Liionidas Active ombouw

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Liionidas Active ombouw

Bericht door hardbats »

Mijn eerste speaker project, daar gaan we dan :hide:

Na een luistersessie bij Leon, wat 3D tekenwerk en wat gepraat met Lii Audio heb ik besloten om de Liionidas OB Lite te gaan bouwen :D
Hij wordt niet 100% zoals Leon hem heeft staan, die blijft qua afwerking toch meer in de prototype fase. Ik wil dus een meer afgewerkte versie!

Rendertje: (klikken voor het gifje)
Liionidas OB Bas Design.gif
Het hout is al gezaagt en heb net alle boutgaten geboord. Boutgaten nog verzinken, driver gaten frezen en alle randen afronden. De eerste opzet wordt geheel MDF met vurenhouten struts. Later zal de boven baffle worden vervangen voor amerikaans notenhout.
20200611_150732.jpg
20200612_194338.jpg
Boutjes en spul om alles in elkaar te zetten


20200612_194106.jpg
de FR drivers, gekozen voor de Fast-8 van Lii Audio. Goedkope drivers die toch erg lekker klinken :mrgreen: De W15 Woofer is nog onderweg :kwijl:
20200606_141728.jpg
20200606_141908.jpg
20200606_141915.jpg
20200606_141929.jpg
En de crossover onderdelen besteld bij Rumoh, zeg wel dat er op sommige onderdelen wat levertijd zat. Ach we kunnen voorlopig verder :yeah:
XO parts.PNG
Wel meteen een vraag! Is het mogelijk om drivers te meten zodat alle T/S parameters bekend worden? Lii Audio levert die niet allemaal aan namelijk en heeft die ook niet zeggen ze.
Ik zou graag wat gaan expirimenteren met Meten en Simuleren als ze straks klaar zijn :mrgreen:
Laatst gewijzigd door hardbats op di 19 dec 2023, 15:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4779
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Liionidas Hardbats OB

Bericht door Olaf Analogue »

Uiteraard kunnen de parameters gewoon even gemeten worden
Overigens wel vreemd dat de fabrikant geen datablad mee levert, dat is bij de wat duurdere drivers wel zo normaal.
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Liionidas Hardbats OB

Bericht door hardbats »

Olaf Markus schreef:
Uiteraard kunnen de parameters gewoon even gemeten worden
Overigens wel vreemd dat de fabrikant geen datablad mee levert, dat is bij de wat duurdere drivers wel zo normaal.
Ze leveren wel een groot deel van de parameters aan voor de meeste van hun drivers maar niet genoeg om ze in een programma te gooien. Ze zeggen zelf dat ze ook niet gaan voor wat op papier klopt maar wat klankmatig klopt. Is wat voor te zeggen maar om te experimenteren zijn parameters toch wel fijn :mrgreen:

Hoe meet je zoiets? :oops: of, kan iemand dat?
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Liionidas Hardbats OB

Bericht door OpaBert »

Willy van de CTA heeft er behoorlijk wat tijd in gestopt en ik meen ook Zweitse
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Liionidas Hardbats OB

Bericht door Pjotr »

hardbats schreef:
Olaf Markus schreef:
Uiteraard kunnen de parameters gewoon even gemeten worden
Overigens wel vreemd dat de fabrikant geen datablad mee levert, dat is bij de wat duurdere drivers wel zo normaal.
Ze leveren wel een groot deel van de parameters aan voor de meeste van hun drivers maar niet genoeg om ze in een programma te gooien. Ze zeggen zelf dat ze ook niet gaan voor wat op papier klopt maar wat klankmatig klopt. Is wat voor te zeggen maar om te experimenteren zijn parameters toch wel fijn :mrgreen:

Hoe meet je zoiets? :oops: of, kan iemand dat?
Beetje raar argument. Of misschien is de spreiding dermate groot dat ze toch allemaal anders klinken dan? Aan de andere kant zijn de meeste parameters alleen nuttig als je ze in een kast gaat stoppen. Ik begrijp dat dat niet de bedoeling er mee is. Ze hebben dus wel een beetje een punt.
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Liionidas Hardbats OB

