L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

MichaelB

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door MichaelB »

Goeie zeg! Car-wrappen!
Die kunnen dat vast wel over PETG, zo lang het maar niet boven de 75c komt met het aanbrengen.

Vinculum (van het forum) heeft zijn speakers toen gewrapped in carbonlook folie. Dat ziet er ook strak uit.
Ik heb 2 van zijn speakers hier thuis staan. Ziet er sjiek uit.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ik heb carbon look folie van 3M op de sats in de woonkamer zitten, erg goed spul en fraai (en dat was idd omdat t bij Ardon zo fraai was)

viewtopic.php?p=2085308#p2085308
MichaelB

Bericht door MichaelB »

Dat ziet er ook niet verkeerd uit inderdaad.
Ben alleen bang dat als ik ze helemaal in carbon zou wrappen, dat het wel erg massieve blokken worden.

Ik ben ook in overleg met een spuiter, daar krijg ik hopelijk vandaag/morgen een offerte van terug.
Had ik trouwens de renders maar niet aan m'n vrouw laten zien, want die was instant verliefd op het hout fineer #-o
(vind ik zelf eigenlijk ook de mooiste, dat zou ik dan ook moeten uitbesteden)

Overigens zit ik ook nog dimdammen tussen PETG en PETG-CF.
Er staat nu een testprint in PETG te printen. Weer voor de pasvorm en om te zien hoe dit materiaal omgaat met de rondingen + schroefgaten.
PETG-CF is wat stijver (gek genoeg niet sterker) dan PETG. Ook glimt het minder, mocht ik er voor kiezen om ze zo te laten.
Tot dusver werd alles in PLA geprint.

Goed, verandering van spijzen doet eten, dus hier is nog een idee: de frontjes los printen zodat deze plat kunnen liggen.
Dat zorgt voor mooiere rondingen.
Hoe het e.e.a. gaat passen en hoe ik dit moet gaan verlijmen zal een testprint moeten uitwijzen.
Er is 0,2mm ruimte tussen de delen gelaten, maar of dat genoeg is om te kunnen verlijmen? Ik betwijfel het.
We gaan het zien.
Schermafbeelding 2025-09-18 161529.png
Schermafbeelding 2025-09-18 161612.png
Oh ja, nu de plaatjes bekijkend zie ik dat er dan ook 2 gleufjes aan de voorzijde ontstaan... :think:

EDIT: gaaf trouwens dat ik nu al nadenk over de afwerking zonder ook maar 1 seconde naar de speakers geluisterd te hebben. Straks is het he-le-maal niets. :-({|=
Shadow

Bericht door Shadow »

Ja zeg, straks ben je klaar met de hobby, dat is niet de bedoeling [-X
Pjotr

Bericht door Pjotr »

MichaelB schreef: do 18 sep 2025, 16:26
EDIT: gaaf trouwens dat ik nu al nadenk over de afwerking zonder ook maar 1 seconde naar de speakers geluisterd te hebben. Straks is het he-le-maal niets. :-({|=
Nou die plaatjes op het plein hebben anders zo wel Ghettoblaster pretenties :lagge:

Maar ik zou toch eigenlijk eerst een wat minder mooi maar wel sneller spelend modelletje klussen. Als het niet blijkt te klinken moet je het toch weer zo aanpassen dat er een plant op kan.
MichaelB

Bericht door MichaelB »

Ik heb de rode variant spelend gehad, gevoed met een mono signaal, want heb er maar eentje gebouwd en dat had zeker potentie dus ik ga er niet helemaal blind in. Zeg maar met een ooglapje voor één oog.

Het idee van net hierboven heb ik alweer moeten aanpassen, want dat zorgde weer voor (jawel) supports!
En wat vinden we van supports? :boos:

Het verschil is subtiel, maar nu ligt alles mooi vlak op de build plate.
Een half frontje heb ik al, nu is een deel van de rest aan het printen. Morgen testen of het soepel in elkaar schuift.
Schermafbeelding 2025-09-18 223232.png
Schermafbeelding 2025-09-18 223508.png
Overigens kan ik het goed begrijpen als jullie denken: jaja, leuke 3d tekeningen, ga nou maar bouwen...
Er gaat gebouwd worden, echt. Deze keer zet ik door, maar ik wil er wel een beetje zeker van zijn dat het een minimale kans van slagen heeft.
Zet ik eenmaal een echte print aan, dan wil ik er van op aan kunnen dat deze na 2 dagen iets werkends oplevert. En dat dan 14 keer. :wink:
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Ik vindt het sowieso al een lust voor het oog, en ben weer benieuwd naar het resultaat. :kwijl: :sure:
MechanicalAnimal

Bericht door MechanicalAnimal »

Had ik trouwens de renders maar niet aan m'n vrouw laten zien, want die was instant verliefd op het hout fineer #-o

en terecht :mrgreen:

ik zou niet zo snel denken dat je dat zelf niet zou kunnen doen. Waarom denk je dat?

