Hypno Phono voorversterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Duclaasie
Berichten: 236
Lid geworden op: zo 27 apr 2025, 14:34

Re: Hypno Phono voorversterker

Bericht door Duclaasie »

Inmiddels heb ik dankzij @Kappa7: twee Salas UltraBib 1.3 printjes die ik ga gebruiken als voeding. De meeste onderdelen heb ik op de lijst staan voor bestelling, maar helaas zijn sommige onderdelen niet meer te krijgen. Zo is de PF5102 JFet helaas niet meer verkrijgbaar. Het alternatief wat veelal wordt genoemd is de J113, maar dan moet je de IDSS gaan meten en op basis daarvan de juiste weerstanden R4, R7, R8 en R104, R107, R108 gaan kiezen.

Daarnaast staat voor veel weerstanden 50ppm aangegeven, wat de keuze behoorlijk beperkt. Voor R1, die de stroombegrenzing verzorgd, is het schier onmogelijk om iets betaalbaars te vinden. In mijn geval moet daar een 5,6Ohm 2 watt weerstand komen.

Al met al is het zeker geen inkoppertje.

Daarnaast ga ik de gelijkrichting en buffer zeer waarschijnlijk in een eigen kastje plaatsen. De buffer zal dus voor een deel daar geschieden en de buffer op de Ultrabib print blijft dan ook behouden. Op advies van @Kappa7: komt daar dan een 1W 1R weerstand voor en een 100n foliecondensator parallel om eventuele HF nog te filteren.
UltraBiB Pos  & Neg Schematics.png
Is er eventueel iemand die voor mij de J113 Fetjes kan meten en matchen?
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Hypno Phono voorversterker

Bericht door democles »

Moi, Klaas.
Ik heb je een E-mail gestuurd.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Hypno Phono voorversterker

Bericht door democles »

Duclaasie schreef: ma 27 apr 2026, 19:57
Daarnaast staat voor veel weerstanden 50ppm aangegeven, wat de keuze behoorlijk beperkt. Voor R1, die de stroombegrenzing verzorgd, is het schier onmogelijk om iets betaalbaars te vinden. In mijn geval moet daar een 5,6Ohm 2 watt weerstand komen.
Metal oxide heb ik toen gebruikt.
Pin je niet vast op die 50ppm.
Duclaasie
Berichten: 236
Lid geworden op: zo 27 apr 2025, 14:34

Re: Hypno Phono voorversterker

Bericht door Duclaasie »

democles schreef: di 28 apr 2026, 0:55
Moi, Klaas.
Ik heb je een E-mail gestuurd.
En ik heb je mail beantwoord :wink:
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Hypno Phono voorversterker

Bericht door democles »

Niks ontvangen doe maar via PB. :-s
Duclaasie
Berichten: 236
Lid geworden op: zo 27 apr 2025, 14:34

Re: Hypno Phono voorversterker

Bericht door Duclaasie »

Helaas liggen de onderdelen nog bij de douane, want ik zou vandaag graag zijn begonnen met bestukken. Wel vast een opzet gemaakt op een nieuwe plank. Hopelijk kan ik later deze week weer los gaan.
D0B01B97-B27B-427D-9AB0-64E3D17EAD0D.jpeg
Duclaasie
Berichten: 236
Lid geworden op: zo 27 apr 2025, 14:34

Re: Hypno Phono voorversterker

Bericht door Duclaasie »

Inmiddels beginnen met de gaatjesprinten waar de gelijkrichting en buffer op komt.
IMG_6729.jpeg
IMG_6730.jpeg
Duclaasie
Berichten: 236
Lid geworden op: zo 27 apr 2025, 14:34

Re: Hypno Phono voorversterker

Bericht door Duclaasie »

Inmiddels zijn beide printen met gelijkrichter en buffer klaar en ben ik beginnen met het bestukken van de Salas printen. De weerstanden zitten er inmiddels op.
IMG_6741.jpeg
IMG_6742.jpeg
IMG_6743.jpeg
Wel moet ik nog even heel goed kijken hoe ik nu ga aansluiten, aangezien de gelijkrichting al is gedaan. Daarnaast moet er een condensator van 100nF parallel aan de buffer op de hoofdprint.
Duclaasie
Berichten: 236
Lid geworden op: zo 27 apr 2025, 14:34

Re: Hypno Phono voorversterker

Bericht door Duclaasie »

Voor de zekerheid de spanning gecontroleerd voordat de elco’s en actieve componenten op de print gaan. Om de gelijkgerichte spanning op de juiste plaats te krijgen heb ik simpelweg een aantal diode posities overbrugd. Gezien de meting lijkt dit succesvol.
IMG_6744.jpeg
IMG_6745.jpeg
IMG_6746.jpeg
IMG_6747.jpeg
Duclaasie
Berichten: 236
Lid geworden op: zo 27 apr 2025, 14:34

Re: Hypno Phono voorversterker

Bericht door Duclaasie »

Inmiddels heb ik de voedingen bijna klaar. Als proef zit er nu een 15V trafo voor. Als ik de spanning er op zet en aan de uitgang van de shunt voeding meet, dan is die gelijk aan de gelijkgerichte spanning. Klopt dit en moet er een verbruiker aan, of heb ik ergens een fout gemaakt? Ik durf namelijk geen 23V op mijn phono te zetten zoals je waarschijnlijk wel begrijpt.

