Trex 30/60/90/175/350Watt amp met Lat FET
Moderator: Beheerdersteam
Re: Trex 30/60Watt amp met Lat FET
Bedankt.
Vind hem zelf mooier klinken als mijn purifi 1et400A versterkers.
Misschien verdient de volgende versie 4a wel een lineaire voeding.
Vind hem zelf mooier klinken als mijn purifi 1et400A versterkers.
Misschien verdient de volgende versie 4a wel een lineaire voeding.
Re: Trex 30/60Watt amp met Lat FET
Maar hoe klinkt die , geluidsbeeld smal of breed en veel detail of weinig detail ?
Re: Trex 30/60Watt amp met Lat FET
Dit is mijn persoonlijke mening.
De purifi 1et400a is gedetaileerd, heeft een goede staging en veel dynamiek op mijn dynaudio luidsprekers.
De Trex heeft dezelfde eigenschappen maar is net iets mooier.
Het is hetzelfde verschil als tussen purifi 1et400a en de nilai modules.
Moglijk is er een mogelijkheid om ze(Trex 4a)op een volgende luisterdag te vergelijken.
De purifi 1et400a is gedetaileerd, heeft een goede staging en veel dynamiek op mijn dynaudio luidsprekers.
De Trex heeft dezelfde eigenschappen maar is net iets mooier.
Het is hetzelfde verschil als tussen purifi 1et400a en de nilai modules.
Moglijk is er een mogelijkheid om ze(Trex 4a)op een volgende luisterdag te vergelijken.
Re: Trex 30/60Watt amp met Lat FET
Kan wel janken.
Verschil is klein maar aanwezig.
Zoals ik vaker vertelde,
Kippenvel van de vrouwenstemmen.
Klappen in het middenrif van de snaredrums.
En wapperende broekspijpen van de sub.
Ik zit mooi spastisch te luisteren
Maakt het net een mooiere belevenis.
Verschil is klein maar aanwezig.
Zoals ik vaker vertelde,
Kippenvel van de vrouwenstemmen.
Klappen in het middenrif van de snaredrums.
En wapperende broekspijpen van de sub.
Ik zit mooi spastisch te luisteren
Maakt het net een mooiere belevenis.
Re: Trex 30/60Watt amp met Lat FET
En die klappen in het middenrif en wapperende broekspijpen heb je niet met de purifi? Sterk verhaal. Zeker als het verschil klein is. Of bedoelde je het meer in absolute zin en niet ter vergelijk?
Re: Trex 30/60Watt amp met Lat FET
Nee, die superlatieven heb ik ook met de purifi en hypex versterkers.
De verschillen van vesterkers zijn tegenwoordig zeer klein, maar wel hoorbaar zoals afgelopen luisterdag in Hengelo.
Iedereen moet zelf bepalen wat hij fijn vindt.
Ik kon het niet laten om een paar kreten te gebruiken.
Ik heb nog wel 2 printen, zelf bij jlcpcb bestellen is goedkoper dan onze postnl.
De verschillen van vesterkers zijn tegenwoordig zeer klein, maar wel hoorbaar zoals afgelopen luisterdag in Hengelo.
Iedereen moet zelf bepalen wat hij fijn vindt.
Ik kon het niet laten om een paar kreten te gebruiken.
Ik heb nog wel 2 printen, zelf bij jlcpcb bestellen is goedkoper dan onze postnl.
Re: Trex 30/60Watt amp met Lat FET
Update
Geen 4a maar 4b versie met 2 maal 20n20/20p20 latfets. Goed voor 350Watt.
Schema
Print
Als voeding gebruik ik een Hypex smps 1200A400 voor 1 kanaal.
Verder in de bijlages de LTspice simulatie files en Gerber files voor de PCB.
Deze print kun je ook gebruiken voor versies met minder vermogen:
Gebruik 1 maal 10n20/10p20 voor 65Watt met +/- 36V voeding.(Trex 2c).
Gebruik 2 maal 10n20/10p20 of 1 maal 20n20/20p20 met +/- 48V voeding.
Gebruik 2 maal 20n20/20p20 met +/- 64V voeding. (Trex 4b).
R4 aanpassen voor gewenste versterking.
Ronny
Geen 4a maar 4b versie met 2 maal 20n20/20p20 latfets. Goed voor 350Watt.
Schema
Als voeding gebruik ik een Hypex smps 1200A400 voor 1 kanaal.
Verder in de bijlages de LTspice simulatie files en Gerber files voor de PCB.
Deze print kun je ook gebruiken voor versies met minder vermogen:
Gebruik 1 maal 10n20/10p20 voor 65Watt met +/- 36V voeding.(Trex 2c).
Gebruik 2 maal 10n20/10p20 of 1 maal 20n20/20p20 met +/- 48V voeding.
Gebruik 2 maal 20n20/20p20 met +/- 64V voeding. (Trex 4b).
R4 aanpassen voor gewenste versterking.
Ronny
- Bijlagen
-
- LTspice Trex 4b.zip
- (10.04 KiB) 11 keer gedownload
-
- Gerber Trex 4b PCB.zip
- (67.96 KiB) 18 keer gedownload
Re: Trex 30/60Watt amp met Lat FET
Nieuwe versies 5a(175W) en 5b(350W) komen eraan.
Met XLR en RCA input print. Andere Vas topology, met factor 10 betere vervorming.
En DC luidspreker bescherming.
Met XLR en RCA input print. Andere Vas topology, met factor 10 betere vervorming.
En DC luidspreker bescherming.
Re: Trex 30/60Watt amp met Lat FET
Werkend zal niet lukken, ik wacht nog op onderdelen. Maar opgebouwde printen neem ik wel mee.
