MOA The Pillar luidspreker van H.W. Lüpertz
Moderator: Beheerdersteam
Re: MOA The Pillar luidspreker van H.W. Lüpertz
Het enige wat ik kan verzinnen zou zijn om de bovenplaat met een multitool met een zaagblad eraf te zagen.
Maar die zal je wel niet bezitten, anders had je dat allang geprobeerd.
Andere optie is om de boven en onderplaat met eikenfineer te bekleden.
Maar die zal je wel niet bezitten, anders had je dat allang geprobeerd.
Andere optie is om de boven en onderplaat met eikenfineer te bekleden.
Re: MOA The Pillar luidspreker van H.W. Lüpertz
Ze klinken heerlijk; mooi helder, niet te hoog en niet te laag; natuurlijk! Heb er een streamer van NAD op aangesloten.
Re: MOA The Pillar luidspreker van H.W. Lüpertz
Is er al iemand die zonder ruw/ hard te keer gaan, de bovenplaat van een Moa Pillar af heeft weten te krijgen. Dus niet met een zaag of multitool of iest dergelijks.
Ik ben heel nieuwsgierig.
Ik ben heel nieuwsgierig.
Re: MOA The Pillar luidspreker van H.W. Lüpertz
Zijn er misschien ook mede Moa Pillar luisteraars die nog wat oude documentatie beschikbaar hebben en die misschien digitaal zouden willen delen. Ben nieuwsgierig naar de specificaties en testen die ze met de speakers hebben gedaan.
Re: MOA The Pillar luidspreker van H.W. Lüpertz
Mooie fotos! Zo had ik ze tijdens het vervangen van de foamranden. Maar ik zie dat je de bovenplaat eraf hebt gekregen zonder het doek te beschadigen. Wat is de truck? Wil je die delen?
Laatst gewijzigd door BAD720 op di 31 dec 2024, 0:24, 1 keer totaal gewijzigd.
-
hermanverheyen
- Berichten: 6
- Lid geworden op: zo 08 jan 2023, 14:41
Re: MOA The Pillar luidspreker van H.W. Lüpertz
Ik heb ook een paar van deze MOA-Pillars, vind ze zelf soms nogal schel klinken, heb gezien dat er op de tweeter aan de zijkant een weerstand op gekleefd is.
Is er iemand die weet hoe je bij de crossover komt of er een schema van heeft?
Groeten Herman
Is er iemand die weet hoe je bij de crossover komt of er een schema van heeft?
Groeten Herman
Re: MOA The Pillar luidspreker van H.W. Lüpertz
They get along well with Denon,but sounds great with warm or dark amplifier (Sugden,Audiolab).
Re: MOA The Pillar luidspreker van H.W. Lüpertz
Beste Herman, ik ben nog niemand tegen gekomen die tekeningen van de bouw/ binnenkant heeft. Voor mij was het onmogelijk om de tweeters los te krijgen. Alles zit dubbel en dwars gelijmd. Hopelijk dat iemand ideeën heeft/ suggesties voor je tweeter. Succes! Bart
ps bij spelen ze met een NADC700.
ps bij spelen ze met een NADC700.
-
hermanverheyen
- Berichten: 6
- Lid geworden op: zo 08 jan 2023, 14:41
Re: MOA The Pillar luidspreker van H.W. Lüpertz
Dag Bart,BAD720 schreef: ↑do 21 nov 2024, 14:57Beste Herman, ik ben nog niemand tegen gekomen die tekeningen van de bouw/ binnenkant heeft. Voor mij was het onmogelijk om de tweeters los te krijgen. Alles zit dubbel en dwars gelijmd. Hopelijk dat iemand ideeën heeft/ suggesties voor je tweeter. Succes! Bart
ps bij spelen ze met een NADC700.
Ik heb momenteel de tweeters met weerstand aan de voorzijde geplaatst, de tweeters die aan de voorzijde zaten heb ik aan de zijkant geplaatst.
Bij mij kwamen ze dus wel los maar kan niet aan de crossover.
Ze spelen momenteel op mijn NAD 3155 afwisselend op mijn Sansui AU-317.
