Mike's platenspeler hoekje

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

MichaelB

Mike's platenspeler hoekje

Bericht door MichaelB »

Leek me leuk, ook voor mezelf, om een blogje bij te houden van mijn kleinschalige speler aankopen en reparaties.
Het is uiteraard niet meer dan een kleine zij-hobby, maar het doel is om met de verschillende aan- en verkopen voor mezelf steeds iets hoger op de speler ladder te klimmen.

Ook leer ik gaandeweg veel van de mechanische en elektronische kant van de diverse spelers.

Het begon met de koop van 2 Technics SL-D2's.
Deze kocht ik eigenlijk alleen voor de nieuwe kap die op 1 van de spelers zat. Alleen al daarom was het de moeite waard om ze op te gaan halen.
2 stuks voor slechts 125 euro! Eentje was duidelijk het lelijke eendje, de ander in prima staat.
Op de foto hieronder heb ik de nieuwe kap al vervangen voor een andere redelijke kap (de rechtse).
SL-D2.png
Deze spelers heb ik helemaal uit elkaar gehaald om schoon te maken en waar nodig te repareren.
Ze misten allebei de volledige headshell, dus 2 "Technics" headshells met een AT-3600L erop gezet.
IMG_2690.jpeg
Dan hou je alleen dit nog over :lol:
IMG_2692.jpeg
Het lelijke eendje heb ik tot werkende staat gerepareerd en doorverkocht als "work in progress".
Alles werkte wel, maar had een door mij gemaakte 3d-geprint cueing busje en 1 van de scharnieren was gebroken, tevens was de kap niet meer de mooiste. Je kan dan wel gaan polijsten en er nieuwe scharnieren op gaan zetten (60 euro) en nieuw cueing busje kopen (40 euro), maar dan verdien je er niets meer aan en daar is het wel om te doen.

De mooie van de twee heb ik gepoetst en de kap een lichte opknapbeurt gegeven. Die is voor een goeie prijs naar een heel leuke en enthousiaste koper gegaan. Leuke gesprekken mee gehad.

Dat is sowieso vaak opvallend, dat je bij mensen komt die enorm enthousiast zijn.

----------

In de tussentijd ook al een mooie Technics SL-3310 onderhanden genomen.
gekxtqa7gl791.jpg
Die speler was eigenlijk z.g.a.n., maar daar was een lelijk grijs Philips netsnoer aangezet en er zaten Sony RCA's aan...
Waarom dat gedaan was, geen idee? De prijs was in orde, dus meegenomen.
Daar heb ik een nieuw zwart netsnoer aangezet en mooie Cordial (lage impedantie) kabel met Rean connectors geplaatst.
En even een spade aan het aardekabeltje geknepen (geen gezicht zo'n kabeltje zonder).
Standaard onderhoud gedaan, opnieuw gesmeerd waar nodig met wit lithium vet, de spindle voorzien van een drupje olie en de pitch controls schoongemaakt.
IMG_3018.jpeg
IMG_3030 (1).jpeg
Deze is inmiddels verkocht en zal van de week opgehaald worden.

----------

Tussendoor wéér een Technics SL-D2 bij een reparateur gekocht, met 1 vervangen scharnier en zonder headshell.
Deze ga ik van de week bij m'n vader neerzetten, want die wilde zijn oude platen weer eens luisteren :)
Dat was dus eigenlijk een "noodzakelijke" aankoop. M'n vader krijgt hem in bruikleen voor zolang hij hem wil houden.
Die komt ooit wel een keertje terug. Prima zo.

-----------
Laatste aankoop, een Sony PS-X6.
sony-ps-x6-dust-cover.jpg
Dit is een beetje een gok, want de beschrijving is wat summier, zou in werkende staat moeten zijn en er redelijk uit moeten zien.
De foto's zijn nogal vaag. De foto hierboven is er eentje van internet.
Ik ga hem, als het goed is, aanstaande zaterdag ophalen.

Ook is Sony voor mij onbekend terrein. De wat oudere Technics modellen, SL-D2/D3/3310 zijn mechanisch en elektronisch niet zo ingewikkeld.
Hoe dat bij deze Sony zal zijn, dat gaan we zien.
Uiteraard heb ik me goed ingelezen, maar als je er dan eenmaal eentje voor je hebt staan is het toch net even anders.

