versterker voor de badkamer Wat heb ik nog liggen.

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

versterker voor de badkamer Wat heb ik nog liggen.

Bericht door Kappa7 »

Nu het Badkamer project teneinde komt en ik dacht dat ik nog wel iets had liggen voor de versterking daarvan valt dat toch tegen en moet er wat nieuws komen.
Nu heb ik hier nog best wel wat spullen liggen die gebruikt kunnen worden en daar wil ik iets van gaan maken.

Wat heb ik aan spullen gevonden.
Ik heb een PA versterker staan (gekregen) en de zekering klapt er gelijk uit dus die is gaar.
IMG_20250719_191449.jpg
Is die te maken vast wel maar wat heb je dan??
De behuizing is wel te gebruiken net als de aansluit terminals.

Verder heb ik nog een Hypex voeding liggen.
IMG_20250719_191500.jpg
Lijkt me een prima start.
Geeft keurig een mooie schone + en - 42V af dus daar kunnen we wel iets mee.

Ook heb ik nog wat TDA7293 printjes liggen van een eerder project.
Daar valt dus al iets van te bouwen.
IMG_20250719_191516.jpg
Verder nog nodig zijn een standby schakeling die aangaat als er een tijdje geen muziek is aangeboden.
maar ook daar is een oplossing voor gevonden.
Dat stukje moet ik nog gaan maken.

De Hypex voeding wil graag een 3.3 tot 5.5V aangeboden krijgen om in standby te gaan.
Ik ga dus geen voeding spanning schakelen maar gewoon netjes de standby input gebruiken.
is een wat nettere manier om zonder ploppen de boel in en uit te schakelen.

Nu heeft de Elektor een schema wat precies doet wat ik nodig heb al is er wel een aanpassing nodig.
Schermafbeelding 2025-07-21 235803.jpg
De mute op de Hypex wordt immers getriggerd door 5V aan te bieden dus er is een inverter nodig.
Dat stukje neemt de 74LVC1G04 voor zijn rekening.
Eerst hier maar eens een PCB voor maken.
Wordt vervolgd dus.
Laatst gewijzigd door Kappa7 op ma 21 jul 2025, 23:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
motoindo
Berichten: 902
Lid geworden op: di 30 apr 2013, 12:26
Contacteer:

Re: versterker voor de badkamer Wat heb ik nog liggen.

Bericht door motoindo »

Kappa7 schreef: za 19 jul 2025, 19:44
Is die te maken vast wel maar wat heb je dan??
De behuizing is wel te gebruiken net als de aansluit terminals.
Openmaken en foto's maken .... wel een joekel voor iets wat je ook met een kleine versterkertje en brick kan maken, heb je ook nog eens blauwe tand..
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: versterker voor de badkamer Wat heb ik nog liggen.

Bericht door Pjotr »

Ik heb nog een Aryllic 2.1 compleet liggen + voeding, remote, digi I/O en wat bijpassend kabelzut. Lijkt mij prima hier voor.
Aryllic 2.1 Wifi-BT.png
https://www.soundimports.eu/nl/arylic-u ... 1-amp.html

ABS IP67 kassie er om.... Ooit aangeschaft voor een project wat anders liep. Nooit gebruikt en ik ga hem niet meer gebruiken denk ik. Dus als het wat voor je is, PB maar.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: versterker voor de badkamer Wat heb ik nog liggen.

Bericht door Kappa7 »

motoindo schreef: zo 20 jul 2025, 14:34
Kappa7 schreef: za 19 jul 2025, 19:44
Is die te maken vast wel maar wat heb je dan??
De behuizing is wel te gebruiken net als de aansluit terminals.
Openmaken en foto's maken .... wel een joekel voor iets wat je ook met een kleine versterkertje en brick kan maken, heb je ook nog eens blauwe tand..
Dat het kleiner kan weet ik maar heb ik niet liggen.
Hier een foto van de open versterker.
IMG_20250719_191732.jpg
IMG_20250719_191910.jpg
Redelijke voeding wel maar ga ik toch voor de Hypex voeding vervangen.
Lijkt me wat netter in combinatie met de TDA.
De 40V AC zou ook veel te hoog uit komen voor de TDA.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: versterker voor de badkamer Wat heb ik nog liggen.

