Meningen Karlsonkast

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Meningen Karlsonkast

Bericht door Pjotr »

Ach, het is allemaal afgelopen 7 pagina's hier voorbij gekomen. Waarbij Tom een duidelijk steentje heeft bijgedragen m.b.t. de theoretische aspecten.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Meningen Karlsonkast

Bericht door Shadow »

Jazeker, maar wat ik lees adviseert men voor de K12 en K15 een woofer tot een max Q van 0,3 en voor de Karlsonator een wat hogere tot max. Q van 0,6...dat is in de lijn van de driver die ik heb liggen...
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Meningen Karlsonkast

Bericht door Pjotr »

Zou zomaar kunnen. Die Fane van destijds was een gitaarspeaker met hoge Qt, klonk niet. Die AD9710M is ook van het kaliber met hoge Qt en die klonk wel prima zonder enige boemerigheid. Blijft gewoon zelf proberen. Wat anderen ervaren blijft incidenteel.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Meningen Karlsonkast

Bericht door Shadow »

Karlsonator_B.jpg
Dit is een Karlsonator btw.
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Meningen Karlsonkast

Bericht door Ivo »

Pjotr schreef: di 28 apr 2026, 9:33
Zou zomaar kunnen. Die Fane van destijds was een gitaarspeaker met hoge Qt, klonk niet. Die AD9710M is ook van het kaliber met hoge Qt en die klonk wel prima zonder enige boemerigheid. Blijft gewoon zelf proberen. Wat anderen ervaren blijft incidenteel.
Balans doet natuurlijk veel voor de beleving van boemerig of strak. De Philips heeft een heleboel "extra" hoog, wat zal helpen.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Meningen Karlsonkast

Bericht door Shadow »

De Karlson kast zorgt voor een dip tussen de 500-800Hz en daar heeft de Philips genoeg extra...
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3258
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Meningen Karlsonkast

Bericht door MechanicalAnimal »

Pjotr schreef: di 28 apr 2026, 9:33
Zou zomaar kunnen. Die Fane van destijds was een gitaarspeaker met hoge Qt, klonk niet. Die AD9710M is ook van het kaliber met hoge Qt en die klonk wel prima zonder enige boemerigheid. Blijft gewoon zelf proberen. Wat anderen ervaren blijft incidenteel.
Mijn maatje in de studentenflat waar ik destijd zat had 2 paar Karlson's. Eén set met FANE drivers en één set met Celestion drivers.

Toen ik mijn bouwsetje ging halen bij Klaré in Hoorn had ik besloten voor de versie met Celestion, die klonk net even wat voller en warmer, waarbij de FANE drivers wel meer strakke punch lieten horen maar mijn voorkeur ging uit naar het wat vriendelijker geluid van de Celestion-versie.

Betje lastig te vergelijken want ik heb geen idee welke FANE drivers er in zaten maar dit waren inderdaad gitaarverster-luidsprekers en de Celestions waren PA-drivers.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Meningen Karlsonkast

Bericht door Pjotr »

Welke Fanes weet ik ook niet meer, is al zo lang geleden. Grappig, want later zijn ze vervangen (niet door mij iig) door Celestions :D Ze deden dienst voor zaalversterking toen. Voor extra midden en hoog zaten er piezo hoorntjes in de flappen.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Meningen Karlsonkast

Bericht door richard »

Dat was toch het doel van die Karlson's? Leuk geluid bij een feestje in een zaaltje of een kroeg.
Met wat bier en André klonk het allemaal prima.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3258
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Meningen Karlsonkast

Bericht door MechanicalAnimal »

@Pjotr: @richard:

Zo werden ze bij die zaak (Klaré in Hoorn) ook veel voor gekocht, door bandjes want het was "heel veel voor best wel weinig" :mrgreen:

Ik heb ze straks weer als klus-speakers in mijn workshopje in de garage. Ze staan nu nog op zolder tussen een hele zwik verhuisdozen want ik heb een hoop andere klussen voor ik ze weer een plaatsje kan geven.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Meningen Karlsonkast

Bericht door Pjotr »

Leuk! Ik heb hier ook eentje staan met een Alnico AD9710M er in als curiositeit. Ik vond ze wel een beetje neuzelig in het midden destijds. Een 3cm glaswoldeken achter de flappen verhielp dat vrij goed toen.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Meningen Karlsonkast

Bericht door Shadow »

Ik heb een passend schema voor de Ciare coax gevonden en ga eens wat spul bestellen...
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3258
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Meningen Karlsonkast

Bericht door MechanicalAnimal »

Shadow schreef: do 30 apr 2026, 12:37
Ik heb een passend schema voor de Ciare coax gevonden en ga eens wat spul bestellen...
hey wat leuk man, welke kast ga je ervoor bouwen? Die Karlsonator?

ik heb toevallig 2 Ciare's in mijn Galactica's zitten, maken mooi spul. Voor ik de G's geluisterd had, keek ik ook met een schuin oog naar een set van Tony Gee met een breedbander van Ciare, de SOlo 201 heette die meen ik.

edit: gevonden https://www.humblehomemadehifi.com/down ... lo-201.pdf
Laatst gewijzigd door MechanicalAnimal op vr 01 mei 2026, 8:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3258
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Meningen Karlsonkast