----------

Oh ja, vergeet natuurlijk bijna de speler die ik dagelijks gebruik.
Een Denon DP-47F.
Denon DP-47F.png
Deze heb ik ook gekocht als "niet werkend".
De automatische functies werkten niet meer en de platter bleef altijd draaien. Reageerde alleen op de aan/uit knop.
Dit was een eenvoudige reparatie. Alleen de LDR's (lichtgevoelige weerstanden) hoefden vervangen te worden.
Eerdaags ga ik hier ook een re-cap doen, maar dat laat ik nog even liggen, heeft vooralsnog geen haast.
De kap gaat binnenkort wel onderhanden genomen worden, polijsten, want die is echt lelijk.

Ook komt er een AT-VM95ML onder, nu nog een 95E.

-----------

En dan natuurlijk waar het allemaal mee begonnen is: mijn oude vertrouwde Technics SL-D3.
Die gaat nooit meer weg. Heb ik al 39 jaar in bezit en heeft op 1x onderhoud na, altijd 100% probleemloos gefunctioneerd.
Hier heb ik de kap en scharnieren van 1 van de SL-D2's op gezet, deze waren jaren geleden gebroken en de kap miste 1 van de tabs.
IMG_2679 (1).jpeg
----------

Zo dat was een allemachtig lange eerste post.
Hopelijk gaan er nog vele volgen, incl. de reparatieverslagen.
Kappa7
Contacteer:

Re: Mike's platenspeler hoekje

Bericht door Kappa7 »

Mooi overzicht en leuk om te lezen.
Goed om te zien dat de Denon toch een plaatsje in de woonkamer heeft gekregen.
MichaelB

Bericht door MichaelB »

Thanks! :)

Ja, die Denon is een genot om te zien en om naar te luisteren.
Heerlijke speler. Zal nog lastig zijn om daar iets mooiers voor in de plaats te vinden.
Ik zit met een scheef oog naar een linear tracking van Sony (PS-X555ES) en Pioneer (PL-1000) te kijken.
Dat heb ik altijd al intrigerende spelers gevonden.

Technics heeft er ook een aantal, maar dat zijn "plastic fantastic" modellen.
En alleen met een p-mount.
richard

Bericht door richard »

MichaelB schreef: ma 22 dec 2025, 10:15
Zo dat was een allemachtig lange eerste post.
Dat maakt het forum leuk om te lezen!
MichaelB

Bericht door MichaelB »

Gisteravond is de Technics SL-3310 opgehaald. Aardige man, was voor de verjaardag van zijn jongste zoon.
Zijn oudste zoon had al een Technics, dus het moest voor zijn jongste ook een Technics worden.

Dat gaf me gistermiddag de kans om eens een A-B te doen tussen mijn Denon met AT-VM95E en de Technics met originele EPC-270C. Stylus is wel vervangen, de vorige eigenaar wist niet meer wat hij er onder gezet had. Ik vermoed een standaard sferische variant.

Eerst 2 nummers van DIre Straits, want die ken ik van binnen naar buiten.

Wat meteen opviel bij het nummer "Lady Writer", is dat het geluid van de Technics VEEL vetter is.
Meer laag en mid-laag. Hoog kwam ook minder door. Het geluid hing wel mooi tussen de speakers. Gitaar verdween meer op de achtergrond.
Niet perse slecht, een gemakkelijke speler om naar te luisteren, maar je mist door het dik aangezette laag wel details.

Toen mijn Denon, zelfde nummer: compleet anders! Maar dan ook compleet.
Het lijkt haast wel alsof, als ik die optie al had, het laag 50% naar beneden gedraaid was. Veel strakker ook, minder wollig.
Hoog is meer gedefinieerd, de stem van Mark Knopfler is weer duidelijk hoorbaar. Beter gebalanceerd.

----------
Daarna het nummer "So far away" van het 45rpm HQ album "Brothers in Arms":
Het laag is op de Technics wederom te veel aangezet (voor mijn gehoor). Ik moest echt even anders gaan zitten om het wat te temperen.
De snaredrum is minder helder. Het stereobeeld lijkt wel breder te zijn dan de Denon.
Wederom de conclusie dat dit een gemakkelijke speler is om naar te luisteren, het laag zou ik wel wat minderen, maar geen vermoeiende speler om naar te luisteren.

