Gitaarversterker 2 en 3 - Trainwreck Express

voor specifieke pro-audio projecten als opname apparatuur, mengtafels, etc

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Gitaarversterker 2. Trainwreck Express

Bericht door democles »

Alles nagelopen .
Dan maar even meten zonder buizen :hide:
De schakelaar gaat om en ,,GEEN ROOK,, gelukkig :lol:
Buizen in geplugt en de eindbuizen (EL34) gebiast op 37mA bij 435V op de Anodes.
Deze tabel is dan wel handig..
Buizen Bias tabel.jpg
Nog steeds geen rook :shock:

Dummy load er af en een speaker in geplugt,even snel een acoustische gitaar ingeplugt en het doet het :yeah:

Test morgen wel verder.
Nu eerst even een Bami in elkaar knutselen :D
Bijlagen
DSC09150.JPG
DSC09151.JPG
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Gitaarversterker 2. Trainwreck Express

Bericht door Henkjan »

:yeah:
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Gitaarversterker 2. Trainwreck Express

Bericht door democles »

Dan op naar de eindstreep :lol:
Had een paar philips en siemens EL34.
Beide paartjes bleken nogal uit elkaar te liggen,,lees 1 redelijk opgebrand en 1 goed,,Grrrrr.
Van beide paartjes 1 paar kunnen samenstellen waarbij de ingestelde Bias stroom 2mA afweek.(is goed)
Tja leuk twee verschillende buizen merken :think:
Nu zitten er EH buizen in met 1,5mA verschil,keurig gematcht :D

Vandaag het hengsel er op geschroefd en even een foto hoe het er uit ziet met de voorplaat er in.
Het zit nog niet vast,moet daar nog iets voor bedenken :think:
Best wel een gaaf bakje geworden,
Bijlagen
DSC09153.JPG
DSC09154.JPG
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Gitaarversterker 2. Trainwreck Express

Bericht door democles »

Vrouwtje is aan het werk, :-"

Dus even tijd de Trainwreck op te starten!

WOW dit is een BEEST!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! 8)

En het klopt precies,de volume knop op de gitaar iets terug en het ding wordt een lief poesje,terwijl het volume er nauwelijks onder lijd.

Maar gaat de kraan open dan komt er een trein aanstormen,lees onze katten hebben zich elders in het huis ingegraven en wachten in hun schuilkelders.

Geruime tijd aan laten staan en de ruststroom gemeten,op alle bij de eindbuizen rotsvast 36,5mA,,,YESSSS

Eerste indruk een veelzijdig ding met de klanken van Marshall en Fender onder de motorkap.

Ben opgehouden toen de lege blikken op de keukenkast de keuken in stuiterden,,Ha Ha,,

Heb nu een piep in mijn oren,je moet er wat voor over hebben. :lol:
Laatst gewijzigd door democles op do 06 feb 2025, 22:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Gitaarversterker 2. Trainwreck Express

Bericht door Shadow »

Lekker hoor!
Gebruikersavatar
TTS
Berichten: 897
Lid geworden op: za 16 okt 2010, 14:03

Re: Gitaarversterker 2. Trainwreck Express

Bericht door TTS »

Oke, dat vraagt om een YT filmpje :-)
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Gitaarversterker 2. Trainwreck Express

Bericht door democles »

Ik had geprobeerd om met de camera een filmpje te maken,maar het microfoontje in de camera kan het niet aan,helaas :?
En mijn oren ook niet PIEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEP :lol:
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Gitaarversterker 2. Trainwreck Express

Bericht door b_force »

Mooi resultaat! :goedzo: :rock:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Gitaarversterker 2. Trainwreck Express

Bericht door Pjotr »

=D> Mooi resultaat. Ziet er ook lekkere uit :rock:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Gitaarversterker 2. Trainwreck Express

Bericht door ray5150 »

Misschien een power soak als volgend project ?
pat4363934.pdf
(532.45 KiB) 36 keer gedownload
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Gitaarversterker 2. Trainwreck Express

Bericht door democles »

