Klipsh W bin hoorn met Visaton TIW 300
Moderator: Beheerdersteam
Klipsh W bin hoorn met Visaton TIW 300
Beste forum liefhebbers,
Ben nieuw hier, maar al geruime tijd actief als zelfbouwer. Na ruim 20 jaar wilde ik weer eens aan nieuwe boxen beginnen. Na het grote Visaton MK890 project gehad te hebben, wil ik een zelf bedacht ontwerp bouwen met verwijzingen naar de klassieke W bins en Klipsch hoorns.
Heb zelf al de M 300 hoorns van Visaton nagemaakt van echt hout (zie foto)
Ben nu aan de W bin begonnen.
Hier enkele boeken waar ik ideeën en info uit haal.
https://media.invisioncic.com/p334189/m ... 315a5a.jpg
https://media.invisioncic.com/p334189/m ... f756f6.jpg
Hier de hoorn, M 300
https://media.invisioncic.com/p334189/m ... c81c07.jpg
https://media.invisioncic.com/p334189/m ... 896204.jpg
https://media.invisioncic.com/p334189/m ... 7343c8.jpg
https://forum.visaton.de/filedata/fetch ... 1734439455
https://forum.visaton.de/forum/projektp ... -x-tiw-300
Ben nieuw hier, maar al geruime tijd actief als zelfbouwer. Na ruim 20 jaar wilde ik weer eens aan nieuwe boxen beginnen. Na het grote Visaton MK890 project gehad te hebben, wil ik een zelf bedacht ontwerp bouwen met verwijzingen naar de klassieke W bins en Klipsch hoorns.
Heb zelf al de M 300 hoorns van Visaton nagemaakt van echt hout (zie foto)
Ben nu aan de W bin begonnen.
Hier enkele boeken waar ik ideeën en info uit haal.
https://media.invisioncic.com/p334189/m ... 315a5a.jpg
https://media.invisioncic.com/p334189/m ... f756f6.jpg
Hier de hoorn, M 300
https://media.invisioncic.com/p334189/m ... c81c07.jpg
https://media.invisioncic.com/p334189/m ... 896204.jpg
https://media.invisioncic.com/p334189/m ... 7343c8.jpg
https://forum.visaton.de/filedata/fetch ... 1734439455
https://forum.visaton.de/forum/projektp ... -x-tiw-300
Re: Klipsh W bin hoorn met Visaton TIW 300
Leuk! Dit ga ik volgen.. ik heb nog steeds een zwak voor toeters, ook al heb ik nut noch plaats voor die dingen sinds mijn drive-in disco-tijd.
Veel vragen uit nieuwsgierigheid:
Een W-bin is een vrij korte hoorn: ga je daar een flinke driver in zetten? Welke drivers wil je gebruiken?
Die mid-Hoorn maken lijkt me niet eenvoudig, maar je hebt al eerder zo’n exemplaar gebouwd voor je MK890. Gebruik je speciaal gereedschap?
Er komt nog een tweeter? Welke heb je in gedachten?
Wat ga je als scheidingsfilter en versterking gebruiken?
Veel vragen uit nieuwsgierigheid:
Een W-bin is een vrij korte hoorn: ga je daar een flinke driver in zetten? Welke drivers wil je gebruiken?
Die mid-Hoorn maken lijkt me niet eenvoudig, maar je hebt al eerder zo’n exemplaar gebouwd voor je MK890. Gebruik je speciaal gereedschap?
Er komt nog een tweeter? Welke heb je in gedachten?
Wat ga je als scheidingsfilter en versterking gebruiken?
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4781
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Klipsh W bin hoorn met Visaton TIW 300
Ziet er serieus uit, en mooi werk, ik ga het zeker volgen.
Re: Klipsh W bin hoorn met Visaton TIW 300
Ga voor de W bin twee keer Visatom TIW 300 gebruiken, hier heb ik al een deel van de binnenkast gemaakt.
https://postimg.cc/5X24FKzR
https://i.postimg.cc/W1P4GX6Y/IMG-20251226-152827.jpg
https://i.postimg.cc/CxLxrdXZ/003.jpg
https://postimg.cc/5X24FKzR
https://i.postimg.cc/W1P4GX6Y/IMG-20251226-152827.jpg
https://i.postimg.cc/CxLxrdXZ/003.jpg
Laatst gewijzigd door hakuna op vr 26 dec 2025, 17:41, 1 keer totaal gewijzigd.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Klipsh W bin hoorn met Visaton TIW 300
Welkom hier! Zou je de foto’s van je mooie project hier rechtstreeks op het forum willen plaatsen? Dank!
Foto’s plaatsen forum
Foto’s plaatsen forum
Re: Klipsh W bin hoorn met Visaton TIW 300
Maar waarom de TIW als hoorn drivers, die zijn daar niet echt voor geschikt toch? Of heb je dit doorgerekend?
