filterschema uitpluizen vanop een foto ?
Moderator: Beheerdersteam
filterschema uitpluizen vanop een foto ?
Beste vrienden,
Ik vroeg me af of hier op het forum knappe koppen (m/v) zitten die vanop bijgevoegde foto
een bruikbaar en betrouwbaar schema kunnen opstellen.
Eerst wat bijkomende info: dit is het filter van een (bestaande commercieel gebouwde) kleine 2-weg speaker
van Engelse makelij, ik weet niet of ik hier naam en type mag vermelden.
De gebruikte tweeter is een AMT van Dayton, en de midwoofer van S.B.acoustics,
daar bestaan geen geheimen over. Mijn doel is om het filter en de speaker zelf natuurlijk na te bouwen,
uit online reviews is gebleken dat de speaker units zelf, gewoon online kunnen worden aangekocht.
Dus, graag jullie hulp ! (als er vragen zijn: doe maar!)
Alvast bedankt,
Jo
Ik vroeg me af of hier op het forum knappe koppen (m/v) zitten die vanop bijgevoegde foto
een bruikbaar en betrouwbaar schema kunnen opstellen.
Eerst wat bijkomende info: dit is het filter van een (bestaande commercieel gebouwde) kleine 2-weg speaker
van Engelse makelij, ik weet niet of ik hier naam en type mag vermelden.
De gebruikte tweeter is een AMT van Dayton, en de midwoofer van S.B.acoustics,
daar bestaan geen geheimen over. Mijn doel is om het filter en de speaker zelf natuurlijk na te bouwen,
uit online reviews is gebleken dat de speaker units zelf, gewoon online kunnen worden aangekocht.
Dus, graag jullie hulp ! (als er vragen zijn: doe maar!)
Alvast bedankt,
Jo
- Mtraxx
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Re: filterschema uitpluizen vanop een foto ?
Zal hier op neerkomen.. spoelwaarde zelf invullen
Controleer ook even de +en- van de speakers. er is een grote kans dat een van de twee "verkeerd om" gepoold moet zijn.
Je bedoelt vanwege de 12db/oct. filtering,dat de fase omkeert ?
Precies, hoewel de bas slechts een eerste orde filter heeft. Dit is echter geen wet van Meden en Perzen.
Inderdaad, de fabricant (Neat audio) heeft de reputatie van niet zo meettechnisch tewerk te gaan, maar eerder op het gehoor te werken, in principe niks mis mee.
Mtraxx, bedankt voor het schema, dat is wel heel snel, zonder dat alle connecties goed zichtbaar zijn.
Kan ik de waarde van de spoelen berekenen met zo een online calculator?
En kan ik ook de weerstand van de woofer te weten komen aan de hand van dit schema: SB acoustics heeft zowel een 4 als 8 ohm versie; en ik weet niet dewelke. De tweeter is een 4 ohm van Dayton.
Kan ik de waarde van de spoelen berekenen met zo een online calculator?
En kan ik ook de weerstand van de woofer te weten komen aan de hand van dit schema: SB acoustics heeft zowel een 4 als 8 ohm versie; en ik weet niet dewelke. De tweeter is een 4 ohm van Dayton.
Dat is geen ongewone manier van doen als beide vlak in het front gemonteerd zitten. De extra orde van de tweeter zorgt voor extra group delay en compenseert daarmee voor de offset van het akoestisch centrum van beide. Qua akoestisch faseverloop is het dan eigenlijk ook 2e orde.
Volgens de fabrikant is het overigens een 6db op het hoog en 12 op het laag. Bij 3,5 of 3.8khz afhankelijk van waar je het leest.
Lijkt mij niet kloppen. Een AMT met 6dB/okt filteren is geen goed idee.
- Mtraxx
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Zonder verder eerst uit te pluizen is het dus dit ontwerp van Neat? https://neatacoustics.com/neat-petite-classic/
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
Indien het de "Neat Petite Classic" dan lijken ze nogal rijkelijk te zijn met de hoge frequenties.
ja, inderdaad, dit is de speaker, ik wist niet of ik dit mocht vermelden.
Ik heb wel gelezen in een review van een andere 2-weg van Neat dat er in die filter gebruik word gemaakt van een Zobel schakeling,
veranderd dit de inkijk op het aangeboden schema van Mtraxx ?
veranderd dit de inkijk op het aangeboden schema van Mtraxx ?
Als ik dit zo lees https://neatacoustics.com/neat-petite-classic/ is alles extreem aan dat dingOlaf Analogue schreef: ↑di 24 feb 2026, 17:10Indien het de "Neat Petite Classic" dan lijken ze nogal rijkelijk te zijn met de hoge frequenties.
Neat-Acoustics-Petite-Classic-Review-7-4024019192.jpg
Aan degene die meegezocht hebben, alvast bedankt, maar ik heb nog wat onbekende factoren die mij laten twijfelen (niet aan het schema).