Ik ben ook aan mijn speaker-avontuur begonnen met 2 linkerhanden en blijkbaar is fineren helemaal niet zo moeilijk. Ik heb eerst een teststuk gedaan om te zien of dat haalbaar voor me was.

Zeker met kuiperflex, grote fineerplaten met een papieren rug is fineren zeer goed te doen. Maar als je deze zuil in segmenten doet is normaal fineer vast ook toe te passen. Het is even de vraag wat goed werkt met verlijmen.

moraal van het verhaal......ga zitten voor je die offerte voor spuitwerk opent.....en ga zelf eens aan de slag met fineren om uit te proberen of je dat wat vind om te doen.

ik vond het eg leuk om te doen, in mijn bouwverslag heb ik nogal wat stappen vastgelegd, als je wilt kan ik die wel even linken in je topic mocht je overwegen toch zelf aan de slag te gaan.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Vraag mij dan wel af of het verschil in uitzettingscoëfficiënt tussen de kunststof en het hout geen probleem gaat geven over zo'n lengte.
MechanicalAnimal

@Pjotr: ja, dat is wel een slimme.

Kan het nog helpen als @MichaelB: nog in segmenten gaat werken en dat dus het fineer onderbroken wordt?.

dan valt eventueel werking per segment allicht nog wel mee.

ik heb geprobeerd te zoeken maar een beetje fatsoenlijk overzicht van de diverse filamenten en hun (gemiddelde) uitzettingscoefficient heb ik niet kunnen vinden, dat wordt dus grasduinen in het productblad.
MichaelB

Bericht door MichaelB »

MechanicalAnimal schreef: vr 19 sep 2025, 8:54

en terecht :mrgreen:

ik zou niet zo snel denken dat je dat zelf niet zou kunnen doen. Waarom denk je dat?

Ik ben ook aan mijn speaker-avontuur begonnen met 2 linkerhanden en blijkbaar is fineren helemaal niet zo moeilijk. Ik heb eerst een teststuk gedaan om te zien of dat haalbaar voor me was.

Zeker met kuiperflex, grote fineerplaten met een papieren rug is fineren zeer goed te doen. Maar als je deze zuil in segmenten doet is normaal fineer vast ook toe te passen. Het is even de vraag wat goed werkt met verlijmen.

moraal van het verhaal......ga zitten voor je die offerte voor spuitwerk opent.....en ga zelf eens aan de slag met fineren om uit te proberen of je dat wat vind om te doen.

ik vond het eg leuk om te doen, in mijn bouwverslag heb ik nogal wat stappen vastgelegd, als je wilt kan ik die wel even linken in je topic mocht je overwegen toch zelf aan de slag te gaan.
Waarom denk ik dat?

<stukje psychologie>
Ja, goeie, is een vermoeden. Mijn ADHD/autisme kant (niet gekscherend bedoelt) wil dan meteen ALLE aspecten kunnen overzien. De hoed en de rand weten, dat idee. Ik ben daar erg digitaal in: alles of niets. Fineren heb ik nog nooit gedaan en lijkt me erg lastig, vooral om het 99% mooi te krijgen. Ik heb altijd veel respect voor degenen die hier iets bouwen en dan fantastisch afwerken.
<einde psychologie>

Misschien moet ik niet zo in m'n hoofd zitten en het gewoon gaan proberen. :lol:

Graag, alle linkjes naar ideeën zijn zeer welkom!
Pjotr schreef: vr 19 sep 2025, 9:00
Vraag mij dan wel af of het verschil in uitzettingscoëfficiënt tussen de kunststof en het hout geen probleem gaat geven over zo'n lengte.
Even opgezocht en het schijnt erg mee te vallen:
"Over een lengte van 1250 mm zet PETG-CF bij een temperatuurstijging van 18 → 25 °C dus ongeveer 0,26–0,35 mm uit." Aldus ChatGPT.

Gisteren 2 prints gemaakt. Een los liggende voorplaat en het deel waar deze in moet komen.
Dit is nog geen gelukkig huwelijk. Moet ik nog wat meer mee pielen en anders wordt het toch printen met supports en moet ik iets verzinnen voor de randjes rondom de speakertjes.
(Ik had ook eigenlijk een heel deel van de speaker moeten printen, maar dacht dat dit wel kon. Er zit nu teveel flex in. Straks maar "even" een heel deel printen)

Kan altijd nog een heel doek over de speaker trekken zoals BNS dat vroeger deed met hun "Soundcolumn" [-X
IMG_2497.jpg
IMG_2498.jpg
MechanicalAnimal

ik heb wat last van perfectionisme en dat helpt ook niet in het oppakken van zaken, ik herken wel wat van wat je zegt. Ik zie door de beren soms de weg niet meer :mrgreen:

In mijn topic begint hier een stukje lezenswaardige info over fineren....paar posts met wat algemene discussie en daarna zie je hoe ik even wat aan het uitproberen ben geweest op een teststuk hout.