De spanning wijzigt ook niet als ik aan de trimmer draai.
IMG_6753.jpeg
IMG_6752.jpeg
IMG_6751.jpeg
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Hypno Phono voorversterker

Bericht door Kappa7 »

Ja de shunt moet afgeregeld worden met een weerstand op de uitgang die een zelfde opgenomen vermogen heeft als de uiteindelijke last.
Duclaasie
Berichten: 236
Lid geworden op: zo 27 apr 2025, 14:34

Re: Hypno Phono voorversterker

Bericht door Duclaasie »

Ik heb de oorzaak al, de trimpots moesten gewoon veel verder worden ingedraaid. Zoals het nu lijkt gaat het dus gewoon functioneren. Als het een beetje lukt kan hij morgen aan de phono, maar dat hangt er om qua tijd. Anders word het na Pinksteren denk ik.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Hypno Phono voorversterker

Bericht door Kappa7 »

Goed bezig
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Hypno Phono voorversterker

Bericht door democles »

:goedzo:
Duclaasie
Berichten: 236
Lid geworden op: zo 27 apr 2025, 14:34

Re: Hypno Phono voorversterker

Bericht door Duclaasie »

IMG_6759.jpeg
2D3532BF-1599-45E3-AF79-518827F7253C.jpeg
De spanning staat erop en hij speelt!
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Hypno Phono voorversterker

Bericht door Henkjan »

:yeah:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Hypno Phono voorversterker

Bericht door Shadow »

gefeliciteerd! mooi werk!
Duclaasie
Berichten: 236
Lid geworden op: zo 27 apr 2025, 14:34

Re: Hypno Phono voorversterker

Bericht door Duclaasie »

Hoe warm mogen die koelblokjes bij benadering worden? Ik meet nu een graad of 47 Celsius. Op termijn zal ik dus sowieso een paar knappe heatsinks gaan plaatsen.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Hypno Phono voorversterker

Bericht door Shadow »

Ja onder de 50 zien te houden als er geen Nelson aan te Pass is gekomen bij het ontwerp...
Duclaasie
Berichten: 236
Lid geworden op: zo 27 apr 2025, 14:34

Re: Hypno Phono voorversterker

Bericht door Duclaasie »

Inmiddels is de temperatuur ongeveer 53 graden. In de uiteindelijk setup moet de koeling dus iets effectiever, maar voor nu vind ik het ok.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Hypno Phono voorversterker

Bericht door Shadow »

Bij EOO hebben ze mooie koelblokjes voor weinig...
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Hypno Phono voorversterker

Bericht door Kappa7 »

Ik gebruik vaak de behuizing als koellichaam, voordeel is dat je 50% van de warmte al gelijk buiten je kast hebt.
Een dergelijk kastje is daar natuurlijk helemaal top voor.
https://www.ebay.de/itm/166156930647?_t ... CE9CNP3BP5
Duclaasie
Berichten: 236
Lid geworden op: zo 27 apr 2025, 14:34

Re: Hypno Phono voorversterker

Bericht door Duclaasie »

Zoiets wordt het denk ik ook. Ik vermoed dat het een modushop kast wordt met heatsinks voor de phono.
Duclaasie
Berichten: 236
Lid geworden op: zo 27 apr 2025, 14:34

Re: Hypno Phono voorversterker

Bericht door Duclaasie »

Gister nog even een plaatje erop gelegd en dit is inmiddels wel heel erg goed. Wat opvalt is de verlaagde ruisvloer, maar vooral de toename in dynamiek. Daarnaast is het stereobeeld breder hoger en dieper geworden. Qua afsluitweerstand gebruik ik nu een Takman Rex van 100ohm of een Caddock MK232 met dezelfde waarde. Op dit moment gaat de voorkeur uit naar de Takman, want die is wat natuurlijker en speelt groter. De Caddock is wat aan de dunne kant en minder prettig in het hoog.

Zoals het er nu bij staat is de situatie goed genoeg om over te gaan tot inbouwen in twee kasten. Één voor de trafo en gelijkrichting met buffer en de ander met de shunt voedingen en de phono print. De shunt voedingen wil ik zo dicht mogelijk op de phono print hebben en die vergen een kast met voldoende koel mogelijkheden. De phono kast wordt een Modushop Mini Dissipante van 250x250x120. Dat geeft ook nog wat ruimte voor eventuele toekomstige aanpassingen.

De gelijkgerichte voeding wordt dan afgeschermd van de voeding aan de phono kast verbonden en ingebouwd in een Modushop Galaxy van 230x280x120.

Waar ik nog wel mee zit is de aarding. De trafo die ik heb heeft een Shield aansluiting, verbind je die gewoon met de randaarde? Daarnaast wil ik signaal aarde en randaarde gescheiden zien te houden.

Gister een grote bestelling eruit gedaan voor kabels, bedrading, stekkers, kasten en wat al niet meer. Met een beetje gelukt komt dat allemaal net voor het weekend binnen en kunnen we aan de slag.
Duclaasie
Berichten: 236
Lid geworden op: zo 27 apr 2025, 14:34

Re: Hypno Phono voorversterker

Bericht door Duclaasie »

IMG_6643.jpeg
Ter info een foto van de trafo
Plaats reactie