Bericht door Kappa7 »

Pjotr schreef: zo 20 jul 2025, 17:02
Ik heb nog een Aryllic 2.1 compleet liggen + voeding, remote, digi I/O en wat bijpassend kabelzut. Lijkt mij prima hier voor.

Aryllic 2.1 Wifi-BT.png
https://www.soundimports.eu/nl/arylic-u ... 1-amp.html

ABS IP67 kassie er om.... Ooit aangeschaft voor een project wat anders liep. Nooit gebruikt en ik ga hem niet meer gebruiken denk ik. Dus als het wat voor je is, PB maar.
Bedankt maar ik ge even met de TDA modules verder.
Zal als de versterker klaar een deze ook op de magies aansluiten.
Ik verwacht dat dit nog wel eens erg goed moet kunnen gaan.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: versterker voor de badkamer Wat heb ik nog liggen.

Bericht door Pjotr »

:goedzo:
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: versterker voor de badkamer Wat heb ik nog liggen.

Bericht door Kappa7 »

Vanavond weer wat verder gegaan.
De behuizing leeg gehaald en de eerste onderdelen op de plek gezet.
De TDA printjes moeten nog vast gezet worden.
Past wel aardig zo.
IMG_20250731_195950.jpg
Nette behuizing hier voor.
Moet nog wel de sound triggered switch maken maar daar voor is het nog even op de printjes wachten.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: versterker voor de badkamer Wat heb ik nog liggen.

Bericht door Kappa7 »

Het speelt.
IMG_20250814_214711.jpg
En niet onaardig al zeg ik het zelf.
Nu nog even op de Kefjes aangestuurd door de dac die ik gebruik voor de badkamer.
En zo ziet het er van binnen uit.
IMG_20250814_214652.jpg
Ik dacht dat ik nog voldoende aan TDA printjes had maar had voor de zekerheid maar wat bij de afhaal chinees besteld.
IMG_20250814_215559.jpg
Deze modules eerst getest en dat ging aardig goed, dan toch maar het risico genomen en de boel ingebouwd.
Het resultaat is wat je hier boven ziet.

Dan het geluid, alles is er de ruimte klopt en zet een geloofwaardig plaatje neer.
En dat met de volume regeling van de dac zelf, valt niets tegen.
Met een mooiere bron zal dat nog wel een stapje verder gaan.

Volgende stap gaat de audio trigered relay worden. daar moet ik nog een printje voor laten maken en ik wacht nog op de 5V voeding van dat ding.
Dit geeft in elk geval moet om door te gaan met dit project.
In rust trekt dit 15watt en als het aan staat nu op redelijk niveau te spelen gaat dat naar 25watt niet echt grote stromen om je druk om te maken maar als het niet nodig is dan beter van niet natuurlijk.
Nog even gekeken naar de tempratuur van het koellichaam en die zit na een nummertje of 5op 42 graden daar zal nog even naar gekeken moeten worden.
De bodem is dicht en heeft totaal geen ventilatie, ik ga nog wat gaten tussen de koelribben boren zo dat daar lucht door kan stromen.
Ik ben anders bang dat met de kap dicht het echt te heet gaat worden.

Eerst nog maar wat muziek spelen, is echt geen straf zo. :rock: :rock:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: versterker voor de badkamer Wat heb ik nog liggen.

Bericht door Pjotr »

Die TDA7293 is i.d.d. geen foolproof ding. Oppassen dus. W.d.b. scoort de LM3886 veel beter :D Maar zolang je het koelprofiel kunt blijven vastpakken qua temperatuur (< 50 gr) is het geen probleem.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: versterker voor de badkamer Wat heb ik nog liggen.

Bericht door Kappa7 »

Hij blijft keurig 41 graden nu dus met wat extra koeling geloof ik dat wel.
Verder speel ik nu beduidend harder dan ik in de badkamer ga doen.
Waar de TDA gevoelig voor is is het afschakelen van de voedingspanning, als deze niet gelijktijdig afvalt dan gaat dat niet goed, heb hier wel wat voorbeelden liggen daarvan, maar dat waren dan wel 3 chips parallel en met een buis in de tegenkoppel lus.
Niet echt waar ze voor gemaakt zijn.
Wat de klank betreft is deze TDA wel erg prettig, De LM niet echt mee gespeelt maar kan ik niet met + en - 43V voeden lijkt me dus niet geschikt.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: versterker voor de badkamer Wat heb ik nog liggen.

