3weg systeem vloerstaander

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 3weg systeem vloerstaander

Bericht door peterl »

IK heb van de huidige speakers al erg veel laag(soms te veel) en bij de luisterdag klinkt het dan weer precies goed. we wachten maar af en ik kan evt later altijd nog de versterking er in bouwen.
Kappa7 schreef: wo 13 aug 2025, 18:12
Dat heb ik dan weer niet, zeker niet als je al een goede versterking hebt staan die prima het laag kan leveren.
zo dacht ik er zelf ook over George.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 3weg systeem vloerstaander

Bericht door Pjotr »

Ja, dat is het punt. Je hebt vaak te veel laag i.p.v. te weinig laag in de huiskamer als de speakers dat bereik hebben.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: 3weg systeem vloerstaander

Bericht door Shadow »

Vandaar dat actief dus ideaal is om met een beetje knutselen je roommodes aan te pakken?
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 3weg systeem vloerstaander

Bericht door peterl »

Vandaar dat actief dus ideaal is om met een beetje knutselen je roommodes aan te pakken?
Daar heb je gelijk in Joram, maar dat was wel weer 700 euro extra. Filterset was dan wel wat goedkoper geweest :lol:
Mocht iemand nog een stuk 25mm MDF v313 van 110x 80 cm hebben liggen dan wil ik dat wel overnemen. Anders moet ik daar een hele grote plaat voor kopen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 3weg systeem vloerstaander

Bericht door Pjotr »

Geeft toch niet? Voordat je daar mee aan de slag gaat zul je eerst speakers moeten hebben waarmee je dat kan gaan doen :mrgreen: REW kan je daarbij ook nog een handje helpen. Meestal is wegwerken van een paar bulten al een hele verbetering. Dips wordt wat lastiger maar die zitten doorgaans niet storend in de weg.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: 3weg systeem vloerstaander

Bericht door Kappa7 »

peterl schreef: wo 13 aug 2025, 19:34
Mocht iemand nog een stuk 25mm MDF v313 van 110x 80 cm hebben liggen dan wil ik dat wel overnemen. Anders moet ik daar een hele grote plaat voor kopen.
Bij de houthandel hier betaal je gewoon voor wat je afneemt hoeft niet gelijk een hele plaat te zijn.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: 3weg systeem vloerstaander

Bericht door Barry2001 »

Hubo aan de Topweg hier in 074 heeft een goede zaagservice Peter, en je betaald alleen wat je afneemt.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 3weg systeem vloerstaander

Bericht door peterl »

Barry2001 schreef: wo 13 aug 2025, 20:26
Hubo aan de Topweg hier in 074 heeft een goede zaagservice Peter, en je betaald alleen wat je afneemt.
Top Barry, ga ik eens bij Hubo langs.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: 3weg systeem vloerstaander

Bericht door Barry2001 »

Topweg is 1 straat eerder, het moet Torenlaan zijn, excuus.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: 3weg systeem vloerstaander

Bericht door Shadow »

Barry2001 schreef: wo 13 aug 2025, 20:26
Hubo aan de Topweg hier in 074 heeft een goede zaagservice Peter, en je betaald alleen wat je afneemt.
Dat is echt wel sjiek daarom
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: 3weg systeem vloerstaander

Bericht door MechanicalAnimal »

peterl schreef: wo 13 aug 2025, 12:22
SEAS NEXTEL-2F http://www.troelsgravesen.dk/SEAS-NEXT ... tm#DRIVERS is wat het gaat worden, ik bouw wel de passieve versie. Amersfoort is wat te ver weg voor mij, ook gezaagd is het gewicht veel te zwaar voor de post, 100kg mdf heb je zo. ik ben nog in de regio aan het kijken bij mij.
Ah gaaf, dikke speaker :goeie:


Ik bedoel ook niet dat je het hier komt halen :wink:
Als ik jou was reed ik even een rondje op een paar industrieterreinen in jouw buurt en loop eens bij een interieurbouwer ofzo naar binnen of misschien een lokale houthandel.

Ik weet niet precies wat voor mdf jou hubo heeft maar normaal mdf is bij de bouwmarkt echt ruk, is dat vochtwerende spul beter?

Ik meen dat ik spanolux V313 heb gebruikt, dat is ook echt heel zwaar.

Succes met de bouw, ik ga het volgen.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 3weg systeem vloerstaander

Bericht door peterl »

Filters gebouwd en hout besteld,ben bij 2 hubo's geweest maar de een heeft geen vlakke tafel en de andere kan ook niet aan 25mm mdf v313 komen, omdat de kast een trapezium vorm heeft vinden ze het erg lastig, ga dus zelf maar zagen als alles binnen is.
Bijlagen
filterset.jpg
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: 3weg systeem vloerstaander

Bericht door MechanicalAnimal »

Spul binnen Peter? Klusweekend voor de deur? :)
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 3weg systeem vloerstaander

Bericht door peterl »

MDF platen zijn sinds gisteren binnen, maar ik moet wachten op een vriend die een zaagmachine met lange geleider heeft, dat zal waarschijnlijk volgend weekend worden. Wel net even geëxperimenteerd met de freesmachine om inzet randen op de juiste diepte te kunnen maken. Maar mijn vrouw wil volgend weekend als het goed weer is ook naar de boot, dus wordt nog even touwtrekken en het weer afwachten. :lol:
Ik zat ook nog te twijfelen om het vakje voor de Hypex wat dieper te maken(14cm ipv 5 cm) zodat ik het wooferfilter daar in kan bouwen. mocht er later alsnog een Hypex inkomen dan kan ik het filter weer eenvoudig verwijderen en het Hypex systeem daar weer inbouwen. ik begreep dat de inhoud van de kast al ruim is voor de woofer, neem dus aan dat die vergroting niet al te veel invloed heeft(hoop ik) :hide:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: 3weg systeem vloerstaander

