Mike's platenspeler hoekje
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Re: Mike's platenspeler hoekje
Ik ga na een aantal gewassen platen de vloeistof door een koffiefilter laten lopen en hergebruiken. Drap blijft achter ...
Natte plaat droog centrifugeren met een boormachine versneld de droogtijd.
Natte plaat droog centrifugeren met een boormachine versneld de droogtijd.
Re: Mike's platenspeler hoekje
Jij ook al Loek
Ik had wel iets gemaakt met een rand er omheen zodat niet gelijk de hele keuken nat spetterde
Maar daar is ie snel achter...
Re: Mike's platenspeler hoekje
Zelfde idee als een Knosti inderdaad.Kappa7 schreef: ↑vr 02 jan 2026, 15:17Ziet er uit als een knosti en die gebruik ik ook om de platen te wassen.
Wel heb ik een 2e bak gekocht om de plaat na het wassen even na te spoelen.
Punt is namelijk dat met vuil water de plaat niet echt schoon wordt na het spoelen is dat een stuk minder.
Het zelfde probleem blijf je houden ook met ultrasoon.
Het beste is toch om het water plus vuil direct op te zuigen.
Water wat opdroogt blijft altijd vuil afzetten.
Ik bedacht me tijdens het schoonmaken ook al: er blijft ook troep in die borstels zitten.
Gelukkig geen zand, maar stel dat, dan draai je daarna al je andere platen er doorheen
Achteraf schoonspoelen met demi-water in een 2e Spincare is geen gek idee. Hetzelfde doe je immers als je je auto echt goed wil schoonmaken (2 emmers).
Het voordeel van ultrasoon is volgens mij wel dat het meeste er tussenuit komt en naar de bodem van het apparaat valt.
We gaan het meemaken. Ben heel benieuwd hoe 'ie er na een ultrasoon bad uitkomt.
Ik zal het verschil (als dat er al is) opnemen, dan kunnen jullie het ook horen
Re: Mike's platenspeler hoekje
Gisteravond de Sony een poetsbeurt gegeven en wat een vieze bruine meuk kwam er vanaf 
Op het eerste gezicht leek 'ie heel schoon en mooi, totdat je goed ging kijken en met een ledlampje op de behuizing scheen...
Een bruin/goudkleurige gloed op alles. Heeft vermoedelijk in een rokershuis gestaan. Kap losgehaald en poetsen.
Gelukkig doet een beetje "Blue Wonder" wonderen (pun intended) op een microvezeldoekje. Dat doekje zag er naderhand echt goor uit.
Staat er nu bijna als nieuw bij (afgezien van de kap).
Van de week ga ik hem weer openmaken en alle bewegende delen, waar mogelijk, loshalen en voorzien van nieuw wit lithium vet.
Alle potentiometers schoonmaken, de elektronische onderdelen controleren (en evt. vervangen), kap eerdaags polijsten en dan zelf eens een tijdje naar luisteren.
Echt een mooi apparaat zeg.
Op het eerste gezicht leek 'ie heel schoon en mooi, totdat je goed ging kijken en met een ledlampje op de behuizing scheen...
Een bruin/goudkleurige gloed op alles. Heeft vermoedelijk in een rokershuis gestaan. Kap losgehaald en poetsen.
Gelukkig doet een beetje "Blue Wonder" wonderen (pun intended) op een microvezeldoekje. Dat doekje zag er naderhand echt goor uit.
Staat er nu bijna als nieuw bij (afgezien van de kap).
Van de week ga ik hem weer openmaken en alle bewegende delen, waar mogelijk, loshalen en voorzien van nieuw wit lithium vet.
Alle potentiometers schoonmaken, de elektronische onderdelen controleren (en evt. vervangen), kap eerdaags polijsten en dan zelf eens een tijdje naar luisteren.
Echt een mooi apparaat zeg.
Re: Mike's platenspeler hoekje
Afgelopen weekend bij m'n audiovriend geweest en verschillende platen ultrasonisch laten reinigen.
