Hypno Phono voorversterker
Moderator: Beheerdersteam
Hypno Phono voorversterker
Sinds een poosje heb ik een print liggen voor een Hypno phono Pre. Om dit topic ga ik de bouw bijhouden en wat er eventueel verder uit voortkomt. In eerste instantie bouw ik de printen los op een plankje om te testen. Wanneer dit functioneert gaat alles netjes in twee kastjes. Eén voor de phono en één voor de voeding.
Dit ontwerp is gebaseerd op de AD-797 opamp en voor de tweede stage heb ik voor de OPA 1611 gekozen. Voor de voeding gebruik ik een print die op DIY audio veel wordt gebruikt en wordt gemaakt door een Indiër.
De afgelopen tijd heb ik een groot deel van de onderdelen besteld en vandaag ben ik begonnen met de voedingsprint. Alle onderdelen passen op de print, voor ik aan het solderen ga.
Qua onderdelen gebruik ik hoofdzakelijk Vishay, Nichicon, Bourns en Panasonic.
Dit ontwerp is gebaseerd op de AD-797 opamp en voor de tweede stage heb ik voor de OPA 1611 gekozen. Voor de voeding gebruik ik een print die op DIY audio veel wordt gebruikt en wordt gemaakt door een Indiër.
De afgelopen tijd heb ik een groot deel van de onderdelen besteld en vandaag ben ik begonnen met de voedingsprint. Alle onderdelen passen op de print, voor ik aan het solderen ga.
Qua onderdelen gebruik ik hoofdzakelijk Vishay, Nichicon, Bourns en Panasonic.
Re: Hypno Phono voorversterker
Vandaag begonnen met opbouwen van de voeding. Alle folie condensatoren heb ik gematched in paartjes, hoewel dat in een voeding misschien geen absolute noodzaak is.
de common mode spoelen en de eerste folie condensatoren
uiteraard moet alles netjes op dezelfde hoogte.
de eerste diodes en elco’s mogen er op.
en vervolgens de trim potjes
Als een na laatste de buffer elco’s, met een dot kit voor de stevigheid
en dan ziet het er zo uit. Het enige wat er nog op moet zijn de spanningsregelaars. Deze gaan er als laatste op, omdat die het gevoeligst zijn voor temperatuur
de common mode spoelen en de eerste folie condensatoren
uiteraard moet alles netjes op dezelfde hoogte.
de eerste diodes en elco’s mogen er op.
en vervolgens de trim potjes
Als een na laatste de buffer elco’s, met een dot kit voor de stevigheid
en dan ziet het er zo uit. Het enige wat er nog op moet zijn de spanningsregelaars. Deze gaan er als laatste op, omdat die het gevoeligst zijn voor temperatuur
Re: Hypno Phono voorversterker
En na de voeding is de phono print aan de beurt. eerst de kleine componenten en de exemplaren die niet zo gevoelig zijn voor warmte, waarna later de Opamps zullen volgen. Inmiddels zitten de weerstanden er op en de foliecondensatoren ook.
Wat boven niet past moet maar onder.
Wat boven niet past moet maar onder.
Re: Hypno Phono voorversterker
Weinig interesse in dit onderwerp hier blijkbaar…
Inmiddels een plankje en wat overgebleven spulletjes bij elkaar gescharreld en een eerste opzet gemaakt. Moet alleen nog een 2x18V trafo hebben voor de voeding.
Inmiddels een plankje en wat overgebleven spulletjes bij elkaar gescharreld en een eerste opzet gemaakt. Moet alleen nog een 2x18V trafo hebben voor de voeding.
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Hypno Phono voorversterker
Het ziet er heel fraai uit... we zijn er een beetje stil van.
Ben wel benieuwd naar het uiteindelijke resultaat.
Ben wel benieuwd naar het uiteindelijke resultaat.
Re: Hypno Phono voorversterker
Dankjewel!!
Niet dat ik weet, maar mogelijk staat er in het betreffen topic op Audio Karma nog wat. Indien gewenst kan ik ook wel foto’s maken van de kale print van onder en van boven.
Re: Hypno Phono voorversterker
Waar ik nog wel mee zit is de keuze qua trafo. De ontwerper van de geeft onderstaande aan:
Ik was van plan om +15 0 -15V te gaan gebruiken, dus een trafo met secundair 16-0-16 of 18-0-18 zou moeten voldoen. Ik zat zelf op het spoor van een Amplimo of Toroidy ringkerntrafo, maar ik werd er op geattendeerd dat een R-Kern geschikter zou zijn vanwege de filterende werking. Ik ben wel benieuwd wat daar de gedachten over zijn en of er nog suggesties zijn qua leveranciers.
Ik was van plan om +15 0 -15V te gaan gebruiken, dus een trafo met secundair 16-0-16 of 18-0-18 zou moeten voldoen. Ik zat zelf op het spoor van een Amplimo of Toroidy ringkerntrafo, maar ik werd er op geattendeerd dat een R-Kern geschikter zou zijn vanwege de filterende werking. Ik ben wel benieuwd wat daar de gedachten over zijn en of er nog suggesties zijn qua leveranciers.
Re: Hypno Phono voorversterker
Dit schema voor 1 kanaal gevonden.
