Het is uiteraard niet meer dan een kleine zij-hobby, maar het doel is om met de verschillende aan- en verkopen voor mezelf steeds iets hoger op de speler ladder te klimmen.
Ook leer ik gaandeweg veel van de mechanische en elektronische kant van de diverse spelers.
Het begon met de koop van 2 Technics SL-D2's.
Deze kocht ik eigenlijk alleen voor de nieuwe kap die op 1 van de spelers zat. Alleen al daarom was het de moeite waard om ze op te gaan halen.
2 stuks voor slechts 125 euro! Eentje was duidelijk het lelijke eendje, de ander in prima staat.
Op de foto hieronder heb ik de nieuwe kap al vervangen voor een andere redelijke kap (de rechtse).
Deze spelers heb ik helemaal uit elkaar gehaald om schoon te maken en waar nodig te repareren.
Ze misten allebei de volledige headshell, dus 2 "Technics" headshells met een AT-3600L erop gezet.
Dan hou je alleen dit nog over
Het lelijke eendje heb ik tot werkende staat gerepareerd en doorverkocht als "work in progress".
Alles werkte wel, maar had een door mij gemaakte 3d-geprint cueing busje en 1 van de scharnieren was gebroken, tevens was de kap niet meer de mooiste. Je kan dan wel gaan polijsten en er nieuwe scharnieren op gaan zetten (60 euro) en nieuw cueing busje kopen (40 euro), maar dan verdien je er niets meer aan en daar is het wel om te doen.
De mooie van de twee heb ik gepoetst en de kap een lichte opknapbeurt gegeven. Die is voor een goeie prijs naar een heel leuke en enthousiaste koper gegaan. Leuke gesprekken mee gehad.
Dat is sowieso vaak opvallend, dat je bij mensen komt die enorm enthousiast zijn.
----------
In de tussentijd ook al een mooie Technics SL-3310 onderhanden genomen.
Die speler was eigenlijk z.g.a.n., maar daar was een lelijk grijs Philips netsnoer aangezet en er zaten Sony RCA's aan...
Waarom dat gedaan was, geen idee? De prijs was in orde, dus meegenomen.
Daar heb ik een nieuw zwart netsnoer aangezet en mooie Cordial (lage impedantie) kabel met Rean connectors geplaatst.
En even een spade aan het aardekabeltje geknepen (geen gezicht zo'n kabeltje zonder).
Standaard onderhoud gedaan, opnieuw gesmeerd waar nodig met wit lithium vet, de spindle voorzien van een drupje olie en de pitch controls schoongemaakt.
Deze is inmiddels verkocht en zal van de week opgehaald worden.
----------
Tussendoor wéér een Technics SL-D2 bij een reparateur gekocht, met 1 vervangen scharnier en zonder headshell.
Deze ga ik van de week bij m'n vader neerzetten, want die wilde zijn oude platen weer eens luisteren
Dat was dus eigenlijk een "noodzakelijke" aankoop. M'n vader krijgt hem in bruikleen voor zolang hij hem wil houden.
Die komt ooit wel een keertje terug. Prima zo.
-----------
Laatste aankoop, een Sony PS-X6.
Dit is een beetje een gok, want de beschrijving is wat summier, zou in werkende staat moeten zijn en er redelijk uit moeten zien.
De foto's zijn nogal vaag. De foto hierboven is er eentje van internet.
Ik ga hem, als het goed is, aanstaande zaterdag ophalen.
Ook is Sony voor mij onbekend terrein. De wat oudere Technics modellen, SL-D2/D3/3310 zijn mechanisch en elektronisch niet zo ingewikkeld.
Hoe dat bij deze Sony zal zijn, dat gaan we zien.
Uiteraard heb ik me goed ingelezen, maar als je er dan eenmaal eentje voor je hebt staan is het toch net even anders.
----------
Oh ja, vergeet natuurlijk bijna de speler die ik dagelijks gebruik.
Een Denon DP-47F.
Deze heb ik ook gekocht als "niet werkend".
De automatische functies werkten niet meer en de platter bleef altijd draaien. Reageerde alleen op de aan/uit knop.
Dit was een eenvoudige reparatie. Alleen de LDR's (lichtgevoelige weerstanden) hoefden vervangen te worden.
Eerdaags ga ik hier ook een re-cap doen, maar dat laat ik nog even liggen, heeft vooralsnog geen haast.
De kap gaat binnenkort wel onderhanden genomen worden, polijsten, want die is echt lelijk.
Ook komt er een AT-VM95ML onder, nu nog een 95E.
-----------
En dan natuurlijk waar het allemaal mee begonnen is: mijn oude vertrouwde Technics SL-D3.
Die gaat nooit meer weg. Heb ik al 39 jaar in bezit en heeft op 1x onderhoud na, altijd 100% probleemloos gefunctioneerd.
Hier heb ik de kap en scharnieren van 1 van de SL-D2's op gezet, deze waren jaren geleden gebroken en de kap miste 1 van de tabs.
----------
Zo dat was een allemachtig lange eerste post.
Hopelijk gaan er nog vele volgen, incl. de reparatieverslagen.