Mike's platenspeler hoekje

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
cool
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 09 okt 2006, 11:35
Locatie: Den Haag

Re: Mike's platenspeler hoekje

Bericht door cool »

Ik ga na een aantal gewassen platen de vloeistof door een koffiefilter laten lopen en hergebruiken. Drap blijft achter ...
Natte plaat droog centrifugeren met een boormachine versneld de droogtijd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Mike's platenspeler hoekje

Bericht door Pjotr »

Jij ook al Loek :shock: :lol: Ik had wel iets gemaakt met een rand er omheen zodat niet gelijk de hele keuken nat spetterde :mrgreen: Maar daar is ie snel achter...
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Mike's platenspeler hoekje

Bericht door MichaelB »

Kappa7 schreef: vr 02 jan 2026, 15:17
Ziet er uit als een knosti en die gebruik ik ook om de platen te wassen.
Wel heb ik een 2e bak gekocht om de plaat na het wassen even na te spoelen.
Punt is namelijk dat met vuil water de plaat niet echt schoon wordt na het spoelen is dat een stuk minder.
Het zelfde probleem blijf je houden ook met ultrasoon.
Het beste is toch om het water plus vuil direct op te zuigen.
Water wat opdroogt blijft altijd vuil afzetten.
Zelfde idee als een Knosti inderdaad.

Ik bedacht me tijdens het schoonmaken ook al: er blijft ook troep in die borstels zitten.
Gelukkig geen zand, maar stel dat, dan draai je daarna al je andere platen er doorheen :?
Achteraf schoonspoelen met demi-water in een 2e Spincare is geen gek idee. Hetzelfde doe je immers als je je auto echt goed wil schoonmaken (2 emmers).

Het voordeel van ultrasoon is volgens mij wel dat het meeste er tussenuit komt en naar de bodem van het apparaat valt.
We gaan het meemaken. Ben heel benieuwd hoe 'ie er na een ultrasoon bad uitkomt.
Ik zal het verschil (als dat er al is) opnemen, dan kunnen jullie het ook horen :goedzo:
Gebruikersavatar
cool
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 09 okt 2006, 11:35
Locatie: Den Haag

Re: Mike's platenspeler hoekje

Bericht door cool »

@Pjotr: de spoelbak in de keuken is groot genoeg!
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Mike's platenspeler hoekje

Bericht door MichaelB »

Gisteravond de Sony een poetsbeurt gegeven en wat een vieze bruine meuk kwam er vanaf :shock:

Op het eerste gezicht leek 'ie heel schoon en mooi, totdat je goed ging kijken en met een ledlampje op de behuizing scheen...
Een bruin/goudkleurige gloed op alles. Heeft vermoedelijk in een rokershuis gestaan. Kap losgehaald en poetsen.
Gelukkig doet een beetje "Blue Wonder" wonderen (pun intended) op een microvezeldoekje. Dat doekje zag er naderhand echt goor uit.

Staat er nu bijna als nieuw bij (afgezien van de kap).

Van de week ga ik hem weer openmaken en alle bewegende delen, waar mogelijk, loshalen en voorzien van nieuw wit lithium vet.
Alle potentiometers schoonmaken, de elektronische onderdelen controleren (en evt. vervangen), kap eerdaags polijsten en dan zelf eens een tijdje naar luisteren.

Echt een mooi apparaat zeg.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Mike's platenspeler hoekje

Bericht door Henkjan »

:foto:
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Mike's platenspeler hoekje

Bericht door MichaelB »

IMG_3171.jpeg
IMG_3172.jpeg
IMG_3173.jpeg
IMG_3174.jpeg
IMG_3175.jpeg
IMG_3177.jpeg
IMG_3178.jpeg
IMG_3179.jpeg
IMG_3180.jpeg
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Mike's platenspeler hoekje

Bericht door MichaelB »

Afgelopen weekend bij m'n audiovriend geweest en verschillende platen ultrasonisch laten reinigen.
Hij heeft een Vevor gekocht, eenvoudig ding, maar doet z'n werk goed.
IMG_3202.JPEG
IMG_3203.JPEG
Drupje afwasmiddel in het water, beetje Ilford Ilfotol en dan een half uurtje laten draaien.
Hij heeft een regelbare voeding op de motor gezet zodat de albums wat langzamer draaien.

Helaas is 1 album, van Stephen Simmonds, ook na reinigen bijna niet om aan te horen :(
Dit gaat de het hele album zo door.

Gekocht uit Japan via Discogs en zou "near mint" moeten zijn.
Helaas te lang laten liggen om nog te kunnen reclameren.
De user heeft 100% score met 100'en reviews, dat is wel apart.

Dit is na het reinigen en gaat het hele album zo door, sommige stukken nog veel erger:

Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8110
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Mike's platenspeler hoekje

Bericht door Kappa7 »

Ik heb ooit een nieuw album wat ook nog eens een 45 rpm persing was van ongeveer 80 euro die voor geen meter klonk.
Eerst gewassen met de knosti en dat hielp wel was maar daarna door een vriend van mij gewassen met een echt goede platen wasser met afzuiging, die was pas na 20 x wassen echt vrij van vuil en is die goed te genieten.
Soms is zelfs een paar keer wassen niet voldoende.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Mike's platenspeler hoekje

Bericht door Pjotr »

Die is gewoon met een afgreboken naald afgespeeld lijkt het. Is geen wassen tegenaan, total loss! Je zou hem eens onder een stereomicroscoop moeten bekijken hoe het er uit ziet.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8110
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Mike's platenspeler hoekje

