Ik.Ga.Stuk.
Olaf's audio hoekje.
Moderator: Beheerdersteam
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4778
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Olaf's audio hoekje.
Maar even aan de hobby in afwachting tot de EverSolo T8
Laatst gewijzigd door Olaf Analogue op vr 23 jan 2026, 16:57, 2 keer totaal gewijzigd.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4778
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Olaf's audio hoekje.
De afgelopen dagen wat bezig geweest met "Tube Rolling"
Ik had de originele "PsVane standaard" vervangen door "PsVane Mark ii buisjes".
Uiteraard even een uur of 70 in laten spelen.
Deze buizen geven vrachtwagens vol bas, mega veel bas, te veel van het goede voor mijn smaak, de stemmen raakten daardoor wat meer op de achtergrond, ik ben juist een stemmen freak, dus ik heb de stemmen liever wat meer op de voorgrond.
Ik weet niet waarom, maar mijn gevoel zei dat ik de eerste set buizen moest vervangen voor de Genalex Gold Lion buizen, dus dat heb ik maar gedaan.
Dat was beslist de oplossing die ik zocht. Wat is het klank verschil tussen de diverse buizen trouwens groot zeg.
Maar met de Golden Lions als eerste set buizen gevolgd door de PsVane Mark ii valt voor mij duidelijk alles op zijn plek, alles is heel mooi in balans, niets is te veel, de weergave is erg mooi en holografisch.
Dit pakt zo goed uit dat ik het nu gewoon even zo laat, en dat komt mooi uit, want de tweede EverSolo T8 die Maga-Hifi naar mijn opgestuurd heeft is inmiddels in mijn bezit, dus die gaan we morgen in gebruik nemen.
Ik had de originele "PsVane standaard" vervangen door "PsVane Mark ii buisjes".
Uiteraard even een uur of 70 in laten spelen.
Deze buizen geven vrachtwagens vol bas, mega veel bas, te veel van het goede voor mijn smaak, de stemmen raakten daardoor wat meer op de achtergrond, ik ben juist een stemmen freak, dus ik heb de stemmen liever wat meer op de voorgrond.
Ik weet niet waarom, maar mijn gevoel zei dat ik de eerste set buizen moest vervangen voor de Genalex Gold Lion buizen, dus dat heb ik maar gedaan.
Dat was beslist de oplossing die ik zocht. Wat is het klank verschil tussen de diverse buizen trouwens groot zeg.
Maar met de Golden Lions als eerste set buizen gevolgd door de PsVane Mark ii valt voor mij duidelijk alles op zijn plek, alles is heel mooi in balans, niets is te veel, de weergave is erg mooi en holografisch.
Dit pakt zo goed uit dat ik het nu gewoon even zo laat, en dat komt mooi uit, want de tweede EverSolo T8 die Maga-Hifi naar mijn opgestuurd heeft is inmiddels in mijn bezit, dus die gaan we morgen in gebruik nemen.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4778
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Olaf's audio hoekje.
Nou het ding staat.
Er is uiteraard meteen een 4TB NVME SSD in gegaan, voorlopig nog ruimte over om de muziek collectie aan te vullen.
Even de NVME SSD via een tijdelijke behuizing aan de pc gehangen om even de gehele muziek collectie over te fluiten en deze daarna in de T8 gezet, uiteraard met de thermal pad om contact te maken met het koellichaam welke tevens de deksel is.
Nu even lekker in laten spelen en dan genieten.
In afwachting tot de levering van het nieuwe plateau staat het toestel even wat minder handig op een eindversterker, dat is bewust omdat de eindversterkers volledig koel blijven terwijl de voorversterker giga warm wordt omdat dat een buizen toestel betreft.
Glasvezel setje wordt morgen geleverd trouwens.
Er is uiteraard meteen een 4TB NVME SSD in gegaan, voorlopig nog ruimte over om de muziek collectie aan te vullen.
Even de NVME SSD via een tijdelijke behuizing aan de pc gehangen om even de gehele muziek collectie over te fluiten en deze daarna in de T8 gezet, uiteraard met de thermal pad om contact te maken met het koellichaam welke tevens de deksel is.
Nu even lekker in laten spelen en dan genieten.
In afwachting tot de levering van het nieuwe plateau staat het toestel even wat minder handig op een eindversterker, dat is bewust omdat de eindversterkers volledig koel blijven terwijl de voorversterker giga warm wordt omdat dat een buizen toestel betreft.
Glasvezel setje wordt morgen geleverd trouwens.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Olaf's audio hoekje. (EverSolo T8, EverSolo DAC-Z10)
er waren jaren dat ik om die tijd op nieuwjaarsdag nog op was....
Re: Olaf's audio hoekje. (EverSolo T8, EverSolo DAC-Z10)
Voor wie niet meeleest op highendforum, de Audio Analogue versterker is niks mis mee. Probleem zat hem in het steeds spanningsloos maken van de DDC, terwijl deze altijd aan moet blijven staan.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Olaf's audio hoekje. (EverSolo T8, EverSolo DAC-Z10)
wat gebeurde er dan bij t spanningsloos maken?
