Aurexx Crystal 1 vragen en problemen

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Buisbuzz
Berichten: 126
Lid geworden op: zo 17 jan 2016, 9:09

Aurexx Crystal 1 vragen en problemen

Bericht door Buisbuzz »

Dag allen,

Ik heb een vraag over het volgende. Ik heb een Aurexx Crystal 1 gekocht (geweldig ding!) en wil modificatie 2 doorvoeren zoals op bijgevoegd schema te zien is. In de legenda staat “seperate chassis = mains from ground”. Ik begrijp dat als “ haal draadje los van chassis, knoop dit aan de weerstand+condensator, en verbind dit met een aansluitpunt van audio ground”. Maar op het schema blijft er een verbinding tussen mains ground en chassis ground. Weet iemand wat een juiste interpretatie is?

Dank en groet,
Anko
Bijlagen
IMG_0427.jpeg
IMG_7922.jpeg
Laatst gewijzigd door Buisbuzz op zo 19 okt 2025, 11:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4778
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Modificatie Aurexx Crystal 1

Bericht door Olaf Analogue »

De mains ground is gewoon de aarde vanaf je wandcontactdoos, en die is inderdaad hetzelfde als de chassis ground.
De audio ground kan daarvan losgekoppeld worden en met de genoemde componenten weer op de chassis/mains ground aangesloten worden
Buisbuzz
Berichten: 126
Lid geworden op: zo 17 jan 2016, 9:09

Re: Modificatie Aurexx Crystal 1

Bericht door Buisbuzz »

Hartelijk dank! Dan had ik het toch niet helemaal goed geïnterpreteerd. Ik ga dat filtertje erin zetten. Heb een beetje brom in één kanaal, kijken of dat filtertje wat helpt.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Modificatie Aurexx Crystal 1

Bericht door Shadow »

Het zit in ieder geval standaard in al mijn zelfbouwversterkers.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Modificatie Aurexx Crystal 1

Bericht door Barry2001 »

De (mini) UGT’s op die versterker zijn erg goed. Helaas worden de versterkers niet meer gemaakt, zijn erg geschikt om wat mee te tweaken voor weinig.
Rob Dingen
Berichten: 618
Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
Locatie: Gerwen
Contacteer:

Re: Modificatie Aurexx Crystal 1

Bericht door Rob Dingen »

Zoals ik het kan zien heb je 2 massa draden bij de groende aarde sticker.
Die moet je samen voegen en daar het RC netwerkje tussen zetten.

Rob
Buisbuzz
Berichten: 126
Lid geworden op: zo 17 jan 2016, 9:09

Re: Modificatie Aurexx Crystal 1

Bericht door Buisbuzz »

Ja, die aansluiting was ik inderdaad van plan Rob.
En ik ben het eens met Barry, dit is een erg mooi versterkertje met slechts een handvol componenten. Als je componenten uitwisselt hoor je duidelijke verschillen, erg leuk. Op de foto de tweaks die ik al heb uitgevoerd: solid silver plate condensatoren en een 10 slagen draadgewonden volumeregelaar, beide ontwikkeld door De Groef in Groningen. Met name de koppelcondensatoren maken er een hele andere versterker van. Daarnaast ook nog een smoorspoeltje van Menno vd Veen geplaatst ter vervanging van de dikke cementweerstand. Ook nog een mooie tweak is het vervangen van het ECC83 buisje voor een 5751, geeft het versterkertje nog wat meer ballen. De tweaks hebben me paar honderd euro gekocht, maar het versterkertje zelf kostte slechts 275 euro, dus dan nog is het een koopje. Ik heb de afgelopen jaren met een Elekit TU8600 300b versterker gespeeld waar ik erg tevreden over was, maar de Aurexx klinkt beduidend natuurgetrouwer in mijn setup, ik ben inmiddels superfan van dit ding
Tja, dat brommetjein het rechterkanaal, da's op zich niet heel storend (onhoorbaar op de luisterplek) maar wil ik er natuurlijk liever uit hebben. Vreemd genoeg is het linkerkanaal wel echt helemaal stil. Morgen dat netwerkje inbouwen, wie weet helpt dat nog wat.

