zo dacht ik er zelf ook over George.
3weg systeem vloerstaander
Moderator: Beheerdersteam
Re: 3weg systeem vloerstaander
IK heb van de huidige speakers al erg veel laag(soms te veel) en bij de luisterdag klinkt het dan weer precies goed. we wachten maar af en ik kan evt later altijd nog de versterking er in bouwen.
Re: 3weg systeem vloerstaander
Ja, dat is het punt. Je hebt vaak te veel laag i.p.v. te weinig laag in de huiskamer als de speakers dat bereik hebben.
Re: 3weg systeem vloerstaander
Vandaar dat actief dus ideaal is om met een beetje knutselen je roommodes aan te pakken?
Re: 3weg systeem vloerstaander
Daar heb je gelijk in Joram, maar dat was wel weer 700 euro extra. Filterset was dan wel wat goedkoper geweestVandaar dat actief dus ideaal is om met een beetje knutselen je roommodes aan te pakken?
Mocht iemand nog een stuk 25mm MDF v313 van 110x 80 cm hebben liggen dan wil ik dat wel overnemen. Anders moet ik daar een hele grote plaat voor kopen.
Re: 3weg systeem vloerstaander
Geeft toch niet? Voordat je daar mee aan de slag gaat zul je eerst speakers moeten hebben waarmee je dat kan gaan doen
REW kan je daarbij ook nog een handje helpen. Meestal is wegwerken van een paar bulten al een hele verbetering. Dips wordt wat lastiger maar die zitten doorgaans niet storend in de weg.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: 3weg systeem vloerstaander
Hubo aan de Topweg hier in 074 heeft een goede zaagservice Peter, en je betaald alleen wat je afneemt.
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3259
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: 3weg systeem vloerstaander
Ah gaaf, dikke speakerpeterl schreef: ↑wo 13 aug 2025, 12:22SEAS NEXTEL-2F http://www.troelsgravesen.dk/SEAS-NEXT ... tm#DRIVERS is wat het gaat worden, ik bouw wel de passieve versie. Amersfoort is wat te ver weg voor mij, ook gezaagd is het gewicht veel te zwaar voor de post, 100kg mdf heb je zo. ik ben nog in de regio aan het kijken bij mij.
Ik bedoel ook niet dat je het hier komt halen
Als ik jou was reed ik even een rondje op een paar industrieterreinen in jouw buurt en loop eens bij een interieurbouwer ofzo naar binnen of misschien een lokale houthandel.
Ik weet niet precies wat voor mdf jou hubo heeft maar normaal mdf is bij de bouwmarkt echt ruk, is dat vochtwerende spul beter?
Ik meen dat ik spanolux V313 heb gebruikt, dat is ook echt heel zwaar.
Succes met de bouw, ik ga het volgen.
Re: 3weg systeem vloerstaander
Filters gebouwd en hout besteld,ben bij 2 hubo's geweest maar de een heeft geen vlakke tafel en de andere kan ook niet aan 25mm mdf v313 komen, omdat de kast een trapezium vorm heeft vinden ze het erg lastig, ga dus zelf maar zagen als alles binnen is.
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3259
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: 3weg systeem vloerstaander
MDF platen zijn sinds gisteren binnen, maar ik moet wachten op een vriend die een zaagmachine met lange geleider heeft, dat zal waarschijnlijk volgend weekend worden. Wel net even geëxperimenteerd met de freesmachine om inzet randen op de juiste diepte te kunnen maken. Maar mijn vrouw wil volgend weekend als het goed weer is ook naar de boot, dus wordt nog even touwtrekken en het weer afwachten.
Ik zat ook nog te twijfelen om het vakje voor de Hypex wat dieper te maken(14cm ipv 5 cm) zodat ik het wooferfilter daar in kan bouwen. mocht er later alsnog een Hypex inkomen dan kan ik het filter weer eenvoudig verwijderen en het Hypex systeem daar weer inbouwen. ik begreep dat de inhoud van de kast al ruim is voor de woofer, neem dus aan dat die vergroting niet al te veel invloed heeft(hoop ik)
Ik zat ook nog te twijfelen om het vakje voor de Hypex wat dieper te maken(14cm ipv 5 cm) zodat ik het wooferfilter daar in kan bouwen. mocht er later alsnog een Hypex inkomen dan kan ik het filter weer eenvoudig verwijderen en het Hypex systeem daar weer inbouwen. ik begreep dat de inhoud van de kast al ruim is voor de woofer, neem dus aan dat die vergroting niet al te veel invloed heeft(hoop ik)
Re: 3weg systeem vloerstaander
Ik heb net nog 2 platen aluminium gemaakt van 12x28cm, helaas waren de eerste 2 plaatjes 12x26cm geworden, verkeerde maat opgeschreven
even een momentje van verstandsverbijstering. Gelukkig had ik nog voldoende 3mm alu.
Ik heb alleen niet de maten van de gaten en waar deze precies komen te zitten, staan niet bij de gegevens van de FA251.
Anders boor ik ze op een andere plaats en kan ik ze later altijd weer vullen met epoxylijm.
Ik heb alleen niet de maten van de gaten en waar deze precies komen te zitten, staan niet bij de gegevens van de FA251.
Anders boor ik ze op een andere plaats en kan ik ze later altijd weer vullen met epoxylijm.
