Inventor schreef: ↑ma 17 feb 2025, 22:16
Ik reken met c=340m/s inderdaad. Met meer dempingsmateriaal wordt de geluidssnelheid weliswaar kleiner (naar men zegt - ik heb het niet nagemeten), maar wordt de TL ook 'gesmoord', lijkt me. Voor een effectieve én efficiënte behuizing zou ik 'm dus niet volproppen. Dus het leek me redelijk om gewoon uit te gaan van de normale geluidssnelheid.
Wouter, bedankt voor het 3.2m getal bij jouw 20Hz project. Weer een datapunt erbij voor mijn begripvorming.
Ik zit me nog steeds af te vragen waarom
mijn eigen TL-behuizing niet lager gaat dan 30 Hz terwijl de lijnlengte zo'n 3.3m is (gemiddelde van 4.1 en 2.5m). Misschien verklaarbaar met de mate van kastvolume? Mijn behuizing heeft bruto 48L inhoud. De SOTA heeft daarentegen ongeveer 130 L (berekend uit afmetingen vermeld in brochure van Remo). De SOTA heeft dus ongeveer 2.5x zoveel inhoud, kan dus met 2.5x zo grootte dwarsdoorsnedes werken bij grofweg gelijke lijnlengte, en heeft daardoor kleinere impedantie. Of zoiets. Zou dat een verklaring zijn?
Heb even gekeken, ik rekende met 3 meter, en haalde een afstemming van ca 22hz en afhankelijk van hoe je in de praktijk een gevouwen TL meet kwam ik op slechts 2,75m in de kast (luchtkolom gaat voor de kast nog een stukje rechtuit naar het schijnt, lijkt me alleen voor weggedrukte lucht, onderdruk trek je niet zo laminair de kast in dunkt me).
Chris T heeft een heel mooi onderzoek gedaan naar demping in TL's:
viewtopic.php?t=20474
Zelf controleer ik het met een waterval plot, zoals hier:
viewtopic.php?p=2069598#p2069598
Voor jouw ontwerpvragen heeft Ajhorn vast een antwoord, ik weet niet wat er mis gegaan is in je 3,3 liter TL maar dat is echt fors lang.
Wellicht moet je de vraag in je eigen topic plaatsen, maar bij dat even nalezen zie ik nergens een impedantiemeting. Die heb je eigenlijk wel nodig om te zien hoe de kast functioneert. En daarnaast kun je mooi tussen woofer en poortopening meten en wat heen en weer gaan met de mic om te zien wat nou wat is. Omdat ze vrij dicht bij elkaar zitten moet het mogelijk zijn om een beeld te krijgen van de totale output in het laag. Evt. werkt de tegenoverliggende woofer/poort tegen, dan centraal boven je sub meten ca 1cm boven je sub (al krijg je dan zeer waarschijnlijk al te veel ruimte invloed mee in je meting omdat je zeer laag wilt meten).