Bedankt jongens :dank:
Was bezig met de bevestiging van het frontje.
DSC09157.JPG
Dan wat bedacht voor de bevestiging van de versterker.
Het moet de boel op zijn plek houden en snel te demonteren zijn,zodat de versterker er zo uitgeschoven kan worden :think:
Er zijn nog onderdelen onderweg, dus daarover later.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Gitaarversterker 2. Trainwreck Express

Bericht door b_force »

ray5150 schreef: wo 19 feb 2025, 14:14
Misschien een power soak als volgend project ?

pat4363934.pdf
Bijzonder dat een doodnormale weerstandsdeler (dat al decennia lang in (buizen)versterkers werd gebruikt) een patent op kan leveren........ ](*,)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Gitaarversterker 2. Trainwreck Express

Bericht door Pjotr »

Deze vervormt de vervorming niet :lol: Doet een L-pad ook of ieder ander constant impedantie T- of Pi-netwerkje.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Gitaarversterker 2. Trainwreck Express

Bericht door ray5150 »

Het gaat om het idee, blijkbaar was hij (Tom Scholz) de eerste om dat vast te leggen.
Men is er toch in geslaagd zo'n 10.000 stuks van aan de man te brengen. zie ook :
https://www.rockman.fr/Reviews/Power_Soak.htm
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Gitaarversterker 2. Trainwreck Express

Bericht door Pjotr »

Patenten zijn in de VS meestal louter marketing. Heeft doorgaans niets met een ander idee te maken. Monster cable b.v. heeft een lange patentenlijst: https://patents.justia.com/assignee/mon ... oducts-inc Louter en alleen om de concurrentie te kunnen suen. T.e.m. een kinderspeeltuin aan toe met de naam "Monsters".
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Gitaarversterker 2. Trainwreck Express

Bericht door b_force »

Tom Scott heeft een leuke video waarin hij uitlegt dat patenten niks zeggen.
Hij geeft daarbij heel duidelijk een voorbeeld van een ongelooflijk dom idee.
Dus dat iets een patent is, zegt bij voorbaat vrij weinig.

Het wordt inderdaad meestal gebruikt als marketing tool, daarnaast geeft het je het recht om mensen voor de rechter te kunnen slepen.
Wat overigens ook alleen zinnig is met een gevulde rekening en advocaten.

Er zijn tal van patenten dat gewoon echt gemeenschappelijk goed en common sense is, of waarvan prio art al jaren publieke (online) beschikbaar is.
Waardoor een patent in principe niet mogelijk is.
Maar goed, om daar iets aan te doen heb je ook wederom een flinke rekening met advocaten nodig....

Niet heel lang geleden kwam ik ook een patent voor gitaarversterkers tegen, waarbij men wel geteld een hele serie weerstand voor de gelijkrichtdiodes zette.
Dus.......
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Gitaarversterker 2. Trainwreck Express

Bericht door Pjotr »

Klopt wel. Toen Monster Cable die speeltuin ging suen en een paar ton ging eisen van ze, konden ze dat makkelijk doen bij een club met weinig geld voor advocaten. Maar toen ze zich aan Disney vergrepen voor de film Monsters, Inc. gingen ze goed nat. Disney had beduidend meer te spenderen aan advocaten en die ging op zijn beurt Monster Cable suen :D
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Gitaarversterker 2. Trainwreck Express

Bericht door democles »

Even een stukje verder.
Wat was het zoeken naar?
Een bevestiging van de versterker aan de kast,geen schroeven in de bodemplaat,meer iets wat zo los en vast kan zodat de versterker er makkelijk uitgeschoven kan worden. :think:

Uiteindelijk voor deze oplossing gekozen.
Twee beugels gemaakt (van verwarmingsbuis beugels) met een alu plaatje dat over het L profiel valt van de topplaat.
M6 koppelmoeren in de kast bevestigd (er doorheen getrokken met een M6 bout met wat epoxy lijm)
Voorboren met 10mm en dan de 11mm koppelmoer er klem in trekken.
De achterkant geborgd met een M10 carrosserie ring met verzonken inbusbout.

