filterschema uitpluizen vanop een foto ?
Moderator: Beheerdersteam
Re: filterschema uitpluizen vanop een foto ?
Ik woon in Welle, bij Denderleeuw (B uiteraard), maar ik ben misschien niet helemaal duidelijk geweest in mijn post, heb ik de indruk.
Het filter heb ik niet in mijn bezit: de geposte foto komt van internet, dus dat is alles waarmee ik aan de slag kan.
Ja, anders zou de zaak toch wat eenvoudiger worden... (vandaar de tip om me een meter aan te schaffen, nu begrijp ik het)
Het filter heb ik niet in mijn bezit: de geposte foto komt van internet, dus dat is alles waarmee ik aan de slag kan.
Ja, anders zou de zaak toch wat eenvoudiger worden... (vandaar de tip om me een meter aan te schaffen, nu begrijp ik het)
Ik woon in Welle (B), Henkjan, maar ik heb de indruk dat ik niet duidelijk heb gemaakt, dat de filter niet in mijn bezit is.
De foto die ik heb gepost komt van internet, en daar moet ik het mee doen dus.
Maar ik heb de belichting + contrast wat aangepast en een schatting gemaakt van de wikkelingen:( grote spoel )
Ik kom uit op +/- 204 windingen (12 lagen opeen, +/- 17 naast elkaar)
Ik heb de afmetingen ingeschat via de eerste foto: een bekende afmeting is de blauwe condensator, zou moeten 31mm lang zijn.
Via deze schat ik de spoel buiten diam. 65mm, en gemiddelde diam. 45mm, bij een draaddikte van 1,5mm2 of 1,7mm2.
Mijn vriend GPT geeft als resultaat een spoel van 3 tot 3,5 mH.
Is hier wat aan te knopen ? Hoe zien jullie dit ?
De foto die ik heb gepost komt van internet, en daar moet ik het mee doen dus.
Maar ik heb de belichting + contrast wat aangepast en een schatting gemaakt van de wikkelingen:( grote spoel )
Ik kom uit op +/- 204 windingen (12 lagen opeen, +/- 17 naast elkaar)
Ik heb de afmetingen ingeschat via de eerste foto: een bekende afmeting is de blauwe condensator, zou moeten 31mm lang zijn.
Via deze schat ik de spoel buiten diam. 65mm, en gemiddelde diam. 45mm, bij een draaddikte van 1,5mm2 of 1,7mm2.
Mijn vriend GPT geeft als resultaat een spoel van 3 tot 3,5 mH.
Is hier wat aan te knopen ? Hoe zien jullie dit ?
Het zal wel aan mij liggen, maar voor 2000 Pond die die luidspreker moet kostten vind ik dat stukje MDF voor dat filter een aanfluiting...
Had toch niet zoveel moeite geweest om daar een nette pcb voor te ontwikkelen.
Had toch niet zoveel moeite geweest om daar een nette pcb voor te ontwikkelen.
'ze' zeggen dat een pcb slechter klinkt.....
De voorkeur gaat uit naar direct verbinden.
Ik heb het zelf nooit getest eigenlijk.....
De voorkeur gaat uit naar direct verbinden.
Ik heb het zelf nooit getest eigenlijk.....
Wel handgeknoopt dan
En een stukkie op een rest MDF? Op zijn minst toch Ebbenhout! Waar is TS eigenlijk op uit met het uitpluizen van een filterterfoto van het internet geplukt.
OK, laat maar zitten gasten, ik heb er genoeg van, die praat kan ik wel missen.
Dat de beheerder de topic maar sluit bij deze.
Veel succes met JULLIE projecten dan maar.
Dat de beheerder de topic maar sluit bij deze.
Veel succes met JULLIE projecten dan maar.
Het zelf na bouwen van een voor hem bekend systeem. Lijkt mij duidelijk vanaf de eerste post.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Er staat nergens dat ie ze ooit gehoord heeft......
De meta communicatie is eenduidiger dan de foto van het filter.
