17e Luisterdag Breda zaterdag 31 mei 2025

Alles over niet-commerciele events (zoals de DDIY), van mee te nemen spullen tot carpoolen

Moderator: Beheerdersteam

Forumregels
Zelbouwaudio.nl draagt evenementen een warm hart toe en is erg dankbaar voor eventuele donaties die eruit voortvloeien, maar is er op generlei wijze bij betrokken. De verantwoordelijkheid voor evenementen ligt dan ook bij de organisatoren ervan, ongeacht hun rol op deze website.
TTS

Re: 17e Luisterdag Breda zaterdag 31 mei 2025

Bericht door TTS »

asterduc schreef: zo 01 jun 2025, 21:45

Wat mij minder beviel was het gebrek aan planning en vooral coördinatie. Let op Bas, dit is geen kritiek, wel een frustratie bij mijzelf, mogelijk ben ik de enige die dit zo heeft ervaren.
Ik was uitgegaan van het voorgestelde advies: opstelling, afregeling en beluisteren van mijn planar ribbons van 14:30 tot 16:00 in het kantoor. Die ruimte stond echter vol en was heel de namiddag in gebruik. Maw, die set heb ik voor niets klaar gemaakt en meegesleurd. Niet fijn!
De voorstelling van mijn bassen met DIY versterking daarentegen kon wel doorgaan en werd naar mijn gevoel gesmaakt. Echter had ik daar zelf een gemengd gevoel bij omdat er steeds mensen aan het luisteren waren naar de dipool set die in dezelfde zaal stond opgesteld en ik het gevoel had ze daarbij te storen.

Ik zou het fijner hebben gevonden indien er daaromtrent een betere afspraak en opvolging was geweest en dat er ook bij elke voorstelling een aankondiging was. Jan, die hier als ervaren rot natuurlijk gekend mee is, was zo net om mijn baspresentatie aan te kondigen en geïntresseerden te ronselen, zoniet was ook deze niet doorgegaan.

Daarom mijn advies, laat de organisator meer autoritair optreden of stel iemand aan die verantwoordelijk is voor de dagorde. Maar nogmaals, misschien ben ik de enige die daar zo over denkt.
Jouw voorgangers hebben onderling de overgangen van de ene naar de andere set soepel laten verlopen. De 1e 2 sets waren al vanaf 9 uur opgebouwd, Joppe kwam wat later en had best wat tijd nodig om zijn spullen naar tevredenheid werkende te krijgen. Tijdens dat proces is er met de vorige set voor de toehoorders nog muziek gespeeld.
Als je nou ook met Joppe had kortgesloten hoe de overgang in te richten was dat beslist goed gegaan.
Ik zie geen noodzaak daar iemand te belasten met een taak om dat strikter en met autoriteit te doen. Autoritair past m.i. ook niet zo in de sfeer van de locatie.
Gewoon communiceren met de mensen aanwezig. Jouw tijdslot is jouw tijdslot. Niemand die dat niet respecteren zou.
Dat het vol stond is omdat je voorgangers geen tijd in beslag namen met opruimen en volledig vrij maken van... Er was ook ruimte genoeg om verschillende sets te huisvesten. Daarbij is wel wat geschoven met apparatuur, luidsprekers zijn aan de kant geschoven, op de tafels is ruimte gemaakt. En opgeruimd is er eigenlijk pas toen de demo's achter de rug waren.
Laatst gewijzigd door TTS op zo 01 jun 2025, 23:39, 1 keer totaal gewijzigd.
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

@ WrineX,.
Neem dit niet als een verwijt,
de fout ligt ook bij mij, ik had gehoopt op iets meer coördinatie zoals dat in het verleden was.
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

@ TTS
Komt wslk omdat ik belg ben
Een nederlander nodigt zich zelf uit
Een belg wacht tot ie uitgenodigd wordt.
WrineX
Contacteer:

Bericht door WrineX »

