L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36749
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door Pjotr »

De steekcirkel staat idd er niet bij in de scheet:
pdf_Tectonic Elements_TEBM35C10-4_1.pdf
(274.32 KiB) 11 keer gedownload
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door MichaelB »

Thanks, die had ik al en staat er idd. niet bij.
Het testprintje is klaar, maar helaas heb ik die te dun geprint, morgen even een nieuwe van maken.
Zo op het oog lijkt het te kloppen, maar morgen weten we het zeker.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36749
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door Pjotr »

MichaelB schreef: vr 12 sep 2025, 21:54


Henkjan schreef: vr 12 sep 2025, 20:38
Pjotr schreef: vr 12 sep 2025, 13:02
Prima plan! Zou toch ook eens de woofer simuleren in WinISD om te bezien hoeveel liter je daar echt voor nodig hebt voor een Qb van 0,6 - 0,7. Zo tussen de 30L en 40L lijkt mij idd wel aardig uit komen.
21 jaar geleden was 22 liter genoeg voor 0.57

viewtopic.php?t=103#p871
Wow, zijn die drivers al zo oud (of op de markt)? :lol:
Ik zal ze morgen even door WinISD halen.
Ben benieuwd. Neem aan dat je nog steeds gaat LT'en met de minidsp? In dat geval zou ik de volledige ruimte benutten die je hebt voor de woofs. Dat levert de minste vervorming op.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door Henkjan »

MichaelB schreef: vr 12 sep 2025, 21:54
Wow, zijn die drivers al zo oud (of op de markt)?
nog ouder. in elk geval al vorige eeuw op de markt. ik heb nog een papieren IT catalogus waar ze in staan
maar het zijn echt fijne woofers hoor. dat subje uit dat oude topic speelt nog steeds (m'n jongste gebruikt t nu, met andere sats)
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door Henkjan »

Pjotr schreef: vr 12 sep 2025, 22:47
Neem aan dat je nog steeds gaat LT'en met de minidsp? In dat geval zou ik de volledige ruimte benutten die je hebt voor de woofs.
ja, en dan hoef je ook minder te boosten wat weer gunstig is voor de uitslag die t woofertje moet maken. t zijn goede woofers, maar de xmax is beperkt
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door MichaelB »

Pjotr schreef: vr 12 sep 2025, 22:47
Ben benieuwd. Neem aan dat je nog steeds gaat LT'en met de minidsp? In dat geval zou ik de volledige ruimte benutten die je hebt voor de woofs. Dat levert de minste vervorming op.
Jazeker komt er een minidsp tussen.
Ik ga de hele ruimte benutten en evt. een LT gebruiken. Eerst meten hoe het zonder uitpakt.
Als versterker komt de amp ertussen die jaren geleden door Vinculum gebouwd is. Daar zit een minidsp in.
viewtopic.php?t=16327&hilit=ucd+box

Om initieel mee te spelen is die voldoende, maar ga ik t.z.t. veranderen naar een 2x4HD (mocht er nog iemand eentje op de plank hebben liggen :wink: ) Het moet alleen even anders aangesloten worden, maar dat is alleen een kwestie van een paar draadjes solderen.
Henkjan schreef: vr 12 sep 2025, 22:55
ja, en dan hoef je ook minder te boosten wat weer gunstig is voor de uitslag die t woofertje moet maken. t zijn goede woofers, maar de xmax is beperkt
Klopt, maar 3,5mm one-way. Nog steeds voldoende voor genoeg luisterplezier en meer. :rock:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36749
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door Pjotr »

Yep! En je zult wel merken dat je met 2 ervan (L+R) samen met de roomgain, je plenty laag hebt. Maak je maar geen zorgen :mrgreen: Ben veel meer benieuwd wat de breedbandertjes doen in de array. Wat die voor plaatje neer zetten en aan detail en resolutie laten horen.
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door MichaelB »

IMG_2470.jpeg
Past als een tiet!
Pjotr schreef: za 13 sep 2025, 8:07
Ben veel meer benieuwd wat de breedbandertjes doen in de array. Wat die voor plaatje neer zetten en aan detail en resolutie laten horen.
Idem! Misschien heb ik straks gewoon een xxl-transistorradio gebouwd :lol:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36749
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door Pjotr »

Pech dan dat Veronica niet meer 192AM van zee komt... :lol:
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door MichaelB »

Pjotr schreef: vr 12 sep 2025, 20:09
Dat is met printen toch niet een probleem om die contour te volgen? Je moet daar toch "vlees" creëren voor de schroeven. Of beter, inserts.
Inserts zijn inderdaad beter, maar ik heb altijd moeite om die dingen er recht in te krijgen.
Voor wat grotere objecten gaat het nog wel, maar 128x zie ik mezelf dat niet doen...