De gebruikte midwoofer lijkt me de SB17MFC35 te zijn, afgaande van de afmetingen en foto's, maar die bestaat in 4 en 8 ohm.
AI, die gaat voor de 8 ohm versie, gezien de 6 ohm nominaal die de fabrikant opgeeft voor de 'Petite'.( de AMT2, is een 4 ohm)
Kan dat hier bevestigd worden?
En dan vraag ik ook graag nog een link naar een eenvoudige (gezien mijn beperkte kennis, maar dat hadden jullie wel al begrepen, haha)
online tool om de spoelwaarden te berekenen, als ik de correcte weerstand van de woofer te weten kom uiteraard.
De gebruikte midwoofer lijkt me de SB17MFC35 te zijn, afgaande van de afmetingen en foto's, maar die bestaat in 4 en 8 ohm.
AI, die gaat voor de 8 ohm versie, gezien de 6 ohm nominaal die de fabrikant opgeeft voor de 'Petite'.( de AMT2, is een 4 ohm)
Kan dat hier bevestigd worden?
En dan vraag ik ook graag nog een link naar een eenvoudige (gezien mijn beperkte kennis, maar dat hadden jullie wel al begrepen, haha)
online tool om de spoelwaarden te berekenen, als ik de correcte weerstand van de woofer te weten kom uiteraard.
- pappaleo
- Contacteer:
Als de dc weerstand van de spoel 6 ohm is, dan kun je er gerust van uit gaan dat het hier het 8 ohm exemplaar betreft.
Om de spoel waarde te berekenen heb je impedantie nodig, dat is de weerstand van de spreekspoel die afhankelijk is van de frequentie. Die kan liggen tussen de 6 en de (soms wel) 50 ohm. Die kan je niet berekenen, die moet je opmeten.
Aan de DC weerstand heb je voor de berekening van de spoelwaarde niets.
Om de spoel waarde te berekenen heb je impedantie nodig, dat is de weerstand van de spreekspoel die afhankelijk is van de frequentie. Die kan liggen tussen de 6 en de (soms wel) 50 ohm. Die kan je niet berekenen, die moet je opmeten.
Aan de DC weerstand heb je voor de berekening van de spoelwaarde niets.
OK, maar met de nominale weerstand van 6 ohm, bedoelde ik dat de fabrikant (Neat), dit opgeeft voor de gehele 'Petite' speaker.
Veranderd dit jouw inkijk op de zaak?
Veranderd dit jouw inkijk op de zaak?
- pappaleo
- Contacteer:
De nominale weerstand van de gehele speaker wordt bepaald door alle units tezamen inclusief het filter. Dat kan best (behoorlijk) afwijken van de nominale weerstand van de afzonderlijke units.
Is dit wat er nodig is om de waarden van die spoel te berekenen ? (meting is van de 8 ohm)
Nee maar voor een 2 weg is 2,2mH meestal wel een startpunt....
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
Je zou ook kunnen overwegen om een LCR metertje aan te schaffen mocht je ook in de toekomst wat meer met deze materie aan de gaan willen gaan
Met een LCR meter kun je de waarde van de spoelen en condensatoren meten, wel dienen deze hiervoor los genomen te worden uit het circuit.
https://www.eleshop.nl/testen-meten/lcr ... dheld.html
Met een LCR meter kun je de waarde van de spoelen en condensatoren meten, wel dienen deze hiervoor los genomen te worden uit het circuit.
https://www.eleshop.nl/testen-meten/lcr ... dheld.html
Ik begrijp je reactie, Olaf, maar ik zou me wel willen inlezen en kennis opdoen, maar mijn ogen laten het niet (meer) toe om te veel aan het scherm te zitten of een boek te lezen.
Dat is de hoofdreden waarom ik deze post heb aangemaakt, ik hoopte een beetje op een kant en klare oplossing,
'voor die mannen gaat dat een peulschil zijn om mij hieruit te krijgen' dacht ik,
maar blijkbaar komt er toch meer bij kijken.
Het is jammer dat de spoelen (als laatste stap van de theorie) nu roet in het eten zouden gooien, want alleen zal ik hier niet uitraken.
Trial en error is wel nog een oplossing, zo is de Neat Petite waarschijnlijk ook tot stand gekomen...
Dat is de hoofdreden waarom ik deze post heb aangemaakt, ik hoopte een beetje op een kant en klare oplossing,
'voor die mannen gaat dat een peulschil zijn om mij hieruit te krijgen' dacht ik,
maar blijkbaar komt er toch meer bij kijken.
Het is jammer dat de spoelen (als laatste stap van de theorie) nu roet in het eten zouden gooien, want alleen zal ik hier niet uitraken.
Trial en error is wel nog een oplossing, zo is de Neat Petite waarschijnlijk ook tot stand gekomen...
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
devil is in the details...
maar in welke regio woon je? mss is er wel een forumlid in de buurt die die spoelen kan meten?
maar in welke regio woon je? mss is er wel een forumlid in de buurt die die spoelen kan meten?