Hij heeft een Vevor gekocht, eenvoudig ding, maar doet z'n werk goed.
Drupje afwasmiddel in het water, beetje Ilford Ilfotol en dan een half uurtje laten draaien.
Hij heeft een regelbare voeding op de motor gezet zodat de albums wat langzamer draaien.
Helaas is 1 album, van Stephen Simmonds, ook na reinigen bijna niet om aan te horen
Dit gaat de het hele album zo door.
Gekocht uit Japan via Discogs en zou "near mint" moeten zijn.
Helaas te lang laten liggen om nog te kunnen reclameren.
De user heeft 100% score met 100'en reviews, dat is wel apart.
Dit is na het reinigen en gaat het hele album zo door, sommige stukken nog veel erger:
Hij heeft een Vevor gekocht, eenvoudig ding, maar doet z'n werk goed.
Drupje afwasmiddel in het water, beetje Ilford Ilfotol en dan een half uurtje laten draaien.
Hij heeft een regelbare voeding op de motor gezet zodat de albums wat langzamer draaien.
Helaas is 1 album, van Stephen Simmonds, ook na reinigen bijna niet om aan te horen
Dit gaat de het hele album zo door.
Gekocht uit Japan via Discogs en zou "near mint" moeten zijn.
Helaas te lang laten liggen om nog te kunnen reclameren.
De user heeft 100% score met 100'en reviews, dat is wel apart.
Dit is na het reinigen en gaat het hele album zo door, sommige stukken nog veel erger:
Re: Mike's platenspeler hoekje
Ik heb ooit een nieuw album wat ook nog eens een 45 rpm persing was van ongeveer 80 euro die voor geen meter klonk.
Eerst gewassen met de knosti en dat hielp wel was maar daarna door een vriend van mij gewassen met een echt goede platen wasser met afzuiging, die was pas na 20 x wassen echt vrij van vuil en is die goed te genieten.
Soms is zelfs een paar keer wassen niet voldoende.
Eerst gewassen met de knosti en dat hielp wel was maar daarna door een vriend van mij gewassen met een echt goede platen wasser met afzuiging, die was pas na 20 x wassen echt vrij van vuil en is die goed te genieten.
Soms is zelfs een paar keer wassen niet voldoende.
Re: Mike's platenspeler hoekje
Die is gewoon met een afgreboken naald afgespeeld lijkt het. Is geen wassen tegenaan, total loss! Je zou hem eens onder een stereomicroscoop moeten bekijken hoe het er uit ziet.
Re: Mike's platenspeler hoekje
Knap dat je dat zo kunt zeggen zonder gehoord of gezien te hebben wat het is.
Is je glazen bol weer gemaakt?
Is je glazen bol weer gemaakt?
Re: Mike's platenspeler hoekje
Zoals de heer D. Voor Mekaar zich al eens hardop afvroeg; 'Bewaar je ze op een Handkar ofzo de Groot'
Re: Mike's platenspeler hoekje
Kappa7 schreef: ↑ma 12 jan 2026, 11:11Ik heb ooit een nieuw album wat ook nog eens een 45 rpm persing was van ongeveer 80 euro die voor geen meter klonk.
Eerst gewassen met de knosti en dat hielp wel was maar daarna door een vriend van mij gewassen met een echt goede platen wasser met afzuiging, die was pas na 20 x wassen echt vrij van vuil en is die goed te genieten.
Soms is zelfs een paar keer wassen niet voldoende.
Zo’n geval heb ik laatst ook aangeschaft. Bij afspelen krijg je er gratis een knisperend haardvuur bij, ook na 6 keer over de OkkiNokki. Het werd wel langzaam beter na elke ronde reinigen, maar echt goed is het nog steeds niet. Misschien nog maar een paar rondes doen als ik het zo lees
Re: Mike's platenspeler hoekje
Verdwijnt met het wassen een tik? Ik zie drie mogelijke resultaten:
- het stofdeeltje/zandkorrel blijft vastzitten;
- het stofdeeltje weekt los, verdwijnt en laat een deuk achter;
- het stofdeeltje weekt los, verdwijnt en laat geen deuk achter.