-
hermanverheyen
- Berichten: 6
- Lid geworden op: zo 08 jan 2023, 14:41
Re: MOA The Pillar luidspreker van H.W. Lüpertz
Hi Herman,hermanverheyen schreef: ↑za 23 nov 2024, 13:25Dag Bart,BAD720 schreef: ↑do 21 nov 2024, 14:57Beste Herman, ik ben nog niemand tegen gekomen die tekeningen van de bouw/ binnenkant heeft. Voor mij was het onmogelijk om de tweeters los te krijgen. Alles zit dubbel en dwars gelijmd. Hopelijk dat iemand ideeën heeft/ suggesties voor je tweeter. Succes! Bart
ps bij spelen ze met een NADC700.
Ik heb momenteel de tweeters met weerstand aan de voorzijde geplaatst, de tweeters die aan de voorzijde zaten heb ik aan de zijkant geplaatst.
Bij mij kwamen ze dus wel los maar kan niet aan de crossover.
Ze spelen momenteel op mijn NAD 3155 afwisselend op mijn Sansui AU-317.
Heeft dat omwisselen een hoorbaar verschil opgeleverd?
Groetjes,
Bart
Re: MOA The Pillar luidspreker van H.W. Lüpertz
Ik zie op de fotos van Analogsa dat daar een andere metalen ring (acht-hoek) bij de grote speaker is gebruikt, dan die ik heb (rond)
Bijzonder! Hoeveel verschillende Mao Pillars zouden er dan wel niet zijn?
Re: MOA The Pillar luidspreker van H.W. Lüpertz
Zijn er misschien nog luisteraars die een paar hebben staan en er niets mee doen? Het mag een paar zijn dat moet worden gereviseerd, ik heb wel interesse. Stuur mij dan een persoonlijk bericht. Dank je wel!
-
hermanverheyen
- Berichten: 6
- Lid geworden op: zo 08 jan 2023, 14:41
-
hermanverheyen
- Berichten: 6
- Lid geworden op: zo 08 jan 2023, 14:41
Re: MOA The Pillar luidspreker van H.W. Lüpertz
Hi Herman,
Heeft dat omwisselen een hoorbaar verschil opgeleverd?
Groetjes,
Bart
[/quote]
Bart, ik ben er momenteel nog mee aan het experimenteren aangezien ik geen schema heb van de crossover en er ook niet aankan zonder de luidspreker te slopen.
Momentel nog een 2 Ohm/10W weerstand gezet op de zij-tweeter, even afwachten en nog wat luisteren.
Heeft dat omwisselen een hoorbaar verschil opgeleverd?
Groetjes,
Bart
[/quote]
Bart, ik ben er momenteel nog mee aan het experimenteren aangezien ik geen schema heb van de crossover en er ook niet aankan zonder de luidspreker te slopen.
Momentel nog een 2 Ohm/10W weerstand gezet op de zij-tweeter, even afwachten en nog wat luisteren.
-
hermanverheyen
- Berichten: 6
- Lid geworden op: zo 08 jan 2023, 14:41
Re: MOA The Pillar luidspreker van H.W. Lüpertz
Mogen ook in slechte staat zijn om te slopen dan kan je bij de crossover
Re: MOA The Pillar luidspreker van H.W. Lüpertz
Lang gelegen was ik redelijk actief hier, maar nu al jaren niet meer. 1 van de redenen was dat ik ook een setje Moa's gekocht had, waar ik behoorlijk van onder de indruk was. Toch kriebelde het een tijdje geleden om iets te veranderen omdat me opviel dat er bepaalde frequenties in het bereik bijna niet te horen waren, terwijl andere dat niet waren. Wel maakten de Moa's zoveel indruk op een audiofiele vriend met recent door Keith Marshall geupgrade Impulse speakers dat hij er een setje supertweeters bij wilde; de Moa's zijn toch mooier in het hoog dan zijn extra dure Impulse (54 dacht ik) speakers.
Mijn Moa's waren door de vorige eigenaar voorzien van andere woofers omdat de originele verguisde foamranden had. Jarenlang heb ik ervan genoten, maar omdat diezelfde vorige eigenaren me ook de originele woofers mee had gegeven, heb ik die de afgelopen weken voorzien van nieuwe foamranden. Vanavond heb ik de eerste vervangen en daarbij heb ik de kast wat beter kunnen bekijken. Ik heb de variant met dubbele tweeter. De wanddikte is 22mm en het enige waarmee ze gevuld zijn is noppen schuim tegen de bovenwand en steenwol tegen de achterwand. Dan natuurlijk de 2 PVC pijpjes van de BR en tot slot het filter. Ik had gehoopt om die te kunnen bereiken, maar helaas... Alle componenten zitten in een soort grote hockey puck verstopt die vastzit aan de binnenkant van de bodem. Ik kon er net bij met m'n vingers, tussen de BR pijpjes door, maar demonteren ho maar. Het filter blijft dus een mysterie...