Bericht door Pjotr »

De TDA is gewoon veel minder beveiligd in meerdere opzichten. Is gewoon een ervaringsfeit. Bedoel ook niet dat je anders moet maar wel uitkijken er mee. Het is jouw feestje natuurlijk :mrgreen:
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: versterker voor de badkamer Wat heb ik nog liggen.

Bericht door Kappa7 »

Vandaag de pcb voor de Sound Activated Switch besteld.
Schema en Bom zijn bij gesloten in Zip bestand.
Sound Activated Switch.zip
(131.52 KiB) 29 keer gedownload
Schermafbeelding 2025-08-17 102110.jpg
Schermafbeelding 2025-08-17 102000.jpg
De uitschakeltijd wordt bepaald door de waarde van C3.
De volgende waardes geven ongeveer een bepaalde uitschakel tijd.
C3 2.2uF = 22 tot 60sec
C3 30uF = 5 min.
Je kunt nog met R13 spelen om de tijd wat verder aan te passen groter is trager, lager is sneller.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: versterker voor de badkamer Wat heb ik nog liggen.

Bericht door Barry2001 »

Waar zit U1 op de print?
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: versterker voor de badkamer Wat heb ik nog liggen.

Bericht door Kappa7 »

Verstopt :D
Bijlagen
Schermafbeelding 2025-08-17 113056.jpg
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: versterker voor de badkamer Wat heb ik nog liggen.

Bericht door Barry2001 »

Bijzonder :mrgreen:
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: versterker voor de badkamer Wat heb ik nog liggen.

Bericht door Kappa7 »

Ach alle benodigde spoortjes zitten daar al, kan natuurlijk een aantal extra vias plaatsen maar vond dit wel een elegante oplossing.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: versterker voor de badkamer Wat heb ik nog liggen.

Bericht door peterl »

Kappa7 schreef: zo 17 aug 2025, 20:37
Ach alle benodigde spoortjes zitten daar al, kan natuurlijk een aantal extra vias plaatsen maar vond dit wel een elegante oplossing.
Leuk bedacht zo.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: versterker voor de badkamer Wat heb ik nog liggen.

Bericht door Kappa7 »

Bedankt.
Tis vaak een beetje puzzelen om alles een plekje te geven.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: versterker voor de badkamer Wat heb ik nog liggen.

Bericht door Kappa7 »

Vandaag de versterker aangesloten op de badkamer speakers waar deze versterker voor bedoeld was.
En dat klinkt nog behoorlijk, je hoort wel duidelijk dat je in een galmende ruimte zit, bij hard spelen loopt het geluid snel vol maar het is ook niet een Highend luister ruimte maar gewoon wat muziek onder het douchen.
Dat is prima gelukt.
De versterker heeft vandaag de hele dag rustig gespeelt terwijl ik thuis aan het werk was en het koelprofiel werd niet warmer dan 30 graden dus dat gaat gewoon goed.
Heb vanavond wat harder gespeeld in de badkamer maar nog steeds was de warmte prima, de behuizing bleef gewoon koud.
Nu staat de versterker even 24-7 aan en trekt in rust 12 watt de Audio Activated Switch is dus wel echt nodig.
Even getest met de standby stand op de voeding zelf en die schakelt dan terug naar 0.1watt en dat is een prima waarde.
Verder geen plopjes bij het in en uitschakelen.
Dit werkt dus prima.
Nu even op de printjes wachten dan kan dat er in.
Driekwartgeleider
Berichten: 67
Lid geworden op: zo 18 aug 2024, 2:14

Re: versterker voor de badkamer Wat heb ik nog liggen.

Bericht door Driekwartgeleider »

Waar komt de voeding voor de mute schakeling vandaan? En de muziek?
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: versterker voor de badkamer Wat heb ik nog liggen.

Bericht door Kappa7 »

De Voeding is een Hypex SMPS1200A180
De mute schakeling is een aangepast ontwerp van Elector.
https://www.elektormagazine.com/magazin ... -261/60656
Moet nog wel een omdraaiing hebben van de stuurspanning, de Hypex heeft een 5V spanning nodig als die in standby komt.
De muziek staat op mijn Daphile muziek server waar voor de badkamer een eigen DAC aan hangt.
Dat is dan deze DAC
viewtopic.php?p=1925249#p1925249
Plaats reactie