Hypno Phono voorversterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Duclaasie
Berichten: 236
Lid geworden op: zo 27 apr 2025, 14:34

Hypno Phono voorversterker

Bericht door Duclaasie »

Sinds een poosje heb ik een print liggen voor een Hypno phono Pre. Om dit topic ga ik de bouw bijhouden en wat er eventueel verder uit voortkomt. In eerste instantie bouw ik de printen los op een plankje om te testen. Wanneer dit functioneert gaat alles netjes in twee kastjes. Eén voor de phono en één voor de voeding. 

Dit ontwerp is gebaseerd op de AD-797 opamp en voor de tweede stage heb ik voor de OPA 1611 gekozen. Voor de voeding gebruik ik een print die op DIY audio veel wordt gebruikt en wordt gemaakt door een Indiër. 

De afgelopen tijd heb ik een groot deel van de onderdelen besteld en vandaag ben ik begonnen met de voedingsprint. Alle onderdelen passen op de print, voor ik aan het solderen ga. 
IMG_6476.jpeg
IMG_6478.jpeg
0BBDBFB6-56E5-45CA-90A4-7AB9FD9C1B00.jpeg
Qua onderdelen gebruik ik hoofdzakelijk Vishay, Nichicon, Bourns en Panasonic. 
Duclaasie
Berichten: 236
Lid geworden op: zo 27 apr 2025, 14:34

Re: Hypno Phono voorversterker

Bericht door Duclaasie »

Vandaag begonnen met opbouwen van de voeding. Alle folie condensatoren heb ik gematched in paartjes, hoewel dat in een voeding misschien geen absolute noodzaak is.
IMG_6481.jpeg

de common mode spoelen en de eerste folie condensatoren
IMG_6482.jpeg
uiteraard moet alles netjes op dezelfde hoogte.
IMG_6483.jpeg
IMG_6484.jpeg
de eerste diodes en elco’s mogen er op.
IMG_6485.jpeg
en vervolgens de trim potjes
IMG_6486.jpeg
Als een na laatste de buffer elco’s, met een dot kit voor de stevigheid
IMG_6487.jpeg
IMG_6488.jpeg
en dan ziet het er zo uit. Het enige wat er nog op moet zijn de spanningsregelaars. Deze gaan er als laatste op, omdat die het gevoeligst zijn voor temperatuur
IMG_6493.jpeg
Bijlagen
IMG_6480.jpeg
Duclaasie
Berichten: 236
Lid geworden op: zo 27 apr 2025, 14:34

Re: Hypno Phono voorversterker

Bericht door Duclaasie »

En na de voeding is de phono print aan de beurt. eerst de kleine componenten en de exemplaren die niet zo gevoelig zijn voor warmte, waarna later de Opamps zullen volgen. Inmiddels zitten de weerstanden er op en de foliecondensatoren ook.
IMG_6490.jpeg
IMG_6492.jpeg
IMG_6494.jpeg
Wat boven niet past moet maar onder.
IMG_6496.jpeg
Duclaasie
Berichten: 236
Lid geworden op: zo 27 apr 2025, 14:34

Re: Hypno Phono voorversterker

Bericht door Duclaasie »

Weinig interesse in dit onderwerp hier blijkbaar…

Inmiddels een plankje en wat overgebleven spulletjes bij elkaar gescharreld en een eerste opzet gemaakt. Moet alleen nog een 2x18V trafo hebben voor de voeding.
IMG_6509.jpeg
IMG_6507.jpeg
IMG_6508.jpeg
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Hypno Phono voorversterker

Bericht door Henkjan »

Duclaasie schreef: di 17 feb 2026, 20:54
Weinig interesse in dit onderwerp hier blijkbaar…
dat zal wel goedzitten, er is alleen minder aanleiding om op te reageren
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Hypno Phono voorversterker

Bericht door RobertD »

Het ziet er heel fraai uit... we zijn er een beetje stil van.