Daarna volgt nog wat algemene bouwvorderingen aan de speakers maar een pagina later zie je het verwerken van de grote platen kuiperflex in amerikaans noten op mijn luidsprekers.

viewtopic.php?p=1627945#p1627945

Je woont in Soest...dat is vlakbij..ik zit midden in een verhuizing van Nijkerk naar Loenen (Apeldoorn) maar je mag gerust eens even komen kijken hoor. Gooi maar een PB mocht je dat helpen.
MichaelB

Bericht door MichaelB »

Holy sh*t, jij bent van de Galactica's! Dat topic heb ik jaren geleden helemaal gevolgd :goeie:

Tsja, ik zag in de eerste posts al het woord "strijkbout" voorbij komen... Deze speakers zijn van, om het oneerbiedig te zeggen, plastic.
Dat gaat niet goed komen denk ik. Ze gaan vervormen bij 70 graden+. Tony gebruikt contactlijm, maar dan is vast ook echt vast.

Ik heb wat zitten lezen en zag dat er succes was met 2-componenten epoxylijm. Er zijn dan verschillende soorten verharder waardoor je meer verwerkingstijd hebt. Klopt dat?
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Klopt, epoxy is in verschillende variëteiten. De impregneerhars die ik heb is 1 a 2 uur te verwerken voordat het gaat geleren en is pas na 48 uur doorgehard. Maar nog afgezien dat het slecht hecht op thermoplastisch kunststoffen en weer snel weer los gaat zitten zou ik je het sowieso niet aanraden. Het werkt goed als je het makkelijk recht toe recht aan kunt aanbrengen en klemmen. Maar is het een wat complexere lastige klus, dan is het een drama. Voordat epoxy goed gaat geleren (uit gaat harden), en dat kan uren zijn, blijft het een kleverig goedje wat echt overal aan gaat zitten als je niet heel secuur werkt en iedere druppel die je morst niet onmiddellijk weg haalt. En dat weghalen doe je niet zomaar even met een nat doekje. Dat versmeert en verspreidt het alleen maar. Heb je echt aceton e.d. voor nodig. Al werkt azijn ook wel goed voor nog niet hardende epoxy. Ik zie je nog niet snel daarmee vlekvrij het fineer aanbrengen. En dat zijn vlekken die je niet makkelijk weg krijgt en eigenlijk al in het fineer zijn gaan zitten.

Volgens mij is hier de best optie ouderwets een rubber cement contactlijm a la Bisonkit! Of zoals al gesuggereerd: Wrappen. Er zijn tegenwoordig zulke realistisch ogende hout imitatie folies.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Dat zorgt voor mooiere rondingen
dat zal @Leeuwarden: op prijs stellen
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

...
Ben alleen bang dat als ik ze helemaal in carbon zou wrappen, dat het wel erg massieve blokken worden.
v-groef met wat contrasterends en dan daar langs wrappen?
MichaelB

Bericht door MichaelB »

Henkjan schreef: za 20 sep 2025, 0:16
v-groef met wat contrasterends en dan daar langs wrappen?
Dat is wel het slimste ja.
Is wel een heel secuur werkje, maar ik heb wel eens in het echt gezien wat ze allemaal kunnen. Echt heel knap.

Helaas nog niets van de spuiter gehoord.

Gisteren een printje gemaakt van een deel van de behuizing om eens te ervaren hoe stevig dat is.
Nou, daar is werkelijk geen beweging in te krijgen!
Dat is met gewoon PETG, niet eens de carbon variant en zelfs maar 2 walls en 15% infill!
Het finale ontwerp zal met 4 walls en 15-30% infill zijn. Walls geven procentueel meer sterkte dan infill.
Ter vergelijking van een paar settings:

2 walls 30% infill = 33 uur, 1400 gram
4 walls 15% infill = 32 uur, 1400 gram

De 2e variant is iets sneller en VEEL sterker/stijver.
Dit gaat over het printen van 1 deel.

Ik twijfel nu ook of het nog wel zinvol is om te gaan printen in PETG-CF :think:

De achterkant van de voorste behuizing ga ik wel voorzien van anti-dreun en ook strategisch in de subbehuizing, anders ben ik toch bang dat het teveel gaat "zingen". Tikken klinkt nu als een gebakken tegel. Met anti-dreun is het *plok*.
IMG_2510.jpeg
IMG_2509.jpeg
MichaelB

Bericht door MichaelB »

Yes, ik kan een AMS van een vriend lenen, dus het gedoe met grote rollen (of er zelf eentje kopen) hoeft niet meer! :mrgreen:
Toffe gast, die vriend \:D/
Vrolijke noot

Bericht door Vrolijke noot »

is hydrodipping geen idee ipv spuiten
https://hydro-dipper.com/nl-nl/product- ... lies/hout/
MichaelB

Bericht door MichaelB »

Is daarvoor geen superglad oppervlak nodig?
Ze zijn ook 125cm hoog. Dat wordt dan wel lastig toch?

