Badkamer project
Moderator: Beheerdersteam
Badkamer project
Tis niet echt mijn kopje thee om zelf speakers te bouwen maar ga nu een poging wagen om iets te bouwen voor de nieuwe badkamer.
Van het werk heb ik een 4tal plafond speakers over genomen en het plan is om deze in een verlaagd plafond te plaatsen. ga er maar 2 gebruiken overigens.
De speakers zijn van James Loudspeaker en het model is de QXC620R
Het is een speaker met een back box en voor de ruimte die ik heb veel te hoog.
Ik heb bij een van de speakers dus de back box verwijderd en dan hou je dus alleen het montage frame met de speakers en het frame over. Nu klinkt het met de back box al vrij mager zonder is helemaal een drama dus de eerste stap is om een kast te maken wat in het verlaagde plafond kan en daar ook de basis voor gaar vormen.
De minimale inbouw diepte die ik nu heb is 9cm en dat wordt dus de maximale ruimte die het plafond naar beneden komt.
De inhoud van de huidige backbox is 0.272376 m³
Het is makkelijk om die maat om te rekenen naar een houten kist maar op een of andere manier wil ik kijken of er meer uit te halen is.
Wat is de juiste manier om de inhoud te bepalen, daarnaast ook rekening houdend met het plafond wat ook mee werkt.
Hoeveel invloed zal dat nog hebben op het totale geluidsbeeld.
Hier onder een doorsnede van het plafond zo als ik dat voor ogen heb. Maten zijn in mm. het wordt dus eigenlijk een verlaging langs de zijde.
In beide zijkanten zal een led strip gemonteerd worden die dus aan de ene zijde de wand verlicht en an de andere zijde het midden deel van het originele plafond.
De aansturing zal waarschijnlijk iets van een klasse D eindversterker worden aangestuurd door een dac die van uit LMS ook het volume regelt.
Deze zullen op de zolder geplaatst worden zo dat er alleen speaker kabels naar beneden gaan.
In de badkamer komt dan een tablet voor de bediening.
De huidige bas driver in de speaker is erg stug opgehangen en ik overweeg om daar eventueel een andere unit in te plaatsen als dat een beter resultaat geeft.
Het belangrijkste is natuurlijk dat ik hier nu een mooi frame heb en net rooster om in het plafond te verwerken.
Helaas heb ik verder geen gegevens van deze driver dus die zal ik eerst eens moeten gaan meten.
Eens zien wat ik daar voor nodig heb om dat te doen.
Van het werk heb ik een 4tal plafond speakers over genomen en het plan is om deze in een verlaagd plafond te plaatsen. ga er maar 2 gebruiken overigens.
De speakers zijn van James Loudspeaker en het model is de QXC620R
Het is een speaker met een back box en voor de ruimte die ik heb veel te hoog.
Ik heb bij een van de speakers dus de back box verwijderd en dan hou je dus alleen het montage frame met de speakers en het frame over. Nu klinkt het met de back box al vrij mager zonder is helemaal een drama dus de eerste stap is om een kast te maken wat in het verlaagde plafond kan en daar ook de basis voor gaar vormen.
De minimale inbouw diepte die ik nu heb is 9cm en dat wordt dus de maximale ruimte die het plafond naar beneden komt.
De inhoud van de huidige backbox is 0.272376 m³
Het is makkelijk om die maat om te rekenen naar een houten kist maar op een of andere manier wil ik kijken of er meer uit te halen is.
Wat is de juiste manier om de inhoud te bepalen, daarnaast ook rekening houdend met het plafond wat ook mee werkt.
Hoeveel invloed zal dat nog hebben op het totale geluidsbeeld.
Hier onder een doorsnede van het plafond zo als ik dat voor ogen heb. Maten zijn in mm. het wordt dus eigenlijk een verlaging langs de zijde.
In beide zijkanten zal een led strip gemonteerd worden die dus aan de ene zijde de wand verlicht en an de andere zijde het midden deel van het originele plafond.
De aansturing zal waarschijnlijk iets van een klasse D eindversterker worden aangestuurd door een dac die van uit LMS ook het volume regelt.
Deze zullen op de zolder geplaatst worden zo dat er alleen speaker kabels naar beneden gaan.
In de badkamer komt dan een tablet voor de bediening.
