Meningen Karlsonkast
Moderator: Beheerdersteam
Re: Meningen Karlsonkast
Ach, het is allemaal afgelopen 7 pagina's hier voorbij gekomen. Waarbij Tom een duidelijk steentje heeft bijgedragen m.b.t. de theoretische aspecten.
Re: Meningen Karlsonkast
Jazeker, maar wat ik lees adviseert men voor de K12 en K15 een woofer tot een max Q van 0,3 en voor de Karlsonator een wat hogere tot max. Q van 0,6...dat is in de lijn van de driver die ik heb liggen...
Re: Meningen Karlsonkast
Zou zomaar kunnen. Die Fane van destijds was een gitaarspeaker met hoge Qt, klonk niet. Die AD9710M is ook van het kaliber met hoge Qt en die klonk wel prima zonder enige boemerigheid. Blijft gewoon zelf proberen. Wat anderen ervaren blijft incidenteel.
Re: Meningen Karlsonkast
Balans doet natuurlijk veel voor de beleving van boemerig of strak. De Philips heeft een heleboel "extra" hoog, wat zal helpen.
Re: Meningen Karlsonkast
De Karlson kast zorgt voor een dip tussen de 500-800Hz en daar heeft de Philips genoeg extra...
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3258
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: Meningen Karlsonkast
Mijn maatje in de studentenflat waar ik destijd zat had 2 paar Karlson's. Eén set met FANE drivers en één set met Celestion drivers.
Toen ik mijn bouwsetje ging halen bij Klaré in Hoorn had ik besloten voor de versie met Celestion, die klonk net even wat voller en warmer, waarbij de FANE drivers wel meer strakke punch lieten horen maar mijn voorkeur ging uit naar het wat vriendelijker geluid van de Celestion-versie.
Betje lastig te vergelijken want ik heb geen idee welke FANE drivers er in zaten maar dit waren inderdaad gitaarverster-luidsprekers en de Celestions waren PA-drivers.
Re: Meningen Karlsonkast
Welke Fanes weet ik ook niet meer, is al zo lang geleden. Grappig, want later zijn ze vervangen (niet door mij iig) door Celestions
Ze deden dienst voor zaalversterking toen. Voor extra midden en hoog zaten er piezo hoorntjes in de flappen.
Re: Meningen Karlsonkast
Dat was toch het doel van die Karlson's? Leuk geluid bij een feestje in een zaaltje of een kroeg.
Met wat bier en André klonk het allemaal prima.
Met wat bier en André klonk het allemaal prima.
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3258
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: Meningen Karlsonkast
@Pjotr: @richard:
Zo werden ze bij die zaak (Klaré in Hoorn) ook veel voor gekocht, door bandjes want het was "heel veel voor best wel weinig"
Ik heb ze straks weer als klus-speakers in mijn workshopje in de garage. Ze staan nu nog op zolder tussen een hele zwik verhuisdozen want ik heb een hoop andere klussen voor ik ze weer een plaatsje kan geven.
Zo werden ze bij die zaak (Klaré in Hoorn) ook veel voor gekocht, door bandjes want het was "heel veel voor best wel weinig"
Ik heb ze straks weer als klus-speakers in mijn workshopje in de garage. Ze staan nu nog op zolder tussen een hele zwik verhuisdozen want ik heb een hoop andere klussen voor ik ze weer een plaatsje kan geven.
Re: Meningen Karlsonkast
Leuk! Ik heb hier ook eentje staan met een Alnico AD9710M er in als curiositeit. Ik vond ze wel een beetje neuzelig in het midden destijds. Een 3cm glaswoldeken achter de flappen verhielp dat vrij goed toen.
Re: Meningen Karlsonkast
Ik heb een passend schema voor de Ciare coax gevonden en ga eens wat spul bestellen...
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3258
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: Meningen Karlsonkast
hey wat leuk man, welke kast ga je ervoor bouwen? Die Karlsonator?
ik heb toevallig 2 Ciare's in mijn Galactica's zitten, maken mooi spul. Voor ik de G's geluisterd had, keek ik ook met een schuin oog naar een set van Tony Gee met een breedbander van Ciare, de SOlo 201 heette die meen ik.
edit: gevonden https://www.humblehomemadehifi.com/down ... lo-201.pdf
Laatst gewijzigd door MechanicalAnimal op vr 01 mei 2026, 8:25, 1 keer totaal gewijzigd.
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3258
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: Meningen Karlsonkast
Wat me ook nog ineens te binnenschiet was dat het grootste verschil tussen de FANE en Celestion drivers hem zat in dat de ene (ik meen de FANE) een zogenoemde "korte-slag"-driver was en de Celestion een "lange-slag"driver.
zo herinner ik me in elk geval hoe het verschil in klank (de FANE klonk strakker maar de Celestion iets warmer en dieper) destijds werdt uitgelegd.
Ik had natuurlijk (en nog steeds net overigens) geen snars verstand van al die parameters etc.