Bericht door hardbats »

Volgens mij zijn alle drivers handwerk, er zou dus per driver verschil kunnen zijn.
Ik kan met bijv. VituixCAD een crossover simuleren voor een OB? Dan heb ik wel de parameters en een grafiek nodig. Of kan dat niet voor OB?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Liionidas Hardbats OB

Bericht door Pjotr »

Ja natuurlijk kan dat wel voor een OB, al heb ik zelf geen ervaring met Vituixcad. Maar je hebt dan toch meer aan gemeten curven dan een abstract model
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Liionidas Hardbats OB

Bericht door hardbats »

Pjotr schreef:
Ja natuurlijk kan dat wel voor een OB, al heb ik zelf geen ervaring met Vituixcad. Maar je hebt dan toch meer aan gemeten curven dan een abstract model
Welk programma gebruik jij er voor? Ik sta open voor alle opties.
Ik zou ze graag laten meten zodat ik zowel de T/S parameters heb als een curve. Deze kan in VituixCAD beide ingeladen worden.
Ik wil ook gaan meten aan de complete OB, kijken wat dat oplevert.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Liionidas Hardbats OB

Bericht door Pjotr »

Ik gebruik zelf ARTA: http://www.artalabs.hr/ Dat is in demo mode volledig functioneel. Alleen kun je dan geen files saven. En dat is wel wat je nodig hebt als met de resultaten ook wilt simuleren. Dan moet je een licentie aanschaffen (ca €70). Kun je met Vituixcad niet meten? Dacht dat het die mogelijkheid ook heeft. Anderen gebruiken REW: https://www.roomeqwizard.com/ dat is volledig gratis maar heb ik zelf al aren niet meer gevolgd.
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Liionidas Hardbats OB

Bericht door hardbats »

VituixCAD is volgens mij geen meet software maar puur simulatie software.

Als ik ga meten zou ik eerst voor REW gaan denk ik, om er wat ervaring mee op te doen.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Liionidas Hardbats OB

Bericht door satefan »

hardbats schreef:
VituixCAD is volgens mij geen meet software maar puur simulatie software.

Als ik ga meten zou ik eerst voor REW gaan denk ik, om er wat ervaring mee op te doen.
REW werkt makkelijk, als je een UMIK mic hebt en een standaard voor de Mic dan kun je zo aan de slag.

Stefan
erik1977
Berichten: 447
Lid geworden op: ma 25 mei 2015, 9:05

Re: Liionidas Hardbats OB

Bericht door erik1977 »

hardbats schreef:
Mijn eerste speaker project, daar gaan we dan :hide:
Succes! Ziet er uit als een fantastisch project om mee te beginnen.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4779
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Liionidas Hardbats OB

Bericht door Olaf Analogue »

Je laat er geen gras over groeien, leuk om te zien.
Zoals inmiddels wel bekend is, ben ik groot fan van deze leonidas luidsprekers, en ik verwacht dan ook dat je er geen spijt van krijgt.
Ik ga dit lekker volgen en ik ben heel beniwuwd wat je ervaringen straks zullen zijn in je eigen luister ruimte en op je eigen apparatuur.
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Liionidas Hardbats OB

Bericht door Douwe84 »

Geen halve maatregelen! Succes er mee
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Liionidas Hardbats OB

Bericht door hardbats »

even bedacht hoe ik handig de gaten van de zijkanten en baffles over kon nemen op de struts. Even wat hulp stukjes getekend om alles uit te lijnen :mrgreen:
20200615_191853.jpg
En dan komt er al wat vorm in! Gelukkig lijkt het op wat ik getekend heb :lol:
20200615_194359.jpg
20200615_195844.jpg
20200615_202254.jpg
Morgen avond weer verder, eerst nog even een goede verzinkboor halen. De verzinkboor die heb ik nu hebt verzinkt niet rond maar 12 kant :roll:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Liionidas Hardbats OB

Bericht door OpaBert »

