3weg systeem vloerstaander

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 3weg systeem vloerstaander

Bericht door peterl »

Vandaag bezig geweest met de basis isoleren en de voorzijde van de woofer. Moet nog even kijken wat en hoeveel van die witte deken er in moet geplaatst worden. Moet dat ook tegen de binnen voorzijde van de kast?
Bijlagen
1.jpg
2.jpg
3.jpg
4.jpg
6.jpg
7.jpg
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: 3weg systeem vloerstaander

Bericht door Shadow »

Nee lijkt me niet nodig
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3258
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: 3weg systeem vloerstaander

Bericht door MechanicalAnimal »

peterl schreef: wo 10 sep 2025, 17:19
Moet dat ook tegen de binnen voorzijde van de kast?

Dat heb ik bij mijn Galactica's ook niet hoeven doen, heb ik destijds ook voor de zekerheid nog ff nagevraagd.

Mijn speakers heb ik aan de binnenzijde bekleed met loodbitumen en Damping30, op mijn vraag aan Tony welke wanden ik moest bekleden kreeg ik als antwoord:

"De binnenzijde van de baffle en de bracing hoeft niet. Dus alleen de binnenzijde van de zijwanden, bodem, deksel en achterwand."

Goed bezig Peter, je hebt lekker de gang erin :goeie:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 3weg systeem vloerstaander

Bericht door Pjotr »

peterl schreef: wo 10 sep 2025, 17:19
Moet nog even kijken wat en hoeveel van die witte deken er in moet geplaatst worden. Moet dat ook tegen de binnen voorzijde van de kast?
Je stopt dicht stevig dempingsmateriaal zoals schuimplaat tegen de wand en losser materiaal als BAF en Baileys wol in de ruimte. Dat deken lijkt mij een soort van tussenvorm. Een BR kun je niet helemaal vol proppen en ik zou dus een 3 a 5 cm van dat deken op de wanden doen. Voor een CB ligt het weer anders: Alleen vol proppen met los materiaal is meestal afdoende.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 3weg systeem vloerstaander

Bericht door peterl »

Bedankt allen voor de info, ik heb nog een zak polyester wol die ik dan licht in de CB ga stoppen, de witte deken is zo’n 2a3cm.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 3weg systeem vloerstaander

Bericht door peterl »

vandaag weer tijd om verder te gaan en de CB gefreesd, nu het lastigste, de schuine kant.
Ik heb dit keer maar rekening gehouden met de midtoner om aan de achterzijde het schuine verloop te maken, wat ik in eerste instantie bij de andere speakers vergeten was. :roll:
Nu eerst :bakkie:
Bijlagen
8.jpg
9.jpg
10.jpg
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: 3weg systeem vloerstaander

Bericht door Shadow »

Mooi!
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 3weg systeem vloerstaander

Bericht door peterl »

Ik zit nog even te twijfelen of de onderzijde van de kast zwart maak en tussen de 2 kasten in ook zwart maak, volgens mij heeft fineer daar niet zoveel nut lijkt me. Of zou dat erg opvallen, ik wil tussen de 2 kasten rubberen voetjes van een mm of 5 plaatsen.
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3081
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: 3weg systeem vloerstaander

Bericht door beijert »

Is die 5mm ingecalculeerd met de hoek van de behuizing?
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 3weg systeem vloerstaander

Bericht door peterl »

Ja dat klopt, deels door de zaagsnede van 3mm en dan het vlakschuren geeft samen wel 5 mm. Dus de lijn loopt behoorlijk recht door.
Gebruikersavatar
Kalimba
Berichten: 774
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 10:52
Locatie: Amstelveen

Re: 3weg systeem vloerstaander

Bericht door Kalimba »

Zietr er heel goed uit. Ik zou de bovenkant van de sub kast wel fineren. Dan weet je zeker dat het goed zit
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 3weg systeem vloerstaander

Bericht door peterl »

De basis is klaar en nu kan ik eerst de randen en onderzijde zwart maken als bescherming, gaten boren voor de drivers en de filterset monteren, daarna weer verder.
Bijlagen
12.jpg
13.jpg
14.jpg
15.jpg
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 3weg systeem vloerstaander

Bericht door Pjotr »

Netjes. Ziet er strak uit! Maar zou je die sub wel zwart maken? Wordt dan wel een massief blok t.o.v. de lichte vloer en topkast. Zo op de foto nu ziet het er wel mooi strak uit.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 3weg systeem vloerstaander

Bericht door Walt »

Erg netjes!
Gebruikersavatar
Kalimba
Berichten: 774
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 10:52
Locatie: Amstelveen

Re: 3weg systeem vloerstaander

Bericht door Kalimba »

Mooi zeg! Zo te zien ook een handige ruimte voor het filter.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: 3weg systeem vloerstaander

Bericht door Kappa7 »

Netjes, wordt een mooie speaker zo.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 3weg systeem vloerstaander

Bericht door peterl »

Pjotr schreef: zo 14 sep 2025, 10:33
Netjes. Ziet er strak uit! Maar zou je die sub wel zwart maken? Wordt dan wel een massief blok t.o.v. de lichte vloer en topkast. Zo op de foto nu ziet het er wel mooi strak uit.
Heb ik ook over nagedacht Peter, en ga dat toch niet doen maar helemaal fineren.
Ik wil alleen de bodem zwart maken en de gaten waar de drivers inkomen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 3weg systeem vloerstaander

Bericht door Pjotr »

:goedzo:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: 3weg systeem vloerstaander

Bericht door dre »

Mooi werk! :goedzo:
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 3weg systeem vloerstaander

Bericht door peterl »

Kalimba schreef: zo 14 sep 2025, 12:26
Mooi zeg! Zo te zien ook een handige ruimte voor het filter.
Klopt, daar wordt nu het filter ingebouwd, en indien nodig kan ik het vervangen voor een hypex.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: 3weg systeem vloerstaander

Bericht door dre »

Niet nodig. :lol:
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: 3weg systeem vloerstaander

Bericht door markbakk »

Wordt vast mooi zo. Ga je de topkast nog op wat rubber oid zetten om de trillingen niet door te geven aan de baskast? Ik ben ook meer en meer benieuwd wat je straks gaat vinden van beide systemen naast elkaar.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 3weg systeem vloerstaander

Bericht door peterl »

Wordt vast mooi zo. Ga je de topkast nog op wat rubber oid zetten om de trillingen niet door te geven aan de baskast? Ik ben ook meer en meer benieuwd wat je straks gaat vinden van beide systemen naast elkaar.
De topkast komt op rubber te staan op de baskast. De baskast komt op trillingsdempers van Viablue ufo te staan.
Wat bedoel je met beide systemen naast elkaar, Mark?
Dit wordt trouwens het fineer wat er op komt.
Bijlagen
Noten Dosse.jpg
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: 3weg systeem vloerstaander

Bericht door markbakk »

Eh, ik ging ervan uit dat je die Countach nog hebt staan… de een zal anders klinken dan de ander.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 3weg systeem vloerstaander

Bericht door peterl »

Dat denk ik ook, kan ze nu wel mooi naast elkaar vergelijken, ik hoop natuurlijk wel dat dit beter klinkt dan de Countach.
En dan gaan die weer weg als dat zo is. Deze zijn wel handelbaarder doordat ze uit twee delen bestaan. :wink:
Mijn vrouw wil geen 4 speakers in de huiskamer :lol:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”