Walter zijn tweaks en andere fratsen
Moderator: Beheerdersteam
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Oh jee, nou wil je dadelijk ook nog de 5 onbekende standjes uitproberen... Je weet immers niet wat het kan brengen.
Wie weet komt zo’n meer recente TvW Chaos versterker nog eens te koop, die zal ik dan zeker proberen aan te schaffen.
Maar mooi toch dat ze op zo’n niveau erover nadenken, vereffenings stromen optimaliseren, je moet er maar opkomen.
Maar mooi toch dat ze op zo’n niveau erover nadenken, vereffenings stromen optimaliseren, je moet er maar opkomen.
Je kunt maar beter helemaal geen vereffeningsstromen hebben... Daar waren ze 100 jaar geleden al opgekomen 
Gebruik je dan massief draad? Met litze hou je last met koperoxide. Op zich is dat voor pro spul PA werk etc, geen probleem.
De druk die de speakon schroefbevestinging uitoefent is zo groot dat soms losse draden aan elkaar vast gaan zitten.
Opdit moment gebruik ik cordial 425 en helaas kwam ik na 12 meter extra te kopen erachter dat die in 2 uitvoeringen zijn , een dus met litze draadjes. Een met 50 draadjes in een kern, de ander met 322 draadjes.
Dus een test straks als ik die vervang met eenc50 draadjes uitvoering
Evengoed zelfs als ik 1 massieve kern van 2.5mm2 vast maak is er ruimte voor ontwikkeling van oxide.
Opdit moment gebruik ik cordial 425 en helaas kwam ik na 12 meter extra te kopen erachter dat die in 2 uitvoeringen zijn , een dus met litze draadjes. Een met 50 draadjes in een kern, de ander met 322 draadjes.
Dus een test straks als ik die vervang met eenc50 draadjes uitvoering
Evengoed zelfs als ik 1 massieve kern van 2.5mm2 vast maak is er ruimte voor ontwikkeling van oxide.
Wat jij wilt. Maar ik snap de weerzin tegen een huls die de draden fatsoenlijk gasdicht bij elkaar houdt niet zo goed denk ik. En al helemaal niet bij dat soepele hele fijn litze. Het voorkomt ook afknappen van losse draadjes onder de schroef.
Speakon schroeven drukken niet op de draden rechtstreeks.
Nee, in een Speakon stekker zit er een metalen plaatje tussen de schroef en het koperdraad.
De schroef drukt dus het plaatje aan, die op zijn beurt het koperdraad aandrukt in de connector.
Of dit wel of niet beter werkt dan een adereindhuls laat ik mij niet over uit.
De schroef drukt dus het plaatje aan, die op zijn beurt het koperdraad aandrukt in de connector.
Of dit wel of niet beter werkt dan een adereindhuls laat ik mij niet over uit.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
De speakon heeft een kooiklem verbinding over de gehele lengte van de draad. Een aderhuls heeft geen toegevoegde waarde. De uitvoeringen met een plastic kraagje zijn zelfs slecht te monteren omdat het kraagje tegen de scheidingsschotten aan komt.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Meen me trouwens te herinneren dat Neutrik het gebruik van hulzen zelfs afraadt.
Klopt, is een stukje blik en dat klemt klemt alleen stevig op de plek van de schroef. Punt is dat dat een adereindhuls de draden goed gasdicht bij elkaar houdt. Dat doet dat kooiklemmetje niet. Maar goed, iedereen draait toch eerst de blanke koperdraadjes draadjes met zijn vette zure vingers in elkaar alvorens ie het in de opening steekt... adereindhuls of niet

-
ds23man
- Ook commercieel actief
Dit is de reden waarom je geen huls moet gebruiken in een Speakon:
De bus is rond en de klem ook. Een huls is na persen vierkant.... Het ontwerp is zo gemaakt dat je een perfect contact krijgt met een ronde draad. Het gebruik van een huls verminderd het contactoppervlak.
De bus is rond en de klem ook. Een huls is na persen vierkant.... Het ontwerp is zo gemaakt dat je een perfect contact krijgt met een ronde draad. Het gebruik van een huls verminderd het contactoppervlak.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Nog mooier voorbeeld trouwens, het schroefbare chassisdeel:
Deze zijn wel weer beter dan de vorige generatie met alleen dat blikken lipje die ik destijds gebruikte. Dat kun je geen kooiklem noemen.
Ach wel nee, dat maakt geen lor uit. Je moet ze wel vast schroeven hè... Tangen die vierkant krimpen zijn leuk voor lampfittingen maar niet voor dit soort werk. Tangen die plat krimpen doen het voor audio een stuk beter. Die vierkante draai je meestal stuk.
Solderen blijft altijd het beste! Maar bij deze latere Speakons van ds3man maakt het gewoon niet uit. Die kun je ook niet solderen. De meest bananen en spades wel.
Laatst gewijzigd door Pjotr op di 28 jan 2025, 12:04, 1 keer totaal gewijzigd.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Ook tangen die plat krimpen zijn ook niet geschikt voor Speakon.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Leeuwarden
Het is heel simpel. Solderen is uit den boze bij schroef verbindingen. Komt de schroef zo op de draad dan ader eindhuls, zit er een plaatje dan hoef je verder niets te doen. Zo was en is het nog steeds bij Philips.