POLuno, eenvoudig dipool sateliet

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4164
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

POLuno, eenvoudig dipool sateliet

Bericht door asterduc »

aanleiding voor dit project was de luisterdag 2011 in Breda.

De basis is een driver die ik een jaar eerder op de kop had getikt, een ribbon met 125 cm² oppervlak.
Ondersteund door Cornerwoofers en gecrossed door de Lyngdorf was dit een easy-go.
Dwz, geen kast, geen filter, geen resonaties of backwave, alleen het afstraalgedrag vraagt wat aandacht.
En dat vond ik voor deze vrij grote driver dan ook het struikelpunt. Hij bundelt als een speer.
Om die reden heb ik hem dan als dipool ingezet.

Van de driver was een spec sheet beschikbaar, zie scan.
De fabrikant geeft de driver aan als een full range Planar Ribbon volgens een gepatenteerd 'PFT' princiepe.
Nou full range is wat (te) breed uitgedrukt denk ik. Vanaf 300 speelt hij vrolijk mee.
Wat met planar focus technology wordt bedoeld is mij niet helemaal duidelijk.

De driver bestaat uit 2 op elkaar geperste geperforeerde staalplaten die tussen de perforaties voorzien zijn van 30 sterke magneten.
Tussen de platen is een alufolie gespannen.
Er is geen trafo voorzien of ingebouwd. Het folie hangt electrisch dus direct aan de versterkeruitgang.
Bijlagen
CCF24102011_00000 [Desktop Resolution].jpg
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4164
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: POLuno, eenvoudig dipool sateliet

Bericht door asterduc »

De behuizing voor de driver bestaat uit 2 op elkaar gelijmde houten planken.

Als houtsoort heb ik geriegelde europese bergsycamore genomen. Hetzelfde hout wat gebruikt wordt in de muziekinstrumentenbouw (meestal voor de halsen van snaarinstrumenten).

De kamvorm die rond de kop van de plank is gefreesd loopt gelijk met de golfvorm van de driver.
Dit heeft imo geen akoestische funktie, ik heb dit zuiver voor de optiek gedaan.
Bijlagen
Poluno design.JPG
Poluno design 3D.JPG
P1080212 [1024x768].JPG
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4164
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: POLuno, eenvoudig dipool sateliet

Bericht door asterduc »

Voor de afwerking van het hout is na het fijnschuren een zwarte houtbeits in de houtnerven gepolitoerd.
Na het opdrogen staan de houtvezels omhoog.
Zeer voorzichtig worden deze fijn gladgeschuurd.
Daarna volgt een eerste laag vernis. Ik heb een PU lak genomen die niet geel transparant, maar wel blauwig transparant is.
Na enkele dagen heb ik de lak gladgeschuurd en een 2de en 3de laag aangebracht.

Tussen de 2 planken is nog een tussenlaag in 2mm dik mdf gelijmd.
De kopse kanten hiervan zijn eerst zwart geschilderd om schaduw te maken tussen de 2 planken.

Daarna is daar waar de driver komt, een dunne tochtband gekleefd, dit om meetrillen van de driver te voorkomen.
Bijlagen
P1090681 [Desktop Resolution].JPG
P1090685 [Desktop Resolution].JPG
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4164
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: POLuno, eenvoudig dipool sateliet

Bericht door asterduc »

De 2 planken zijn samen met de tuseenschijf tegen elkaar aan gelijmd.

Mocht de driver ooit defekt raken dan zal een hamer en beitel nodig zijn om beide delen van elkaar te scheiden. De dunne mdf tussenplaat zal dan scheuren. De buitenste planken zouden intakt moen blijven.

