zuivere DSD dac

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20400
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Shadow »

Die andere printen is niks van 'mij' bij, dat is gewoon een andere versie van puredsd.ru die ik heb laten etsen bij de chinees :lol:
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Kappa7 »

tigradekat schreef: do 05 dec 2024, 16:41
Tussenstand:

Vrijwel klaar, DSD It chip moet nog worden geflashed. Jeroen wil dat wel even doen voor me maar kan pas in januari. MAar eens an de slag om een muziekservertje op te zetten op een rondslingerende laptop. Een dedicated server heb ik nog niet, maar ik wil toch kijken of ik de DAC aan de praat kan krijgen.

@Kappa7: Ik ga geen BB gebruiken, maar uitsluitend de Xing U30 icm DSD it. Kan ik dan beter K1 en K2 verwijderen en doorlussen zoals jij dat doet?

Ik heb verder JP7 en JP4 doorverbonden, dat is correct toch?


20241205_162751.jpg
K1 en K2 kan je gewoon laten vervallen, doen niets.
De 3.3V komt normaal van de BB, gebruik je die niet dan kan de Xing deze spanning ook leveren. JP4 doorverbinden maakt dat de 3.3V dan van de Xing komt.
verder nog even terug gekeken naar wat ik over JP7 heb geroepen.
JP7 laat je kiezen of de 3.3V van de Amanero of de DSD On gekozen wordt voor de mute functie. Default is DSD on. de 3.3V is nodig als je ook PCM via de DSDit wil gebruiken.
Was ik even kwijt, je hebt de 3.3V dus nodig om de mute goed te laten werken met PCM en de DSD it.
Met alleen de Xing kan je gewoon het DSD on signaal blijven gebruiken.
tigradekat
Berichten: 431
Lid geworden op: za 11 jun 2011, 18:35

Re: zuivere DSD dac

Bericht door tigradekat »

Shadow schreef: do 05 dec 2024, 17:41
Die andere printen is niks van 'mij' bij, dat is gewoon een andere versie van puredsd.ru die ik heb laten etsen bij de chinees :lol:
Ik bedoelde er mee te zeggen dat ik die van jou overgenomen heb afgelopen September, in Zeewolde :)
tigradekat
Berichten: 431
Lid geworden op: za 11 jun 2011, 18:35

Re: zuivere DSD dac

Bericht door tigradekat »

Kappa7 schreef: do 05 dec 2024, 21:40
tigradekat schreef: do 05 dec 2024, 16:41
Tussenstand:

Vrijwel klaar, DSD It chip moet nog worden geflashed. Jeroen wil dat wel even doen voor me maar kan pas in januari. MAar eens an de slag om een muziekservertje op te zetten op een rondslingerende laptop. Een dedicated server heb ik nog niet, maar ik wil toch kijken of ik de DAC aan de praat kan krijgen.

@Kappa7: Ik ga geen BB gebruiken, maar uitsluitend de Xing U30 icm DSD it. Kan ik dan beter K1 en K2 verwijderen en doorlussen zoals jij dat doet?

Ik heb verder JP7 en JP4 doorverbonden, dat is correct toch?


20241205_162751.jpg
K1 en K2 kan je gewoon laten vervallen, doen niets.
De 3.3V komt normaal van de BB, gebruik je die niet dan kan de Xing deze spanning ook leveren. JP4 doorverbinden maakt dat de 3.3V dan van de Xing komt.
verder nog even terug gekeken naar wat ik over JP7 heb geroepen.
JP7 laat je kiezen of de 3.3V van de Amanero of de DSD On gekozen wordt voor de mute functie. Default is DSD on. de 3.3V is nodig als je ook PCM via de DSDit wil gebruiken.
Was ik even kwijt, je hebt de 3.3V dus nodig om de mute goed te laten werken met PCM en de DSD it.
Met alleen de Xing kan je gewoon het DSD on signaal blijven gebruiken.
Oke, ik begrijp JP4, maar nu een blonde vraag: wat bedoel je met "DSD On" in je instructie voor JP7? doel je daar op pin 26 van de BB? En JP7 kiest dan voor deze pin of voor de "DSD On" pin 7 van de Amanero / Xing U30?