----------
Vervolgens wat nummers van B.B. King & Eric Clapton - Riding with the king album:
Eerst de Denon:
Op een hoger niveau kunnen de gitaarsolo's wat scherp klinken, de stem van B.B. klinkt lekker "raspy", laag is vet, maar zoals het hoort.
Snaredrums klinken lekker fris, net als de drums met kwastjes. Alles is goed hoorbaar.

Over naar de Technics: ahum, jemig, dat LAAG. Bij veel nummers klinkt het wel gaaf, maar kom op, dit is wel heel dik aangezet :lol:
Hier kan je overigens wel op hoger niveau naar luisteren, want het hoog staat wat meer op de achtergrond. Zelfs met mijn gehoor is dit verschil wel heel duidelijk.

----------
Als laatste Peer Gynt Suite No. 1, Op. 46:
Technics: hier valt het minder op dat het laag dikker aangezet is, klinkt aangenaam warm, hoog heeft in de violen wel minder definitie.
Hier kan je op je gemak de hele dag (op hoger niveau) naar luisteren. Mooi breed stereobeeld.

Denon: tsja, het valt meteen op, meer gedefinieerd hoog, uitgewogen laag. Violen klinken gewoon mooier, meer zoals ik het me live herinner.
Het stereobeeld lijkt trouwens wel smaller.

----------
Conclusie: de Technics met deze cartridge en stylus is een aangename speler om naar te luisteren, laag is wel dik aangezet, maar dat kan ook aan mijn smaak liggen. Het stereobeeld is dik in orde. Ik denk dat een betere elliptische stylus deze speler wel naar een hoger plan getild had.

Dit vond ik een leuke vergelijking en had eigenlijk niet verwacht dat het verschil zo groot zou zijn.
Totaal andere orde van verschil dan bijv. 2 cd-spelers vergelijken (daar hoorde ik eigenlijk nooit echt verschil :hide: )
Wellicht dat het komt doordat ik al een maand naar de Denon luister, dan is dat de base-line. Alhoewel ik op de VM95E ook wel aanmerkingen heb hoor. Vooral IGD met klassieke muziek vind ik een drama. Hopelijk gaat de VM95ML daar een verbetering in zijn.
Shadow

Bericht door Shadow »

Technics zijn disco spelers in mijn ogen, heb er zelf een aantal maar ik herken wat je zegt.
MichaelB

Bericht door MichaelB »

Oh, maar daar ben ik het niet mee eens :wink:

Stop een mooie cartridge en stylus op een Technics speler en het ding transformeert.
Dat moet dan wel een Technics zijn met redelijke specs.

Ik heb een AT-VM95E op m'n oude SL-D3 en dat ding klinkt fantastisch.
Zodra rumble en wow&flutter onder controle zijn, dan is het (mijns inziens) geheel afhankelijk van de cartridge en stylus.
(aangenomen dat de afstelling uiteraard goed is)
MichaelB

Bericht door MichaelB »

Van de week was ik langs bij een vriend, hij is een echte audiofiel (incl. exotische kabels, stekkerblokken, rubberen absorbers enz).
Niets negatiefs daarover, hij kan gelukkig ook van zijn muziek genieten!
En het moet gezegd worden: het klinkt ook fantastisch bij hem :goedzo:

Anyway, hij vroeg me of ik ooit zo een platenspelergewicht en dempende mat uitgeprobeerd had.
"Nee", zei ik. En zo geschiedde:
IMG_3066.jpeg
IMG_3065.jpeg
Pro-Ject Puck.png
Ik heb het echt goed de kans gegeven, maar ik hoor geen verschil.
Die puck kan ik me nog iets bij voorstellen op een snaaraangedreven tafel waar de snaar wat uitgerekt is.
Door de extra massa zou je dan een stabielere weergave kunnen krijgen, maar bij een quartz gestuurde DD werkt dat niet.

De dempende mat, misschien als je tafel niet genoeg dempt? Als je last hebt van rumble? Geen idee.
Bij mij maakte het geen verschil.

