator met een hoge Q driver prima werkt....
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3258
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: Karlsonator 12
Gelukkig zag ik op DIYaudio dat er naast de K12 ook de Karlsonator 8" plannen rondzweven
Want die 12 incher kasten zijn wel heel groot, ik heb maar een enkele garage als workshopje, én een 8 inch driver maakt het allicht wat betaalbaarder. Dan kan ik wel gewoon gaan voor zo'n dikke kwaliteits-COAX. Ik ben nog steeds gehecht aan mijn "originele", maar als ik hoor hoeveel beter het kan klinken dan neig ik wel naar een opvolgend setje.
Anyhow...vanavond even het zaagplan uitwerken voor de Mini's. Ik heb al wat resthout te tevoorschijn getrokken.
Want die 12 incher kasten zijn wel heel groot, ik heb maar een enkele garage als workshopje, én een 8 inch driver maakt het allicht wat betaalbaarder. Dan kan ik wel gewoon gaan voor zo'n dikke kwaliteits-COAX. Ik ben nog steeds gehecht aan mijn "originele", maar als ik hoor hoeveel beter het kan klinken dan neig ik wel naar een opvolgend setje.
Anyhow...vanavond even het zaagplan uitwerken voor de Mini's. Ik heb al wat resthout te tevoorschijn getrokken.
Heey, ook een Karlson, van jouw hand?, die kan ik niet vinden op mp
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3258
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: Karlsonator 12
Nee, klopt. Die wil ik er nog eens op zetten. Verwacht er de komende jaren niets mee te gaan doen.
Die kasten heb ik ook nog staan (zonder achterplaat) om mee te testen. Maar momenteel andere prioriteiten.
Die zijn overigens qua formaat een beetje gelijk aan de jouwe volgens mij.
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3258
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: Karlsonator 12
@Shadow: is dit de bouwtekening die jij gebruikt hebt?
ik heb op DIYaudio de 6 en 8 inch tekeningen inmiddels omgezet naar metrisch....ik moet alleen de "orioginele" Karlsonator tekening nog omzetten.
dat lijken ook meer Karlson's dan Karlsonators, die laatste hebben een andere verhouding en zijn voornamelijk wat hoger.
Persoonlijk vind ik de verhouding van de Karlson's bij 12 en 15 inch een stuk beter om te zien. Bij de kleinere 6 en 8 inchers maakt het minder uit, dan krijg je toch wat meer het idee van een conventionele rechthoekige speaker.
ik heb op DIYaudio de 6 en 8 inch tekeningen inmiddels omgezet naar metrisch....ik moet alleen de "orioginele" Karlsonator tekening nog omzetten.
Ah ok, helderbeijert schreef: ↑wo 03 jun 2026, 12:33
Nee, klopt. Die wil ik er nog eens op zetten. Verwacht er de komende jaren niets mee te gaan doen.
Die kasten heb ik ook nog staan (zonder achterplaat) om mee te testen. Maar momenteel andere prioriteiten.
Die zijn overigens qua formaat een beetje gelijk aan de jouwe volgens mij.
Persoonlijk vind ik de verhouding van de Karlson's bij 12 en 15 inch een stuk beter om te zien. Bij de kleinere 6 en 8 inchers maakt het minder uit, dan krijg je toch wat meer het idee van een conventionele rechthoekige speaker.
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3258
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: Karlsonator 12
thanks
krijg de hik zeg......nu ik beter kijk zie ik nu pas dat de metrische maten al er in staan (tussen de haakjes)
mijn god 
Ik zal hem alsnog ff omzetten met alleen cm's erin, maakt het wat duidelijker.
krijg de hik zeg......nu ik beter kijk zie ik nu pas dat de metrische maten al er in staan (tussen de haakjes)
Ik zal hem alsnog ff omzetten met alleen cm's erin, maakt het wat duidelijker.
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3258
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: Karlsonator 12
zo'n dag was het gisteren.
Inmiddels via DIYaudio de mail van de tekenaar (ene Greg B) van de 6, 8 en originele tekening gekregen om hem even te vragen of ik de juiste originele tekening heb.
ongeveer 2,54 keer zo goed
Re: Karlsonator 12
In het vooraanzicht heb ik alleen de 5,5" / 140mm maat die daar staat gesloten gelaten, dat levert een iets diepere F3 op volgens de geleerden, ik moet hem nog eens meten maar ben even druk met verbouwing van de garage nu...
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3258
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: Karlsonator 12
Helder, dat is die afstemming op (even uit mijn hoofd) richting de 40Hz meen ik.
Ik neem aan dat je plaats aan het maken bent voor je K12's
Ik neem aan dat je plaats aan het maken bent voor je K12's
Re: Karlsonator 12
Ja heb al jaren 2 garages maar er kwam iets tussen het weghalen van de tussenmuur 
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Karlsonator 12
En dan maar hopen dat de golflengtes ook niet 2,54 zo lang zijn.....MechanicalAnimal schreef: ↑di 09 jun 2026, 7:38zo'n dag was het gisteren.
Inmiddels via DIYaudio de mail van de tekenaar (ene Greg B) van de 6, 8 en originele tekening gekregen om hem even te vragen of ik de juiste originele tekening heb.
ongeveer 2,54 keer zo goed![]()