128 schroefjes er eerst indraaien (want ik wil absoluut niet in het membraan uitschieten) en er weer uit en er wéér in, is ook geen pretje hoor :shock:
Ik ga denk ik zo'n elektrische potloodschroevendraaier kopen.
71V2MeutD2L._AC_SL1500_.jpg

Dit staat wel heel schattig zeg die hele kleine inbusschroefjes.
camphoto_1932422408.jpeg
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36749
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door Pjotr »

Ja schattig dat tooltje! Ik heb zelf de IXO van Bosch. Maar met speakers hou ik het toch maar bij deze of de Torx variant:
352.jpg
:mrgreen:
MichaelB schreef: za 13 sep 2025, 17:33
Inserts zijn inderdaad beter, maar ik heb altijd moeite om die dingen er recht in te krijgen.
Ik schroef ze daarom eerst op een stukje draadeind en zet ze vast met een moertje. Daarna zet ik het draadeindje losjes in de kolomboormachine en schroef ze zo in met een steeksleuteltje op het moertje. Crux is ook het gat niet te krap maken. Maar dan moet het object wel passen onder de kolomboor... Die Akozon inserts van Amazon hebben overigens fijne metrische draad aan de buitenkant. Die kun je dus met een tap voortappen en dan later met dikke trage secondelijm de inserts er in draaien.
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door MichaelB »

Jaja, ik ben nog bezig, rustig maar allemaal! :lol:

Gisteren wat zitten pielen met de bracing, want rondjes als openingen betekende heel veel extra support.
Een vriend opperde: "maak er dan 45 graden hoeken van". Duh, totaal niet aan gedacht.
Zo geschiedde:
Schermafbeelding 2025-09-15 101241.png
Schermafbeelding 2025-09-15 101328.png
Zo hebben de uitsparingen van de braching geen enkele support meer nodig :goedzo:

Verder ben ik nog steeds aan het finetunen v.w.b. verdeling van de te printen onderdelen en oriëntatie (dit kan enorm veel tijd en materiaal besparen).
Ook zorgt een andere oriëntatie er voor dat het onderdeel er anders uit komt te zien.

Links is liggend geprint, rechts staand.
Je ziet bij de linker een duidelijke trapvorm. Dat is niet veel mooier te maken, tenzij ik de laaghoogte verminder tot de helft, maar dat verhoogd de printtijd met 110%.
Rechts is al erg goed, bijna geen trapvorm aanwezig en ik kan dit nog beter maken, m.b.v. infill en walls. Dit heeft wel impact op de tijd, maar lang niet zoveel als de laaghoogte verminderen.
IMG_2480.jpg
Kijkende naar de speakeruitsnede dan is liggend juist weer mooier:
IMG_2481.jpg
Met een speaker erin valt het nog wel mee en ook als er in zwart geprint wordt, zal het nog minder opvallen.
Daarom print ik mijn proeven altijd in grijs, dat laat de imperfecties mooi zien.
IMG_2482.jpg
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door MichaelB »

Ken je dat? Dat je iets aan het ontwerpen bent en eigenlijk al te ver bent om het ontwerp significant te wijzigen, maar wel zou moeten doen...

Die knoop heb ik gisteren doorgehakt. Ik ben op de tijdlijn, die je in Fusion onderaan ziet, ongeveer 50% teruggegaan.
Het voordeel is wel dat ik nu weet wat ik allemaal moet aanpassen :roll:
Scherm­afbeelding 2025-09-16 om 09.27.04.png
Het is zo prettig om zo nu en dan met een vriend te kunnen sparren. Hij heeft jaren meer ervaring in Fusion.
Iets wat mij soms letterlijk 3 uur kost, piept hij in 10 minuten. Al zoveel van hem geleerd de afgelopen weken.
Kennis is echt macht! :rock:

Heb overwogen om ook een AMS te kopen, zodat ik zonder onderbreking kan door printen.
Voor wie dat nog niet kent, dat is het apparaat bovenop de printer, die automatisch de rollen wisselt.
BambuLab_Bambu_Lab_P1S_Combo_3D-printer_+_AMS_PF001-USA001-EU_DKI00203_m1_big.jpg
Je zou dan ook in andere materialen of kleuren kunnen printen, maar mij gaat het vooral om het door kunnen printen.
Er zijn maar weinig betrouwbare leveranciers (in kwaliteit bedoel ik) die grote rollen van 2-3Kg PETG leveren.
Daarbij kom je met die grote rollen ook vaak erg ongunstig mee uit.

Alle onderdelen van de print wegen zo'n 1,8Kg per stuk en dat is niet eens met 100% infill. Ik wil gaan printen met 4 walls en 30% infill.
De verwachtte printtijd per onderdeel is zo'n 45 uur, dat keer 7. Twee weken per speaker, non-stop. Vandaar dat een AMS ook helpt, ik hoef dan niet zo in te zitten over filamentwissels.

Goed, genoeg gekletst. Vanavond weer verder met het ontwerp. \:D/
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door MichaelB »

Vanavond het design dus licht aangepakt, maar vooral het interne.
De plaatsing van de sub is ook hoger geplaatst. Dit komt printtechnisch beter uit. Voor het geluid zal het niet veel uitmaken, aangezien deze toch <200Hz zal spelen. Daarbij was ik vergeten dat er een aansluiting aan de achterzijde moeten komen, waarschijnlijk een vier-polige Neutrik, alhoewel ik dan wel minder flexibel ben vwb bekabeling. Nog even over nadenken.