Oh ja, voor wat betreft die puck, ik heb een plaat en die staat naar het midden wat omhoog.
Leg ik daar de puck op, dan zie je de plaat heel ietsje naar beneden gaan. Niet dat het invloed heeft op de klank, maar hij ligt dan iets mooier vlak op de mat.
------------

Gisteren legde ik een plaat van Queen op de speler. Ik wist daarvan dat die aan de buitenkant een flinke "knik" heeft.
En dan ECHT een flinke.
Ik zet de naald op de plaat en deze sprong uit de groef! :evil:

Zo heb ik ook een plaat van Enya, nieuw, waarvan de eerste LP krom van is. Terugsturen kan niet (Bol.com), want het is "een datadrager die uit de verpakking gehaald is". Wat is dat nou voor DOMME regel. Hoe anders kan je dan beoordelen of 'ie vlak is?
Ik vind daar wat van en ga er daar dan ook even wat tijd aan besteden om toch terug te kunnen sturen.
Je hoort het bij deze plaat niet, terugsturen of niet?

Bij dit superalbum zit het gat niet exact in het midden en zie je de kop licht van links naar rechts bewegen.
Hoor je niet, maar vind ik niet netjes.
IMG_3059.jpeg
Het kan aan mij liggen of ik heb gewoon een paar toevalstreffers, maar van alle LP's die ik heb (stuk of 90), doen de problemen zich alleen voor bij de nieuwste uitgaven. Enya is uit 2018, Queen heruitgave uit 2016 en Nick Mason 2024.
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

MichaelB schreef: do 25 dec 2025, 10:26

Stop een mooie cartridge en stylus op een Technics speler en het ding transformeert.

Zodra rumble en wow&flutter onder controle zijn, dan is het (mijns inziens) geheel afhankelijk van de cartridge en stylus.
Klopt, het element is wel het meest bepalend van de tafel.
Ooit een SL1200 onderhanden genomen van een Forum lid hier, dat was echt geen straf om naar te luisteren.
viewtopic.php?p=1742106#p1742106
Zeker met het Goldring element deed het hele mooie dingen.
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

MichaelB schreef: do 25 dec 2025, 10:59
Van de week was ik langs bij een vriend, hij is een echte audiofiel (incl. exotische kabels, stekkerblokken, rubberen absorbers enz).
Niets negatiefs daarover, hij kan gelukkig ook van zijn muziek genieten!
En het moet gezegd worden: het klinkt ook fantastisch bij hem :goedzo:

Anyway, hij vroeg me of ik ooit zo een platenspelergewicht en dempende mat uitgeprobeerd had.
"Nee", zei ik. En zo geschiedde:

IMG_3066.jpeg

IMG_3065.jpeg

Pro-Ject Puck.png

Ik heb het echt goed de kans gegeven, maar ik hoor geen verschil.
Die puck kan ik me nog iets bij voorstellen op een snaaraangedreven tafel waar de snaar wat uitgerekt is.
Door de extra massa zou je dan een stabielere weergave kunnen krijgen, maar bij een quartz gestuurde DD werkt dat niet.

De dempende mat, misschien als je tafel niet genoeg dempt? Als je last hebt van rumble? Geen idee.
Bij mij maakte het geen verschil.

Oh ja, voor wat betreft die puck, ik heb een plaat en die staat naar het midden wat omhoog.
Leg ik daar de puck op, dan zie je de plaat heel ietsje naar beneden gaan. Niet dat het invloed heeft op de klank, maar hij ligt dan iets mooier vlak op de mat.
Het effect van de mat vind ik vaak ook wel tegenvallen en het gewicht is er natuurlijk alleen maar voor om een kromme plaat iets minder krom te maken.
Wel oppassen met die gewichten, veel standaard tafels zijn niet berekend op dat extra gewicht op het lager.
Daar zijn dan wel weer platenpuks voor die klemmen op de spindel en zo voldoende druk uit oefenen.
MichaelB

Bericht door MichaelB »

Oh ja, goeie, platenklem.
Had er niet eens bij stilgestaan dat het extra gewicht natuurlijk ook extra op het lager drukt.