- Mtraxx
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Applaus jongens, weer iemand weggejaagd voor wie hier de start van een nieuw hobby project moest gaan ontwikkelen..
Wellicht leest jo-xxx dit nog en kan je verder met je project..
Persoonlijk zou ik de 4 ohm versie kiezen van de SB woofer wat ook prettiger uitkomt met te kiezen filter icm de 4 ohm AMT.
De AMT lijkt mij eerder de AudioPur AMT9M die ik zelf ook wel gebruikt heb en hier op het Forum bv ook in Leo zijn Inimini's.
https://www.rumoh.eu/speakers/tweeters/ ... opur-amt9m
Ik zie ook gelijkenis met de totaal curve eerder geplaatst waar het oplopende hoog dezelfde trent volgt.
Er zit bij de Petite Classic nog een laagje vilt rondom de woofer rand en tweeter faceplate waardoor het een rechthoekige lijkt denk ik.
Ik plak ook al jaren filters op een plankje en met messing spijkers maak ik mijn soldeerpunt waar ik de draden hardwired omheen draai en soldeer. De gebruikte spoelen zijn hoogst waarschijnlijk van Jantzen Audio en met een vier ohm woofer heb je niet een echt grote spoel nodig om bij juiste waarde uit te komen.
Het leukste komt dan nog om de kast na te bouwen en afstemming van de twee br poorten te onderzoeken.
Wellicht leest jo-xxx dit nog en kan je verder met je project..
Persoonlijk zou ik de 4 ohm versie kiezen van de SB woofer wat ook prettiger uitkomt met te kiezen filter icm de 4 ohm AMT.
De AMT lijkt mij eerder de AudioPur AMT9M die ik zelf ook wel gebruikt heb en hier op het Forum bv ook in Leo zijn Inimini's.
https://www.rumoh.eu/speakers/tweeters/ ... opur-amt9m
Ik zie ook gelijkenis met de totaal curve eerder geplaatst waar het oplopende hoog dezelfde trent volgt.
Er zit bij de Petite Classic nog een laagje vilt rondom de woofer rand en tweeter faceplate waardoor het een rechthoekige lijkt denk ik.
Ik plak ook al jaren filters op een plankje en met messing spijkers maak ik mijn soldeerpunt waar ik de draden hardwired omheen draai en soldeer. De gebruikte spoelen zijn hoogst waarschijnlijk van Jantzen Audio en met een vier ohm woofer heb je niet een echt grote spoel nodig om bij juiste waarde uit te komen.
Het leukste komt dan nog om de kast na te bouwen en afstemming van de twee br poorten te onderzoeken.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
Het lijkt wel een beetje een gewoonte te worden inderdaad, zelfbouw audio gaat steeds meer de richting op van een gesloten community van dinosaurussen die er op deze wijze voor waakt dat nieuwe enthousiaste hobbyisten zich nog aansluiten
Wel jammer, daardoor is het aantal leuke en vernieuwende zelfbouw projecten de afgelopen jaren drastisch afgenomen.
Maar goed, terug naar het onderwerp.
De topic starter zou ook een zelfbouw ontwerp kunnen pakken die op ditzelfde principe lijkt en waarvan dan wel alles op voorhand bekend is. Zodat een goed eindresultaat met goed klinkende luidsprekers zekerder is dan met gokwerk.
Zomaar twee voorbeelden, maar er zijn uiteraard nog veel meer opties.
https://www.lautsprechershop.de/hifi/zy2_kirana_en.htm
https://www.lautsprechershop.de/hifi/orophin_en.htm
Zo'n bestaand ontwerp is leuk en leerzaam en gaat niet zomaar mis, het opent op een meer toegankelijke wijze de deuren naar een nieuwe hobby.
Wel jammer, daardoor is het aantal leuke en vernieuwende zelfbouw projecten de afgelopen jaren drastisch afgenomen.
Maar goed, terug naar het onderwerp.