En ik neem de Trex 2d wel mee.
En ik neem de Trex 2d wel mee.
Re: Trex 30/60Watt amp met Lat FET
Vandaag toch verder de Trex 5a gemonteerd.
Behuizing wordt zoals vroeger met de quad versterkers met het koellichaam aan de voorzijde.
Er komen ook nog ebbenhouten zijpanelen aan.
Vervorming nog lager, 0.000045% 1watt/8ohm.
Ibias = 135mA.
90watt(8ohm)/175watt(4ohm).(rms).
Gebalanceerd en rca in.
Dc protectie.
Behuizing wordt zoals vroeger met de quad versterkers met het koellichaam aan de voorzijde.
Er komen ook nog ebbenhouten zijpanelen aan.
Vervorming nog lager, 0.000045% 1watt/8ohm.
Ibias = 135mA.
90watt(8ohm)/175watt(4ohm).(rms).
Gebalanceerd en rca in.
Dc protectie.
Laatst gewijzigd door RonnyB op ma 23 feb 2026, 21:32, 2 keer totaal gewijzigd.
- paulebappie
- Berichten: 236
- Lid geworden op: ma 03 dec 2007, 19:03
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Trex 30/60Watt amp met Lat FET
Vooral ook dat het ver onder de meetbare ondergrens van een AP ligt.
Re: Trex 30/60Watt amp met Lat FET
Heb ook niet met een AP gemeten.
Maar met cosmos e1da. https://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=32432
Maar met cosmos e1da. https://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=32432
Re: Trex 30/60Watt amp met Lat FET
De T-rex 5a klonk niet zo goed als de T-rex 2d. Aan de scoop zag ik oscillaties in de buurt van 10Mhz.
Na een speur tocht blijkt de 20P20 fet te oscilleren, deze nu in toom gehouden met condensator van 470p.
Hele weekend geluisterd en ik ben zeer content met het resultaat.
Het verschil met de vorige versies is de Vas trap.
Deze zorgt voor nog minder vervorming.
Verder XLR ingang toegevoegd en DC protectie.
Gerber files ook toegevoegd.
Fasemargin is 55db.
Het schema
De printen
98 x 76mm
100 x 60mm
Na een speur tocht blijkt de 20P20 fet te oscilleren, deze nu in toom gehouden met condensator van 470p.
Hele weekend geluisterd en ik ben zeer content met het resultaat.
Het verschil met de vorige versies is de Vas trap.
Deze zorgt voor nog minder vervorming.
Verder XLR ingang toegevoegd en DC protectie.
Gerber files ook toegevoegd.
Fasemargin is 55db.
Het schema
De printen
98 x 76mm
100 x 60mm
- Bijlagen
-
- T-Rex 5c 6c schematic lat fet amps.pdf
- (605.32 KiB) 18 keer gedownload
-
- Gerber Trex 5c-6c input PCB right.zip
- (85.63 KiB) 21 keer gedownload
-
- Gerber Trex 5c-6c input PCB left.zip
- (82.99 KiB) 30 keer gedownload
-
- Gerber Trex 5c output 175Watt PCB.zip
- (63.05 KiB) 19 keer gedownload
Laatst gewijzigd door RonnyB op ma 23 feb 2026, 21:36, 4 keer totaal gewijzigd.
Re: Trex 30/60Watt amp met Lat FET
Ga nu bezig met de mono versie T-rex 6c van 350 Watt.
Gebruik dezelfde ingangs printen als bij de T-rex 5c.
Gerber files volgen na het testen.
100 x 100mm
Gebruik dezelfde ingangs printen als bij de T-rex 5c.
Gerber files volgen na het testen.
100 x 100mm
Laatst gewijzigd door RonnyB op di 31 mar 2026, 13:28, 3 keer totaal gewijzigd.
Re: Trex 30/60Watt amp met Lat FET
Nice.
En zou zoiets nog een beetje werken op een voeding onder de 40v?
En zou zoiets nog een beetje werken op een voeding onder de 40v?
Re: Trex 30/60Watt amp met Lat FET
Jazeker, zie ook de 2d versie in post 1. (+/-36V).
Verwacht dan 40/75 Watt.
Wil je de nieuwe versie 5c met lage spanning dan kun je de 20n20/20p20 ook vervangen voor 10n20/10p20.
Verder werkt voor Q1 een opa1656 op adapter ook heel goed.
Verwacht dan 40/75 Watt.
Wil je de nieuwe versie 5c met lage spanning dan kun je de 20n20/20p20 ook vervangen voor 10n20/10p20.
Verder werkt voor Q1 een opa1656 op adapter ook heel goed.
Re: Trex 30/60Watt amp met Lat FET
Ik heb amperes genoeg, maar mijn trafo's zijn 27v.
Met de Thel accusound 101 in gedachten, stabiel tot onder één ohm in dit geval, maar dat feest gaat niet door.
Met de Thel accusound 101 in gedachten, stabiel tot onder één ohm in dit geval, maar dat feest gaat niet door.
Re: Trex 30/60Watt amp met Lat FET
Wil je laagohmig aansturen gebruik je de 20n20/20p20 (versie 5c) tot 2ohm. (200watt)(10A).
Of de 6c versie voor 1ohm( 400watt)(20A).
Alles bij +/-36V voeding.
Ik zou wel de printbanen van voeding naar fets naar LS uit verdikken met koperdraad.
Of de 6c versie voor 1ohm( 400watt)(20A).
Alles bij +/-36V voeding.
Ik zou wel de printbanen van voeding naar fets naar LS uit verdikken met koperdraad.
Re: Trex 30/60Watt amp met Lat FET
Ben je dan een versterker aan het bouwen, of een lasapparaat?