Komend weekend de andere drivers vervangen en dan luisteren maar. Inmiddels ben ik gewend geraakt aan een set KEF iQ90; ik ben benieuwd welke uiteindelijk blijven staan
Mijn Moa's waren door de vorige eigenaar voorzien van andere woofers omdat de originele verguisde foamranden had. Jarenlang heb ik ervan genoten, maar omdat diezelfde vorige eigenaren me ook de originele woofers mee had gegeven, heb ik die de afgelopen weken voorzien van nieuwe foamranden. Vanavond heb ik de eerste vervangen en daarbij heb ik de kast wat beter kunnen bekijken. Ik heb de variant met dubbele tweeter. De wanddikte is 22mm en het enige waarmee ze gevuld zijn is noppen schuim tegen de bovenwand en steenwol tegen de achterwand. Dan natuurlijk de 2 PVC pijpjes van de BR en tot slot het filter. Ik had gehoopt om die te kunnen bereiken, maar helaas... Alle componenten zitten in een soort grote hockey puck verstopt die vastzit aan de binnenkant van de bodem. Ik kon er net bij met m'n vingers, tussen de BR pijpjes door, maar demonteren ho maar. Het filter blijft dus een mysterie...
Komend weekend de andere drivers vervangen en dan luisteren maar. Inmiddels ben ik gewend geraakt aan een set KEF iQ90; ik ben benieuwd welke uiteindelijk blijven staan
Re: MOA The Pillar luidspreker van H.W. Lüpertz
Ik vind het een fascinerend ding. Twee tweeters, welks oriëntaties haaks op elkaar staan. Wat zou daar precies het idee achter geweest zijn?
Op de hififorum-pagina (zie koppeling in tweede bericht in dit onderwerp) staat interessante informatie over de ontwerper en diens filosofie. Fascinerend verhaal. Als ik het goed begreep rolde hij zelf de condensatoren...
Klein knipsel van genoemde webpagina, uit gesprek met de ontwerper van dit luidsprekersysteem:
"he further told me that he never gave speakers to someone, who at least did not have a pair of class A end-amplifiers.
it was a surprising news for me, that he is a person who have never seen the profit of his work. he worked for 4 weeks to build the electronic parts of one single speaker!!! the time for building the rest was uncounted. "
Op de hififorum-pagina (zie koppeling in tweede bericht in dit onderwerp) staat interessante informatie over de ontwerper en diens filosofie. Fascinerend verhaal. Als ik het goed begreep rolde hij zelf de condensatoren...
Klein knipsel van genoemde webpagina, uit gesprek met de ontwerper van dit luidsprekersysteem:
"he further told me that he never gave speakers to someone, who at least did not have a pair of class A end-amplifiers.
it was a surprising news for me, that he is a person who have never seen the profit of his work. he worked for 4 weeks to build the electronic parts of one single speaker!!! the time for building the rest was uncounted. "
- pappaleo
- Berichten: 12408
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: MOA The Pillar luidspreker van H.W. Lüpertz
Wat mij dan weer fascineert is het gebruik van goedkope philips tweeters en dito woofers. Waarbij er geen moeite is gedaan om de units een beetje bij elkaar in de buurt te plaatsen, zodat een coherent afstraalgedrag bewerkstelligd zou kunnen worden. Ook de tweeters aan zijkant dragen daar niet aan bij. Rondstralend, dat wel, maar de demo van snoekie, een aantal jaren terug waarbij triangels van 4 meter werden weergegeven, toonde aan dat dat geen realistisch geluidsbeeld kon geven.
Verder zijn de units niet passend ingefreesd en ook niet gelijk aan de baffle maar veel te ver verzonken. Een goed recept voor het diffractiespook.
Al dit fraais is dan bedekt door een kous, zodat de ogen er niet door afgeleid zullen worden.
Fascinerend, inderdaad.