Re: Olaf's audio hoekje. (EverSolo T8, EverSolo DAC-Z10)
En wat is de DDC
Is dat levensbedreigend of zo?
Re: Olaf's audio hoekje. (EverSolo T8, EverSolo DAC-Z10)
Digital to digital convertor, door hem spanningsloos te maken koelt de clock af, dat komt de klank niet ten goede, zo begreep ik.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4778
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Olaf's audio hoekje. (EverSolo T8, EverSolo DAC-Z10)
Vandaag de EverSolo T8 via de glasvezel media converter aangesloten op het netwerk, dat was werkelijk mega simpel, het was aansluiten en het werkte meteen.
Het ligt er nu allemaal even tijdelijk bij omdat ik eerst wilde zien of het zou gaan werken, nu dat dat zo is zal ik binnenkort even een nette inrichting maken.
Bluetooth en Wifi zijn nu ook op hardware niveau uitgeschakeld en het toestel zendt geen radio frequencies meer uit.
Het toestel hangt nu volledig galvanisch gescheiden aan het netwerk.
Het ligt er nu allemaal even tijdelijk bij omdat ik eerst wilde zien of het zou gaan werken, nu dat dat zo is zal ik binnenkort even een nette inrichting maken.
Bluetooth en Wifi zijn nu ook op hardware niveau uitgeschakeld en het toestel zendt geen radio frequencies meer uit.
Het toestel hangt nu volledig galvanisch gescheiden aan het netwerk.
Re: Olaf's audio hoekje. (EverSolo T8, EverSolo DAC-Z10)
Mooi hoor!
Nu nog een optisch netsnoer!
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4778
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Olaf's audio hoekje. (EverSolo T8, EverSolo DAC-Z10)
Daar zou ook een 1:1 trafo soelaas kunnen bieden, blijft een eventuele randaarde wel een dingetje, galvanisch gescheiden is bij mijn weten daarbij wel een probleem.
Re: Olaf's audio hoekje. (EverSolo T8, EverSolo DAC-Z10)
DDC, een beetje in tegenspraak met de filosofie dat iedere conversie van het signaal een achteruitgang in. Of weet je zeker dat wat betreft tijd en locatie ieder nulletje op de juiste plaats komt ten opzichte van het eendje?
Hebben de diertjes ook liever wat warmer water dan een wak in het ijs.
Re: Olaf's audio hoekje. (EverSolo T8, EverSolo DAC-Z10)
Nee, geen trafo! Dat moet optisch zijn. Bij de UTP aansluiting zit ook altijd een 1:1 trafo om de databitjes galvanisch te isoleren. Kennelijk is dat niet goed genoeg en zit er een optische netwerkverbinding op deze Eversolo.richard schreef: ↑zo 04 jan 2026, 18:50Daar zou ook een 1:1 trafo soelaas kunnen bieden, blijft een eventuele randaarde wel een dingetje, galvanisch gescheiden is bij mijn weten daarbij wel een probleem.
- asterduc
- Berichten: 4164
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
Re: Olaf's audio hoekje.
sorry, ik zag 'm nu pas.
Ergens rond 2007 heb ik wat testwerk gedaan voor ScanSpeak mbt luchtstroming door de basket teneinde de luchtturbulentie (deel van RMS) te verlagen.
Beroepsmatig was ik betrokken bij het optimaliseren van verbrandingsmotoren. Een luchtstroommachine die ik had teruggenomen van een klant in Zuid Africa heb ik dan gedurende enkele maanden gebruikt om luchtstroommetingen en optimalisatie door te voeren op prototype korven voor ScanSpeak.
Mijn testgegevens en aanbevelingen heb ik dan ter beschikking gesteld. Op dat moment was er bij ScanSpeak een wissel van management en ontwikkeling. Een jaar later werd de Illuminator voorgesteld. Ik neem aan dat de ontwikkelaar hiervan deels is uitgegaan van mijn gedane metingen wat zichtbaar is aan de kelkvormige magneet.
Veel details van hoe en wat, weet ik niet meer maar het was gewoon 'flow' techniek zoals wij dat noemden en zoals dat ook werd toegepast om bvb atmosferische motoren te optimaliseren, vooral aan de luchtinlaat zijde.
Als je turbulenties verlaagd, verlaag je de luchtweerstand en verhoog je het luchtdebiet, zo simpel is het.
Wat juist de oorzaak is van turbulenties, daar heb je dan een stromingstoestel of goede stromings simulatiesoftware voor nodig.
Re: Olaf's audio hoekje. (EverSolo T8, EverSolo DAC-Z10)
Ha Olaf,
Wellicht is dit iets voor je, Duovac buizen tester om zelf af te bouwen:
https://www.marktplaats.nl/v/audio-tv-e ... tester-kit
Ik heb dus de kant en klare versie, echt mooi apparaat.
Wellicht is dit iets voor je, Duovac buizen tester om zelf af te bouwen:
https://www.marktplaats.nl/v/audio-tv-e ... tester-kit
Ik heb dus de kant en klare versie, echt mooi apparaat.
Re: Olaf's audio hoekje. (EverSolo T8, EverSolo DAC-Z10)
Die is dus al weg, wel jammer want daar had ik ook wel oren naar gehad.
