MOA The Pillar luidspreker van H.W. Lüpertz

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: MOA The Pillar luidspreker van H.W. Lüpertz

Bericht door ray5150 »

Het enige wat ik kan verzinnen zou zijn om de bovenplaat met een multitool met een zaagblad eraf te zagen.
Maar die zal je wel niet bezitten, anders had je dat allang geprobeerd.

Andere optie is om de boven en onderplaat met eikenfineer te bekleden.
BAD720
Berichten: 19
Lid geworden op: zo 17 dec 2023, 21:31

Re: MOA The Pillar luidspreker van H.W. Lüpertz

Bericht door BAD720 »

Ze klinken heerlijk; mooi helder, niet te hoog en niet te laag; natuurlijk! Heb er een streamer van NAD op aangesloten.
BAD720
Berichten: 19
Lid geworden op: zo 17 dec 2023, 21:31

Re: MOA The Pillar luidspreker van H.W. Lüpertz

Bericht door BAD720 »

Is er al iemand die zonder ruw/ hard te keer gaan, de bovenplaat van een Moa Pillar af heeft weten te krijgen. Dus niet met een zaag of multitool of iest dergelijks.

Ik ben heel nieuwsgierig.
BAD720
Berichten: 19
Lid geworden op: zo 17 dec 2023, 21:31

Re: MOA The Pillar luidspreker van H.W. Lüpertz

Bericht door BAD720 »

Zijn er misschien ook mede Moa Pillar luisteraars die nog wat oude documentatie beschikbaar hebben en die misschien digitaal zouden willen delen. Ben nieuwsgierig naar de specificaties en testen die ze met de speakers hebben gedaan.
Analogsa
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 08 nov 2024, 16:13

Re: MOA The Pillar luidspreker van H.W. Lüpertz

Bericht door Analogsa »

Here's mine.
Bijlagen
480FA6E7-B85C-43D8-B164-37FC6BB8B862.jpeg
6074118E-8CCD-4533-93C4-6F61B7EC8665.jpeg
0E2C20A1-92F6-4562-9E5A-DBAD3DA48F28.jpeg
AB3A77F0-FF79-42D6-A4A2-9B407177CED2.jpeg
515AFC08-C1B9-4A27-9F68-D9F3F1847B6F.jpeg
C2E5FD01-160E-4935-9179-ACBA187AC927.jpeg
9ADEB983-3BE6-4923-8652-043FF9692D95.jpeg
6EDCDFDA-072D-4131-BAF9-CDAEADF2D8AD.jpeg
7AF969B3-FF1E-4294-9B0A-AC653A2B7625.jpeg
F4973734-E4D1-40EB-832B-6B0FB04A0523.jpeg
03F00731-4182-4067-854F-A4124DE25F45.jpeg
CD41B50D-C3BF-417A-8BED-9B4EB43597D6.jpeg
BAD720
Berichten: 19
Lid geworden op: zo 17 dec 2023, 21:31

Re: MOA The Pillar luidspreker van H.W. Lüpertz

Bericht door BAD720 »

Mooie fotos! Zo had ik ze tijdens het vervangen van de foamranden. Maar ik zie dat je de bovenplaat eraf hebt gekregen zonder het doek te beschadigen. Wat is de truck? Wil je die delen?
Laatst gewijzigd door BAD720 op di 31 dec 2024, 0:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: MOA The Pillar luidspreker van H.W. Lüpertz

Bericht door Shadow »

Gewoon omhoog tikken?
hermanverheyen
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 08 jan 2023, 14:41

Re: MOA The Pillar luidspreker van H.W. Lüpertz

Bericht door hermanverheyen »

Ik heb ook een paar van deze MOA-Pillars, vind ze zelf soms nogal schel klinken, heb gezien dat er op de tweeter aan de zijkant een weerstand op gekleefd is.
Is er iemand die weet hoe je bij de crossover komt of er een schema van heeft?