Ik neem het ook niet persoonlijk (ik hou gewoon niet zo van autoritaire dingen/mensen)
Maar ik denk dat ik meer een Belg ben dan een Nederlander ;) ik ben zelf ook niet bepaald het meest assertief. maar ik heb niet iemand nodig om me te vertellen wat ik of jij moet doen.
Er zijn methodes zonder dat je moet vragen of iemand wil stoppen. ik ben gewoon om 12:50 wat gaan opbouwen zonder in de weg te zitten. en ondanks dat ik aan de beurt was kon de persoon voor mij nog wat meer spelen, gezien ik toch nog niet klaar was. dan denk ik gebruik die tijd maar lekker, er zitten nog mensen dus ga er voor.

hoe dan ook , welke set had jij ? want planar magnetic ben ik de eerste die gaat luisteren :) heb je een linkje of foto ?
Laatst gewijzigd door WrineX op ma 02 jun 2025, 3:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

WrineX schreef: ma 02 jun 2025, 0:23
welke set had jij ? want planar magnetic ben ik de eerste die gaat luisteren :) heb je een linkje of foto ?
Dit was de set met wat jij dacht dat Monsoon's zijn: in 2011 gepresenteerd als POLuno's, binnen een andere opzet als destijds.

Afbeelding
Afbeelding
WrineX
Contacteer:

Bericht door WrineX »

Ah , ja was wel benieuwd! maar ze stonden dus wel in de grote ruimte. ik dacht inderdaad dat het monsoon was. nooit te oud om te leren ik ken dit merk helemaal niet :) lijkt me wel leuk voor een mid range eigenlijk.
Bijlagen
20250531_153916.jpg
Laatst gewijzigd door WrineX op ma 02 jun 2025, 3:08, 1 keer totaal gewijzigd.
TTS

Bericht door TTS »

asterduc schreef: ma 02 jun 2025, 0:02
@ TTS
Komt wslk omdat ik belg ben
Een nederlander nodigt zich zelf uit
Een belg wacht tot ie uitgenodigd wordt.
Ja, dat zal het zijn. Je hebt helemaal gelijk. ( Lees: Ik geef het op, wat een gezeur zeg... ) Wat ik te zeggen had, staat er al.
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Kan het ook vriendelijker? Ik begrijp werkelijk niet waar die herhaalde sneer voor nodig is.
hardbats

Bericht door hardbats »

asterduc schreef: zo 01 jun 2025, 21:45
zover ik mij herinner heb ik slechts 1 keer de luisterdag in Breda gemist en dat heb ik nu, ondanks andere balangrijke verplichtingen, nipt kunnen vermijden.

Het fijne is het weerzien van de steeds ouder wordende leden, zeker na een pauze van 2 jaar :lol:
Dit voelt voor mij althans, toch steeds weer als een reünie tussen gelijkdenkenden (met een gezonde afwijking)
Het is wel prettig om telkens weer een paar nieuwe gezichten te zien, vooral als ze van een jongere generatie zijn.

Organisatie: Bas kan ik niet genoeg bedanken voor het initiatief, want zonder organisator is het over & out. Dankjewel Bas.
Wat mij betreft mag je gerust wat meer autoriteit aan de dag leggen, dat deed Jan vroeger ook en werd door iedereen aanvaard.

Projecten: voor de ene te weinig, voor de andere teveel. Er gaat wel wat aandacht naar streaming en digitale toverij. Als oudere voelt dat voor mij wat onwennig aan. Doch het luidspreker geknutsel is nog steeds ruim aanwezig en steeds is er wel iets nieuws te zien.
Wat ik niet had verwacht onder de DIY'ers en best onder de indruk van was zijn de Purify projecten. Toch fijn om die ook eens gehoord te hebben. Veel centen maar ook veel geluid.
Het zelfbouw ribbon project, knap. Zo'n speaker gewoon 'build from scratch', dat vind ik geweldig. Elk jaar is er wel ééntje die het doet. Mooi man, je hebt mijn respect!

