Hypno Phono voorversterker
Moderator: Beheerdersteam
Re: Hypno Phono voorversterker
Inmiddels heb ik dankzij @Kappa7: twee Salas UltraBib 1.3 printjes die ik ga gebruiken als voeding. De meeste onderdelen heb ik op de lijst staan voor bestelling, maar helaas zijn sommige onderdelen niet meer te krijgen. Zo is de PF5102 JFet helaas niet meer verkrijgbaar. Het alternatief wat veelal wordt genoemd is de J113, maar dan moet je de IDSS gaan meten en op basis daarvan de juiste weerstanden R4, R7, R8 en R104, R107, R108 gaan kiezen.
Daarnaast staat voor veel weerstanden 50ppm aangegeven, wat de keuze behoorlijk beperkt. Voor R1, die de stroombegrenzing verzorgd, is het schier onmogelijk om iets betaalbaars te vinden. In mijn geval moet daar een 5,6Ohm 2 watt weerstand komen.
Al met al is het zeker geen inkoppertje.
Daarnaast ga ik de gelijkrichting en buffer zeer waarschijnlijk in een eigen kastje plaatsen. De buffer zal dus voor een deel daar geschieden en de buffer op de Ultrabib print blijft dan ook behouden. Op advies van @Kappa7: komt daar dan een 1W 1R weerstand voor en een 100n foliecondensator parallel om eventuele HF nog te filteren.
Is er eventueel iemand die voor mij de J113 Fetjes kan meten en matchen?
Daarnaast staat voor veel weerstanden 50ppm aangegeven, wat de keuze behoorlijk beperkt. Voor R1, die de stroombegrenzing verzorgd, is het schier onmogelijk om iets betaalbaars te vinden. In mijn geval moet daar een 5,6Ohm 2 watt weerstand komen.
Al met al is het zeker geen inkoppertje.
Daarnaast ga ik de gelijkrichting en buffer zeer waarschijnlijk in een eigen kastje plaatsen. De buffer zal dus voor een deel daar geschieden en de buffer op de Ultrabib print blijft dan ook behouden. Op advies van @Kappa7: komt daar dan een 1W 1R weerstand voor en een 100n foliecondensator parallel om eventuele HF nog te filteren.
Is er eventueel iemand die voor mij de J113 Fetjes kan meten en matchen?
Re: Hypno Phono voorversterker
Metal oxide heb ik toen gebruikt.
Pin je niet vast op die 50ppm.
Re: Hypno Phono voorversterker
Helaas liggen de onderdelen nog bij de douane, want ik zou vandaag graag zijn begonnen met bestukken. Wel vast een opzet gemaakt op een nieuwe plank. Hopelijk kan ik later deze week weer los gaan.
Re: Hypno Phono voorversterker
Inmiddels beginnen met de gaatjesprinten waar de gelijkrichting en buffer op komt.
Re: Hypno Phono voorversterker
Inmiddels zijn beide printen met gelijkrichter en buffer klaar en ben ik beginnen met het bestukken van de Salas printen. De weerstanden zitten er inmiddels op.
Wel moet ik nog even heel goed kijken hoe ik nu ga aansluiten, aangezien de gelijkrichting al is gedaan. Daarnaast moet er een condensator van 100nF parallel aan de buffer op de hoofdprint.
Wel moet ik nog even heel goed kijken hoe ik nu ga aansluiten, aangezien de gelijkrichting al is gedaan. Daarnaast moet er een condensator van 100nF parallel aan de buffer op de hoofdprint.
Re: Hypno Phono voorversterker
Voor de zekerheid de spanning gecontroleerd voordat de elco’s en actieve componenten op de print gaan. Om de gelijkgerichte spanning op de juiste plaats te krijgen heb ik simpelweg een aantal diode posities overbrugd. Gezien de meting lijkt dit succesvol.
Re: Hypno Phono voorversterker
Inmiddels heb ik de voedingen bijna klaar. Als proef zit er nu een 15V trafo voor. Als ik de spanning er op zet en aan de uitgang van de shunt voeding meet, dan is die gelijk aan de gelijkgerichte spanning. Klopt dit en moet er een verbruiker aan, of heb ik ergens een fout gemaakt? Ik durf namelijk geen 23V op mijn phono te zetten zoals je waarschijnlijk wel begrijpt.
De spanning wijzigt ook niet als ik aan de trimmer draai.
De spanning wijzigt ook niet als ik aan de trimmer draai.