Verder zijn de units niet passend ingefreesd en ook niet gelijk aan de baffle maar veel te ver verzonken. Een goed recept voor het diffractiespook.
Al dit fraais is dan bedekt door een kous, zodat de ogen er niet door afgeleid zullen worden.
Fascinerend, inderdaad.
Re: MOA The Pillar luidspreker van H.W. Lüpertz
@Bart-Jan: ik ben heel nieuwsgierig welke set speakers het uiteindelijk gaat worden qua geluid. Ik heb mijn Moa Pillars naast de Monitor Audio RS8 Silvers staan en hoor wel verschillen in het hoog en bij klassiek (ik noem het maar de lokalisering van de instrumenten komt bij de Moa beter uit de verf
). Ik ga er dan wel goed en ontspannen voor zitten luisteren 
Re: MOA The Pillar luidspreker van H.W. Lüpertz
WHOEHOOOO
Wat klinken die MOA's fantastisch met de originele gerepareerde woofers! Ze gaan erg ver door in het laag; veel verder dan met de vorige niet originele drivers; daarnaast produceren ze ook op een laag volume nog fijne, hoorbare bas op. Daarbij klinkt het geheel meer 'passend' bij elkaar: d ebas is aanwezig en niet teveel, maar ook zeker niet te weinig. Tot slot is in basloopjes elke frequentie vrijwel even luid; bij de vorige woofers waren sommige frequenties vrijwel niet te horen! Bijzonder hoe clever het oorspronkelijke ontwerp toch is, van de heer Lupertz...
Ik heb ze vergeleken met de KEF iQ90's die ik gekocht had als overbruggingspaar tijdens reparatie van de MOA's. De KEF's klinken vooral klinisch en heel puur, maar met weinig emotie. Ze hebben me nooit echt overtuigd en ze passen schijnbaar niet bij wat ik echt waardeer in het luisteren naar muziek. Kortom: deze gaan de verkoop in.
Tot slot heb ik beiden ook getest tegen een set open baffles dat ik jaren geleden zelf gemaakt had; Ikea Open Baffles, om precies te zijn (eerder ook beschreven en bediscussieerd op dit forum). Op hoog volume zijn de open baffle FANTASTISCH! En in de levensfase waarin ik ze gemaakt heb (single, geen kinderen, vrijstaand huis, geen huisdieren) pasten ze ook erg goed. Maar op lager volume omdat alles is veranderd behalve het huis komen ze niet erg goed uit de verf: de stugge ophanging van de enorme woofers zorgt voor weinig basweergave en helaas is de WAF te laag om door de ballotage comissie te komen. Kortom: deze gaan ook de verkoop in.
Wat klinken die MOA's fantastisch met de originele gerepareerde woofers! Ze gaan erg ver door in het laag; veel verder dan met de vorige niet originele drivers; daarnaast produceren ze ook op een laag volume nog fijne, hoorbare bas op. Daarbij klinkt het geheel meer 'passend' bij elkaar: d ebas is aanwezig en niet teveel, maar ook zeker niet te weinig. Tot slot is in basloopjes elke frequentie vrijwel even luid; bij de vorige woofers waren sommige frequenties vrijwel niet te horen! Bijzonder hoe clever het oorspronkelijke ontwerp toch is, van de heer Lupertz...
Ik heb ze vergeleken met de KEF iQ90's die ik gekocht had als overbruggingspaar tijdens reparatie van de MOA's. De KEF's klinken vooral klinisch en heel puur, maar met weinig emotie. Ze hebben me nooit echt overtuigd en ze passen schijnbaar niet bij wat ik echt waardeer in het luisteren naar muziek. Kortom: deze gaan de verkoop in.
Tot slot heb ik beiden ook getest tegen een set open baffles dat ik jaren geleden zelf gemaakt had; Ikea Open Baffles, om precies te zijn (eerder ook beschreven en bediscussieerd op dit forum). Op hoog volume zijn de open baffle FANTASTISCH! En in de levensfase waarin ik ze gemaakt heb (single, geen kinderen, vrijstaand huis, geen huisdieren) pasten ze ook erg goed. Maar op lager volume omdat alles is veranderd behalve het huis komen ze niet erg goed uit de verf: de stugge ophanging van de enorme woofers zorgt voor weinig basweergave en helaas is de WAF te laag om door de ballotage comissie te komen. Kortom: deze gaan ook de verkoop in.
