Dat was een fantastisch project en het resultaat loog er niet om.
Heeft nog iemand het complete bouwplan in zijn archief?
Die zou ik graag nog eens willen inzien.
Groeten Aswin.
PS: Diezelfde vriend overweegt nu de SOTA's te koop aan te bieden...
Moderator: Beheerdersteam
Die dusJan Geert schreef:Ik denk dat Remo in Voorburg het nog wel heeft liggen. Dit is een kopie uit hun catalogus. Die heb ik zelf hier nog wel liggen, maar daar staat ook geen compleet plan in.
http://remo.nl/
SOA?Pjotr schreef:Klopt v.w.b. de Rogers. Zitten ook een aantal vervelende kreukels in. Maar die zijn wel goed glad te strijken. O.a. met een dubbeldik front. Daar zaten een aantal vervelende resonanties in, die het middengebied nogal kleurden. Heeft Remo nooit naar willen luisteren. Hij was ten slotte speakerverkoper en geen ontwerper. Wat in zijn winkel stond wat knutselwerk van klanten.
Maar goed, heden ten dage zou ik noch iemand de RM, noch de SOA aan willen doen
Nou vooruit danShadow schreef:Leo kom d'r maar in!
pappaleo schreef: ↑wo 11 okt 2017, 16:52Nou vooruit danShadow schreef:Leo kom d'r maar in!![]()
Ik heb vroeger de Rogers Monitor MkI gemaakt, zie mijn introductietopic.
Die klonken niet heel geweldig. Problemen tussen 150 en 250Hz. Een nogal vierkant middencompartiment en de uitgang van de pijp tussen midrange en tweeter. Het filter was ook suboptimaal. Maar dat heb ik me allemaal achteraf gerealiseerd, het was mijn eerste grote project meer dan 35 jaar geleden.
De SotA is niet veel beter. Ik heb hem nooit gehoord, maar de lijn is erg lang, bevat veel knikken, de oppervlakte is kleiner dan de konusoppervlakte van de woofer en hij zit volgepropt met wol. Wat dat laatste met een transmissielijn doet kan je lezen in mijn Mission Impossible topic.Als de SotA beter klinkt dan de Rogers Monitor, dan is dat te wijten aan betere filtering en de vorm van de behuizing van de middentoner.
Maar waarom zou je iets willen maken met dergelijke antieke units? Ik heb het onlangs met de isobarix gedaan, maar dat was in het kader van een wedstrijd. Het is een hele klus om nog aan die units te komen (in goede staat althans).
Ik heb de isobarix gefilterd aan de hand van eigen metingen en in de sectie voor het laag zitten net zoveel componenten als in het hele Rogers Monitor filter. Het resultaat klinkt heel aardig, maar het is een hell of a job.
Ik zou naar een moderner ontwerp op zoek gaan. Er kan tegenwoordig echt véél beter gebouwd worden.
Dat ben ik niet met je eens. Een ietwat konisch uitlopende pijp met een kwart golflengte doet dat al. Dat was al lang bekend. 6 planken en wat dempingsmateriaal. Of zelfs een simpele gesloten kast met q=0,5. Dat was ook al lang bekend.peterjki schreef:Deze jongens gingen vanaf 18 hz en dat krijg je niet zo gauw voor elkaar met een speaker.
viewtopic.php?f=3&t=25215markbakk schreef:Heck, elk 4e orde systeem is wel op 18Hz te krijgen met de juiste spullen. Ook een ordinaire basreflex. Maar probeer het eens passief in 40 liter (past goed in de huiskamer) met een rendement van 83-84dB/Wm. Dan eindig je meestal zo'n 6-10Hz erboven. Voor de meeste huiskamers is dat natuurlijk prima. Voor vrijwel alle muziek ook. En een 32-voeter zit nog altijd op 16Hz. Bij zulke frequenties worden de meeste huiskamers drukkamers: de golven passen er niet meer in.