De topic starter zou ook een zelfbouw ontwerp kunnen pakken die op ditzelfde principe lijkt en waarvan dan wel alles op voorhand bekend is. Zodat een goed eindresultaat met goed klinkende luidsprekers zekerder is dan met gokwerk.
Zomaar twee voorbeelden, maar er zijn uiteraard nog veel meer opties.
https://www.lautsprechershop.de/hifi/zy2_kirana_en.htm
https://www.lautsprechershop.de/hifi/orophin_en.htm
Zo'n bestaand ontwerp is leuk en leerzaam en gaat niet zomaar mis, het opent op een meer toegankelijke wijze de deuren naar een nieuwe hobby.
-
wouter
- Ook commercieel actief
Gelet op de bovenste 2 posten heb ik even alles teruggelezen en heel eerlijk vind ik dat TS erg netjes geholpen is, als je beseft dat hier gevraagd wordt naar de het recept van een commerciele speaker op basis van een foto. Alle relevante info is erbij gehaald, en op basis van de impedantieplot is het eenvoudig om na te gaan welke waarden het filter nodig heeft, je weet immers welke onderdelen er in zitten en alleen de spoelen zijn een variabele.
Dit is echter behoorlijk wat werk, en TS zou kunnen kiezen uit een hele waslijst aan 2-weg speakers met AMT, en SBa woofer. Het zou zelfs voor hem ontworpen kunnen worden, durf ik best aan. Koop ik de onderdelen en maak ik het filter, maar goed... die tijd - die wordt hier even van mensen gevraagd is onderschat, dat had TS zelf ook al door.
Ik denk eerder dat de ontmoediging op basis van onderschatting heeft plaats gevonden, en dan wordt de bal elders neer gelegd. Ik vond het overtrokken.
Bedankt aan iedereen voor de zinvolle bijdragen, het is nog steeds een goed forum!
Dit is echter behoorlijk wat werk, en TS zou kunnen kiezen uit een hele waslijst aan 2-weg speakers met AMT, en SBa woofer. Het zou zelfs voor hem ontworpen kunnen worden, durf ik best aan. Koop ik de onderdelen en maak ik het filter, maar goed... die tijd - die wordt hier even van mensen gevraagd is onderschat, dat had TS zelf ook al door.
Ik denk eerder dat de ontmoediging op basis van onderschatting heeft plaats gevonden, en dan wordt de bal elders neer gelegd. Ik vond het overtrokken.
Bedankt aan iedereen voor de zinvolle bijdragen, het is nog steeds een goed forum!
Uit respect voor degenen die hier positief en creatief aan bijgedragen hebben, wens ik hier toch nog een vervolg aan te breien.
Met dank aan eQuanD en Mtraxx om te terug voor het scherm te krijgen.
Antwoord aan Mtraxx: volgens o.a. de review op Alpha NL zou de gebruikte tweeter van Dayton zijn, en als je dan visueel vergelijkt,
moet dat de AMT2-4 zijn. Het frontplaatje/raster ziet er hetzelfde uit als de Audiopur.
Hieronder de specs van deze AMT en ook van de SB midwoofer 4 of 8 ohm, voor het gemak:
Antwoord aan Olaf: ik begrijp je aanbod, en ja, dit is waarschijnlijk meer iets voor mij (en mijn beperkte kennis van zaken),
maar dat heb ik al een keertje gedaan met mijn oude Visaton speakertjes : Maar ik zou dit toch wel graag tot een (redelijk) goed einde willen brengen, als het kan, met hulp van jullie wel te verstaan.
Antwoord aan Mtraxx: volgens o.a. de review op Alpha NL zou de gebruikte tweeter van Dayton zijn, en als je dan visueel vergelijkt,
moet dat de AMT2-4 zijn. Het frontplaatje/raster ziet er hetzelfde uit als de Audiopur.
Hieronder de specs van deze AMT en ook van de SB midwoofer 4 of 8 ohm, voor het gemak:
Antwoord aan Olaf: ik begrijp je aanbod, en ja, dit is waarschijnlijk meer iets voor mij (en mijn beperkte kennis van zaken),
maar dat heb ik al een keertje gedaan met mijn oude Visaton speakertjes : Maar ik zou dit toch wel graag tot een (redelijk) goed einde willen brengen, als het kan, met hulp van jullie wel te verstaan.