Bericht door Kappa7 »

Knap dat je dat zo kunt zeggen zonder gehoord of gezien te hebben wat het is.
Is je glazen bol weer gemaakt?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Mike's platenspeler hoekje

Bericht door ds23man »

Klinkt alsof dat ding met LencoClean is afgespeeld.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Mike's platenspeler hoekje

Bericht door Pjotr »

Kappa7 schreef: ma 12 jan 2026, 19:31
Knap dat je dat zo kunt zeggen zonder gehoord of gezien te hebben wat het is.
Is je glazen bol weer gemaakt?
Ja goed hè :P
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Mike's platenspeler hoekje

Bericht door Shadow »

Zoals de heer D. Voor Mekaar zich al eens hardop afvroeg; 'Bewaar je ze op een Handkar ofzo de Groot'
Duclaasie
Berichten: 236
Lid geworden op: zo 27 apr 2025, 14:34

Re: Mike's platenspeler hoekje

Bericht door Duclaasie »

Kappa7 schreef: ma 12 jan 2026, 11:11
Ik heb ooit een nieuw album wat ook nog eens een 45 rpm persing was van ongeveer 80 euro die voor geen meter klonk.
Eerst gewassen met de knosti en dat hielp wel was maar daarna door een vriend van mij gewassen met een echt goede platen wasser met afzuiging, die was pas na 20 x wassen echt vrij van vuil en is die goed te genieten.
Soms is zelfs een paar keer wassen niet voldoende.

Zo’n geval heb ik laatst ook aangeschaft. Bij afspelen krijg je er gratis een knisperend haardvuur bij, ook na 6 keer over de OkkiNokki. Het werd wel langzaam beter na elke ronde reinigen, maar echt goed is het nog steeds niet. Misschien nog maar een paar rondes doen als ik het zo lees
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8110
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Mike's platenspeler hoekje

Bericht door Kappa7 »

Ja dat kan echt helpen.
Wieger61
Berichten: 1426
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 15:02
Locatie: Amsterdam

Re: Mike's platenspeler hoekje

Bericht door Wieger61 »

Verdwijnt met het wassen een tik? Ik zie drie mogelijke resultaten:
- het stofdeeltje/zandkorrel blijft vastzitten;
- het stofdeeltje weekt los, verdwijnt en laat een deuk achter;
- het stofdeeltje weekt los, verdwijnt en laat geen deuk achter.
Tien keer draaien in een bak met water verwijdert maar een paar tikken, is mijn ervaring. Moet ik langer draaien of berusten in het luisteren naar deuken?
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8110
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Mike's platenspeler hoekje

Bericht door Kappa7 »

Probleem is dat je gewoon afzuiging nodig is om het water met het vuil uit de groef te zuigen.
Het kan soms gebeuren dat het vuil dat met het persen van de plaat in de groef is gekomen niet snel los komt en is vaak wassen soms de oplossing.
Is de plaat echt beschadigd dan helpt natuurlijk niets meer.
Wieger61
Berichten: 1426
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 15:02
Locatie: Amsterdam

Re: Mike's platenspeler hoekje

Bericht door Wieger61 »

Maar drukt de naald niet stofdeeltjes in het vinyl? De druk (kg/m2) moet zeer groot zijn. Laat een stofdeeltje, bijv zand, of een plakkerige huidschilfer wel los zittend in een wig waar water stroperig doorheen stroomt (hoe kleiner de afstand tot een wand, hoe lager de stroomsnelheid van langs stromende vloeistof)?
Wieger61
Berichten: 1426
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 15:02
Locatie: Amsterdam

Re: Mike's platenspeler hoekje

Bericht door Wieger61 »

Zijn de tikken verdwenen met een ultrasone reiniging?
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Mike's platenspeler hoekje

Bericht door MichaelB »

Nee, helaas weinig anders.
Het grootste verschil was na de eerste keer door de Spincare, daarna nog ultrasoon gereinigd, maar dat leverde weinig verschil op.

Ik ga de plaat van het weekend nog een paar keer door de Spincare halen, maar ik heb er weinig vertrouwen in.
Jammer genoeg wordt dit album bijna nergens aangeboden.
2 stuks op Discogs, een Very Good voor 32 euro en één Near Mint voor 135 euro...

Meerdere aankopen verder heeft me dat geleerd dat ik alleen VG+ wil of NM en dan is het alsnog afwachten. Het is namelijk geen vaste standaard en erg interpretabel.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Mike's platenspeler hoekje

Bericht door ds23man »

Zelf klooien met de vloeistof in een ultrasoonreiniger moet je echt niet doen, voor elke toepassing heb je de juiste vloeistof nodig:

https://www.ultrasoonreiniger.com/infor ... vloeistof/

Zelfs platen staan er tussen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Mike's platenspeler hoekje

Bericht door Pjotr »

Klopt wel maar het is hoofdzakelijk de cavitatie die het werk moet doen: Los rammelen :D Ruis en gespetter na afloop is doorgaans weer minimaal opgedroogde kalk aanslag. Altijd naspoelen met schoon deminwater! Ik leg ze dan te drogen op een schone theedoek.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Mike's platenspeler hoekje

Bericht door ds23man »

Die middelen zijn er juist op ontwikkeld om zoveel mogelijk cavitatie op te wekken. Water met een scheutje groene zeep werkt echt niet is mijn ervaring, mijn bril wordt echt niet schoon.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Mike's platenspeler hoekje

Bericht door Pjotr »

Scheutje Dreft eens proberen? :mrgreen:
Plaats reactie