Re: Klipsh W bin hoorn met Visaton TIW 300
Wat is er dan mis met die TIW Walt? In een hoorn kun je bijna alles stoppen.
Re: Klipsh W bin hoorn met Visaton TIW 300
Vandaag weer wat gewerkt aan mijn hoorns, hier de binnenbox. De zijwanden zitten er al in. Komende dagen probeer ik al een binnenbox van de twee af te krijgen.
Re: Klipsh W bin hoorn met Visaton TIW 300
richard schreef..."Waarom zou dat niet zijn? Strakke Q en lage Fs lijkt me prima voor een hoorn.
Zou hij vast ook in een BR passen."
De reden van de TIW 300 woofer is vanwege de lage Fs waarde van 25, heb goede ervaringen met deze luidspreker uit een eerder ouder bouwproject van ruim 20 jaar geleden. Alleen de prijs is duur, maar heb er al 3 in bezit, alleen nog de laatste kopen dan heb ik voor elke W bin twee stuks.
Een ''harde'' stugge PA woofer heeft doorgaans een Fs waarde van gemiddeld 32 of meer Fs . Tenzij je met minimaal 15 of 18 inch de box gaat beladen.
Zou hij vast ook in een BR passen."
De reden van de TIW 300 woofer is vanwege de lage Fs waarde van 25, heb goede ervaringen met deze luidspreker uit een eerder ouder bouwproject van ruim 20 jaar geleden. Alleen de prijs is duur, maar heb er al 3 in bezit, alleen nog de laatste kopen dan heb ik voor elke W bin twee stuks.
Een ''harde'' stugge PA woofer heeft doorgaans een Fs waarde van gemiddeld 32 of meer Fs . Tenzij je met minimaal 15 of 18 inch de box gaat beladen.
Re: Klipsh W bin hoorn met Visaton TIW 300
Zelfs vrij grote hoornkasten spelen doorgaans maar tot 50Hz, een lage FS is dus niet zo belangrijk, je wilt rendement hebben, iets waar hifi woofers minder goed in zijn.
Re: Klipsh W bin hoorn met Visaton TIW 300
Dat is ook maar een dogma... Het is toch geen PA? Menig goed klinkende mid hoorn gehoord met een B110 er in.
Re: Klipsh W bin hoorn met Visaton TIW 300
De hoorn voegt maar over een beperkt bereik rendement toe, om de hoorn lekker hoog door te laten lopen, is het gunstig als de unit zelf ook een hoog rendement heeft, zo krijg je een breedbandig systeem. Kan op de foto’s nog niet goed zien wat voor hoorn het wordt, lijkt me een korte front loaded hoorn?
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Klipsh W bin hoorn met Visaton TIW 300
Is vooral een praktisch verhaal vanuit de PA wereld. Als de compressieruimte en de woofer niet matchen krijg je op langdurig op hoog vermogen draaien last van scheurende conussen.
-
Rob Dingen
- Berichten: 618
- Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
- Locatie: Gerwen
- Contacteer:
Re: Klipsh W bin hoorn met Visaton TIW 300
Volgens mij heb je voor een hoorn een woofer met hoge EBP nodig > 100
Deze woofer haalt de 100 niet.
Je hebt dus een woofer met zeer lage Qts nodig en niet te lage FS
Maar het is lang geleden dat ik hiermee bezig ben geweest.
Rob
Deze woofer haalt de 100 niet.
Je hebt dus een woofer met zeer lage Qts nodig en niet te lage FS
Maar het is lang geleden dat ik hiermee bezig ben geweest.
Rob
Re: Klipsh W bin hoorn met Visaton TIW 300
Kleine update, heb het ontwerp van de binnenkast moeten aanpassen aan de nogal aparte wijze hoe de TIW 300 woofer gemonteerd kan worden. Aanpassing is gelukt en zal proberen dit weekend nog foto's te plaatsen.
Re: Klipsh W bin hoorn met Visaton TIW 300
Update van mijn iets gewijzigde project.
Hier twee foto's. Het is uiteindelijk een soort van bassreflex hoorn geworden, waarbij de W vorm goed te zien is. De luchtstroom van de achterkant wordt via een soort van houten trechter geleid naar de achterkant openingen en van daaruit weer via een kanaal naar buiten toe.
Hier twee foto's. Het is uiteindelijk een soort van bassreflex hoorn geworden, waarbij de W vorm goed te zien is. De luchtstroom van de achterkant wordt via een soort van houten trechter geleid naar de achterkant openingen en van daaruit weer via een kanaal naar buiten toe.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Klipsh W bin hoorn met Visaton TIW 300
Eh, maar als het in een hoorn over luchtstroom gaat?
Het is niet zo dat trial & error 50% kans op een goed resultaat geeft toch?
Wel geweldige woofers!
Het is niet zo dat trial & error 50% kans op een goed resultaat geeft toch?
Wel geweldige woofers!
