Lii silver 6 in vreemd ontwerp
Moderator: Beheerdersteam
Re: Lii silver 6 in vreemd ontwerp
Hier hebben we het afgelopen zaterdag ook al over gehad en was ik het meer dan mee eens.
Je hebt er die het woord filter niet kunnen aanhoren en de ander die het wel probeert.
Ik ben erg benieuwd wat er wel kon.
En ben ondertussen aan het kijken hoe we dit gaan doen.
Er is mij al aangeboden test materiaal te kunnen gebruiken om tot een juiste filter te komen.
Je hebt er die het woord filter niet kunnen aanhoren en de ander die het wel probeert.
Ik ben erg benieuwd wat er wel kon.
En ben ondertussen aan het kijken hoe we dit gaan doen.
Er is mij al aangeboden test materiaal te kunnen gebruiken om tot een juiste filter te komen.
Re: Lii silver 6 in vreemd ontwerp
Ik heb de Crystal 6 in de kasten gehoord (zie 'Stefano's Chrystal 6') en dat was goed, maar voor de rest eigenlijk altijd in een open baffle en dat is naar mijn mening toch wel waar ze uitblinken.
Dan bedoel ik Lii drivers in het algemeen
Dan bedoel ik Lii drivers in het algemeen
Re: Lii silver 6 in vreemd ontwerp
Is ook zeker niet persoonlijk natuurlijk - ik begrijp volledig dat je in het proces zit om deze speakers naar een hoger plan te tillen.marchetto schreef: ↑do 12 feb 2026, 21:16Hier hebben we het afgelopen zaterdag ook al over gehad en was ik het meer dan mee eens.
Je hebt er die het woord filter niet kunnen aanhoren en de ander die het wel probeert.
Ik ben erg benieuwd wat er wel kon.
En ben ondertussen aan het kijken hoe we dit gaan doen.
Er is mij al aangeboden test materiaal te kunnen gebruiken om tot een juiste filter te komen.
Ik verbaas me gewoon wat over de manier waarop de ontwerper voorbij gaat aan allerlei basiszaken van hoe een luidspreker functioneert en dit aan de man brengt.
Re: Lii silver 6 in vreemd ontwerp
+1 Stefan.
Er is hier gekozen om het geluid zeer persoonlijk te houden en niet verder kijkende naar wat er eigenlijk nodig is.
Gezien dit gegeven is het juist leuk te kijken hoever we kunnen gaan om de luidspreker naar een hoger plan te tillen.
Ik ga ondertussen ook op zoek naar de tang band w6-2144 heb zelf 3 X de w5-2143 gebruikt en de weergave van deze drivers kan ik wel waarderen.
Er is hier gekozen om het geluid zeer persoonlijk te houden en niet verder kijkende naar wat er eigenlijk nodig is.
Gezien dit gegeven is het juist leuk te kijken hoever we kunnen gaan om de luidspreker naar een hoger plan te tillen.
Ik ga ondertussen ook op zoek naar de tang band w6-2144 heb zelf 3 X de w5-2143 gebruikt en de weergave van deze drivers kan ik wel waarderen.
Re: Lii silver 6 in vreemd ontwerp
Ja heb ik dit geval de f12 en f15 in een open baffle gehad en dan zonder laag ondersteuning met een flinke correctie op de driver.
Hier leverde ik wel dikke 12db op het rendement in.
Maar gaf verder wel goede resultaten en merkte dat het bundelen van zo'n grote mij niet gaf wat ik ervan verwachtte dus het open baffle verhaal achter mij gelaten
Re: Lii silver 6 in vreemd ontwerp
De W15 heeft hier met allerlei Lii-Song drivers gespeeld. Van Crystal-6 tot en met Platinum-10.
Crystal-6, F-12, Fast-8, Silver-8, Silver-10, Platinum-10.
Crystal-6, F-12, Fast-8, Silver-8, Silver-10, Platinum-10.
Re: Lii silver 6 in vreemd ontwerp
Misschien ook vanwege de dunne conussen van de drivers? Je krijgt een hoop terug uit de kast met een heel dun papier membraan (soms een mms van onder de zes gram bij een 8 incher)
Re: Lii silver 6 in vreemd ontwerp
Goed opgemerkt! En als dat in de hoornkast van de vorige pagina is dan heeft de conus van de unit het qua akoestische belasting zwaar te verduren i.d.d. Een dergelijk lichte dunne conus hoort in een OB.