Nooit geweten dat je dat ook kan bestellen en zelf doen!
Thanks voor de tip, komt misschien nog wel eens van pas bij een ander projectje :goedzo:
rodi

Bericht door rodi »

MichaelB schreef: za 20 sep 2025, 17:28
Gisteren een printje gemaakt van een deel van de behuizing om eens te ervaren hoe stevig dat is.
Nou, daar is werkelijk geen beweging in te krijgen!
Dat is met gewoon PETG, niet eens de carbon variant en zelfs maar 2 walls en 15% infill!
Het finale ontwerp zal met 4 walls en 15-30% infill zijn. Walls geven procentueel meer sterkte dan infill.
Ter vergelijking van een paar settings:

2 walls 30% infill = 33 uur, 1400 gram
4 walls 15% infill = 32 uur, 1400 gram

De 2e variant is iets sneller en VEEL sterker/stijver.
Dit gaat over het printen van 1 deel.

Ik twijfel nu ook of het nog wel zinvol is om te gaan printen in PETG-CF :think:

De achterkant van de voorste behuizing ga ik wel voorzien van anti-dreun en ook strategisch in de subbehuizing, anders ben ik toch bang dat het teveel gaat "zingen". Tikken klinkt nu als een gebakken tegel. Met anti-dreun is het *plok*.
Waarom gebruik je PETG? Voordeel van dat materiaal is dat het taaier en beter hittebestendig is. PLA is minder hittebestendig, maar wel stijver. Dat laatste lijkt mij qua eigenschappen voor een speakerkast eigenlijk beter. Wel weet ik niet hoe gevoelig zijn kast wordt voor vervormen door zonlicht op de kast. Tenslotte ga je de kast nog afwerken.

Sowieso wel mooi project! In een eerder stadium ben je wel voor mij één van de voorbeelden geweest waardoor ik nu ook 3dprint! :D
MichaelB

Bericht door MichaelB »

Ik gebruik PETG inderdaad omdat het hittebestendiger is.
Wij hebben knoepers van ramen in huis en de zon staat geregeld naar binnen te knallen als we er niet zijn (anders zijn de zonneschermen naar beneden). Er komt zoveel warmte naar binnen dat we ze zelfs in winter vaak dichtdoen. Ik zou niet willen hebben dat ze gaan vervormen...

Eigenlijk is PETG-CF het beste van 2 werelden. Hittebestendiger en stijver, maar voor wat betreft dat laatste twijfel ik nu.
Door de bracing en vorm is dit al zo stijf.

Thanks, leuk om te horen dat ik ook eens iemand geïnspireerd heb!
Juist door jouw project ben ik weer geprikkeld om dit door te zetten. :)
MichaelB

Bericht door MichaelB »

Pjotr schreef: wo 17 sep 2025, 11:47
PETG, ABS e.d. kun je prima lijmen met hard-PVC lijm. Zit wel snel maar ook niet meteen vast. Moet je dan wel minstens een dag laten uitdampen voor je het belast en massieve stukken nog langer.
Is er een reden waarom het een dag moet uitdampen?
Op het flesje staat 10 minuten en als ik daarmee PVC buizen verlijm, dan zit het na een paar minuten al echt muurvast.

Ik heb net een stukje PETG proberen te verlijmen, 30 minuten laten harden en dat trek je zo van elkaar. De lijm separeert dan, maar voelt wel hard en droog aan. Voegt het langere wachten dan nog iets toe? (ik weet het werkelijk niet)

Misschien eigenwijs en tegen het advies in, maar ik ga toch ook 2k epoxy proberen.
41.jpeg
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Die PVC lijm is eigenlijk oplosmiddel met vulling. Dat oplosmiddel dringt het materiaal in en last dan a.h.w. de boel aan elkaar. Het moet daarvoor wel geheel uit het materiaal verdampen en dat kan wel even duren. PVC buis is vrij dun en dan gaat dat sneller. Maar 10 mm plaat moet ik ook een dag laten liggen. Nu moet ik wel zeggen dat ik er geen geprint PETG mee gelijmd heb maar standaard transparant 3mm PETG plaatmateriaal.

Voor epoxy zou ik het sowieso goed opruwen. Wellicht is er een primer voor? B.t.w. niet uitgeharde epoxy laat zich goed verwijderen met een doekje met azijn.
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”