Groeten Herman
Analogsa
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 08 nov 2024, 16:13

Re: MOA The Pillar luidspreker van H.W. Lüpertz

Bericht door Analogsa »

They get along well with Denon,but sounds great with warm or dark amplifier (Sugden,Audiolab).
BAD720
Berichten: 19
Lid geworden op: zo 17 dec 2023, 21:31

Re: MOA The Pillar luidspreker van H.W. Lüpertz

Bericht door BAD720 »

Beste Herman, ik ben nog niemand tegen gekomen die tekeningen van de bouw/ binnenkant heeft. Voor mij was het onmogelijk om de tweeters los te krijgen. Alles zit dubbel en dwars gelijmd. Hopelijk dat iemand ideeën heeft/ suggesties voor je tweeter. Succes! Bart
ps bij spelen ze met een NADC700.
Analogsa
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 08 nov 2024, 16:13

Re: MOA The Pillar luidspreker van H.W. Lüpertz

Bericht door Analogsa »

Try this:
hermanverheyen
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 08 jan 2023, 14:41

Re: MOA The Pillar luidspreker van H.W. Lüpertz

Bericht door hermanverheyen »

BAD720 schreef: do 21 nov 2024, 14:57
Beste Herman, ik ben nog niemand tegen gekomen die tekeningen van de bouw/ binnenkant heeft. Voor mij was het onmogelijk om de tweeters los te krijgen. Alles zit dubbel en dwars gelijmd. Hopelijk dat iemand ideeën heeft/ suggesties voor je tweeter. Succes! Bart
ps bij spelen ze met een NADC700.
Dag Bart,
Ik heb momenteel de tweeters met weerstand aan de voorzijde geplaatst, de tweeters die aan de voorzijde zaten heb ik aan de zijkant geplaatst.
Bij mij kwamen ze dus wel los maar kan niet aan de crossover.
Ze spelen momenteel op mijn NAD 3155 afwisselend op mijn Sansui AU-317.
hermanverheyen
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 08 jan 2023, 14:41

Re: MOA The Pillar luidspreker van H.W. Lüpertz

Bericht door hermanverheyen »

Analogsa schreef: vr 22 nov 2024, 22:20
Try this:
sounds great with this video!
BAD720
Berichten: 19
Lid geworden op: zo 17 dec 2023, 21:31

Re: MOA The Pillar luidspreker van H.W. Lüpertz

Bericht door BAD720 »

hermanverheyen schreef: za 23 nov 2024, 13:25
BAD720 schreef: do 21 nov 2024, 14:57
Beste Herman, ik ben nog niemand tegen gekomen die tekeningen van de bouw/ binnenkant heeft. Voor mij was het onmogelijk om de tweeters los te krijgen. Alles zit dubbel en dwars gelijmd. Hopelijk dat iemand ideeën heeft/ suggesties voor je tweeter. Succes! Bart
ps bij spelen ze met een NADC700.
Dag Bart,
Ik heb momenteel de tweeters met weerstand aan de voorzijde geplaatst, de tweeters die aan de voorzijde zaten heb ik aan de zijkant geplaatst.
Bij mij kwamen ze dus wel los maar kan niet aan de crossover.
Ze spelen momenteel op mijn NAD 3155 afwisselend op mijn Sansui AU-317.
Hi Herman,
Heeft dat omwisselen een hoorbaar verschil opgeleverd?
Groetjes,
Bart
BAD720
Berichten: 19
Lid geworden op: zo 17 dec 2023, 21:31

Re: MOA The Pillar luidspreker van H.W. Lüpertz

Bericht door BAD720 »

Ik zie op de fotos van Analogsa dat daar een andere metalen ring (acht-hoek) bij de grote speaker is gebruikt, dan die ik heb (rond) :-( Bijzonder! Hoeveel verschillende Mao Pillars zouden er dan wel niet zijn?
BAD720
Berichten: 19
Lid geworden op: zo 17 dec 2023, 21:31

Re: MOA The Pillar luidspreker van H.W. Lüpertz

Bericht door BAD720 »

Zijn er misschien nog luisteraars die een paar hebben staan en er niets mee doen? Het mag een paar zijn dat moet worden gereviseerd, ik heb wel interesse. Stuur mij dan een persoonlijk bericht. Dank je wel!
hermanverheyen
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 08 jan 2023, 14:41

Re: MOA The Pillar luidspreker van H.W. Lüpertz

Bericht door hermanverheyen »