Ik gebruik hem niet meer, want ik hoor het toch niet.
Het staat wel leuk professioneel zo'n gewicht er op, dat wel :lol:
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Het kan wel eens helpen om bvb Queen plaat weer speelbaar te maken maar een echte knik is vaak wel einde verhaal.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

LPs laten versturen is zo i zo nachtmerrie. proppen ze t door de brievenbus enzo. #ookdaaromdeplatenzaak
MichaelB

Bericht door MichaelB »

Deze LP's kwamen netjes in een "vinyl doos". Die krijg je echt niet gebogen.
Dat was het probleem niet. Deze hebben of slecht opgeslagen gelegen of waren na het persen al zo krom.
Maar ik weet nu dat ik dus geen LP's meer via BOL moet bestellen, dat geen gedoe met terugsturen (als dat al kan/mag).

Ik struin liefst ook door de bakken, maar soms wil je iets hebben wat alleen online te krijgen is.
Bestellen en afhalen in de winkel had dan misschien ook gekund, dan had ik ze daar kunnen controleren.
Geen idee hoe de winkels daarmee omgaan.
molekuul

Bericht door molekuul »

Kappa7 schreef: do 25 dec 2025, 11:13
MichaelB schreef: do 25 dec 2025, 10:26

Klopt, het element is wel het meest bepalend van de tafel.
Ooit een SL1200 onderhanden genomen van een Forum lid hier, dat was echt geen straf om naar te luisteren.
viewtopic.php?p=1742106#p1742106
Zeker met het Goldring element deed het hele mooie dingen.
Daar ben ik het niet mee eens.
Ik heb mijn Sumiko blue point special Evo III element vanuit mij Rega P3 naar mijn Transrotor verhuisd, en dat is toch echt wel een erg groot verschil.
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Maar dan heb je het over de match met de arm, dat is natuurlijk wat anders.
Een goed loopwerk en passende arm kan een combinatie laten zingen maar andersom kan ook.
Punt blijft dat de grootste beperkte factor toch het element is.
Zet er nog maar een nog beter element in dan zal je nog weer een stap maken.
zet je een mooiere tafel arm combi in je sumiko zal dat niet veel meer veranderen.
en ja eerlijk gezegd heb ik de verschillende Regas ook niet echt mooie dingen horen doen.
MichaelB

Bericht door MichaelB »

Gisteravond 2e kerstdag bij ons met familie gevierd en de hele dag lekker kerst(achtige) platen gedraaid.
Ze wisten niet meer dat platen zo goed konden klinken. De meesten hebben ook geen platenspeler meer, alleen mijn vader.
Echt heerlijk nostalgisch zoals ik het me van vroeger herinner, familie over de vloer en m'n vader die de muziek deed.
Ik had ook een aantal kerstplaten van hem meegenomen om te draaien. Netjes schoongemaakt, alhoewel hij er altijd heel goed mee omgegaan is!
Geen kraakje of tik te bekennen :goedzo:

Heel leuk om die bekende nummers en uitvoeringen weer te horen na 40 jaar.
Albums van Bing Crosby, de Carpenters, Perry Como en wat verzamelalbums met kerstmuziek :D

----------

Er bestaan apparaten om de platen weer vlak te krijgen, maar helaas is de voordeligste nog steeds $275 incl. verzending.

https://www.vinylflat.com/product-page/ ... -flattener

Eigenlijk gewoon twee dikke metalen platen met een warmtezak er tussen.

Gisteren appte de audiovriend dat hij een Vevor ultrasone cleaner gekocht heeft.
Ik ga eerdaags bij hem langs met mijn vieste platen om deze te laten reinigen.
De reviews zijn allemaal positief. Ben heel benieuwd!
ultrasonic-cleaner-m100-1.2.jpg
Pjotr

Bericht door Pjotr »

"Digital Ultrasonic Cleaner" Als dat maar goed gaat met dat analoge spul :think: :lol:
MichaelB

Bericht door MichaelB »

Vanavond de Sony PS-X6 opgehaald.
Werd verkocht door een vader voor zijn zoon, tezamen met heel veel andere spullen.
Kon hem daar niet testen, dus zo meegenomen, zag er goed uit.