IMG_9007.jpeg
Anko
Buisbuzz
Berichten: 126
Lid geworden op: zo 17 jan 2016, 9:09

Re: Modificatie Aurexx Crystal 1

Bericht door Buisbuzz »

Ik heb het netwerkje aangesloten met goed resultaat. Brommetje/ruisje in rechterkanaal is weg. ik was nog wel een beetje bezorgd of de capaciteit van de meegegeven condensator wel klopte. Op de condensator staat µ1K250 (zie foto). Heb gezocht op het internet maar kwam er niet goed uit of dit daadwerkelijk de beoogde 100nf is. Toch maar aangesloten, leek me niet dat er iets kapot zou kunnen gaan. En het werkt dus.

Maar kan iemand me vertellen hoe ik die µ1K250 moet lezen?
61D5F9E6-4652-4F28-B68A-8C57E3E17E6E_1_105_c.jpeg

Anko
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Modificatie Aurexx Crystal 1

Bericht door Marp »

De waarde is juist:
µ1K250 = 0µF1 (K) / 250 = 100nF (10%) / 250V
Pcdg
Berichten: 891
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 14:24
Locatie: Den Haag

Re: Modificatie Aurexx Crystal 1

Bericht door Pcdg »

Barry2001 schreef: zo 12 okt 2025, 21:26
De (mini) UGT’s op die versterker zijn erg goed. Helaas worden de versterkers niet meer gemaakt, zijn erg geschikt om wat mee te tweaken voor weinig.
Zo mini zijn die UGT's helemaal niet. Ze zijn best fors voor wat ze moeten doen. De voedingstrafo vind ik juist weer aan de krappe kant, maar het moest natuurlijk allemaal onder hetzelfde kapje passen natuurlijk.

Je hebt volkomen gelijk dat het een prachtig ding is om mee te tweaken. De eigenaar heeft nog wat oude voorraad op Marktplaats. Voor wie wil
Buisbuzz
Berichten: 126
Lid geworden op: zo 17 jan 2016, 9:09

Re: Modificatie Aurexx Crystal 1

Bericht door Buisbuzz »

Oeps, probleempje. Naast het aanleggen van het netwerkje zoals boven beschreven, heb ik nog een paar tweaks uitgevoerd (ik was toch eenmaal bezig).
- Ik heb modificatie 1 uitgevoerd (vervangen aantal weerstanden door exemplaren met andere waardes, zie schema in eerste post)
- C3 en C4 vervangen door Black Gates. Wel iets lager voltage (16v ipv 50v)

Toen ik versterker aanzette, deed 1 kanaal het niet. Ik dacht in eerste instantie aan niet goed gesoldeerde massa op de
Buisbuzz
Berichten: 126
Lid geworden op: zo 17 jan 2016, 9:09

Re: Modificatie Aurexx Crystal 1

Bericht door Buisbuzz »

Per ongeluk op verzenden gedrukt. Hierbij de volledige beoogde tekst:

Oeps, probleempje. Naast het aanleggen van het netwerkje zoals boven beschreven, heb ik nog een paar tweaks uitgevoerd (ik was toch eenmaal bezig).
- Ik heb modificatie 1 uitgevoerd (vervangen aantal weerstanden door exemplaren met andere waardes, zie schema in eerste post)
- C3 en C4 vervangen door Black Gates. Wel iets lager voltage (16v ipv 50v)

Toen ik versterker aanzette, deed 1 kanaal het niet. Ik dacht in eerste instantie aan niet goed gesoldeerde massa op de print. Heb dit even goed doorgesoldeerd en ja hoor, rechterkanaal deed het weer (heb toen mijn bericht gepost dat project geslaagd was). Echter, toen ik later op de dag versterker weer aanzette had ik zelfde probleem, weer deed het rechterkanaal het niet. Het hele spul weer opgengemaakt en wat bleek: kathodeweerstand volledig doorgebrand). Ik heb deze weerstand vervangen en voor de zekerheid ook nog even de kathode condensator goed doorgesoldeerd. Vervolgens versterker weer aangezet…..helaas, nog steeds geen geluid uit rechterkanaal.

Balen. Iemand enig idee wat hier aan de hand kan zijn? Zou het kunnen dat de Black gate defect is? Ik zal vandaag de Blackgates nog even omwisselen.