Wat mij minder beviel was het gebrek aan planning en vooral coördinatie. Let op Bas, dit is geen kritiek, wel een frustratie bij mijzelf, mogelijk ben ik de enige die dit zo heeft ervaren.
Ik was uitgegaan van het voorgestelde advies: opstelling, afregeling en beluisteren van mijn planar ribbons van 14:30 tot 16:00 in het kantoor. Die ruimte stond echter vol en was heel de namiddag in gebruik. Maw, die set heb ik voor niets klaar gemaakt en meegesleurd. Niet fijn!
De voorstelling van mijn bassen met DIY versterking daarentegen kon wel doorgaan en werd naar mijn gevoel gesmaakt. Echter had ik daar zelf een gemengd gevoel bij omdat er steeds mensen aan het luisteren waren naar de dipool set die in dezelfde zaal stond opgesteld en ik het gevoel had ze daarbij te storen.

Ik zou het fijner hebben gevonden indien er daaromtrent een betere afspraak en opvolging was geweest en dat er ook bij elke voorstelling een aankondiging was. Jan, die hier als ervaren rot natuurlijk gekend mee is, was zo net om mijn baspresentatie aan te kondigen en geïntresseerden te ronselen, zoniet was ook deze niet doorgegaan.

Daarom mijn advies, laat de organisator meer autoritair optreden of stel iemand aan die verantwoordelijk is voor de dagorde. Maar nogmaals, misschien ben ik de enige die daar zo over denkt.

Hoedanook, fijn jullie weer eens gezien en gehoord te hebben en ik kijk reeds uit naar de volgende editie.
Zodra de datum gekend is houd ik die dag beslist vrij.
Ik snap wat je bedoelt Ed en ik had er meer sturing aan kunnen geven. Een leer die ik mee kan nemen naar volgend jaar.
Aan de andere kant leert de ervaring mij dat er van de planning g gegarandeerd afgeweken gaat worden. Het is dus maar een leidraad waar je op terug kunt vallen als je aan de buurt bent en kunt zeggen "volgens de planning ben ik nu". Voor de rest kunnen we er als volwassenen over communiceren als het anders kan / moet.
Ik ben zelf geen persoon die op zn dag als politieagent de planning gaat handhaven en naar mijn gevoel is dat ook niet nodig.
Ik hoop dat je er volgend jaar weer bij bent en dan zal ik zorgen dat jouw tijdsblok in orde komt.
Daarbij moet ik zeggen dat jouw verhaal over de bassen reuze interessant was en ik er met plezier naar geluisterd heb :goedzo:
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Merkwaardige discussie. Temeer omdat Jan (Wowly) de indeling in het verleden juist bewust grotendeels aan de deelnemers zelf overliet in de Beemdentil. En dat verliep altijd wel heel gemoedelijk. Ok, we hebben daar wel eens letterlijk de stekker er uit moeten trekken omdat iemand niet van ophouden wilde weten, maar dat bedierf geenszins de pret. Dat was za toch helemaal niet aan de orde? Bovendien hadden we in het verleden een uitloop naar 8 uur en een aantal keren liep dat zelfs naar 10 uur 's-avonds. Bas zijn taak was/is faciliteren en binnen de gegeven mogelijkheden heeft hij best wel een knap stuk werk geleverd. Ga er maar aan staan. De invulling blijft bij de deelnemers zelf. Als het mogelijk zou zijn zou een vervolg wat later door mogen gaan. En als de toegang dan wat hoger komt te liggen zou dat w.m.b. geen probleem zijn.
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

jongens jongens, hier hoort toch geen discussie rond te ontstaan.
Jullie zijn van een mug een olifant aan het maken, dat kan niet de bedoeling zijn.

Mijn bericht meldt duidelijk dat er geen verwijt is, naar niemand, alleen dat ik het jammer vond dat ik door whatever organisatorische omstandigheid geen demo heb kunnen geven met het budget dsp setje. That's it. Ik adviseer daarop gewoon een betere coördinatie, is dat niet van toepassing, so be it! Dat is de beslissing van de organisator waar iedereen zich aan houdt. Klaar.