BAD720 schreef: za 23 nov 2024, 22:40
Ik zie op de fotos van Analogsa dat daar een andere metalen ring (acht-hoek) bij de grote speaker is gebruikt, dan die ik heb (rond) :-( Bijzonder! Hoeveel verschillende Mao Pillars zouden er dan wel niet zijn?
Bij mij zijn het ook ronde :goedzo:
hermanverheyen
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 08 jan 2023, 14:41

Re: MOA The Pillar luidspreker van H.W. Lüpertz

Bericht door hermanverheyen »

Hi Herman,
Heeft dat omwisselen een hoorbaar verschil opgeleverd?
Groetjes,
Bart
[/quote]

Bart, ik ben er momenteel nog mee aan het experimenteren aangezien ik geen schema heb van de crossover en er ook niet aankan zonder de luidspreker te slopen.
Momentel nog een 2 Ohm/10W weerstand gezet op de zij-tweeter, even afwachten en nog wat luisteren.
hermanverheyen
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 08 jan 2023, 14:41

Re: MOA The Pillar luidspreker van H.W. Lüpertz

Bericht door hermanverheyen »

BAD720 schreef: di 26 nov 2024, 11:13
Zijn er misschien nog luisteraars die een paar hebben staan en er niets mee doen? Het mag een paar zijn dat moet worden gereviseerd, ik heb wel interesse. Stuur mij dan een persoonlijk bericht. Dank je wel!
Mogen ook in slechte staat zijn om te slopen dan kan je bij de crossover :D
Bart-Jan
Berichten: 84
Lid geworden op: vr 19 mar 2010, 10:55
Locatie: Groningen

Re: MOA The Pillar luidspreker van H.W. Lüpertz

Bericht door Bart-Jan »

Lang gelegen was ik redelijk actief hier, maar nu al jaren niet meer. 1 van de redenen was dat ik ook een setje Moa's gekocht had, waar ik behoorlijk van onder de indruk was. Toch kriebelde het een tijdje geleden om iets te veranderen omdat me opviel dat er bepaalde frequenties in het bereik bijna niet te horen waren, terwijl andere dat niet waren. Wel maakten de Moa's zoveel indruk op een audiofiele vriend met recent door Keith Marshall geupgrade Impulse speakers dat hij er een setje supertweeters bij wilde; de Moa's zijn toch mooier in het hoog dan zijn extra dure Impulse (54 dacht ik) speakers.

Mijn Moa's waren door de vorige eigenaar voorzien van andere woofers omdat de originele verguisde foamranden had. Jarenlang heb ik ervan genoten, maar omdat diezelfde vorige eigenaren me ook de originele woofers mee had gegeven, heb ik die de afgelopen weken voorzien van nieuwe foamranden. Vanavond heb ik de eerste vervangen en daarbij heb ik de kast wat beter kunnen bekijken. Ik heb de variant met dubbele tweeter. De wanddikte is 22mm en het enige waarmee ze gevuld zijn is noppen schuim tegen de bovenwand en steenwol tegen de achterwand. Dan natuurlijk de 2 PVC pijpjes van de BR en tot slot het filter. Ik had gehoopt om die te kunnen bereiken, maar helaas... Alle componenten zitten in een soort grote hockey puck verstopt die vastzit aan de binnenkant van de bodem. Ik kon er net bij met m'n vingers, tussen de BR pijpjes door, maar demonteren ho maar. Het filter blijft dus een mysterie...

Komend weekend de andere drivers vervangen en dan luisteren maar. Inmiddels ben ik gewend geraakt aan een set KEF iQ90; ik ben benieuwd welke uiteindelijk blijven staan ;-)
Gebruikersavatar
Inventor
Berichten: 75
Lid geworden op: do 30 nov 2023, 19:54
Locatie: Delft

Re: MOA The Pillar luidspreker van H.W. Lüpertz

Bericht door Inventor »

Ik vind het een fascinerend ding. Twee tweeters, welks oriëntaties haaks op elkaar staan. Wat zou daar precies het idee achter geweest zijn?
Op de hififorum-pagina (zie koppeling in tweede bericht in dit onderwerp) staat interessante informatie over de ontwerper en diens filosofie. Fascinerend verhaal. Als ik het goed begreep rolde hij zelf de condensatoren...