Re: Hypno Phono voorversterker
Ja de shunt moet afgeregeld worden met een weerstand op de uitgang die een zelfde opgenomen vermogen heeft als de uiteindelijke last.
Re: Hypno Phono voorversterker
Ik heb de oorzaak al, de trimpots moesten gewoon veel verder worden ingedraaid. Zoals het nu lijkt gaat het dus gewoon functioneren. Als het een beetje lukt kan hij morgen aan de phono, maar dat hangt er om qua tijd. Anders word het na Pinksteren denk ik.
Re: Hypno Phono voorversterker
Hoe warm mogen die koelblokjes bij benadering worden? Ik meet nu een graad of 47 Celsius. Op termijn zal ik dus sowieso een paar knappe heatsinks gaan plaatsen.
Re: Hypno Phono voorversterker
Ja onder de 50 zien te houden als er geen Nelson aan te Pass is gekomen bij het ontwerp...
Re: Hypno Phono voorversterker
Inmiddels is de temperatuur ongeveer 53 graden. In de uiteindelijk setup moet de koeling dus iets effectiever, maar voor nu vind ik het ok.
Re: Hypno Phono voorversterker
Ik gebruik vaak de behuizing als koellichaam, voordeel is dat je 50% van de warmte al gelijk buiten je kast hebt.
Een dergelijk kastje is daar natuurlijk helemaal top voor.
https://www.ebay.de/itm/166156930647?_t ... CE9CNP3BP5
Een dergelijk kastje is daar natuurlijk helemaal top voor.
https://www.ebay.de/itm/166156930647?_t ... CE9CNP3BP5
Re: Hypno Phono voorversterker
Zoiets wordt het denk ik ook. Ik vermoed dat het een modushop kast wordt met heatsinks voor de phono.
Re: Hypno Phono voorversterker
Gister nog even een plaatje erop gelegd en dit is inmiddels wel heel erg goed. Wat opvalt is de verlaagde ruisvloer, maar vooral de toename in dynamiek. Daarnaast is het stereobeeld breder hoger en dieper geworden. Qua afsluitweerstand gebruik ik nu een Takman Rex van 100ohm of een Caddock MK232 met dezelfde waarde. Op dit moment gaat de voorkeur uit naar de Takman, want die is wat natuurlijker en speelt groter. De Caddock is wat aan de dunne kant en minder prettig in het hoog.
Zoals het er nu bij staat is de situatie goed genoeg om over te gaan tot inbouwen in twee kasten. Één voor de trafo en gelijkrichting met buffer en de ander met de shunt voedingen en de phono print. De shunt voedingen wil ik zo dicht mogelijk op de phono print hebben en die vergen een kast met voldoende koel mogelijkheden. De phono kast wordt een Modushop Mini Dissipante van 250x250x120. Dat geeft ook nog wat ruimte voor eventuele toekomstige aanpassingen.
De gelijkgerichte voeding wordt dan afgeschermd van de voeding aan de phono kast verbonden en ingebouwd in een Modushop Galaxy van 230x280x120.
Waar ik nog wel mee zit is de aarding. De trafo die ik heb heeft een Shield aansluiting, verbind je die gewoon met de randaarde? Daarnaast wil ik signaal aarde en randaarde gescheiden zien te houden.
Gister een grote bestelling eruit gedaan voor kabels, bedrading, stekkers, kasten en wat al niet meer. Met een beetje gelukt komt dat allemaal net voor het weekend binnen en kunnen we aan de slag.
Zoals het er nu bij staat is de situatie goed genoeg om over te gaan tot inbouwen in twee kasten. Één voor de trafo en gelijkrichting met buffer en de ander met de shunt voedingen en de phono print. De shunt voedingen wil ik zo dicht mogelijk op de phono print hebben en die vergen een kast met voldoende koel mogelijkheden. De phono kast wordt een Modushop Mini Dissipante van 250x250x120. Dat geeft ook nog wat ruimte voor eventuele toekomstige aanpassingen.
De gelijkgerichte voeding wordt dan afgeschermd van de voeding aan de phono kast verbonden en ingebouwd in een Modushop Galaxy van 230x280x120.
Waar ik nog wel mee zit is de aarding. De trafo die ik heb heeft een Shield aansluiting, verbind je die gewoon met de randaarde? Daarnaast wil ik signaal aarde en randaarde gescheiden zien te houden.
Gister een grote bestelling eruit gedaan voor kabels, bedrading, stekkers, kasten en wat al niet meer. Met een beetje gelukt komt dat allemaal net voor het weekend binnen en kunnen we aan de slag.