Ben wel benieuwd naar het uiteindelijke resultaat.
Gebruikersavatar
RonnyB
Berichten: 228
Lid geworden op: za 03 feb 2024, 20:06

Re: Hypno Phono voorversterker

Bericht door RonnyB »

Is er ook een schema beschikbaar?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Hypno Phono voorversterker

Bericht door ray5150 »

Ziet er keurig uit zo, niks op aan te merken. :goedzo:
Duclaasie
Berichten: 236
Lid geworden op: zo 27 apr 2025, 14:34

Re: Hypno Phono voorversterker

Bericht door Duclaasie »

RobertD schreef: wo 18 feb 2026, 11:21
Het ziet er heel fraai uit... we zijn er een beetje stil van.

Ben wel benieuwd naar het uiteindelijke resultaat.
ray5150 schreef: wo 18 feb 2026, 14:19
Ziet er keurig uit zo, niks op aan te merken. :goedzo:
Dankjewel!!
RonnyB schreef: wo 18 feb 2026, 11:51
Is er ook een schema beschikbaar?
Niet dat ik weet, maar mogelijk staat er in het betreffen topic op Audio Karma nog wat. Indien gewenst kan ik ook wel foto’s maken van de kale print van onder en van boven.
Duclaasie
Berichten: 236
Lid geworden op: zo 27 apr 2025, 14:34

Re: Hypno Phono voorversterker

Bericht door Duclaasie »

Waar ik nog wel mee zit is de keuze qua trafo. De ontwerper van de geeft onderstaande aan:
IMG_6511.jpeg
Ik was van plan om +15 0 -15V te gaan gebruiken, dus een trafo met secundair 16-0-16 of 18-0-18 zou moeten voldoen. Ik zat zelf op het spoor van een Amplimo of Toroidy ringkerntrafo, maar ik werd er op geattendeerd dat een R-Kern geschikter zou zijn vanwege de filterende werking. Ik ben wel benieuwd wat daar de gedachten over zijn en of er nog suggesties zijn qua leveranciers.
Gebruikersavatar
RonnyB
Berichten: 228
Lid geworden op: za 03 feb 2024, 20:06

Re: Hypno Phono voorversterker

Bericht door RonnyB »

Dit schema voor 1 kanaal gevonden.
IMG_1183.jpeg
Component waardes lijken te kloppen, niet de nummers.

Deze trafo zal ook prima voldoen. Print zal niet meer dan 80 tot 100mA nodig zijn.
IMG_1184.png
Duclaasie
Berichten: 236
Lid geworden op: zo 27 apr 2025, 14:34

Re: Hypno Phono voorversterker

Bericht door Duclaasie »

Dat schema lijkt inderdaad te kloppen. Heb alleen in de RIAA een aanpassing. 15nF is nu 16,8 en 200K is 192K. Als het goed is komt dat de nauwkeurigheid van de RIAA correctie ten goede.

Daarnaast is de uitgangscapaciteit te laag voor de 11K input van mijn versterker. Daar gaat op termijn waarschijnlijk 6,8uF voor worden gebruikt.
Gebruikersavatar
RonnyB
Berichten: 228
Lid geworden op: za 03 feb 2024, 20:06

Re: Hypno Phono voorversterker

Bericht door RonnyB »

Kan mogelijk kloppen.

Bij 11k//200k input en 2.2uf ligt de hoogdoorlaat op 7hz. Lijkt mij prima.
Duclaasie
Berichten: 236
Lid geworden op: zo 27 apr 2025, 14:34

Re: Hypno Phono voorversterker

Bericht door Duclaasie »

Deze calculator is vrij behulpzaam.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Hypno Phono voorversterker

Bericht door Shadow »

Duclaasie schreef: wo 18 feb 2026, 18:44
Waar ik nog wel mee zit is de keuze qua trafo. De ontwerper van de geeft onderstaande aan:

IMG_6511.jpeg

Ik was van plan om +15 0 -15V te gaan gebruiken, dus een trafo met secundair 16-0-16 of 18-0-18 zou moeten voldoen. Ik zat zelf op het spoor van een Amplimo of Toroidy ringkerntrafo, maar ik werd er op geattendeerd dat een R-Kern geschikter zou zijn vanwege de filterende werking. Ik ben wel benieuwd wat daar de gedachten over zijn en of er nog suggesties zijn qua leveranciers.

https://www.audiophonics.fr/en/r-core-t ... -6354.html
Gebruikersavatar
RonnyB
Berichten: 228
Lid geworden op: za 03 feb 2024, 20:06

Re: Hypno Phono voorversterker

Bericht door RonnyB »

