Klipsh W bin hoorn met Visaton TIW 300

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

hakuna
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 26 dec 2025, 6:51

Klipsh W bin hoorn met Visaton TIW 300

Bericht door hakuna »

Beste forum liefhebbers,

Ben nieuw hier, maar al geruime tijd actief als zelfbouwer. Na ruim 20 jaar wilde ik weer eens aan nieuwe boxen beginnen. Na het grote Visaton MK890 project gehad te hebben, wil ik een zelf bedacht ontwerp bouwen met verwijzingen naar de klassieke W bins en Klipsch hoorns.

Heb zelf al de M 300 hoorns van Visaton nagemaakt van echt hout (zie foto)

Ben nu aan de W bin begonnen.

Hier enkele boeken waar ik ideeën en info uit haal.

https://media.invisioncic.com/p334189/m ... 315a5a.jpg

https://media.invisioncic.com/p334189/m ... f756f6.jpg

Hier de hoorn, M 300

https://media.invisioncic.com/p334189/m ... c81c07.jpg

https://media.invisioncic.com/p334189/m ... 896204.jpg


https://media.invisioncic.com/p334189/m ... 7343c8.jpg

https://forum.visaton.de/filedata/fetch ... 1734439455

https://forum.visaton.de/forum/projektp ... -x-tiw-300
Gebruikersavatar
Ouwebok
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 07 jan 2009, 18:22
Locatie: Amsterdam

Re: Klipsh W bin hoorn met Visaton TIW 300

Bericht door Ouwebok »

Leuk! Dit ga ik volgen.. ik heb nog steeds een zwak voor toeters, ook al heb ik nut noch plaats voor die dingen sinds mijn drive-in disco-tijd.

Veel vragen uit nieuwsgierigheid:
Een W-bin is een vrij korte hoorn: ga je daar een flinke driver in zetten? Welke drivers wil je gebruiken?
Die mid-Hoorn maken lijkt me niet eenvoudig, maar je hebt al eerder zo’n exemplaar gebouwd voor je MK890. Gebruik je speciaal gereedschap?
Er komt nog een tweeter? Welke heb je in gedachten?
Wat ga je als scheidingsfilter en versterking gebruiken?
Gebruikersavatar
Ouwebok
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 07 jan 2009, 18:22
Locatie: Amsterdam

Re: Klipsh W bin hoorn met Visaton TIW 300

Bericht door Ouwebok »

En welkom natuurlijk op dit forum ;-)
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Klipsh W bin hoorn met Visaton TIW 300

Bericht door Olaf Analogue »

Ziet er serieus uit, en mooi werk, ik ga het zeker volgen.
01.jpg
02.jpg
03.jpg
04.jpg
05.jpg
06.jpg
07.jpg
08.jpg
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Klipsh W bin hoorn met Visaton TIW 300

Bericht door Henkjan »

welkom!

mooie binnenkomer hoor
hakuna
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 26 dec 2025, 6:51

Re: Klipsh W bin hoorn met Visaton TIW 300

Bericht door hakuna »

Ga voor de W bin twee keer Visatom TIW 300 gebruiken, hier heb ik al een deel van de binnenkast gemaakt.


https://postimg.cc/5X24FKzR

https://i.postimg.cc/W1P4GX6Y/IMG-20251226-152827.jpg

https://i.postimg.cc/CxLxrdXZ/003.jpg
Bijlagen
IMG_20251226_152345.jpg
IMG_20251226_152827.jpg
003.jpg
Laatst gewijzigd door hakuna op vr 26 dec 2025, 17:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Klipsh W bin hoorn met Visaton TIW 300

Bericht door Barry2001 »

Welkom hier! Zou je de foto’s van je mooie project hier rechtstreeks op het forum willen plaatsen? Dank!

Foto’s plaatsen forum
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Klipsh W bin hoorn met Visaton TIW 300

Bericht door Ivo »

Oh, lekker zeg! Ik leef intens mee.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Klipsh W bin hoorn met Visaton TIW 300

Bericht door Walt »

Maar waarom de TIW als hoorn drivers, die zijn daar niet echt voor geschikt toch? Of heb je dit doorgerekend?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Klipsh W bin hoorn met Visaton TIW 300

Bericht door Pjotr »

Wat is er dan mis met die TIW Walt? In een hoorn kun je bijna alles stoppen.
hakuna
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 26 dec 2025, 6:51

Re: Klipsh W bin hoorn met Visaton TIW 300

Bericht door hakuna »

Vandaag weer wat gewerkt aan mijn hoorns, hier de binnenbox. De zijwanden zitten er al in. Komende dagen probeer ik al een binnenbox van de twee af te krijgen.
Bijlagen
IMG_20251230_140212.jpg
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Klipsh W bin hoorn met Visaton TIW 300

Bericht door Barry2001 »

Vet :rock:
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Klipsh W bin hoorn met Visaton TIW 300

Bericht door richard »

Walt schreef: di 30 dec 2025, 6:47
Maar waarom de TIW als hoorn drivers, die zijn daar niet echt voor geschikt toch? ...
Waarom zou dat niet zijn? Strakke Q en lage Fs lijkt me prima voor een hoorn.