Dit is het laatste woord dat ik hierover schrijf en ik hoop dat jullie dat ook doen.
TTS

Bericht door TTS »

Dat ik dit nog schrijf komt omdat ik het werkelijk klote vind dat je geen demo hebt gegeven Ed en me kan voorstellen dat dit een teleurstelling is.
asterduc schreef: ma 02 jun 2025, 10:36
Mijn bericht meldt duidelijk dat er geen verwijt is, naar niemand.
--> Jullie zijn van een mug een olifant aan het maken
Nou breekt mijn klomp.
asterduc schreef: ma 02 jun 2025, 10:36
alleen dat ik het jammer vond dat ik door whatever organisatorische omstandigheid geen demo heb kunnen geven
Ed. Diverse mensen, waaronder ik ( want je had moeite met de spullen die er nog stonden en die waren o.a. van mij! dus ik voelde bovenaan deze pagina de noodzaak om een en ander uitgebreid voor je te verduidelijken en aan te geven wat je had kunnen doen! ( En daar reageerde je direct op met een verzonnen gemeenplaats waar ik niks mee kan. )) geven aan dat je je mond open had kunnen doen en dat andere wisselingen van sets in goed overleg plaatsvonden met enige rek, organisatorisch. Kennelijk zie je zulks ( als Belg..? ) niet als een optie en blijf je, buiten jezelf, wijzen naar de organisatie. Jou treft geen blaam, de oorzaak van... ligt buiten jou. Right!?
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

kunnen we dit laten rusten, en dat ieder de leerpunten voor zichtzelf bepaalt? een forum is goed voor veel dingen, maar vaak niet om dit soort persoonlijke gevoelde zaken te bespreken.

algemeen advies: doe geen aannames over wat een ander bedoelt, voelt, etc. NIVEA (niet invullen voor een ander)
voorbeeld: dat er alleen A geschreven wordt, betekent niet dat B voor de schrijver niet meespeelt, alleen dat er niet over geschreven is
eQuanD

Bericht door eQuanD »

Toen ik 's avonds huiswaarts reed schoot het me te binnen dat ik tijdens de luistersessie van de soundbar mogelijks een onduidelijk antwoord had gegeven op een vraag. De vraag was hoe het zat met de toonregeling van de soundbar. Mijn antwoord was dat er een mogelijkheid was om de klank aan te passen bij gebruik van de soundbar voor muziekweergave of als geluid bij TV kijken. De klank kan inderdaad geregeld worden afhankelijk van het gebruik. Ofwel 'flat' bij muziek, ofwel iets meer hoog bij TV-gebruik om de verstaanbaarheid van spraak te verbeteren, of iets meer laag om bepaalde effecten bij een film te accentueren. 

Maar als de vraag eerder was hoe de klankregeling tijdens de luistersessie ingesteld was, had ik een beter antwoord moeten geven:
Er is bij de gebruikte 2.1 versterker module geen toonregeling, in de zin van bijregelen van hoog of laag (Treble  & Bass). De versterker module bestaat uit 3 versterkers, 2 voor de front kanalen, en één voor de woofer. Het volume van de front kanalen kan geregeld worden, en ook de frequentie vanaf waar ze mogen meespelen (highpass). De versterker voor de woofer kan eveneens in volume ingesteld worden, en tot welke frequentie die mag meespelen (lowpass). Bij de luistersessie in Breda waren de front kanalen en de woofer op eenzelfde niveau ingesteld, en de overname op 200 Hz.

Nu merk ik ook dat het versterkerboard dat Anne (Pon-e) gebruikt in zijn ontwerp ook gebaseerd is op de TPA3116D, zoals bij mij, maar ik heb geen DSP. Bij het luisteren naar Anne zijn set, waren enkele verbeterpunten aan het licht gekomen door Satefan, en heeft ie enkele suggesties gedaan. Na aanpassing op de laptop door Anne was dit meteen een grote stap vooruit. Machtig is dat!