Klein knipsel van genoemde webpagina, uit gesprek met de ontwerper van dit luidsprekersysteem:
"he further told me that he never gave speakers to someone, who at least did not have a pair of class A end-amplifiers.

it was a surprising news for me, that he is a person who have never seen the profit of his work. he worked for 4 weeks to build the electronic parts of one single speaker!!! the time for building the rest was uncounted. "
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12409
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: MOA The Pillar luidspreker van H.W. Lüpertz

Bericht door pappaleo »

Wat mij dan weer fascineert is het gebruik van goedkope philips tweeters en dito woofers. Waarbij er geen moeite is gedaan om de units een beetje bij elkaar in de buurt te plaatsen, zodat een coherent afstraalgedrag bewerkstelligd zou kunnen worden. Ook de tweeters aan zijkant dragen daar niet aan bij. Rondstralend, dat wel, maar de demo van snoekie, een aantal jaren terug waarbij triangels van 4 meter werden weergegeven, toonde aan dat dat geen realistisch geluidsbeeld kon geven.
Verder zijn de units niet passend ingefreesd en ook niet gelijk aan de baffle maar veel te ver verzonken. Een goed recept voor het diffractiespook.
Al dit fraais is dan bedekt door een kous, zodat de ogen er niet door afgeleid zullen worden.

Fascinerend, inderdaad.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: MOA The Pillar luidspreker van H.W. Lüpertz

Bericht door Shadow »

=D> precies dat
BAD720
Berichten: 19
Lid geworden op: zo 17 dec 2023, 21:31

Re: MOA The Pillar luidspreker van H.W. Lüpertz

Bericht door BAD720 »

@Bart-Jan: ik ben heel nieuwsgierig welke set speakers het uiteindelijk gaat worden qua geluid. Ik heb mijn Moa Pillars naast de Monitor Audio RS8 Silvers staan en hoor wel verschillen in het hoog en bij klassiek (ik noem het maar de lokalisering van de instrumenten komt bij de Moa beter uit de verf :-) ). Ik ga er dan wel goed en ontspannen voor zitten luisteren ;-)
Bart-Jan
Berichten: 84
Lid geworden op: vr 19 mar 2010, 10:55
Locatie: Groningen

Re: MOA The Pillar luidspreker van H.W. Lüpertz

Bericht door Bart-Jan »

WHOEHOOOO :yeah:

Wat klinken die MOA's fantastisch met de originele gerepareerde woofers! Ze gaan erg ver door in het laag; veel verder dan met de vorige niet originele drivers; daarnaast produceren ze ook op een laag volume nog fijne, hoorbare bas op. Daarbij klinkt het geheel meer 'passend' bij elkaar: d ebas is aanwezig en niet teveel, maar ook zeker niet te weinig. Tot slot is in basloopjes elke frequentie vrijwel even luid; bij de vorige woofers waren sommige frequenties vrijwel niet te horen! Bijzonder hoe clever het oorspronkelijke ontwerp toch is, van de heer Lupertz...

Ik heb ze vergeleken met de KEF iQ90's die ik gekocht had als overbruggingspaar tijdens reparatie van de MOA's. De KEF's klinken vooral klinisch en heel puur, maar met weinig emotie. Ze hebben me nooit echt overtuigd en ze passen schijnbaar niet bij wat ik echt waardeer in het luisteren naar muziek. Kortom: deze gaan de verkoop in.

Tot slot heb ik beiden ook getest tegen een set open baffles dat ik jaren geleden zelf gemaakt had; Ikea Open Baffles, om precies te zijn (eerder ook beschreven en bediscussieerd op dit forum). Op hoog volume zijn de open baffle FANTASTISCH! En in de levensfase waarin ik ze gemaakt heb (single, geen kinderen, vrijstaand huis, geen huisdieren) pasten ze ook erg goed. Maar op lager volume omdat alles is veranderd behalve het huis komen ze niet erg goed uit de verf: de stugge ophanging van de enorme woofers zorgt voor weinig basweergave en helaas is de WAF te laag om door de ballotage comissie te komen. Kortom: deze gaan ook de verkoop in.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”