Dit is dus net geen wergwerpspeaker :lol:
Bijlagen
P1090707 [Desktop Resolution].JPG
P1090709 [Desktop Resolution].JPG
Joland
Berichten: 170
Lid geworden op: wo 08 sep 2010, 13:46

Re: POLuno, eenvoudig dipool sateliet

Bericht door Joland »

oeh, die zijn gaaf zeg, hele fraaie tekening in het hout. Maaruh... hoe klinken ze?
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4164
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: POLuno, eenvoudig dipool sateliet

Bericht door asterduc »

Joland schreef:
Maaruh... hoe klinken ze?
zeer spectaculair, maar vermoeiend.

- onrustig
- enorm brilliant
- gigantisch detail
- geen homogeen afstraalgedrag
- mid heeft weinig dynamiek
- krachtig hoog
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: POLuno, eenvoudig dipool sateliet

Bericht door BertDB »

Als je goed geplaatst zit zeer veer detail, maar zoals Ed eerder aangeeft erg gebundeld.
Een stoeltje ernaast geeft een compleet ander geluidsbeeld.
Naar wat ik herinner was er ook weinig ruimtelijkheid waar te nemen (of was dat deze niet ? :-# )
Joland
Berichten: 170
Lid geworden op: wo 08 sep 2010, 13:46

Re: POLuno, eenvoudig dipool sateliet

Bericht door Joland »

hmmm jammer... Blijf ze wel gaaf vinden om te zien.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: POLuno, eenvoudig dipool sateliet

Bericht door dre »

dus er komt nog een mid/laag driver onder?
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4164
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: POLuno, eenvoudig dipool sateliet

Bericht door asterduc »

Joland schreef:
hmmm jammer... Blijf ze wel gaaf vinden om te zien.
jammer? elke speaker is een compromis. Het detail is buitengewoon indrukwekkend voor een driver die inzetbaar is vanaf 300hz, en al zeker voor deze prijsklasse. Ook het ruimtebeeld is ontzettend goed. Dynamiek en afstraling zijn dan weer iets minder.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4164
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: POLuno, eenvoudig dipool sateliet

Bericht door asterduc »

dre schreef:
dus er komt nog een mid/laag driver onder?
als je onder de 300 hz nog wat wil horen kan er best nog een basje bij ja. Ik combineer ze thuis met mijn cornerwoofers en cross rond 300 hz 4de orde.
Een DSP is ook wel handig, want ze zijn niet echt lineair.
Passief met enkele notches en een 12db hoogdoorlaat op 500 hz, is hij ook wel mooi te krijgen denk ik.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: POLuno, eenvoudig dipool sateliet

Bericht door dre »

klinkt nog niet vol overtuiging.......

daarom zal een goede mid waarschijnlijk de boel wel naar een hoger plan kunne brengen toch?
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4164
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: POLuno, eenvoudig dipool sateliet

Bericht door asterduc »

dre schreef:
klinkt nog niet vol overtuiging.......
daarom zal een goede mid waarschijnlijk de boel wel naar een hoger plan kunne brengen toch?
heb ik aanvankelijk geprobeerd, maar dat gaf geen goed resultaat (veel te druk, er zat gen rust in). Full range vanaf 300 hz vind ik hem best te genieten.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: POLuno, eenvoudig dipool sateliet

Bericht door Wowly »

Ik kan me herinneren dat ik hem best goed vond klinken op de luisterdag!
Joland
Berichten: 170
Lid geworden op: wo 08 sep 2010, 13:46

Re: POLuno, eenvoudig dipool sateliet

Bericht door Joland »

asterduc schreef:
Joland schreef:
hmmm jammer... Blijf ze wel gaaf vinden om te zien.
jammer? elke speaker is een compromis. Het detail is buitengewoon indrukwekkend voor een driver die inzetbaar is vanaf 300hz, en al zeker voor deze prijsklasse. Ook het ruimtebeeld is ontzettend goed. Dynamiek en afstraling zijn dan weer iets minder.
Ik denk dat ik je niet helemaal goed had begrepen, dacht dat je zelf niet zo heel tevreden was over het resultaat... Je m'excuse :sure:

Compliment over hoe ze eruit zien neem ik overigens niet terug. :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”