Je kan ook die truc met Een stevig stukje doek tussen je boor en materiaal
Ik heb met staal ook gezien dat men een stukje schuur linnen gebruikt i.p.v. een doekje Om een mooi rond gat te krijgen
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Liionidas Hardbats OB

Bericht door Barry2001 »

Vaak wordt het verzinken met een te hoge snelheid gedaan. Materiaal krijgt de kans niet uit de boor te lopen en zo krijg je een niet rond verzonken gat. Misschien nog een keer proberen op een lagere snelheid, liefst zo laag mogelijk.
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Liionidas Hardbats OB

Bericht door hardbats »

Barry2001 schreef:
Vaak wordt het verzinken met een te hoge snelheid gedaan. Materiaal krijgt de kans niet uit de boor lopen en zo krijg je een niet rond verzonken gat. Misschien nog een keer proberen op een lagere snelheid, liefst zo laag mogelijk.
Goede tip, Had er wel de vaart in ja :mrgreen:
leonidas
In memoriam †
Berichten: 854
Lid geworden op: ma 07 okt 2013, 20:25

Re: Liionidas Hardbats OB

Bericht door leonidas »

Ziet er goed uit Bas !
Veel bouwplezier , Leon.
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Liionidas Hardbats OB

Bericht door hardbats »

Vandaag gehoord dat het nog 3-4weken duurt voor de W15 woofer binnen komen. Ach we bouwen rustig verder.
1 behuizing staat ver in elkaar, alle boutgaten nog verzinken en driver gaten er in. Heb een bovenfrees besteld dus als die binnen is kunnen we aan de gang.
20200617_145305.jpg
20200617_145331.jpg
Er wel net achter gekomen dat 2 zijkanten 3mm korter zijn dan gepland, daardoor komt het niet lekker uit bij de andere behuizing.
Wat is wijsheid, 2 nieuwe zijkanten maken? Of de onderste baffle 3mm korter maken :roll:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Liionidas Hardbats OB

Bericht door OpaBert »

Als je gaat wijzigen blijf je aanpassen
Die paar stukjes mdf zijn de kosten niet Beschouw het als een leermoment :D
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Liionidas Hardbats OB

Bericht door hardbats »

Het stomme is dat alle andere delen wel netjes kloppen. Zelfs de andere kant van de behuizing klopt gewoon.

En dan dit
20200617_161711.jpg
Ik ga er nog even mn gedachten over breken hoe dit nou komt en hoe ik het op ga lossen :lol:
Er zijn wel meer randje die niet 100% kloppen maar dat schuur ik straks wel terug in het gareel 8-[
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Liionidas Hardbats OB

Bericht door OpaBert »

hardbats schreef:
Het stomme is dat alle andere delen wel netjes kloppen. Zelfs de andere kant van de behuizing klopt gewoon.

En dan dit

20200617_161711.jpg

Ik ga er nog even mn gedachten over breken hoe dit nou komt en hoe ik het op ga lossen :lol:
Er zijn wel meer randje die niet 100% kloppen maar dat schuur ik straks wel terug in het gareel 8-[
Prutser :hide: :lol: :lol:
Vind het wel heel sportief dat je ook de vergissingen laat zien
Ik doe dat ook het is immers mensenwerk en hobby niet ons dagelijks werk :D
leonidas
In memoriam †
Berichten: 854
Lid geworden op: ma 07 okt 2013, 20:25

Re: Liionidas Hardbats OB

Bericht door leonidas »

Dit is toch geen fout van Bas maar van de zagerij ?
Komt regelmatig voor dat er niet goed gezaagd wordt.
Kun je niet terug gaan zodat ze een paar panelen over doen ?

mvgr. Leon.
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Liionidas Hardbats OB

Bericht door hardbats »

Om het te fixen hoeven er maar 2 delen vervangen te worden. 1 zijkant en 1 balk.
Ik had nog genoeg mdf liggen voor een zijkant dus die heb ik net afgetekend, 3mm langer. En even een nieuwe balk gehaald bij de praxis dus die even zagen vanavond en dan zijn we weer op weg!
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”