De huidige bas driver in de speaker is erg stug opgehangen en ik overweeg om daar eventueel een andere unit in te plaatsen als dat een beter resultaat geeft.
Het belangrijkste is natuurlijk dat ik hier nu een mooi frame heb en net rooster om in het plafond te verwerken.
Helaas heb ik verder geen gegevens van deze driver dus die zal ik eerst eens moeten gaan meten.
Eens zien wat ik daar voor nodig heb om dat te doen.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Badkamer project
zozo, een echt filtertje
ff meenemen naar Breda, er staan wel een paar meetsets daar aangemeld
ff meenemen naar Breda, er staan wel een paar meetsets daar aangemeld
Re: Badkamer project
Dat wordt lastig, Dan is net het begin van de badkamer verbouwing in gang gezet en moet het 2wk later klaar zijn.
Helaas kan ik dus niet naar Breda komen.
Over het algemeen zijn dit wel behoorlijke speakers maar worden eigenlijk voornamelijk ingezet met een sub, dat is nu eigenlijk niet mijn bedoeling. Zou dus mooi zijn als ik door wat aanpassingen met de kast wat meer diepgang kan krijgen.
Helaas kan ik dus niet naar Breda komen.
Over het algemeen zijn dit wel behoorlijke speakers maar worden eigenlijk voornamelijk ingezet met een sub, dat is nu eigenlijk niet mijn bedoeling. Zou dus mooi zijn als ik door wat aanpassingen met de kast wat meer diepgang kan krijgen.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15170
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Badkamer project
Probleem in een badkamer is dat het zo’n beetje de slechts mogelijke akoestiek is die je je voor kunt stellen. Maw je kunt je speakers tunen op beter geluid, vraag is wat er van overblijft in de badkamer.
Re: Badkamer project
Ben al blij als het een beetje in balans is, waarschijnlijk zal ik de boel mono maken om nog iets van het geluid over te houden.
Nu in de huidige badkamer heb ik een stel actieve speakers staan op het wastafel meubel en voor onder de douche is dat prima maar wil dat in de nieuwe badkamer wel iets beter hebben.
Deze speakers zouden al veel beter moeten zijn en ook de versterking zal daar wel bij helpen.
Ik wil eerste kijken of ik zonder DSP de boel een beetje goed kan krijgen. zo niet dan komt er een DSP bij.
Galm en dergelijke van de ruimte zal je niet veel aan kunnen doen.
Nu in de huidige badkamer heb ik een stel actieve speakers staan op het wastafel meubel en voor onder de douche is dat prima maar wil dat in de nieuwe badkamer wel iets beter hebben.
Deze speakers zouden al veel beter moeten zijn en ook de versterking zal daar wel bij helpen.
Ik wil eerste kijken of ik zonder DSP de boel een beetje goed kan krijgen. zo niet dan komt er een DSP bij.
Galm en dergelijke van de ruimte zal je niet veel aan kunnen doen.
Re: Badkamer project
Leef met je mee en ben benieuwd! Hier net badkamer verbouwd…. heb audio daar al opgegeven, zet er wel een JBL neer.
Re: Badkamer project
Met een equalizer kan je het tekort aan bas oplossen. Op sommige versterkerbordjes zit al een ADAU1701, die daar prima geschikt voor is. Een voorbeeld is de Wondom AA-JA32173.
Aan de kast valt er weinig te verbeteren, afgezien van het volume zo groot mogelijk maken. Basreflex zou de laagweergave versterker maar lijkt me riskant vanwege vocht in de kast.
Aan de kast valt er weinig te verbeteren, afgezien van het volume zo groot mogelijk maken. Basreflex zou de laagweergave versterker maar lijkt me riskant vanwege vocht in de kast.
Re: Badkamer project
Dat is ook de overweging die ik heb, een zo groot mogelijke gesloten ruimte maken, er is namelijk best wel ruimte beschikbaar.
Kan een ruimte ook te groot worden en wat is dan het effect?
Kan een ruimte ook te groot worden en wat is dan het effect?
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Badkamer project
Dat lijkt me 272 dm³, maar ik denk dat het 2,7 liter moet zijn...
Een actieve speaker - of zoals Markbakk zegt "een JBL" (waarschijnlijk portable bluetooth speaker) heeft doorgaans echt wel een goed geluid wat je niet zo maar evenaart met een inbouw speaker.