Thuis aangesloten en meteen was duidelijk dat er wel degelijk iets mee aan de hand was.
De strobe liet een pulserende snelheid zien (dat geluid heb ik niet!).

Zelfde als in deze video (niet mijn speler):

Bekend probleem, waarbij de potentiometer voor de snelheidregeling vuil geworden is.
IMG_3085.jpeg
IMG_3086.jpeg
IMG_3087.jpeg
Wat contactspray, beetje heen en weer bewegen, testen en werken! :yeah:
Zo stabiel als een huis (dit is mijn speler):

Moet alleen nog even goed schoongemaakt worden.

Dit is trouwens wel een speler die gebouwd is als een Tonka zeg.
Bijna 11Kg, behuizing uit e.o.a. gegoten zwaar metaal.
Element en naald lijken nog prima in orde, morgen eens goed naar luisteren :D
MichaelB

Bericht door MichaelB »

Vanmorgen wat platen schoongemaakt met de Spincare.
IMG_3144.jpeg
IMG_3147.jpeg
Hieronder een plaat met strijklicht voordat deze gewassen is. Tweedehands gekocht en zo op het eerste gezicht lijkt 'ie schoon, totdat je er een foto van maakt met strijklicht :shock:
IMG_3146.jpeg
En het resultaat na:
IMG_3149.jpeg
Het water, na het schoonmaken van 15 platen, is flink vuil en troebel. Schoner zijn ze dus zeker wel geworden.

Helaas verwijderd de Spincare het echt diepe vuil niet, wat nog duidelijk te horen is op die eerste plaat van Stephen Simmonds.
Die heeft nog erg veel gekraak.
Morgen gaat die door de ultrasone reiniger van m'n audiovriend. Ik ben heel benieuwd wat daar het verschil zal zijn.
Bijlagen
IMG_3150.jpeg
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

MichaelB schreef: vr 02 jan 2026, 13:41
Die heeft nog erg veel gekraak
dat is niet omdatie statisch is?
dat was nogal een ding toen ik platen ultrasoon reinigde in zuiver deminwater
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ik ken die wassert niet, maar het vuil onder uit de groef krijgen vereiste toch wel de hulp van een mechanische borstel voor niet in Dreft oplosbaar stof e.d.
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Ziet er uit als een knosti en die gebruik ik ook om de platen te wassen.
Wel heb ik een 2e bak gekocht om de plaat na het wassen even na te spoelen.
Punt is namelijk dat met vuil water de plaat niet echt schoon wordt na het spoelen is dat een stuk minder.
Het zelfde probleem blijf je houden ook met ultrasoon.
Het beste is toch om het water plus vuil direct op te zuigen.
Water wat opdroogt blijft altijd vuil afzetten.
MichaelB

Bericht door MichaelB »

Henkjan schreef: vr 02 jan 2026, 13:48
MichaelB schreef: vr 02 jan 2026, 13:41
Die heeft nog erg veel gekraak
dat is niet omdatie statisch is?
dat was nogal een ding toen ik platen ultrasoon reinigde in zuiver deminwater
Ik haal er altijd van te voren een borstel overheen die ze anti-statisch "zou moeten maken".
Sommige die je uit de hoes haalt zijn inderdaad enorm statisch (moet nog andere sleeves kopen).
Pjotr schreef: vr 02 jan 2026, 14:01
Ik ken die wassert niet, maar het vuil onder uit de groef krijgen vereiste toch wel de hulp van een mechanische borstel voor niet in Dreft oplosbaar stof e.d.
Je vult hem met gedemineraliseerd water en 4 dopjes van e.o.a. oplossing die erbij zit.
Dan de plaat tussen de borstels drukken en 3x met de klok mee en 3x tegen de klok in draaien. Daar is flink wat kracht voor nodig trouwens :shock:
Je schuift ze er niet even lichtjes doorheen.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Wat George al aangeeft, het is gewoon verrekte lastig om platen helemaal goed residuvrij op te laten drogen. Sowieso goed naspoelen met demiwater en dan nog... Ik had heel vroegâh een soort van platencentrifuge gemaakt met een klem waarmee de plaat met 100- 200 rpm rond draaide en het water incl. residu er af sloeg.
Plaats reactie