Trex 30/60/90/175/350Watt amp met Lat FET

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Trex 30/60Watt amp met Lat FET

Bericht door Walt »

Ziet er mooi uit!
Gebruikersavatar
RonnyB
Berichten: 228
Lid geworden op: za 03 feb 2024, 20:06

Re: Trex 30/60Watt amp met Lat FET

Bericht door RonnyB »

Bedankt.

Vind hem zelf mooier klinken als mijn purifi 1et400A versterkers.
Misschien verdient de volgende versie 4a wel een lineaire voeding.
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: Trex 30/60Watt amp met Lat FET

Bericht door meanman64 »

Maar hoe klinkt die , geluidsbeeld smal of breed en veel detail of weinig detail ?
Gebruikersavatar
RonnyB
Berichten: 228
Lid geworden op: za 03 feb 2024, 20:06

Re: Trex 30/60Watt amp met Lat FET

Bericht door RonnyB »

Dit is mijn persoonlijke mening.

De purifi 1et400a is gedetaileerd, heeft een goede staging en veel dynamiek op mijn dynaudio luidsprekers.
De Trex heeft dezelfde eigenschappen maar is net iets mooier.

Het is hetzelfde verschil als tussen purifi 1et400a en de nilai modules.

Moglijk is er een mogelijkheid om ze(Trex 4a)op een volgende luisterdag te vergelijken.
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: Trex 30/60Watt amp met Lat FET

Bericht door meanman64 »

Meer emotie dus ?
Gebruikersavatar
RonnyB
Berichten: 228
Lid geworden op: za 03 feb 2024, 20:06

Re: Trex 30/60Watt amp met Lat FET

Bericht door RonnyB »

Kan wel janken. :(
Verschil is klein maar aanwezig.

Zoals ik vaker vertelde,

Kippenvel van de vrouwenstemmen.
Klappen in het middenrif van de snaredrums.
En wapperende broekspijpen van de sub.
Ik zit mooi spastisch te luisteren :yeah:

Maakt het net een mooiere belevenis.
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: Trex 30/60Watt amp met Lat FET

Bericht door meanman64 »

Heb je toevallig nog extra bordjes ?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Trex 30/60Watt amp met Lat FET

Bericht door jeroen_d »

RonnyB schreef: ma 07 jul 2025, 14:11

Verschil is klein maar aanwezig.

Kippenvel van de vrouwenstemmen.
Klappen in het middenrif van de snaredrums.
En wapperende broekspijpen van de sub.

En die klappen in het middenrif en wapperende broekspijpen heb je niet met de purifi? Sterk verhaal. Zeker als het verschil klein is. Of bedoelde je het meer in absolute zin en niet ter vergelijk?
Gebruikersavatar
RonnyB
Berichten: 228
Lid geworden op: za 03 feb 2024, 20:06

Re: Trex 30/60Watt amp met Lat FET

Bericht door RonnyB »

Nee, die superlatieven heb ik ook met de purifi en hypex versterkers.

De verschillen van vesterkers zijn tegenwoordig zeer klein, maar wel hoorbaar zoals afgelopen luisterdag in Hengelo.
Iedereen moet zelf bepalen wat hij fijn vindt.

Ik kon het niet laten om een paar kreten te gebruiken.

Ik heb nog wel 2 printen, zelf bij jlcpcb bestellen is goedkoper dan onze postnl.
Gebruikersavatar
RonnyB
Berichten: 228
Lid geworden op: za 03 feb 2024, 20:06

Re: Trex 30/60Watt amp met Lat FET

Bericht door RonnyB »

Update

Geen 4a maar 4b versie met 2 maal 20n20/20p20 latfets. Goed voor 350Watt.
Trex 4b lat fet amp foto.jpg
Schema
Trex4b schematic.jpg
Print
Trex4b top PCB.jpg
Als voeding gebruik ik een Hypex smps 1200A400 voor 1 kanaal.
Amp Proposal.jpg
Verder in de bijlages de LTspice simulatie files en Gerber files voor de PCB.

Deze print kun je ook gebruiken voor versies met minder vermogen:

Gebruik 1 maal 10n20/10p20 voor 65Watt met +/- 36V voeding.(Trex 2c).
Gebruik 2 maal 10n20/10p20 of 1 maal 20n20/20p20 met +/- 48V voeding.
Gebruik 2 maal 20n20/20p20 met +/- 64V voeding. (Trex 4b).

R4 aanpassen voor gewenste versterking.

Ronny
Bijlagen
LTspice Trex 4b.zip
(10.04 KiB) 11 keer gedownload
Gerber Trex 4b PCB.zip
(67.96 KiB) 18 keer gedownload
Gebruikersavatar
RonnyB
Berichten: 228
Lid geworden op: za 03 feb 2024, 20:06

Re: Trex 30/60Watt amp met Lat FET

Bericht door RonnyB »

Nieuwe versies 5a(175W) en 5b(350W) komen eraan.

Met XLR en RCA input print. Andere Vas topology, met factor 10 betere vervorming.
En DC luidspreker bescherming.
IMG_1142.jpeg
IMG_1141.jpeg
IMG_1140.jpeg
IMG_1143.jpeg
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Trex 30/60Watt amp met Lat FET

Bericht door peterl »

Mooi werk Ronny, gaat die nog mee naar Hengelo?
Gebruikersavatar
RonnyB
Berichten: 228
Lid geworden op: za 03 feb 2024, 20:06

Re: Trex 30/60Watt amp met Lat FET

Bericht door RonnyB »

Werkend zal niet lukken, ik wacht nog op onderdelen. Maar opgebouwde printen neem ik wel mee.
En ik neem de Trex 2d wel mee.
IMG_1144.jpeg
Gebruikersavatar
RonnyB
Berichten: 228
Lid geworden op: za 03 feb 2024, 20:06

Re: Trex 30/60Watt amp met Lat FET

Bericht door RonnyB »

Vandaag toch verder de Trex 5a gemonteerd.
Behuizing wordt zoals vroeger met de quad versterkers met het koellichaam aan de voorzijde.
Er komen ook nog ebbenhouten zijpanelen aan.