Zou hij vast ook in een BR passen.
hakuna
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 26 dec 2025, 6:51

Re: Klipsh W bin hoorn met Visaton TIW 300

Bericht door hakuna »

richard schreef..."Waarom zou dat niet zijn? Strakke Q en lage Fs lijkt me prima voor een hoorn.

Zou hij vast ook in een BR passen."


De reden van de TIW 300 woofer is vanwege de lage Fs waarde van 25, heb goede ervaringen met deze luidspreker uit een eerder ouder bouwproject van ruim 20 jaar geleden. Alleen de prijs is duur, maar heb er al 3 in bezit, alleen nog de laatste kopen dan heb ik voor elke W bin twee stuks.

Een ''harde'' stugge PA woofer heeft doorgaans een Fs waarde van gemiddeld 32 of meer Fs . Tenzij je met minimaal 15 of 18 inch de box gaat beladen.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Klipsh W bin hoorn met Visaton TIW 300

Bericht door Walt »

Zelfs vrij grote hoornkasten spelen doorgaans maar tot 50Hz, een lage FS is dus niet zo belangrijk, je wilt rendement hebben, iets waar hifi woofers minder goed in zijn.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Klipsh W bin hoorn met Visaton TIW 300

Bericht door Pjotr »

Dat is ook maar een dogma... Het is toch geen PA? Menig goed klinkende mid hoorn gehoord met een B110 er in.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Klipsh W bin hoorn met Visaton TIW 300

Bericht door Walt »

De hoorn voegt maar over een beperkt bereik rendement toe, om de hoorn lekker hoog door te laten lopen, is het gunstig als de unit zelf ook een hoog rendement heeft, zo krijg je een breedbandig systeem. Kan op de foto’s nog niet goed zien wat voor hoorn het wordt, lijkt me een korte front loaded hoorn?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Klipsh W bin hoorn met Visaton TIW 300

Bericht door ds23man »

Is vooral een praktisch verhaal vanuit de PA wereld. Als de compressieruimte en de woofer niet matchen krijg je op langdurig op hoog vermogen draaien last van scheurende conussen.
Rob Dingen
Berichten: 618
Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
Locatie: Gerwen
Contacteer:

Re: Klipsh W bin hoorn met Visaton TIW 300

Bericht door Rob Dingen »

Volgens mij heb je voor een hoorn een woofer met hoge EBP nodig > 100
Deze woofer haalt de 100 niet.
Je hebt dus een woofer met zeer lage Qts nodig en niet te lage FS
Maar het is lang geleden dat ik hiermee bezig ben geweest.

Rob
hakuna
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 26 dec 2025, 6:51

Re: Klipsh W bin hoorn met Visaton TIW 300

Bericht door hakuna »

Kleine update, heb het ontwerp van de binnenkast moeten aanpassen aan de nogal aparte wijze hoe de TIW 300 woofer gemonteerd kan worden. Aanpassing is gelukt en zal proberen dit weekend nog foto's te plaatsen.
hakuna
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 26 dec 2025, 6:51

Re: Klipsh W bin hoorn met Visaton TIW 300

Bericht door hakuna »

Update van mijn iets gewijzigde project.

Hier twee foto's. Het is uiteindelijk een soort van bassreflex hoorn geworden, waarbij de W vorm goed te zien is. De luchtstroom van de achterkant wordt via een soort van houten trechter geleid naar de achterkant openingen en van daaruit weer via een kanaal naar buiten toe.
Bijlagen
bovenkant box.jpg
bovenkant box 2.jpg
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Klipsh W bin hoorn met Visaton TIW 300

Bericht door Shadow »

Lekker bezig!
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Klipsh W bin hoorn met Visaton TIW 300

Bericht door Walt »

Is er iets aan berekend of puur trial and error?
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Klipsh W bin hoorn met Visaton TIW 300

Bericht door richard »

Walt schreef: za 04 apr 2026, 9:07
Is er iets aan berekend of puur trial and error?
Ook niks mis mee. Hele kathedralen zijn er mee gebouwd. En luisterruimtes met schijfjes mee ingericht.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Klipsh W bin hoorn met Visaton TIW 300

Bericht door wouter »

Eh, maar als het in een hoorn over luchtstroom gaat?
Het is niet zo dat trial & error 50% kans op een goed resultaat geeft toch?

Wel geweldige woofers!
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”