Tien keer draaien in een bak met water verwijdert maar een paar tikken, is mijn ervaring. Moet ik langer draaien of berusten in het luisteren naar deuken?
- het stofdeeltje/zandkorrel blijft vastzitten;
- het stofdeeltje weekt los, verdwijnt en laat een deuk achter;
- het stofdeeltje weekt los, verdwijnt en laat geen deuk achter.
Tien keer draaien in een bak met water verwijdert maar een paar tikken, is mijn ervaring. Moet ik langer draaien of berusten in het luisteren naar deuken?
Re: Mike's platenspeler hoekje
Probleem is dat je gewoon afzuiging nodig is om het water met het vuil uit de groef te zuigen.
Het kan soms gebeuren dat het vuil dat met het persen van de plaat in de groef is gekomen niet snel los komt en is vaak wassen soms de oplossing.
Is de plaat echt beschadigd dan helpt natuurlijk niets meer.
Het kan soms gebeuren dat het vuil dat met het persen van de plaat in de groef is gekomen niet snel los komt en is vaak wassen soms de oplossing.
Is de plaat echt beschadigd dan helpt natuurlijk niets meer.
Re: Mike's platenspeler hoekje
Maar drukt de naald niet stofdeeltjes in het vinyl? De druk (kg/m2) moet zeer groot zijn. Laat een stofdeeltje, bijv zand, of een plakkerige huidschilfer wel los zittend in een wig waar water stroperig doorheen stroomt (hoe kleiner de afstand tot een wand, hoe lager de stroomsnelheid van langs stromende vloeistof)?
Re: Mike's platenspeler hoekje
Nee, helaas weinig anders.
Het grootste verschil was na de eerste keer door de Spincare, daarna nog ultrasoon gereinigd, maar dat leverde weinig verschil op.
Ik ga de plaat van het weekend nog een paar keer door de Spincare halen, maar ik heb er weinig vertrouwen in.
Jammer genoeg wordt dit album bijna nergens aangeboden.
2 stuks op Discogs, een Very Good voor 32 euro en één Near Mint voor 135 euro...
Meerdere aankopen verder heeft me dat geleerd dat ik alleen VG+ wil of NM en dan is het alsnog afwachten. Het is namelijk geen vaste standaard en erg interpretabel.
Het grootste verschil was na de eerste keer door de Spincare, daarna nog ultrasoon gereinigd, maar dat leverde weinig verschil op.
Ik ga de plaat van het weekend nog een paar keer door de Spincare halen, maar ik heb er weinig vertrouwen in.
Jammer genoeg wordt dit album bijna nergens aangeboden.
2 stuks op Discogs, een Very Good voor 32 euro en één Near Mint voor 135 euro...
Meerdere aankopen verder heeft me dat geleerd dat ik alleen VG+ wil of NM en dan is het alsnog afwachten. Het is namelijk geen vaste standaard en erg interpretabel.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Mike's platenspeler hoekje
Zelf klooien met de vloeistof in een ultrasoonreiniger moet je echt niet doen, voor elke toepassing heb je de juiste vloeistof nodig:
https://www.ultrasoonreiniger.com/infor ... vloeistof/
Zelfs platen staan er tussen.
https://www.ultrasoonreiniger.com/infor ... vloeistof/
Zelfs platen staan er tussen.
Re: Mike's platenspeler hoekje
Klopt wel maar het is hoofdzakelijk de cavitatie die het werk moet doen: Los rammelen
Ruis en gespetter na afloop is doorgaans weer minimaal opgedroogde kalk aanslag. Altijd naspoelen met schoon deminwater! Ik leg ze dan te drogen op een schone theedoek.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Mike's platenspeler hoekje
Die middelen zijn er juist op ontwikkeld om zoveel mogelijk cavitatie op te wekken. Water met een scheutje groene zeep werkt echt niet is mijn ervaring, mijn bril wordt echt niet schoon.