Component waardes lijken te kloppen, niet de nummers.
Deze trafo zal ook prima voldoen. Print zal niet meer dan 80 tot 100mA nodig zijn.
Component waardes lijken te kloppen, niet de nummers.
Deze trafo zal ook prima voldoen. Print zal niet meer dan 80 tot 100mA nodig zijn.
Re: Hypno Phono voorversterker
Dat schema lijkt inderdaad te kloppen. Heb alleen in de RIAA een aanpassing. 15nF is nu 16,8 en 200K is 192K. Als het goed is komt dat de nauwkeurigheid van de RIAA correctie ten goede.
Daarnaast is de uitgangscapaciteit te laag voor de 11K input van mijn versterker. Daar gaat op termijn waarschijnlijk 6,8uF voor worden gebruikt.
Daarnaast is de uitgangscapaciteit te laag voor de 11K input van mijn versterker. Daar gaat op termijn waarschijnlijk 6,8uF voor worden gebruikt.
Re: Hypno Phono voorversterker
Kan mogelijk kloppen.
Bij 11k//200k input en 2.2uf ligt de hoogdoorlaat op 7hz. Lijkt mij prima.
Bij 11k//200k input en 2.2uf ligt de hoogdoorlaat op 7hz. Lijkt mij prima.
Re: Hypno Phono voorversterker
Duclaasie schreef: ↑wo 18 feb 2026, 18:44Waar ik nog wel mee zit is de keuze qua trafo. De ontwerper van de geeft onderstaande aan:
IMG_6511.jpeg
Ik was van plan om +15 0 -15V te gaan gebruiken, dus een trafo met secundair 16-0-16 of 18-0-18 zou moeten voldoen. Ik zat zelf op het spoor van een Amplimo of Toroidy ringkerntrafo, maar ik werd er op geattendeerd dat een R-Kern geschikter zou zijn vanwege de filterende werking. Ik ben wel benieuwd wat daar de gedachten over zijn en of er nog suggesties zijn qua leveranciers.
https://www.audiophonics.fr/en/r-core-t ... -6354.html
Re: Hypno Phono voorversterker
Aan de waarde van R1 te zien is de preamp voor een MC element bedoeld....
Re: Hypno Phono voorversterker
Die ken ik, alleen wil ik geen Chinese trafo. Ik betaal nog liever hier 3 keer zoveel dan dat ik die dictatuur steun. En nee, dit is geen opening voor een discussie.Shadow schreef: ↑wo 18 feb 2026, 20:44Duclaasie schreef: ↑wo 18 feb 2026, 18:44Waar ik nog wel mee zit is de keuze qua trafo. De ontwerper van de geeft onderstaande aan:
IMG_6511.jpeg
Ik was van plan om +15 0 -15V te gaan gebruiken, dus een trafo met secundair 16-0-16 of 18-0-18 zou moeten voldoen. Ik zat zelf op het spoor van een Amplimo of Toroidy ringkerntrafo, maar ik werd er op geattendeerd dat een R-Kern geschikter zou zijn vanwege de filterende werking. Ik ben wel benieuwd wat daar de gedachten over zijn en of er nog suggesties zijn qua leveranciers.
https://www.audiophonics.fr/en/r-core-t ... -6354.html
Re: Hypno Phono voorversterker
Ringkern uit Polen dan maar?Duclaasie schreef: ↑wo 18 feb 2026, 22:22Die ken ik, alleen wil ik geen Chinese trafo. Ik betaal nog liever hier 3 keer zoveel dan dat ik die dictatuur steun. En nee, dit is geen opening voor een discussie.Shadow schreef: ↑wo 18 feb 2026, 20:44Duclaasie schreef: ↑wo 18 feb 2026, 18:44Waar ik nog wel mee zit is de keuze qua trafo. De ontwerper van de geeft onderstaande aan:
IMG_6511.jpeg
Ik was van plan om +15 0 -15V te gaan gebruiken, dus een trafo met secundair 16-0-16 of 18-0-18 zou moeten voldoen. Ik zat zelf op het spoor van een Amplimo of Toroidy ringkerntrafo, maar ik werd er op geattendeerd dat een R-Kern geschikter zou zijn vanwege de filterende werking. Ik ben wel benieuwd wat daar de gedachten over zijn en of er nog suggesties zijn qua leveranciers.
https://www.audiophonics.fr/en/r-core-t ... -6354.html
Re: Hypno Phono voorversterker
Ik wil eigenlijk een R Kern, maar die zijn naar het blijkt erg dungezaaid. Kitamura Kiden is wel interessant, maar daar zijn uiteraard geen dealers van te vinden.
Re: Hypno Phono voorversterker
Dwaze vorm van idealisme, de rest van je componenten komt er ook vandaan - bovendien is Audiophonics gewoon importeur en ligt het al in Frankrijk op voorraad.
Re: Hypno Phono voorversterker
Zullen we gewoon op de inhoud blijven en niet lelijk op de man spelen? Volgens mij was ik duidelijk dat ik zo mijn principes heb en dat we daar geen discussies over gaan voeren. Goede suggesties voor leveranciers of producten heb ik veel meer aan.