Mijn huidige KArslons zijn inderdaad verder voorzien van een piezo/hoorn-tweeter, ik meen van Fostex.
Edit": de piezo is niet van Fostex maar van Foster
HIer een foto: viewtopic.php?t=16820
Laatst gewijzigd door MechanicalAnimal op di 12 mei 2026, 14:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Meningen Karlsonkast
Ik krijg van Mark een paar kasten die bij hem stonden te verstoffen om te kijken wat het doet, als dst ergens op lijkt maar nog verbetering kan hebben dan gaan we misschien ombouwen naar de Karlsonator,
Da's meer een ML-TL 
Re: Meningen Karlsonkast
Leuk hoor, ik heb nog een set Fane speakers op zolder liggen maar geen idee of deze geschikt zijn voor de Karlson kast.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Meningen Karlsonkast
Zou zo’n Karlson wel eens willen horen, misschien een keer iets voor een luisterdag?
Re: Meningen Karlsonkast
Ik ben onderweg met wat Barry, hopelijk mee naar Breda, maar zit met een onderhoud stop die nogal uitloopt...weinig vrije tijd momenteel...
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Meningen Karlsonkast
Ok! Breda wordt ‘m voor mij dit jaar niet denk ik, gaan dit jaar naar de High-End. Dat is de week erop, maar zal thuis m’n neus ook eens laten zien.
- VintageHarry
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
- Locatie: Bij Arnhem
Re: Meningen Karlsonkast
Ik ken de term Karlson nog vanuit de tijd dat ik de boekjes van Wim van Bussel en Electuur las. Het leek mij toen een heel interessant ontwerp op mijn 10e. Zelf had ik kastjes gemaakt met auto speakers, piepschuim als demping en een gat gemaakt in de kast omdat ik dat zag bij andere luidsprekers.
Waar het volgens mij op neer komt is dat toen het Karson ontwerp ontstond de breedband speaker van papier, met een klein trechtertje in het midden voor het hoog en een relatief kleine magneet (dus hoge Q) zo'n beetje de standaard was. Als je die in een gesloten kast zette kwam daar een dun, schril geluid uit. Er bestonden toen al wel hoorns en TL's maar die waren dan groot en het basreflex principe stond nog in de kinderschoenen.
De Karson oplossing is naar mijn idee een oplossing waarbij de laagweergave kon worden opgekrikt door zowel voor als achter de konus extra resonanties te creëren (zorgt ook voor een gelijke belasting van de konus) en het gordijntje had tevens de taak om de slechte spreiding van die grote breedbanders wat te verbeteren. Een piezo tweetertje op de voorkant kon dan nog goedkoop voor extra hoge tonen zorgen. Door het paneel tussen de zijwanden werd de constructie wat stijver. Meerdere vliegen in 1 klap dus.
Maar het resultaat blijft, wat je er ook in stopt, een bak herrie dat mijlenver van wat je hifi zou kunnen noemen afligt.
Gelukkig zijn er tegenwoordig hele goede drivers en versterker en (digitale) filtertechniek om heel goed klinkende luidsprekers te bouwen. Ondanks dat blijft het nog altijd een uitdaging om een luidspreker echt goed klinkend te krijgen.
Dus ik zou dit verhaal in de oude doos laten.
Groeten
Ruud Jansen
Waar het volgens mij op neer komt is dat toen het Karson ontwerp ontstond de breedband speaker van papier, met een klein trechtertje in het midden voor het hoog en een relatief kleine magneet (dus hoge Q) zo'n beetje de standaard was. Als je die in een gesloten kast zette kwam daar een dun, schril geluid uit. Er bestonden toen al wel hoorns en TL's maar die waren dan groot en het basreflex principe stond nog in de kinderschoenen.
De Karson oplossing is naar mijn idee een oplossing waarbij de laagweergave kon worden opgekrikt door zowel voor als achter de konus extra resonanties te creëren (zorgt ook voor een gelijke belasting van de konus) en het gordijntje had tevens de taak om de slechte spreiding van die grote breedbanders wat te verbeteren. Een piezo tweetertje op de voorkant kon dan nog goedkoop voor extra hoge tonen zorgen. Door het paneel tussen de zijwanden werd de constructie wat stijver. Meerdere vliegen in 1 klap dus.
Maar het resultaat blijft, wat je er ook in stopt, een bak herrie dat mijlenver van wat je hifi zou kunnen noemen afligt.
Gelukkig zijn er tegenwoordig hele goede drivers en versterker en (digitale) filtertechniek om heel goed klinkende luidsprekers te bouwen. Ondanks dat blijft het nog altijd een uitdaging om een luidspreker echt goed klinkend te krijgen.
Dus ik zou dit verhaal in de oude doos laten.
Groeten
Ruud Jansen
Re: Meningen Karlsonkast
Toch zijn er genoeg hobbyisten op DIY mee verder gegaan dan het originele ontwerp, men is er mee van de straat...
