Lii silver 6 in vreemd ontwerp

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

marchetto
Berichten: 180
Lid geworden op: zo 05 aug 2012, 16:11
Locatie: Franeker

Re: Lii silver 6 in vreemd ontwerp

Bericht door marchetto »

Hier hebben we het afgelopen zaterdag ook al over gehad en was ik het meer dan mee eens.
Je hebt er die het woord filter niet kunnen aanhoren en de ander die het wel probeert.
Ik ben erg benieuwd wat er wel kon.
En ben ondertussen aan het kijken hoe we dit gaan doen.
Er is mij al aangeboden test materiaal te kunnen gebruiken om tot een juiste filter te komen.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Lii silver 6 in vreemd ontwerp

Bericht door Shadow »

Ik heb de Crystal 6 in de kasten gehoord (zie 'Stefano's Chrystal 6') en dat was goed, maar voor de rest eigenlijk altijd in een open baffle en dat is naar mijn mening toch wel waar ze uitblinken.
Dan bedoel ik Lii drivers in het algemeen :relax:
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Lii silver 6 in vreemd ontwerp

Bericht door satefan »

marchetto schreef: do 12 feb 2026, 21:16
Hier hebben we het afgelopen zaterdag ook al over gehad en was ik het meer dan mee eens.
Je hebt er die het woord filter niet kunnen aanhoren en de ander die het wel probeert.
Ik ben erg benieuwd wat er wel kon.
En ben ondertussen aan het kijken hoe we dit gaan doen.
Er is mij al aangeboden test materiaal te kunnen gebruiken om tot een juiste filter te komen.
Is ook zeker niet persoonlijk natuurlijk - ik begrijp volledig dat je in het proces zit om deze speakers naar een hoger plan te tillen.

Ik verbaas me gewoon wat over de manier waarop de ontwerper voorbij gaat aan allerlei basiszaken van hoe een luidspreker functioneert en dit aan de man brengt.
marchetto
Berichten: 180
Lid geworden op: zo 05 aug 2012, 16:11
Locatie: Franeker

Re: Lii silver 6 in vreemd ontwerp

Bericht door marchetto »

+1 Stefan.
Er is hier gekozen om het geluid zeer persoonlijk te houden en niet verder kijkende naar wat er eigenlijk nodig is.
Gezien dit gegeven is het juist leuk te kijken hoever we kunnen gaan om de luidspreker naar een hoger plan te tillen.
Ik ga ondertussen ook op zoek naar de tang band w6-2144 heb zelf 3 X de w5-2143 gebruikt en de weergave van deze drivers kan ik wel waarderen.
marchetto
Berichten: 180
Lid geworden op: zo 05 aug 2012, 16:11
Locatie: Franeker

Re: Lii silver 6 in vreemd ontwerp

Bericht door marchetto »

Shadow schreef: vr 13 feb 2026, 6:57
Ik heb de Crystal 6 in de kasten gehoord (zie 'Stefano's Chrystal 6') en dat was goed, maar voor de rest eigenlijk altijd in een open baffle en dat is naar mijn mening toch wel waar ze uitblinken.
Dan bedoel ik Lii drivers in het algemeen :relax:
Ja heb ik dit geval de f12 en f15 in een open baffle gehad en dan zonder laag ondersteuning met een flinke correctie op de driver.
Hier leverde ik wel dikke 12db op het rendement in.
Maar gaf verder wel goede resultaten en merkte dat het bundelen van zo'n grote mij niet gaf wat ik ervan verwachtte dus het open baffle verhaal achter mij gelaten
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Lii silver 6 in vreemd ontwerp

Bericht door Shadow »

Ja ik dacht dat het de set van Bas was met een W15 en de Silver 8 of 10;

viewtopic.php?t=28697
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Lii silver 6 in vreemd ontwerp

Bericht door hardbats »

De W15 heeft hier met allerlei Lii-Song drivers gespeeld. Van Crystal-6 tot en met Platinum-10.
Crystal-6, F-12, Fast-8, Silver-8, Silver-10, Platinum-10.
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3081
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Lii silver 6 in vreemd ontwerp

Bericht door beijert »

Misschien ook vanwege de dunne conussen van de drivers? Je krijgt een hoop terug uit de kast met een heel dun papier membraan (soms een mms van onder de zes gram bij een 8 incher)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Lii silver 6 in vreemd ontwerp

Bericht door Pjotr »