Een leuke dag geweest !
Dries
Shadow

Bericht door Shadow »

Toen liep ik even binnen, toen jullie daar mee bezig waren, erg leuk!
satefan

Bericht door satefan »

eQuanD schreef: ma 02 jun 2025, 16:56
Toen ik 's avonds huiswaarts reed schoot het me te binnen dat ik tijdens de luistersessie van de soundbar mogelijks een onduidelijk antwoord had gegeven op een vraag. De vraag was hoe het zat met de toonregeling van de soundbar. Mijn antwoord was dat er een mogelijkheid was om de klank aan te passen bij gebruik van de soundbar voor muziekweergave of als geluid bij TV kijken. De klank kan inderdaad geregeld worden afhankelijk van het gebruik. Ofwel 'flat' bij muziek, ofwel iets meer hoog bij TV-gebruik om de verstaanbaarheid van spraak te verbeteren, of iets meer laag om bepaalde effecten bij een film te accentueren. 

Maar als de vraag eerder was hoe de klankregeling tijdens de luistersessie ingesteld was, had ik een beter antwoord moeten geven:
Er is bij de gebruikte 2.1 versterker module geen toonregeling, in de zin van bijregelen van hoog of laag (Treble  & Bass). De versterker module bestaat uit 3 versterkers, 2 voor de front kanalen, en één voor de woofer. Het volume van de front kanalen kan geregeld worden, en ook de frequentie vanaf waar ze mogen meespelen (highpass). De versterker voor de woofer kan eveneens in volume ingesteld worden, en tot welke frequentie die mag meespelen (lowpass). Bij de luistersessie in Breda waren de front kanalen en de woofer op eenzelfde niveau ingesteld, en de overname op 200 Hz.

Nu merk ik ook dat het versterkerboard dat Anne (Pon-e) gebruikt in zijn ontwerp ook gebaseerd is op de TPA3116D, zoals bij mij, maar ik heb geen DSP. Bij het luisteren naar Anne zijn set, waren enkele verbeterpunten aan het licht gekomen door Satefan, en heeft ie enkele suggesties gedaan. Na aanpassing op de laptop door Anne was dit meteen een grote stap vooruit. Machtig is dat!

Een leuke dag geweest !
Dries
Hallo Dries,

Ik ben flink onder de indruk van jouw soundbar. Het klinkt gewoon geweldig goed, en de form-factor en het gebruikersgemak zijn ideaal. Je hebt me de modules laten zien, maar ben benieuwd welk type dit precies is? En welke units gebruik je voor de weergave?

Het geluid uit mijn TV is ronduit slecht, en gezien de form-factor overweeg ik iets gelijks te maken. Ben dus even op onderzoek uit.

Groet!

Satefan
Tweety

Bericht door Tweety »

Doordat ik privé in een zeer arbeidsintensief en in een (voor ons) spannend (in meerdere opzichten) project ben gezogen, kreeg en krijg het tot mijn spijt het voorlopig niet voor elkaar om iets aan Audio te doen. Vandaar ook dat ik "Breda" heb moeten laten schieten. Deed me best pijn, mede omdat ik heel benieuwd ben naar de creaties en wat daarbij de beleving was.

Anders gezegd, ik mis een verslagje wat er gedemonstreerd werd en hoe de creaties (qua karakter) over kwam. Naast dat ik heel benieuwd ben, zou ik dit ook heel respectvol naar de creatieve mens daarachter vinden. Kan iemand dat nog oppakken, ik mis dat tot op heden in de reacties.
hardbats

Bericht door hardbats »

Even wat minder nieuws wat ik zojuist doorkrijg vanuit De Ruimte.
De 2 tafels die in "het kantoor" gebruikt zijn hebben nogal stevige krassen overgehouden aan onze dag. Zij willen deze bladen nu laten vervangen wat is terecht vind.
Is er iemand die dit gezien heeft? Weet wie dit heeft gedaan?
Als er niemand naar voren komt dan zal ik dit op de aansprakelijkheidsverzekering moeten gaan verhalen, daar zit ik niet heel erg op te wachten.
IMG-20250602-WA0007.jpg
IMG-20250602-WA0008.jpg
Voor volgend jaar hebben ze aangegeven oude tafels te gaan gebruiken, dat was voor dit jaar ook slimmer geweest maar dat is achteraf.
John P