- Bijlagen
-
- pdf_Dayton Audio_AMT2-4_1.pdf
- (173.52 KiB) 12 keer gedownload
Bouwen zit wel goed zo te zien. Dan zijn heden ten dage nog steeds puike luidsprekers.
- Mtraxx
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Als je AI vraagt worden ze beschouwd als dezelfde tweeter.. Trouwens in mijn vergissing zocht ik op de Dynavox AMT 2 welke een vierkante faceplate heeft.
https://www.soundimports.eu/nl/dynavox- ... h2EALw_wcB
https://www.soundimports.eu/nl/dynavox- ... h2EALw_wcB
Nog even wat info: voor de berekening van die filter(spoelen) : als het veilig blijft, zowel voor de speaker als de versterker, moet deze niet zo héél precies zijn.
Het volume blijft hier ten allen tijde aan de lage kant.
Ik verwacht ook geen compensatie van die rijkelijk aangeboden hoge tonen, en de frequentiecurve moet ook niet helemaal rechtlijnig zijn,
Mijn dac (RME) heeft een parametrische eq waarmee toch kan bijgestuurd worden indien nodig.
Het volume blijft hier ten allen tijde aan de lage kant.
Ik verwacht ook geen compensatie van die rijkelijk aangeboden hoge tonen, en de frequentiecurve moet ook niet helemaal rechtlijnig zijn,
Mijn dac (RME) heeft een parametrische eq waarmee toch kan bijgestuurd worden indien nodig.
Misschien heeft Wouter, van enkele posts hierboven, wel gelijk, en heb ik dit wat onderschat.
Ik wil jullie niet van jullie eigen bezigheden afhouden, maar forums zijn er toch voor, om kennis te delen?
Misschien moet ik een eenvoudigere route nemen en gaan voor een filter op basis van volgende foto, printje voor hoog, printje voor het laag:
Als ik daarmee ook een mooi resultaat krijg, geen probleem.
Ik wil jullie niet van jullie eigen bezigheden afhouden, maar forums zijn er toch voor, om kennis te delen?
Misschien moet ik een eenvoudigere route nemen en gaan voor een filter op basis van volgende foto, printje voor hoog, printje voor het laag:
Als ik daarmee ook een mooi resultaat krijg, geen probleem.
- Mtraxx
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Ik zou aandurven om te stellen dat je met een spoeltje in filter voor het hoog te beginnen met een 0,33 mH 1mm² als uitgangspunt de tweeter als redelijk in de buurt is(veilig) en voor de spoel een 1,5 mh of 1,2 mH 1,4mm² voor de vier ohm variant ook redelijk in de buurt komt van.
Dit is als start van het filter uiteraard.
Daarna is het wellicht een goed idee door iemand er met een meetmicrofoon een meting van te maken.
Dit is als start van het filter uiteraard.
Daarna is het wellicht een goed idee door iemand er met een meetmicrofoon een meting van te maken.
-
wouter
- Ook commercieel actief
Een filter zoals aangeboden door webshops werken eigenlijk 9/10 niet. Omdat de praktijk is dat een luidspreker zich niet gedraagd als weerstand, dus reageert het "textbook" filter ook niet zoals het zou moeten.
Ik snap alleen niet waarom er niet een 2-weg gekozen wordt. En daarnaast, als je speakers zo gebruikt zoals jij laat zien met de Visaton WS130BF of een ouder model daarvan dan klopt er weer geen snars van de bafflestepcomensatie/filtering van balans tussen laag, midden en hoog.
Als je echt graag wil kan ik er achteraan om het uit te zoeken, maar dan zal ik een voorstel moeten doen welke kosten daarbij zitten.
Je kunt ook kijken naar wat passend is voor deze opstelling, en wat je wilt verbeteren t.o.v. de huidige situatie.