Waarschijnlijk verander ik het alu borgplaatje nog naar iets wat aan beide kanten van het profiel borging geeft.
Maar deze constructie gaat al geen kant op.
Bijlagen
DSC09158.JPG
DSC09159.JPG
DSC09160.JPG
DSC09161.JPG
DSC09162.JPG
DSC09163.JPG
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Gitaarversterker 2. Trainwreck Express

Bericht door John P »

Pjotr schreef: vr 21 feb 2025, 13:32
Klopt wel. Toen Monster Cable die speeltuin ging suen en een paar ton ging eisen van ze, konden ze dat makkelijk doen bij een club met weinig geld voor advocaten. Maar toen ze zich aan Disney vergrepen voor de film Monsters, Inc. gingen ze goed nat. Disney had beduidend meer te spenderen aan advocaten en die ging op zijn beurt Monster Cable suen :D
Zo hebben zij ook een kleine kabelbouwer proberen aan te vallen waarvan de eigenaar in zijn vorig leven advocaat was met patentzaken als specialisatie: https://www.audioholics.com/news/blue-j ... rikes-back
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Gitaarversterker 2. Trainwreck Express

Bericht door democles »

Toch maar iets gefabriceerd om het achterprofiel van twee kanten op zijn plek te houden.
Het profiel is 25mm breed.
Vind maar iets wat daar klem overheen past. :think:
Uiteindelijk een kokerprofiel van 30x30x3mm gebruikt .
Een stukje van 25mm er afgezaagd en in tweeën gezaagd.
Daarna de randen naar 8 mm geflext en aan binnenkant 1mm weg gevijld.
Dat past en zit klem :D
Bijlagen
DSC09164.JPG
DSC09165.JPG
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Gitaarversterker 2. Trainwreck Express

Bericht door Pjotr »

Wat een werk. Waren wat M6 platkop schroefjes van onderaf in de dwarsbalkjes aan de zijkanten niet voldoende geweest?
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Gitaarversterker 2. Trainwreck Express

Bericht door democles »

Had ook gekund misschien.
Maar dit gaf me meer vrijheid de boel exact op zijn plek te zetten.
Het gat van het plaatje heb ik ovaal gemaakt,zodat de versterker 1 mm heen en weer op zijn plek gericht kan worden.
De bolkop moer zet dan het plaatje vast op zijn plek.
DSC09168.JPG
En als het binnenwerk er uit moet enkel maar twee knopjes losdraaien :D

Nu nog de afscherming over de voorversterker buizen en dan is het wel gereed :yeah: :dank:
Bijlagen
DSC09166.JPG
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Gitaarversterker 3 - Trainwreck Express

Bericht door democles »

Je kunt nooit genoeg Trainwreck,s hebben!
Maar even verder borduren :lol:
Maar met wel wat kleine verschillen. :shock:

Oke,een begin........
DSC09175.JPG
Het chassis is 2cm langer,dat komt beter uit.(40cm)
De voedingstrafo ga ik inbouwen in een 13cmx5mm alu buis.
Niet omdat ik last heb van stoorsignalen,maar om een opmerking op een ander forum,misschien wordt het er nog stiller door. :)

De FX print heb ik opnieuw ontworpen.
De kathode weerstand zit wat verder van de anode af,en de print voorzien van een aard vlak.
FX nieuw.jpg
Was.
FX klaar.jpg
De neg.bias print komt wat verdere van de steun balk,zodat de elco,s er niet onder zitten.
DSC09176.JPG
DSC09178.JPG
DSC09182.JPG
DSC09183.JPG
DSC09185.JPG
DSC09186.JPG
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Gitaarversterker 2. Trainwreck Express

Bericht door Kappa7 »

Leuk project weer,
Mooi om de puntjes op de i te zetten.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Gitaarversterker 2. Trainwreck Express

Bericht door democles »

YEP,

Ondertussen ook een kastje gefreubeld :D
Bijlagen
DSC09184.JPG
Plaats reactie