Vervorming nog lager, 0.000045% 1watt/8ohm.
Ibias = 135mA.
90watt(8ohm)/175watt(4ohm).(rms).
Gebalanceerd en rca in.
Dc protectie.
PXL_20260201_181931733.jpeg
PXL_20260201_181535819.jpeg
PXL_20260201_181551943.jpeg
PXL_20260201_181622773.jpeg
PXL_20260201_181617557.jpeg
Laatst gewijzigd door RonnyB op ma 23 feb 2026, 21:32, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Trex 30/60Watt amp met Lat FET

Bericht door Shadow »

Mooi!
Gebruikersavatar
paulebappie
Berichten: 236
Lid geworden op: ma 03 dec 2007, 19:03

Re: Trex 30/60Watt amp met Lat FET

Bericht door paulebappie »

Mooie cijfers ook! 0.000045% 1watt/8ohm :goedzo:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Trex 30/60Watt amp met Lat FET

Bericht door ds23man »

Vooral ook dat het ver onder de meetbare ondergrens van een AP ligt.
Gebruikersavatar
RonnyB
Berichten: 228
Lid geworden op: za 03 feb 2024, 20:06

Re: Trex 30/60Watt amp met Lat FET

Bericht door RonnyB »

Heb ook niet met een AP gemeten.

Maar met cosmos e1da. https://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=32432
Gebruikersavatar
RonnyB
Berichten: 228
Lid geworden op: za 03 feb 2024, 20:06

Re: Trex 30/60Watt amp met Lat FET

Bericht door RonnyB »

De T-rex 5a klonk niet zo goed als de T-rex 2d. Aan de scoop zag ik oscillaties in de buurt van 10Mhz.

Na een speur tocht blijkt de 20P20 fet te oscilleren, deze nu in toom gehouden met condensator van 470p.
Hele weekend geluisterd en ik ben zeer content met het resultaat.

Het verschil met de vorige versies is de Vas trap.
Deze zorgt voor nog minder vervorming.
Vas.jpg
Verder XLR ingang toegevoegd en DC protectie.

Gerber files ook toegevoegd.

Fasemargin is 55db.

Het schema
T-Rex 5c schema Lat fet amp.jpg
T-Rex 5c schema 2 channel.jpg
De printen
T-rex Input L&R PCB.jpg
T-rex 5c Power PCB.jpg
T-Rex 5c 6c input PCB 3d.jpg
98 x 76mm
T-rex 5c Power PCB 3d.jpg
100 x 60mm
Bijlagen
T-Rex 5c 6c schematic lat fet amps.pdf
(605.32 KiB) 18 keer gedownload
Gerber Trex 5c-6c input PCB right.zip
(85.63 KiB) 21 keer gedownload
Gerber Trex 5c-6c input PCB left.zip
(82.99 KiB) 30 keer gedownload
Gerber Trex 5c output 175Watt PCB.zip
(63.05 KiB) 19 keer gedownload
Laatst gewijzigd door RonnyB op ma 23 feb 2026, 21:36, 4 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
RonnyB
Berichten: 228
Lid geworden op: za 03 feb 2024, 20:06

Re: Trex 30/60Watt amp met Lat FET

Bericht door RonnyB »

Ga nu bezig met de mono versie T-rex 6c van 350 Watt.
Gebruik dezelfde ingangs printen als bij de T-rex 5c.
Gerber files volgen na het testen.
T-Rex 6c schematic lat fet.jpg
T-rex 6c Power PCB 3d.jpg
100 x 100mm
Laatst gewijzigd door RonnyB op di 31 mar 2026, 13:28, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3081
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Trex 30/60Watt amp met Lat FET

Bericht door beijert »

Nice.

En zou zoiets nog een beetje werken op een voeding onder de 40v?
Gebruikersavatar
RonnyB
Berichten: 228
Lid geworden op: za 03 feb 2024, 20:06

Re: Trex 30/60Watt amp met Lat FET

Bericht door RonnyB »

Jazeker, zie ook de 2d versie in post 1. (+/-36V).
Verwacht dan 40/75 Watt.

Wil je de nieuwe versie 5c met lage spanning dan kun je de 20n20/20p20 ook vervangen voor 10n20/10p20.

Verder werkt voor Q1 een opa1656 op adapter ook heel goed.
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3081
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Trex 30/60Watt amp met Lat FET

Bericht door beijert »

Ik heb amperes genoeg, maar mijn trafo's zijn 27v.

Met de Thel accusound 101 in gedachten, stabiel tot onder één ohm in dit geval, maar dat feest gaat niet door.
Gebruikersavatar
RonnyB
Berichten: 228
Lid geworden op: za 03 feb 2024, 20:06

Re: Trex 30/60Watt amp met Lat FET

Bericht door RonnyB »

Wil je laagohmig aansturen gebruik je de 20n20/20p20 (versie 5c) tot 2ohm. (200watt)(10A).
Of de 6c versie voor 1ohm( 400watt)(20A).

Alles bij +/-36V voeding.

Ik zou wel de printbanen van voeding naar fets naar LS uit verdikken met koperdraad.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Trex 30/60Watt amp met Lat FET

Bericht door Shadow »

Ben je dan een versterker aan het bouwen, of een lasapparaat?
Plaats reactie