Een 6,5" SB 2-weg:
viewtopic.php?p=1921078#p1921078
Mooie 5,25":
viewtopic.php?t=27573&hilit=U16
Niet te duur, wel erg goed:
viewtopic.php?t=28208
Ik snap alleen niet waarom er niet een 2-weg gekozen wordt. En daarnaast, als je speakers zo gebruikt zoals jij laat zien met de Visaton WS130BF of een ouder model daarvan dan klopt er weer geen snars van de bafflestepcomensatie/filtering van balans tussen laag, midden en hoog.
Als je echt graag wil kan ik er achteraan om het uit te zoeken, maar dan zal ik een voorstel moeten doen welke kosten daarbij zitten.
Je kunt ook kijken naar wat passend is voor deze opstelling, en wat je wilt verbeteren t.o.v. de huidige situatie.
Een 6,5" SB 2-weg:
viewtopic.php?p=1921078#p1921078
Mooie 5,25":
viewtopic.php?t=27573&hilit=U16
Niet te duur, wel erg goed:
viewtopic.php?t=28208
Laatst gewijzigd door wouter op za 28 feb 2026, 20:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Ok, Mtraxx, dat klinkt me als muziek in de oren !
Dank je voor het mooie, duidelijke schemaatje, dit is waar ik op gehoopt had.
En dan word het tijd om wat spulletjes te bestellen, en volgt nog het leukste: bouwen en testen.
Ik ben zeer benieuwd naar het resultaat en breng uiteraard verslag !
Allen bedankt en tot later...
Jo
En dan word het tijd om wat spulletjes te bestellen, en volgt nog het leukste: bouwen en testen.
Jo
Beste Wouter, de speakers van dit project zijn niet ter vervanging van de Visatons,
voor aan de pc zijn deze eigenlijk niet slecht.
De nieuwe moeten aan de stereo in de huiskamer, afhankelijk van het resultaat natuurlijk.
voor aan de pc zijn deze eigenlijk niet slecht.
De nieuwe moeten aan de stereo in de huiskamer, afhankelijk van het resultaat natuurlijk.
Eens Wouter. En al helemaal bij de onderhavige Neat Petite. Als ik de commentaren lees bij de recensie van de vorige pagina is het nogal een heel speciaal klinkend ding. Dat is hogere "Kookkunst" en heel veel werk. Dat gaat nooit lukken met wat bij elkaar gezochte spullen die er wat op lijken. In die zin zou het goed zijn als TS zich eerst realiseert wat hij wil bereiken. En dan is dat hoog in de boom zoals de Neat Petite dan is een bestaand en goed uitgewerkt nabouwproject wellicht een begaanbaarder weg. Te denken valt dan b.v. aan de Bonbon uit Klang und Ton van oktober 2012: https://www.scribd.com/doc/258584931/KL ... 012-06-pdf
Ik ben benieuwd naar je bevindingen, Besef je wel dat het een startpunt is van waaruit je verder kunt.jo-xxx schreef: ↑za 28 feb 2026, 20:36Ok, Mtraxx, dat klinkt me als muziek in de oren !
Jo
Je zult hierna op een punt komen waar gemeten moet gaan worden om het filter in combinatie met jou units en behuizing verder op elkaar af te stemmen.
Gebruikelijk doe je dat door eerst je units eens in de behuizing te zetten en die los van elkaar te meten.
Daarmee kan je dan gaan simuleren en bouw je het filter eerst virtueel en heb je nog veel mogelijkheden om componenten te wisselen zonder dat het meteen een nieuwe spoel kost. de trail en error methode kan aardig in de papieren gaan lopen en vraagt een grote voorraad aan verschillende waardes.
Hopelijk helt dit je een beetje op weg om hier een mooi project van te maken.
Zelf ben ik geen speaker bouwer maar vind het wel leuk om je project te zien slagen.
Daar ben ik het ook mee eens.