- VintageHarry
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
- Locatie: Bij Arnhem
Re: Lii silver 6 in vreemd ontwerp
Interessant om dit te lezen! Toch levert Lii zelf ook complete speakers met kasten in diverse configuraties. Daar zullen ze toch wel over hebben nagedacht?
Re: Lii silver 6 in vreemd ontwerp
Die stellen niet teveel vragen bij de wensen van de klant...
Re: Lii silver 6 in vreemd ontwerp
Jawel. Maar niet zo lang.
- VintageHarry
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
- Locatie: Bij Arnhem
Re: Lii silver 6 in vreemd ontwerp
Een hoorn vormt voor een speakerconus een vrij zware akoestische belasting. Daar moet ie hard tegenaan duwen. Zo'n dun papieren membraan zal dan ook mechanisch behoorlijk gaan vervormen. Dat ga je wel horen en daar valt verder niet tegenaan te filteren.
Re: Lii silver 6 in vreemd ontwerp
Als ik de tekening zo zie lijkt het een double bass reflex, waar in plaats van de tweede br een hoorn zit.
En double bass reflex wordt wel vaker gebruikt bij Fostex drivers. Die hebben echter wel een diepere kast.
En double bass reflex wordt wel vaker gebruikt bij Fostex drivers. Die hebben echter wel een diepere kast.
Re: Lii silver 6 in vreemd ontwerp
Daarvoor de BL met een grotere achterkamer. Met ruimte en demping om de middentonen te absorberen met een relatief smalle keel om het laag door te laten dat door de hoorn wordt versterkt. Voor laag is dat vooral lengte en oppervlak.
Deze kast is een compromis. Geen achterkamer, geen keel, geen lengte en geen oppervlak. Maar wel geschikt voor de WAF. Kun je met filtering veel corrigeren maar wat betreft hoog rendement + grote diepgang + klein volume; mag je er maar twee kiezen (naar analogie van snel+goedkoop+goed).
Re: Lii silver 6 in vreemd ontwerp
Uhhh
Dit is gewoon een back-loaded horn. Heel gebruikelijk bij breedbanders. Alleen zit hier de opening van de hoorn aan de onderkant. Op zich niet zo gek bedacht. De vloer fungeert dan min of meer als verlengde van de hoorn.
Re: Lii silver 6 in vreemd ontwerp
Nee, niet helemaal. Bij een BL hoorn is de bedoeling dat van de achter zijde alleen het laag wordt versterkt. In dit geval wordt al het naar achteren afgestraalde geluid door de hoorn geperst, of gereflecteerd door het dunne membraan zelf.
Bij een klassieke BL hoorn zit hiervoor achter de unit een kamer waar de middentonen zo veel mogelijk worden geabsorbeerd (veel hoog straalt er niet naar achteren) en het laag via een spleet (keel) en meestal exponentieel verlopende hoorn wordt versterkt. De hoorn is dan lang en heeft meestal een grote mond. Nelson Pass is wel eens met de Kleinhorn in de weer geweest als extreme vertegenwoordiger van dit principe.
Zelf heb ik in mijn jeugd een variant van de Jericho gebouwd, een iets meer bescheiden compromis, maar nog steeds twee grote bakbeesten.
Bij een klassieke BL hoorn zit hiervoor achter de unit een kamer waar de middentonen zo veel mogelijk worden geabsorbeerd (veel hoog straalt er niet naar achteren) en het laag via een spleet (keel) en meestal exponentieel verlopende hoorn wordt versterkt. De hoorn is dan lang en heeft meestal een grote mond. Nelson Pass is wel eens met de Kleinhorn in de weer geweest als extreme vertegenwoordiger van dit principe.
Zelf heb ik in mijn jeugd een variant van de Jericho gebouwd, een iets meer bescheiden compromis, maar nog steeds twee grote bakbeesten.
Re: Lii silver 6 in vreemd ontwerp
Zojuist geëxperimenteerd met verschillende demping.
En nu zonder correctie een erg goed resultaat voor elkaar gekregen.
Wat demping kan doen is best bijzonder.
Met correctie vanuit dsp klinkt het niet beter.
Ben blij met het resultaat wat er bereikt is
En nu zonder correctie een erg goed resultaat voor elkaar gekregen.
Wat demping kan doen is best bijzonder.
Met correctie vanuit dsp klinkt het niet beter.
Ben blij met het resultaat wat er bereikt is