Als de speaker stug is opgehangen heeft het m.i. ook geen zin een grote(re) klankkast te gaan maken.
Die Wondom van het plaatje heb ik, met Sigma Studio is die ook in te stellen en dan kun je er behoorlijk veel uithalen.
Echter, ik zou gewoon een Arylic, Douk Audio of Fosi amp nemen waar je draadloos naar kunt streamen.
Nog eenvoudiger zou zijn: een setje Symphonisk speakers van Ikea in de muur inbouwen, en via de Sonos App met een I-phone (wellicht kan Android ook) afregelen.
Nu eenmaal in het traject met de plafond speaker kun je ook gewoon verder zonder die back cup.
Re: Badkamer project
Ja alternatieven met losse kastjes zijn er voldoende, dat is het probleem niet maar wil ik wel vanaf.
Het plan is juist om door het plafond te verlagen deze gebruikt wordt om de verlichting netjes te regelen en het geeft ook de mogelijkheid om de audio goed te integreren.
Ik zal dan de een gesloten ruime maken waar de speaker inkomt die beduidend groter is als de huidige opstelling.
Daarna zal het verhaal met de DSP die in LMS zit recht getrokken worden, dan kan het laag ook nog wel iets opgetrokken worden.
Echter een andere 16cm driver die in dit frame past kan natuurlijk ook nog.
Het plan is juist om door het plafond te verlagen deze gebruikt wordt om de verlichting netjes te regelen en het geeft ook de mogelijkheid om de audio goed te integreren.
Ik zal dan de een gesloten ruime maken waar de speaker inkomt die beduidend groter is als de huidige opstelling.
Daarna zal het verhaal met de DSP die in LMS zit recht getrokken worden, dan kan het laag ook nog wel iets opgetrokken worden.
Echter een andere 16cm driver die in dit frame past kan natuurlijk ook nog.
Re: Badkamer project
Moet je wel opschieten, de liefde tussen Ikea en Sonos is voorbij.
Re: Badkamer project
Dat maakt het dan makkelijk. Dan wordt het een gesloten kast en ga ik me niet druk maken om dat nog verder te tunen.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Badkamer project
Volgens mij is dat wel van belang als de Qts hoger is dan 0,4, want bij bijv. 0,45 moet de kast al 2x Vas aan inhoud hebben (ongeveer).
Re: Badkamer project
Groter dan 1x Vas is inderdaad niet direct nutteloos. Wat ik bedoel is dat een luidspreker zich in een gesloten kast van 20 * Vas zich vrijwel hetzelfde gedraagt als in eentje van 5 * Vas.
Op een luidsprekermembraan werken twee veren: die van de ophanging en die van het kastvolume. Je kan ook doen alsof er één equivalente veer is. Het 'volume' daarvan kan je uitrekenen op dezelfde manier als hoe dat bij condensatoren gaat, die in serie zijn geschakeld:
1/Vequivalent = 1/Vas + 1/Vkast
Als Vkast even groot is als Vas, is Vequivalent gelijk aan 0,5 * Vas. Maak je de kast 2x zo groot, dan krijg je 0,7 * Vas. Nog 2x zo groot: 0,8 * Vas. Het vergroten van de kast blijft een effect hebben, maar dat effect wordt steeds kleiner.
Op een luidsprekermembraan werken twee veren: die van de ophanging en die van het kastvolume. Je kan ook doen alsof er één equivalente veer is. Het 'volume' daarvan kan je uitrekenen op dezelfde manier als hoe dat bij condensatoren gaat, die in serie zijn geschakeld:
1/Vequivalent = 1/Vas + 1/Vkast
Als Vkast even groot is als Vas, is Vequivalent gelijk aan 0,5 * Vas. Maak je de kast 2x zo groot, dan krijg je 0,7 * Vas. Nog 2x zo groot: 0,8 * Vas. Het vergroten van de kast blijft een effect hebben, maar dat effect wordt steeds kleiner.
Re: Badkamer project
Vandaag was het buiten wat beter te doen en nu eindelijk begonnen met het verlaagde plafond.