Bericht door MechanicalAnimal »

Pjotr schreef: wo 29 apr 2026, 16:31
Welke Fanes weet ik ook niet meer, is al zo lang geleden. Grappig, want later zijn ze vervangen (niet door mij iig) door Celestions :D Ze deden dienst voor zaalversterking toen. Voor extra midden en hoog zaten er piezo hoorntjes in de flappen.
Wat me ook nog ineens te binnenschiet was dat het grootste verschil tussen de FANE en Celestion drivers hem zat in dat de ene (ik meen de FANE) een zogenoemde "korte-slag"-driver was en de Celestion een "lange-slag"driver.

zo herinner ik me in elk geval hoe het verschil in klank (de FANE klonk strakker maar de Celestion iets warmer en dieper) destijds werdt uitgelegd.

Ik had natuurlijk (en nog steeds net overigens) geen snars verstand van al die parameters etc.

Mijn huidige KArslons zijn inderdaad verder voorzien van een piezo/hoorn-tweeter, ik meen van Fostex.

Edit": de piezo is niet van Fostex maar van Foster
HIer een foto: viewtopic.php?t=16820
Laatst gewijzigd door MechanicalAnimal op di 12 mei 2026, 14:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Meningen Karlsonkast

Bericht door Shadow »

Ik krijg van Mark een paar kasten die bij hem stonden te verstoffen om te kijken wat het doet, als dst ergens op lijkt maar nog verbetering kan hebben dan gaan we misschien ombouwen naar de Karlsonator,
karlsonator.png
karlsonator.png (6.8 KiB) 172 keer bekeken
Da's meer een ML-TL :lol:
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Meningen Karlsonkast

Bericht door Kappa7 »

Leuk hoor, ik heb nog een set Fane speakers op zolder liggen maar geen idee of deze geschikt zijn voor de Karlson kast.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Meningen Karlsonkast

Bericht door Shadow »

Dat weet ik ook niet van mijn drivers...
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Meningen Karlsonkast

Bericht door Barry2001 »

Zou zo’n Karlson wel eens willen horen, misschien een keer iets voor een luisterdag?
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Meningen Karlsonkast

Bericht door Shadow »

Ik ben onderweg met wat Barry, hopelijk mee naar Breda, maar zit met een onderhoud stop die nogal uitloopt...weinig vrije tijd momenteel...
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Meningen Karlsonkast

Bericht door Barry2001 »

Ok! Breda wordt ‘m voor mij dit jaar niet denk ik, gaan dit jaar naar de High-End. Dat is de week erop, maar zal thuis m’n neus ook eens laten zien.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Meningen Karlsonkast

Bericht door Shadow »

Oh maar als het om aan te horen is dan komen ze ook naar Hengelo...
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2410
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: Meningen Karlsonkast

Bericht door VintageHarry »

Dat zou zeker leuk zijn :)
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Meningen Karlsonkast

Bericht door Shadow »

En als het niks is dan zitten ze vast wel ergens anders in...
audioruud
Berichten: 20
Lid geworden op: wo 26 jun 2019, 11:26

Re: Meningen Karlsonkast

Bericht door audioruud »

Ik ken de term Karlson nog vanuit de tijd dat ik de boekjes van Wim van Bussel en Electuur las. Het leek mij toen een heel interessant ontwerp op mijn 10e. Zelf had ik kastjes gemaakt met auto speakers, piepschuim als demping en een gat gemaakt in de kast omdat ik dat zag bij andere luidsprekers.
Waar het volgens mij op neer komt is dat toen het Karson ontwerp ontstond de breedband speaker van papier, met een klein trechtertje in het midden voor het hoog en een relatief kleine magneet (dus hoge Q) zo'n beetje de standaard was. Als je die in een gesloten kast zette kwam daar een dun, schril geluid uit. Er bestonden toen al wel hoorns en TL's maar die waren dan groot en het basreflex principe stond nog in de kinderschoenen.
De Karson oplossing is naar mijn idee een oplossing waarbij de laagweergave kon worden opgekrikt door zowel voor als achter de konus extra resonanties te creëren (zorgt ook voor een gelijke belasting van de konus) en het gordijntje had tevens de taak om de slechte spreiding van die grote breedbanders wat te verbeteren. Een piezo tweetertje op de voorkant kon dan nog goedkoop voor extra hoge tonen zorgen. Door het paneel tussen de zijwanden werd de constructie wat stijver. Meerdere vliegen in 1 klap dus.
Maar het resultaat blijft, wat je er ook in stopt, een bak herrie dat mijlenver van wat je hifi zou kunnen noemen afligt.

Gelukkig zijn er tegenwoordig hele goede drivers en versterker en (digitale) filtertechniek om heel goed klinkende luidsprekers te bouwen. Ondanks dat blijft het nog altijd een uitdaging om een luidspreker echt goed klinkend te krijgen.
Dus ik zou dit verhaal in de oude doos laten.

Groeten

Ruud Jansen
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Meningen Karlsonkast

Bericht door Shadow »

Toch zijn er genoeg hobbyisten op DIY mee verder gegaan dan het originele ontwerp, men is er mee van de straat...
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”