Echter, je kan het TS niet kwalijk nemen dat hij een speaker wil nabouwen met goede recensies. Omdat de gebruikte units los verkrijgbaar zijn, wil nog niet zeggen dat het uiteindelijke resultaat even goed zal zijn. Dit zou hoogstens het geval zijn na vele metingen, aanpassingen en testen. Dus als hij zich daarin wil verdiepen, kan het een interessant project worden. Ik denk dat TS zich daar wel bewust van is.
Zoals Pjotr aangeeft, kunnen zelfbouwers hier op het forum tal van ontwerpen voorleggen die met grote zekerheid een superieure kwaliteit zullen geven voor een totaalprijs lager dan wat moet worden uitgegeven aan in de handel verkrijgbare speakers. Met de zekerheid van een goed gevoel bij het beluisteren van zelfgemaakte speakers.
Ik kan dus zeker beide benaderingen begrijpen. De keuze is aan Jo, en het forum wil hem daar natuurlijk met raad en daad in bijstaan.
Echter, je kan het TS niet kwalijk nemen dat hij een speaker wil nabouwen met goede recensies. Omdat de gebruikte units los verkrijgbaar zijn, wil nog niet zeggen dat het uiteindelijke resultaat even goed zal zijn. Dit zou hoogstens het geval zijn na vele metingen, aanpassingen en testen. Dus als hij zich daarin wil verdiepen, kan het een interessant project worden. Ik denk dat TS zich daar wel bewust van is.
Zoals Pjotr aangeeft, kunnen zelfbouwers hier op het forum tal van ontwerpen voorleggen die met grote zekerheid een superieure kwaliteit zullen geven voor een totaalprijs lager dan wat moet worden uitgegeven aan in de handel verkrijgbare speakers. Met de zekerheid van een goed gevoel bij het beluisteren van zelfgemaakte speakers.
Ik kan dus zeker beide benaderingen begrijpen. De keuze is aan Jo, en het forum wil hem daar natuurlijk met raad en daad in bijstaan.
-
wouter
- Ook commercieel actief
Hier gaat toch nog wat anders mis, dit formaat is geen 6,5" midwoofer. Het is een 5,25" SB Acoustics, met doelbewust een hoog overnamepunt. Boven 3,5kHz filteren maakt een tweeter namelijk gehoormatig veel softer en het klinkt homogeen doordat alles uit 1 woofer komt.jo-xxx schreef: ↑za 28 feb 2026, 18:40Uit respect voor degenen die hier positief en creatief aan bijgedragen hebben, wens ik hier toch nog een vervolg aan te breien.
pdf_Dayton Audio_AMT2-4_1.pdf
6in-SB17MFC35-4.pdf
6in-SB17MFC35-8.pdf
maar dat heb ik al een keertje gedaan met mijn oude Visaton speakertjes :
20260228_125945.jpg
Maar ik zou dit toch wel graag tot een (redelijk) goed einde willen brengen, als het kan, met hulp van jullie wel te verstaan.
Het vilt is met een laser op maat te snijden, dat gaat heel mooi. Maar dit is echt allemaal nu nog geen goed plan... Althans, niet beter dan gewoon iets wat volledig gedocumenteerd is te gaan nabouwen. Ik heb 2 goede 5,25" monitoren genoemd, ook dit project is mogelijk maar dan zou iemand het project moeten gaan begeleiden denk ik. Op afstand is dat amper te doen als iemand niet zelf kan meten met met filter software overweg kan bijvoorbeeld. Of je moet bij iemand langs willen gaan.
Het zou de woonkamer in mogen/moeten als het goed klinkt. Aan de units ligt het niet. En we willen allemaal de liefde voor zelfbouw overbrengen, en voorkomen dat er wanstaltige producten het zelfbouw imago schaden. Het is ook niet heel ingewikkeld, maar gewoon nog echt even een brug te ver met deze aanpak.
Edit: ik heb even de woofer voor je gesimuleerd (8 en 4 ohm) en virtueel het volume ietwat vergroot. Ik zou gaan voor de 4 ohm variant