Hier moeten we het maar mee doen. En de eerste planken worden op de juiste breedte gezaagd. En de baffeles hebben al een gat gekregen. Materiaal had ik nog staan, aangezien het aan de binnenzijde komt zie je er niets van.
Morgen de kast en het frame verder samen voegen.
In de bijlage kan je de tekening vinden. Geeft een beetje het idee wat het moet worden.
Hier moeten we het maar mee doen. En de eerste planken worden op de juiste breedte gezaagd. En de baffeles hebben al een gat gekregen. Materiaal had ik nog staan, aangezien het aan de binnenzijde komt zie je er niets van.
Morgen de kast en het frame verder samen voegen.
In de bijlage kan je de tekening vinden. Geeft een beetje het idee wat het moet worden.
Re: Badkamer project
Inmiddels zijn de speaker delen klaar.
Morgen de lange delen verder afmaken dan kan het frame tegen het plafond geschroefd worden.
Re: Badkamer project
Gister de speaker uitsparing in het afwerk plafond gefreesd.
De speaker wordt gedeeltelijk verdiept geplaatst, ik heb 3mm achter het magneet aan ruimte en ga 2mm naar binnen.
De gril zal dan 3mm uitsteken maar dat is het gevolg dat het plaat materiaal van 12mm op voorraad was bij de houthandel hier. is nu 9mm geworden wat voor het afwerk plafond eigenlijk wel dik genoeg is.
Bij gebrek aan een cirkel geleider deze maar even in elkaar geknutseld met een paar losse plankjes, hard stalen pen en de zij geleider. Het ziet er dan zo uit. De platen zijn hier afgewerkt en worden met Z profielen tegen de frames gehangen, de speaker klemt dan het afwerk plafond dan tegen het frame aan.
Daarmee wordt klapperen van de afwerkplaat voorkomen en kan deze weer verwijderd worden mocht ik ooit in de koof moeten zijn om een kabel bij te trekken of een probleem met de verlichting op te lossen.
Het gat naast de speaker zit buiten de kast en is voor een downlight, geen reflexpoort dus.
De gril zal dan 3mm uitsteken maar dat is het gevolg dat het plaat materiaal van 12mm op voorraad was bij de houthandel hier. is nu 9mm geworden wat voor het afwerk plafond eigenlijk wel dik genoeg is.
Bij gebrek aan een cirkel geleider deze maar even in elkaar geknutseld met een paar losse plankjes, hard stalen pen en de zij geleider. Het ziet er dan zo uit. De platen zijn hier afgewerkt en worden met Z profielen tegen de frames gehangen, de speaker klemt dan het afwerk plafond dan tegen het frame aan.
Daarmee wordt klapperen van de afwerkplaat voorkomen en kan deze weer verwijderd worden mocht ik ooit in de koof moeten zijn om een kabel bij te trekken of een probleem met de verlichting op te lossen.
Het gat naast de speaker zit buiten de kast en is voor een downlight, geen reflexpoort dus.
Re: Badkamer project
Inmiddels zitten de verlaagde plafonds er in en begint het wat te worden.
Nu maar eens over de versterking na gaan denken.
Ik heb nog een USB DAC staan waarvan het volume te regelen is via LMS dus dat stukje heb ik.
Voor de versterker zit ik nog even te kijken wat er kan.
Mag gewoon een chip ding zijn op basis van een TDA of zo iets..
Waar ik naar opzoek ben is een signaal detector ding geval wat de voeding voor de versterker in kan schakelen als er signaal aangeboden wordt en weer uit gaat na dat het signaal een minuut of 5 weg is.
Ik heb een dergelijke module hier wel eens voorbij zien komen maar kan het niet meer vinden.
Iemand een idee voor zo iets?
Nu maar eens over de versterking na gaan denken.
Ik heb nog een USB DAC staan waarvan het volume te regelen is via LMS dus dat stukje heb ik.
Voor de versterker zit ik nog even te kijken wat er kan.
Mag gewoon een chip ding zijn op basis van een TDA of zo iets..
Waar ik naar opzoek ben is een signaal detector ding geval wat de voeding voor de versterker in kan schakelen als er signaal aangeboden wordt en weer uit gaat na dat het signaal een minuut of 5 weg is.
Ik heb een dergelijke module hier wel eens voorbij zien komen maar kan het niet meer vinden.
Iemand een idee voor zo iets?