Bericht door Shadow »

zou ik wel doen idd
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 3weg systeem vloerstaander

Bericht door peterl »

Ik heb net nog 2 platen aluminium gemaakt van 12x28cm, helaas waren de eerste 2 plaatjes 12x26cm geworden, verkeerde maat opgeschreven :? even een momentje van verstandsverbijstering. Gelukkig had ik nog voldoende 3mm alu.
Ik heb alleen niet de maten van de gaten en waar deze precies komen te zitten, staan niet bij de gegevens van de FA251.
Anders boor ik ze op een andere plaats en kan ik ze later altijd weer vullen met epoxylijm.
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 503
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: 3weg systeem vloerstaander

Bericht door rodi »

Tof project. Ik volg :)
De ontwerpen van Troels volgde ik al lang. Het is inderdaad jammer dat ze niet ergens te beluisteren zijn. Met de 10rs350 als baskast/sub heb ik ervaring. Dit geeft bij mij goed laag. Wel is eq dan een must, want je gaat de roommodes zeker aanspreken. Maar die keus heb je geloof ik al gemaakt. Rond de 27liter in een BR is al genoeg voor de 10RS350 8ohm meen ik.
En zoals eerder gezegd, als jij de woofer voorin wil, zou ik dat doen. Ik snap de opmerking van troels over het geluid beeld niet. Zo laag is de afstraling omnidirectioneel. Maar ik heb het nooit getest en de speakers niet gehoord. Heb je zelf meetapparatuur waarmee je het laagfilter aan kan passen?

Op de website van hypex zelf kan je alles downloaden. https://www.hypex.nl/products/amplifie ... namp-fa251
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 3weg systeem vloerstaander

Bericht door Pjotr »

+1
Gewoon lekker aan de voorkant plaatsen. Dan kun je ook wat meer met de x-over frequentie experimenteren. Met de woofers aan de achterkant en een losse sub in het algemeen wordt de integratie met het midden ook niet lekker boven de 100Hz. Voor de mids is 100Hz ook wel de lage kant om het lage midden tussen 100Hz en 300Hz lekker te krijgen. Richting 300Hz wordt het vaak veel beter. Al heb je met 7 inchers wel meer speling dan met 5 inchers. Zeker omdat ze hier in het laag niet afgefilterd zijn. Lijkt meer een 2-weg met aangebouwde sub.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: 3weg systeem vloerstaander

Bericht door markbakk »

Hou wel rekening met het ‘Pro’ uiterlijk van die FaitalPro, de afdichtingsring is niet echt fraai en eraf peuteren is ook niet echt een optie. Een sierring 3D-printen mogelijk wel.

Dat stuk tekst bij de bouwbeschrijving over ‘measurements’ is trouwens kostelijk om te lezen. De magie moet natuurlijk overeind blijven.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 3weg systeem vloerstaander

Bericht door peterl »

Dus jullie zouden hem toch gewoon voorin plaatsen, ik heb nu nog de keuze
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 3weg systeem vloerstaander

Bericht door Pjotr »

Mocht je later besluiten om de 18WE-8542T00 netjes af te filteren in het laag dan gaat dat ook veel beter. Dat komt het midden zeker ten goede. Vind Troels zijn motivatie om het zo te doen als wel erg drijfzand.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: 3weg systeem vloerstaander

Bericht door markbakk »

+1. Ik vind het vrij onbegrijpelijk dat hij niet daarvoor heeft gekozen, zeker in de actieve versie. Maar ik doe maar :-#
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 503
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: 3weg systeem vloerstaander

Bericht door rodi »

markbakk schreef: za 23 aug 2025, 13:05
Hou wel rekening met het ‘Pro’ uiterlijk van die FaitalPro, de afdichtingsring is niet echt fraai en eraf peuteren is ook niet echt een optie. Een sierring 3D-printen mogelijk wel.

Dat stuk tekst bij de bouwbeschrijving over ‘measurements’ is trouwens kostelijk om te lezen. De magie moet natuurlijk overeind blijven.
Ik heb de 8rs340 van faitalpro. Is op de maat na erg vergelijkbaar. Daar was met beleid de ring er goed af te halen. En dan kan je een ring er voor plaatsen voor de afwerking. Dat doe ik ook bij mij speakers :)
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 3weg systeem vloerstaander

Bericht door peterl »

rodi schreef: za 23 aug 2025, 16:05
Ik heb de 8rs340 van faitalpro. Is op de maat na erg vergelijkbaar. Daar was met beleid de ring er goed af te halen. En dan kan je een ring er voor plaatsen voor de afwerking. Dat doe ik ook bij mij speakers
Je bedoelt die 1cm schuimring? want daaronder zit nog de speakerring. Wat voor afwerkingsring heb jij gebruikt of had je die zelf gemaakt?
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: 3weg systeem vloerstaander

Bericht door wouter »

ik heb nog wel wat (opgeblazen) 10RS350 units liggen, ik zal vanavond er eens een rand af peuteren.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”