Het probleem zit in ieder geval niet in een defecte EL84. Na omwisselen zit het probleem nog steeds in rechterkanaal.
Pcdg
Berichten: 891
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 14:24
Locatie: Den Haag

Re: Modificatie Aurexx Crystal 1

Bericht door Pcdg »

EL84's al omgewisseld? Ik hoop van harte dat je geen UGT hebt opgeblazen....
Buisbuzz
Berichten: 126
Lid geworden op: zo 17 jan 2016, 9:09

Re: Modificatie Aurexx Crystal 1

Bericht door Buisbuzz »

ja, El84's heb ik omgewisseld. Probleem nog steeds in rechterkanaal, dus de EL84 kan het niet zijn. Hoe check ik of de UGT defect is?
Pcdg
Berichten: 891
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 14:24
Locatie: Den Haag

Re: Modificatie Aurexx Crystal 1

Bericht door Pcdg »

Allebei meten op ohmse weerstand geloof ik. Wanneer daar een groot verschil in zit heb je een probleem.

En de ugt's omsolderen natuurlijk. Maar dat is weer gedoe
Buisbuzz
Berichten: 126
Lid geworden op: zo 17 jan 2016, 9:09

Re: Modificatie Aurexx Crystal 1

Bericht door Buisbuzz »

Ik heb de verschillende verbindingen nog even doorgemeten en kom iets tegen wat niet klopt. In de “piepstand” op de multimeter krijg ik een keurige piep wanneer ik de pen 1 op de uitgang van het linkerkanaal van de potmeter zet en pen 2 op aarde chassis met waarde 034 wat rond de 34 ohm is als ik multimeter op weerstand meten zet (zie foto 2). Wanneer ik pen 1 op uitgang van het rechterkanaal zet en pen 2 op aarde chassis zet krijg ik geen pieptoon en dat klopt want de weerstand is hier beduidend hoger (rond 64 ohm, zie foto 1).
Heeft iemand enig idee hoe ik verder moet om de oorzaak te achterhalen?

Anko
Bijlagen
IMG_9216.jpeg
IMG_9217.jpeg
Pcdg
Berichten: 891
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 14:24
Locatie: Den Haag

Re: Modificatie Aurexx Crystal 1

Bericht door Pcdg »

Ik heb te weinig technische achtergrond om je goed te helpen dus iemand anders even inhaken, maar volgens mij moet je spoelen van de ugt doormeten op kortsluiting of draadbreuk. Dus tussen de 0 en de 8 (speakeruitgangen) en de hoogspannings wikkeling
Buisbuzz
Berichten: 126
Lid geworden op: zo 17 jan 2016, 9:09

Re: Modificatie Aurexx Crystal 1

Bericht door Buisbuzz »

Dank. Ik start even nieuw draadje met andere titel voor meer reactie. Vervolg op draadje “doorgebrande kathodeweerstand in Aurexx Crystal 1”
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Modificatie Aurexx Crystal 1

Bericht door Kappa7 »

Dat mag gewoon hier hoor, een nieuw draadje maakt het alleen maar minder overzichtelijk.
je kunt overigens wel de titel van het topic aanpassen in je eerste post.

Maar goed, begin eerst eens met het meten van weerstand in beide circuits.
Je hebt een deel dat werkt en een deel dat niet goed is.
Schrijf nu eens op wat je waar hebt gemeten en vergelijk de goede en de slechte kant met elkaar.
Je kunt dan al snel een idee krijgen waar je de focus op kunt leggen.
Buisbuzz
Berichten: 126
Lid geworden op: zo 17 jan 2016, 9:09

doorgebrande kathodeweerstand in Aurexx Crystal 1

Bericht door Buisbuzz »

Ik heb probleem met met mijn Aurexx Crystal 1. Ik heb modificatie 1 en 2 uit bijgaand schema uitgevoerd en daarnaast de kathode condensatoren C3 en C4 vervangen door non polaire Black Gates (zelfde capaciteit maar lager maximaal voltage (50v>16v). Alles muurvast gesoldeerd en visueel gecheckt met vergrootglas, mooie solderingen!

Wat er vervolgens gebeurde:

1. Geen geluid in rechterkanaal. In verleden eens gehad dat slechte aardverbinding kanaal hiervan de oorzaak was. Daarom solderingen uitgang potmeter en ingang op PCB nog een keer doorgesoldeerd. Resultaat: beide kanalen doen het weer, hieperdepiep. Had wel de indruk dat rechterkanaal ietsjepietsje zachter klonk dan links dus ik vertrouwde het niet helemaal
2. Later op de dag versterker nog weer eens aangezet. Balen, opnieuw geen geluid uit rechterkanaal. Versterker weer open, vieze lucht, kathoderweerstand uitgebrand. Vervangen en bijbehorende kathode nog een keer goed doorgesoldeerd. Versterker weer aangezet, helaas nog steeds geen geluid rechterkanaal. Snel versterker weer uitgezet.
3. Versterker weer open, kathodeweerstand (nog) niet doorgebrand. Continuïteit op verschillende punten doorgemeten. En ja hoor, geen piepje als ik pen 1 op uitgang potmeter rechterkanaal zet en pen 2 op chassis. Gemeten weerstand is hier 2x zo hoog als zou moeten (64 ohm <> 32 ohm).