Re: 3weg systeem vloerstaander
Tof project. Ik volg
De ontwerpen van Troels volgde ik al lang. Het is inderdaad jammer dat ze niet ergens te beluisteren zijn. Met de 10rs350 als baskast/sub heb ik ervaring. Dit geeft bij mij goed laag. Wel is eq dan een must, want je gaat de roommodes zeker aanspreken. Maar die keus heb je geloof ik al gemaakt. Rond de 27liter in een BR is al genoeg voor de 10RS350 8ohm meen ik.
En zoals eerder gezegd, als jij de woofer voorin wil, zou ik dat doen. Ik snap de opmerking van troels over het geluid beeld niet. Zo laag is de afstraling omnidirectioneel. Maar ik heb het nooit getest en de speakers niet gehoord. Heb je zelf meetapparatuur waarmee je het laagfilter aan kan passen?
Op de website van hypex zelf kan je alles downloaden. https://www.hypex.nl/products/amplifie ... namp-fa251
De ontwerpen van Troels volgde ik al lang. Het is inderdaad jammer dat ze niet ergens te beluisteren zijn. Met de 10rs350 als baskast/sub heb ik ervaring. Dit geeft bij mij goed laag. Wel is eq dan een must, want je gaat de roommodes zeker aanspreken. Maar die keus heb je geloof ik al gemaakt. Rond de 27liter in een BR is al genoeg voor de 10RS350 8ohm meen ik.
En zoals eerder gezegd, als jij de woofer voorin wil, zou ik dat doen. Ik snap de opmerking van troels over het geluid beeld niet. Zo laag is de afstraling omnidirectioneel. Maar ik heb het nooit getest en de speakers niet gehoord. Heb je zelf meetapparatuur waarmee je het laagfilter aan kan passen?
Op de website van hypex zelf kan je alles downloaden. https://www.hypex.nl/products/amplifie ... namp-fa251
Re: 3weg systeem vloerstaander
+1
Gewoon lekker aan de voorkant plaatsen. Dan kun je ook wat meer met de x-over frequentie experimenteren. Met de woofers aan de achterkant en een losse sub in het algemeen wordt de integratie met het midden ook niet lekker boven de 100Hz. Voor de mids is 100Hz ook wel de lage kant om het lage midden tussen 100Hz en 300Hz lekker te krijgen. Richting 300Hz wordt het vaak veel beter. Al heb je met 7 inchers wel meer speling dan met 5 inchers. Zeker omdat ze hier in het laag niet afgefilterd zijn. Lijkt meer een 2-weg met aangebouwde sub.
Gewoon lekker aan de voorkant plaatsen. Dan kun je ook wat meer met de x-over frequentie experimenteren. Met de woofers aan de achterkant en een losse sub in het algemeen wordt de integratie met het midden ook niet lekker boven de 100Hz. Voor de mids is 100Hz ook wel de lage kant om het lage midden tussen 100Hz en 300Hz lekker te krijgen. Richting 300Hz wordt het vaak veel beter. Al heb je met 7 inchers wel meer speling dan met 5 inchers. Zeker omdat ze hier in het laag niet afgefilterd zijn. Lijkt meer een 2-weg met aangebouwde sub.
Re: 3weg systeem vloerstaander
Hou wel rekening met het ‘Pro’ uiterlijk van die FaitalPro, de afdichtingsring is niet echt fraai en eraf peuteren is ook niet echt een optie. Een sierring 3D-printen mogelijk wel.
Dat stuk tekst bij de bouwbeschrijving over ‘measurements’ is trouwens kostelijk om te lezen. De magie moet natuurlijk overeind blijven.
Dat stuk tekst bij de bouwbeschrijving over ‘measurements’ is trouwens kostelijk om te lezen. De magie moet natuurlijk overeind blijven.
Re: 3weg systeem vloerstaander
Dus jullie zouden hem toch gewoon voorin plaatsen, ik heb nu nog de keuze
Re: 3weg systeem vloerstaander
Mocht je later besluiten om de 18WE-8542T00 netjes af te filteren in het laag dan gaat dat ook veel beter. Dat komt het midden zeker ten goede. Vind Troels zijn motivatie om het zo te doen als wel erg drijfzand.
Re: 3weg systeem vloerstaander
+1. Ik vind het vrij onbegrijpelijk dat hij niet daarvoor heeft gekozen, zeker in de actieve versie. Maar ik doe maar 
Re: 3weg systeem vloerstaander
Ik heb de 8rs340 van faitalpro. Is op de maat na erg vergelijkbaar. Daar was met beleid de ring er goed af te halen. En dan kan je een ring er voor plaatsen voor de afwerking. Dat doe ik ook bij mij speakersmarkbakk schreef: ↑za 23 aug 2025, 13:05Hou wel rekening met het ‘Pro’ uiterlijk van die FaitalPro, de afdichtingsring is niet echt fraai en eraf peuteren is ook niet echt een optie. Een sierring 3D-printen mogelijk wel.
Dat stuk tekst bij de bouwbeschrijving over ‘measurements’ is trouwens kostelijk om te lezen. De magie moet natuurlijk overeind blijven.
Re: 3weg systeem vloerstaander
Je bedoelt die 1cm schuimring? want daaronder zit nog de speakerring. Wat voor afwerkingsring heb jij gebruikt of had je die zelf gemaakt?
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: 3weg systeem vloerstaander
ik heb nog wel wat (opgeblazen) 10RS350 units liggen, ik zal vanavond er eens een rand af peuteren.