Goed opgemerkt! En als dat in de hoornkast van de vorige pagina is dan heeft de conus van de unit het qua akoestische belasting zwaar te verduren i.d.d. Een dergelijk lichte dunne conus hoort in een OB.
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2410
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: Lii silver 6 in vreemd ontwerp

Bericht door VintageHarry »

Interessant om dit te lezen! Toch levert Lii zelf ook complete speakers met kasten in diverse configuraties. Daar zullen ze toch wel over hebben nagedacht?
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Lii silver 6 in vreemd ontwerp

Bericht door Shadow »

Die stellen niet teveel vragen bij de wensen van de klant...
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Lii silver 6 in vreemd ontwerp

Bericht door satefan »

VintageHarry schreef: za 14 feb 2026, 9:01
Daar zullen ze toch wel over hebben nagedacht?
Jawel. Maar niet zo lang.
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2410
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: Lii silver 6 in vreemd ontwerp

Bericht door VintageHarry »

:mrgreen: Duidelijk, bedankt!
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Lii silver 6 in vreemd ontwerp

Bericht door Pjotr »

Een hoorn vormt voor een speakerconus een vrij zware akoestische belasting. Daar moet ie hard tegenaan duwen. Zo'n dun papieren membraan zal dan ook mechanisch behoorlijk gaan vervormen. Dat ga je wel horen en daar valt verder niet tegenaan te filteren.
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3081
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Lii silver 6 in vreemd ontwerp

Bericht door beijert »

Als ik de tekening zo zie lijkt het een double bass reflex, waar in plaats van de tweede br een hoorn zit.

En double bass reflex wordt wel vaker gebruikt bij Fostex drivers. Die hebben echter wel een diepere kast.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Lii silver 6 in vreemd ontwerp

Bericht door richard »

Pjotr schreef: za 14 feb 2026, 11:59
Een hoorn vormt voor een speakerconus een vrij zware akoestische belasting. Daar moet ie hard tegenaan duwen. Zo'n dun papieren membraan zal dan ook mechanisch behoorlijk gaan vervormen. Dat ga je wel horen en daar valt verder niet tegenaan te filteren.
Daarvoor de BL met een grotere achterkamer. Met ruimte en demping om de middentonen te absorberen met een relatief smalle keel om het laag door te laten dat door de hoorn wordt versterkt. Voor laag is dat vooral lengte en oppervlak.

Deze kast is een compromis. Geen achterkamer, geen keel, geen lengte en geen oppervlak. Maar wel geschikt voor de WAF. Kun je met filtering veel corrigeren maar wat betreft hoog rendement + grote diepgang + klein volume; mag je er maar twee kiezen (naar analogie van snel+goedkoop+goed).
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Lii silver 6 in vreemd ontwerp

Bericht door Pjotr »

Uhhh :think: Dit is gewoon een back-loaded horn. Heel gebruikelijk bij breedbanders. Alleen zit hier de opening van de hoorn aan de onderkant. Op zich niet zo gek bedacht. De vloer fungeert dan min of meer als verlengde van de hoorn.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Lii silver 6 in vreemd ontwerp

Bericht door richard »

Nee, niet helemaal. Bij een BL hoorn is de bedoeling dat van de achter zijde alleen het laag wordt versterkt. In dit geval wordt al het naar achteren afgestraalde geluid door de hoorn geperst, of gereflecteerd door het dunne membraan zelf.
Bij een klassieke BL hoorn zit hiervoor achter de unit een kamer waar de middentonen zo veel mogelijk worden geabsorbeerd (veel hoog straalt er niet naar achteren) en het laag via een spleet (keel) en meestal exponentieel verlopende hoorn wordt versterkt. De hoorn is dan lang en heeft meestal een grote mond. Nelson Pass is wel eens met de Kleinhorn in de weer geweest als extreme vertegenwoordiger van dit principe.

Zelf heb ik in mijn jeugd een variant van de Jericho gebouwd, een iets meer bescheiden compromis, maar nog steeds twee grote bakbeesten.
marchetto
Berichten: 180
Lid geworden op: zo 05 aug 2012, 16:11
Locatie: Franeker

Re: Lii silver 6 in vreemd ontwerp

Bericht door marchetto »

Zojuist geëxperimenteerd met verschillende demping.
En nu zonder correctie een erg goed resultaat voor elkaar gekregen.
Wat demping kan doen is best bijzonder.
Met correctie vanuit dsp klinkt het niet beter.
Ben blij met het resultaat wat er bereikt is
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Lii silver 6 in vreemd ontwerp

Bericht door Pjotr »

:goedzo:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”