Ook mooie trafo.
Gebruikersavatar
cool
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 09 okt 2006, 11:35
Locatie: Den Haag

Re: Hypno Phono voorversterker

Bericht door cool »

Aan de waarde van R1 te zien is de preamp voor een MC element bedoeld....
Duclaasie
Berichten: 236
Lid geworden op: zo 27 apr 2025, 14:34

Re: Hypno Phono voorversterker

Bericht door Duclaasie »

Shadow schreef: wo 18 feb 2026, 20:44
Duclaasie schreef: wo 18 feb 2026, 18:44
Waar ik nog wel mee zit is de keuze qua trafo. De ontwerper van de geeft onderstaande aan:

IMG_6511.jpeg

Ik was van plan om +15 0 -15V te gaan gebruiken, dus een trafo met secundair 16-0-16 of 18-0-18 zou moeten voldoen. Ik zat zelf op het spoor van een Amplimo of Toroidy ringkerntrafo, maar ik werd er op geattendeerd dat een R-Kern geschikter zou zijn vanwege de filterende werking. Ik ben wel benieuwd wat daar de gedachten over zijn en of er nog suggesties zijn qua leveranciers.

https://www.audiophonics.fr/en/r-core-t ... -6354.html
Die ken ik, alleen wil ik geen Chinese trafo. Ik betaal nog liever hier 3 keer zoveel dan dat ik die dictatuur steun. En nee, dit is geen opening voor een discussie.
Duclaasie
Berichten: 236
Lid geworden op: zo 27 apr 2025, 14:34

Re: Hypno Phono voorversterker

Bericht door Duclaasie »

cool schreef: wo 18 feb 2026, 22:09
Aan de waarde van R1 te zien is de preamp voor een MC element bedoeld....
Klopt, de gain is dan ook instelbaar tussen 53 en 70 dB als ik het goed heb.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Hypno Phono voorversterker

Bericht door Shadow »

Duclaasie schreef: wo 18 feb 2026, 22:22
Shadow schreef: wo 18 feb 2026, 20:44
Duclaasie schreef: wo 18 feb 2026, 18:44
Waar ik nog wel mee zit is de keuze qua trafo. De ontwerper van de geeft onderstaande aan:

IMG_6511.jpeg

Ik was van plan om +15 0 -15V te gaan gebruiken, dus een trafo met secundair 16-0-16 of 18-0-18 zou moeten voldoen. Ik zat zelf op het spoor van een Amplimo of Toroidy ringkerntrafo, maar ik werd er op geattendeerd dat een R-Kern geschikter zou zijn vanwege de filterende werking. Ik ben wel benieuwd wat daar de gedachten over zijn en of er nog suggesties zijn qua leveranciers.

https://www.audiophonics.fr/en/r-core-t ... -6354.html
Die ken ik, alleen wil ik geen Chinese trafo. Ik betaal nog liever hier 3 keer zoveel dan dat ik die dictatuur steun. En nee, dit is geen opening voor een discussie.
Ringkern uit Polen dan maar?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Hypno Phono voorversterker

Bericht door ray5150 »

Duclaasie
Berichten: 236
Lid geworden op: zo 27 apr 2025, 14:34

Re: Hypno Phono voorversterker

Bericht door Duclaasie »

Ik wil eigenlijk een R Kern, maar die zijn naar het blijkt erg dungezaaid. Kitamura Kiden is wel interessant, maar daar zijn uiteraard geen dealers van te vinden.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Hypno Phono voorversterker

Bericht door Shadow »

Dwaze vorm van idealisme, de rest van je componenten komt er ook vandaan - bovendien is Audiophonics gewoon importeur en ligt het al in Frankrijk op voorraad.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Hypno Phono voorversterker

Bericht door Kappa7 »

+1
Duclaasie
Berichten: 236
Lid geworden op: zo 27 apr 2025, 14:34

Re: Hypno Phono voorversterker

Bericht door Duclaasie »

Zullen we gewoon op de inhoud blijven en niet lelijk op de man spelen? Volgens mij was ik duidelijk dat ik zo mijn principes heb en dat we daar geen discussies over gaan voeren. Goede suggesties voor leveranciers of producten heb ik veel meer aan.
Plaats reactie