Dan zeg je over JP6:

"JP6 laat de keuze of pin 15 gebruikt wordt voor de mute of dat deze vast hoog staat middels 3.3V Default is Mute on Pin 15. (nog niet getest, de 3.3V is de huidige situatie, mocht het niet goed werken kan je altijd terug)"

Dit gaat mis in mijn hoofd: Je zegt in de eerste helft van de zin dat de default "mute on pin 15" is, maar in de tweede helft dat "3.3V de huidige situatie" is. Even voor mij als domme leek: JP6 heeft drie pads. Als ik deze ongemoeid laat, staat dan "pin 15" hoog of is pin 15 dan "mute"? En is dat voor mijn situatie van belang als ik geen BB gebruik?
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20400
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Shadow »

tigradekat schreef: do 05 dec 2024, 22:49
Shadow schreef: do 05 dec 2024, 17:41
Die andere printen is niks van 'mij' bij, dat is gewoon een andere versie van puredsd.ru die ik heb laten etsen bij de chinees :lol:
Ik bedoelde er mee te zeggen dat ik die van jou overgenomen heb afgelopen September, in Zeewolde :)
Ik snap het :dank:
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Leeuwarden »

Alternatief voor Röön als je wil HQP-en en nog wat centen wil overhouden….

https://www.hifistatement.net/news/item ... ntegration
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

Zonder Roon kun je ook hqplayer client gebruiken, heeft Qobuz ondersteuning.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Leeuwarden »

Ja, wist ik, maar ik doe of iets verkeerd, of ik vind de werkwijze cq UI niet prettig. Bij mijn weten gebruik je Qobuz binnen de UI van HQP. HQP intrigeert me maar het moet wel “makkelijk” bedienbaar zijn. Anyway, ik heb sinds een tijdje een andere dac die tot 1024 gaat dus dat triggerde om weer eens te gaan proberen.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

Hqplayer heeft twee user interfaces. Die van het hoofprogramna en die van de client. De client is ook voor de iPad beschikbaar. Als je er eenmaal aan gewend bent is het een prima interface.
Jplay heb ik geprobeerd maar is net zo min intuitief. Als je al van een interface kan spreken.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Leeuwarden »

Ik probeer het nog wel een keer. Eerst maar eens een USB verlengsnoer halen. Ben benieuwd of ik ooit zover kom dat ik mijn Aries G1 neig te verkopen en overstap op een computer. Heb ik ooit eerder gedaan, beviel niet. Maar nieuwe tijden nieuwe kansen...
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Pjotr »

Aries lekker als Fall-back bewaren sowieso.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Henkjan »

Leeuwarden schreef: vr 03 jan 2025, 10:54
Eerst maar eens een USB verlengsnoer halen
ik zou een nieuwe langere kabel doen, met die verlengsnoeren heb ik minder goede ervaringen
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Leeuwarden »

Dat bedoel ik eigenlijk ook. Net even wezen shoppen maar ik ben bang dat het weer een online aankoop moet worden…
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Pjotr »

Wat HJ zegt! Kwaliteit van dat spul is sowieso random. Langer dan 5m kun je eigenlijk niet gaan.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Leeuwarden »

Net nog een plaatselijke computerwinkel gevonden die een USB A naar B heeft van 5 meter. Dan struikel ik er in ieder geval niet over. En voor alle duidelijkheid, mocht ik toch nog wild enthousiast worden van dit probeersel dan is het uiteraard de bedoeling om met een heel veel kortere kabellengte te gaan werken.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Pjotr »

Blijft kwestie van proberen. Het werkt of het werkt niet. Hoor je onmiddellijk!
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Leeuwarden »

Ja, nou, ik hoor het even niet, winkel was dicht…
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door hannesie »

Mediamarkt heeft dat spul ook.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Leeuwarden »

Nee, niet in de winkel, misschien wel bestelbaar…
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Leeuwarden »

Snoer is binnen. Dus aangesloten, laatste versie van HQP op de Mac en vervolgens krijg ik zonder problemen PCM 1536 maar ik krijg het niet voor elkaar om te upsamplen naar DSD. Waar zou ik dat moeten zoeken binnen HQP?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door hannesie »

Handleiding?
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Leeuwarden »

Daar kon ik het zo snel niet in vinden….
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Kappa7 »

Dat stel je hier in.
Schermafbeelding 2025-01-04 190341.jpg
En daarna hier de juiste samplerate en de filter selecteren dat je wil gebruiken.
Schermafbeelding 2025-01-04 190542.jpg
Kan zijn dat het er bij jou iets anders uit ziet, ik werk met de embedded versie (linux), die kan je als Dlna endpoint gebruiken, dan kan je elke player software gebruiken.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Leeuwarden »

Dank! Gelukt. Eerste snelle test met filters als hierboven maakt dat ik tot 256 kom. Lichte teleurstelling dan mijn MacMini M2Pro niet nog een stapje hoger komt…
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Kappa7 »

Met het aanpassen van de rate limit kan je wel hoger komen, mijn processor laat een hogere DSD rate niet toe. of is dat ook wat jij bedoeld?
Zou wel apart zijn dat een M2 chip niet hoger komt. Kan je de GPU nog gebruiken?
Plaats reactie