Bericht door John P »

Ik ben als laatste daar bezig geweest en heb de krassen niet gezien. Dat wil niet zeggen dat ze niet gemaakt zijn door ons.
TTS

Bericht door TTS »

hardbats schreef: ma 02 jun 2025, 20:10
De 2 tafels die in "het kantoor" gebruikt zijn hebben nogal stevige krassen overgehouden aan onze dag.
IMG-20250602-WA0007.jpg
Zo te zien is dat waar de twee tafels tegen elkaar stonden, ergo, het midden van de opstelling? Klopt dat?

Mijn versterkers stonden links op de linker tafel, vanuit de luisterpositie gezien. Ik heb bij het opruimen daar geen krassen waargenomen.

Zojuist even gecontroleerd of mijn gebruikte apparatuur krassen maakt op het oppervlak waarop ze staan. En dat is niet het geval. Staat momenteel op blank mdf. Heb er rubber voetjes van een cm onder zitten. Die maken contact met een tafel/oppervlak en krassen niet.
hardbats

Bericht door hardbats »

De bovenste foto lijkt inderdaad op waar de 2 tafels tegen elkaar staan. Waar het op de onderste foto is weet ik niet.
Ik kan ook niet met zekerheid zeggen dat dit door ons komt maar ik wordt er nu wel mee geconfronteerd. Ik kan ook niet bewijzen dat het al zo was voordat de dag begon.
beijert

Bericht door beijert »

Dat laatste zal niet het geval zijn vrees ik, de stukjes hout liggen er op.
TTS

Bericht door TTS »

hardbats schreef: ma 02 jun 2025, 21:55
De bovenste foto lijkt inderdaad op waar de 2 tafels tegen elkaar staan. Waar het op de onderste foto is weet ik niet.
Ik kan ook niet met zekerheid zeggen dat dit door ons komt maar ik wordt er nu wel mee geconfronteerd. Ik kan ook niet bewijzen dat het al zo was voordat de dag begon.
IMG_20250531_162213.jpg
Voordat John zijn demo gaf waren de tafels al leeg. Van John zijn demo heb ik deze foto nog gemaakt. Hierop zijn geen zwarte vegen zichtbaar. Maar mogelijk is de foto niet scherp genoeg. ( Daarom spreek ik niet over krassen, maar die zwarte vegen zou je zo wellicht hebben moeten kunnen waarnemen. )
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Die vegen van John zijn laptop had je daar inderdaad wel op moeten zien, als ze er toen al zaten. Ik geloof echter niet dat ze al aanwezig waren tijdens de activiteiten van de luisterdag, want dan had het schaafsel al lang niet meer zo netjes rondom de krassen gelegen. Dit kan hooguit aan het einde van de luisterdag zijn ontstaan tijdens het opruimen, of gewoon daarna.

Verder is aan de rand van de beschadigde tafel zichtbaar dat daar iets schuin op of af is geschoven. Daar zal op dat moment dus geen andere tafel tegenaan hebben gestaan. Dat er geen krasje of veegje op de andere tafel doorloopt, lijkt dit te bevestigen.

Het zou me weinig verbazen als de tafel nadien nog voor iets anders is gebruikt, bijv. door schoonmaakpersoneel dat op die tafel even lekker een aluminium of verzinkte bak ofzo heeft geschrobd, maar dat zullen we nooit weten. Misschien verstandig om in het vervolg even wat foto's te schieten van hoe de ruimtes worden achtergelaten.
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Van wie was eigenlijk deze kist? Van een van ons, of hoort die bij de inboedel? Als deze op tafel heeft gestaan, kan ik me wel indenken dat dergelijke sporen worden nagelaten.
Bijlagen
Screenshot 2025-06-03 at 02-50-27 20250531_092629.jpg (JPEG Image 4000 × 2252 pixels).png
Plaats reactie

Terug naar “DIY Events door leden”