Uitgebreid het internet afgestruind op zoek naar mogelijke oorzaken. IA zegt dat een defecte kathodecondensator één van de mogelijke oorzaken kan zijn:

A failed cathode capacitor can lead to a burned-out cathode resistor. When a cathode bypass capacitor fails and shorts, it effectively grounds the cathode, which removes the biasing voltage from the tube. This can cause a runaway current that overloads and burns the cathode resistor, which is designed to be a high-value resistor in the circuit.

How the failure occurs:
1. A bad capacitor: The capacitor fails, often by becoming a short circuit, which can occur after years of use or due to over-voltage.
2. A short to ground: When the capacitor shorts, it creates a low-resistance path to ground at the cathode.
3. Loss of bias: This removes the negative bias from the tube, which is essential for it to operate correctly.
4. Runaway current: Without the proper bias, the tube draws excessive current beyond its operating limits.
5. Burning out the resistor: The excess current flows through the cathode resistor, causing it to overheat and burn out as it attempts to limit the current and dissipate the power

Ik heb helaas te weinig kennis van zaken om e.e.a. goed te kunnen beoordelen. Wat denken jullie, is de kathode condensator de meest waarschijnlijke boosdoener? Het is in principe mogelijk dat deze defect is, het is geen nieuw exemplaar, heb gekocht bij De Groef in Groningen waar ze nog een paar van deze (gebruikte) dingen hebben liggen. Overigens, aan de condensator zelf is niets te zien, niet opgezwollen of zo.

Ik durf op moment even niets meer te doen, wil eerst jullie reactie even afwachten. Dank alvast!

Anko
Bijlagen
IMG_0436.png
90000006
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 10 mar 2023, 15:56

Re: doorgebrande kathodeweerstand in Aurexx Crystal 1

Bericht door 90000006 »

AI verkondigt weer eens grote onzin hier, zoals gewoonlijk. Hoe kan een kortsluiting over de kathode weerstand het ding ooit laten uitbranden :think:

Wat wel kan, is dat de koppel condensator (c1 of c2) lekt of sluiting heeft. Of dat de weerstand tussen gate en massa niet goed zit waardoor de gate zweeft. Daar zou ik beginnen.

Oh ja, en als de kathode weerstand open is gegaan dan heeft je dure condensator waarschijnlijk een spanning gezien die ver boven zijn rating ligt. Dus die zou ik ook niet meer vertrouwen nu.
Buisbuzz
Berichten: 126
Lid geworden op: zo 17 jan 2016, 9:09

Re: Modificatie Aurexx Crystal 1

Bericht door Buisbuzz »

Dank voor de tip maar ik heb al reactie in het andere draadje en wil daarom daar graag verder gaan. Wat mij betreft mag dit draadje wel verwijderd worden voor de overzichtelijkheid (als dat kan).
Buisbuzz
Berichten: 126
Lid geworden op: zo 17 jan 2016, 9:09

Re: doorgebrande kathodeweerstand in Aurexx Crystal 1

Bericht door Buisbuzz »

Hartelijk dank voor je reactie. Ik ga de koppelcondensatoren checken.

Ik weet niet wat je bedoelt met "gate". Als ik zoek op "gate in audiocircuit" krijg ik geen voor mij begrijpelijke antwoorden. En AI vertrouw ik nu niet meer, dank voor de tip! Misschien kun je even aangeven om welke weerstand het gaat (zie het schema uit de post).

Ik ga de condensator doormeten.
90000006
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 10 mar 2023, 15:56

Re: doorgebrande kathodeweerstand in Aurexx Crystal 1

Bericht door 90000006 »

Sorry, mijn fout, gate is bij mosfets. Bij een buis heet dat het rooster
Buisbuzz
Berichten: 126
Lid geworden op: zo 17 jan 2016, 9:09

Re: doorgebrande kathodeweerstand in Aurexx Crystal 1

Bericht door Buisbuzz »

Kun je aangeven welke weerstand(en) ik dan moet checken? Zie schema
Plaats reactie