Tevens de bevestiging van de onderlinge delen verandert zodat ik ook deze zoveel mogelijk zonder supports kan printen.
Schermafbeelding 2025-09-16 210902.png
Schermafbeelding 2025-09-16 211002.png
De onderlinge verdeling is nu als volgt geworden, van boven naar beneden: 49,5cm, 22,8cm x3, 49,5cm en het voetje.
Totale hoogte 125cm
Schermafbeelding 2025-09-16 211546.png
Schermafbeelding 2025-09-16 212037.png
Ik moet er ook nog een ei over leggen of ik de naad tussen de delen een bedoelde naad maak, een echte v-groef of dat ze toch afgewerkt (gespoten) gaan worden.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door MechanicalAnimal »

Ik vind een kast in segmenten opgedeeld door een sierstrip in wat voor vorm dan ook in de regel erg sjiek staan.

Zie de hier gebouwde paranello of een zsonus faber amati oid.

Zwarte bies afstekend tegen hout (zoals vaak op die luxe ski sloepjes) of gewoonweg een v groef die meegespoten wordt.

Geeft toch iets van luxe IMHO
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door MichaelB »

Heb je helemaal gelijk in, vind ik ook.
Voegt wel weer extra afwerking toe. Iets waar ik dol op ben *ahum*.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door Kappa7 »

Je kunt toch een V groef maken op de las.
Dan ben je gelijk eventuele kleine verspringing kwijt die je bijna altijd wel hebt.
Je ka er dan voor kiezen om de v groef nog wat te benadrukken met een wat donkerdere kleur.
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door MichaelB »

Kan zeker.
Geen probleem zelfs.
Ik zal er eens een groefje in maken, kijken hoe dat er uit ziet.

Over de afwerking twijfel ik ook. Misschien vind ik het ook wel gaaf om ze zo te laten. In het mat of glans zwart PETG.
Je ziet dan hoe ze gemaakt zijn.Het verlijmen moet dan echter wel heel secuur gebeuren. Geen secondenlijm, want dat geeft meteen witte vlekken.
Genoeg nog om over na te denken :relax:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36749
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door Pjotr »

PETG, ABS e.d. kun je prima lijmen met hard-PVC lijm. Zit wel snel maar ook niet meteen vast. Moet je dan wel minstens een dag laten uitdampen voor je het belast en massieve stukken nog langer. Als je het dan eerst zorgvuldig afplakt met schilderstape dan heb je ook geen last van de onvermijdelijke overmaat aan lijm. Ik maak veel van hard-PVC en ABS middels ouderwets freeswerk. Voor het lijmen plak ik dan ook de overige vlakken nog af met oude kranten zodat bij per ongeluk morsen e.d. er geen lelijke beschadigingen kunnen komen. Zou eens wat proefjes doen. Meeste zachte plastic soorten als ABS e.d. laten zich ook prima lassen met een mengsel van 50% Aceton en 50% MEK (butanon), meeste PVC cleaner bestaat daar uit. Maar dat vult in het geheel niet, het "last" alleen en moeten de vlakken precies aansluiten.
matjans
Berichten: 447
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 8:50
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door matjans »

Of als je het model zo al hebt maak je er redelijk eenvoudig een mal van en stort je de boel vol met (vezel)gewapend beton.
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door MichaelB »

Mezelf even lekker maken:
Final versie v19 render.png
Final versie v19 gespotem.png
Final versie v19 Walnoot.png
Helaas kan ik geen van drieën en zal ik dat aan een professional moeten overlaten.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36749
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door Pjotr »

Zou het anders klinken? :mrgreen:
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door MichaelB »

100% zeker.
Iets wat er mooi uitziet, klinkt vanzelf beter :mrgreen:

Een rode auto is toch ook sneller dan een zwarte?
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door pappaleo »

MichaelB schreef: wo 17 sep 2025, 17:45
Een rode auto is toch ook sneller dan een zwarte?
Oh ja? :rofl:
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door MechanicalAnimal »

MichaelB schreef: wo 17 sep 2025, 15:33
Mezelf even lekker maken:

Final versie v19 render.png

Final versie v19 gespotem.png

Final versie v19 Walnoot.png

Helaas kan ik geen van drieën en zal ik dat aan een professional moeten overlaten.
pwoh.....die notenhout is wel gaaf hoor.

ik weet niet hoe nep dit spul eruit ziet in het echt, maar allicht kun je kijken naar folie:

https://www.behangwereld.nl/a-24209762/ ... escription

dat is er vast ook wel in uberluxe highend versies voor de interieurwereld.

en anders eens naar car-wrap folie kijken...dat is er ook in bizar veel uitvoeringen, zit misschien ook nog wel voor je tussen.

Die geplakte randen kun je eventueel wat maskeren door die V groef naderhand als zwarte bies uit te voeren, met een penseeltje uit het handje, of afplakken en dan een rupsje Sikaflex......heb je een zwarte bies maar geen verdiept liggende groef meer. Maar allicht verwerkt dat folie heel makkelijk en hoef je niks weg te moffelen.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”