Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Spartacus
Berichten: 157
Lid geworden op: ma 28 mei 2018, 18:41
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door Spartacus »

:hide: Oeps, ik had iemand verkeerd begrepen hier. :hide:

Met de huidige zijkanten en kleurstelling blijft hij voorlopig gewoon staan op de kast.

De RIAA versterker die ik wil gebruiken is een elekit.
Die past in de behuizing en kan ik aansluiten op de 12v voeding.
Bijlagen
IMG_3826.jpeg
rvdh86
Berichten: 56
Lid geworden op: za 27 apr 2024, 20:14

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door rvdh86 »

Spartacus schreef: za 06 jul 2024, 11:21
Met de huidige zijkanten en kleurstelling blijft hij voorlopig gewoon staan op de kast.

De RIAA versterker die ik wil gebruiken is een elekit.
Die past in de behuizing en kan ik aansluiten op de 12v voeding.
Leuk om te horen, dat hij daar een plekje gevonden heeft :-).
De RIAA versterker lijkt me een prima betaalbare oplossing.
Wil je de in/output door kopellen/solderen of hoe het je dat in gedachten?

Heeft iemand hier trouwens ervaring met RIAA versterkers met buizen en dan met name of je echt verschil hoort.

Kleine update v.w.b. mijn bouw, welke door tijdsgebrek iets minder snel gaat.
A.s. zaterdag ga ik met mijn gezin 3 weken met vakantie naar Kroatië, dus dan ben even offline.
Bij mij is ondertussen de PSU print bijna klaar én het boven en onder paneel kan ik ophalen bij een oud LTS klasgenoot, welke ze heeft laten lasersnijden, dit zal ik ook na mijn vakantie doen.
De voor en achterkant zal ik laten maken bij tubetown, waar ik ook nog de buizen etc. ga bestellen na mijn vakantie.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door Kappa7 »

Heeft iemand hier trouwens ervaring met RIAA versterkers met buizen en dan met name of je echt verschil hoort.
Ik heb de pearl2 vergeleken met de phono dude en de ruis van de pearl2 is erg veel lager.
De dynamiek en plaatsing vind ik overigens ook veel beter dan de buis.
Maar dat is nier te veralgemenificeren tot een verschil in techniek.
Binnen beide groepen zijn pareltjes en ook minder geslaagde ontwerpen te vinden.
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door MarcelvdG »

Wat ruis betreft kun je zowel met buizen als met torren als met op-amps een fatsoenlijke RIAA-versterker voor magnetodynamische elementen (MM) maken. Voor elektrodynamisch (MC) wordt het met buizen lastig als je geen step-uptrafo wil toepassen.

Aan de andere kant zijn er zowel met buizen als met torren als met op-amps ook dingen die je helemaal fout kunt doen. Bij buizen neemt men vaak aan dat de ingangstrap op een zo hoog mogelijke anodestroom ingesteld moet staan, maar daar wordt de witte ruis wel lager van, maar de 1/f-ruis juist hoger.

Bij transistoren en op-amps is de gangbaarste fout bij versterkers voor magnetodynamische elementen het ontwerpen op een zo laag mogelijke equivalente ingangsruisspanning en vergeten dat er ook een equivalente ingangsruisstroom is. Dit levert een scherp klinkende ruis op die bij sommige versterkers en elementen met een hoge zelfinductie zelfs hinderlijk boven de plaatruis uit te horen is.

Als er een of meer LT1028's, LT1128's of LT1115's gebruikt worden in de ingangstrap van een versterker voor magnetodynamische elementen, weet je dat het een slecht ontwerp is.
rvdh86
Berichten: 56
Lid geworden op: za 27 apr 2024, 20:14

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door rvdh86 »

Vandaag weer aan de hobby geweest na mijn vakantie :D.

De voedingsprint is nu bijna af, enkel het Mica plaatje moet ik opnieuw bestellen bij gelegenheid, deze is stuk gegaan, zie onderstaande afbeelding:
unnamed (2).jpg
De Eko bewust er ook even afgehaald omdat ik er anders niet goed bij kon, voor nu ben ik dus zo ver:
IMG_2065.jpg
Ik heb al 2 delen laten laser snijden van de behuizing in met aluminium plaat materiaal dit ziet er naar mijn idee ook fraai uit:
unnamed.jpg
unnamed (1).jpg
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door OpaBert »

douwebakker schreef: za 22 jun 2024, 15:32
Spartacus schreef: za 22 jun 2024, 15:13
Jeetje Douwe, je moet er maar op komen.
Ik ben even sprakeloos hoe je zoiets nu ooit kan vinden.

Hoe heb je die verbinding gemaakt onder de tone control schakelaar?
Aan de rechterzijde gewoon doorkrassen?
Omhoog
Het heeft me ook de nodige moeite gekost maar electronica is wel mijn vak hé.
Trouwens, de weerstanden zijn op de post hoor.
doorverbinding.jpgonderbreken.jpg
Nou Douwe ik zat in het forum eens weer te lezen en dacht opeens aan een modificatie
Wist alleen niet meer waar Echter geduld vangt vis
Stukje draad opgezocht van de juiste kleur :lol: waarom niet :lol:
Bijlagen
IMG_1814.jpeg
IMG_1813.jpeg
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door Willy_61 »

Hoi Bert en Douwe,

Goed dat je deze modificatie hier nog eens aanhaalt, ik heb meteen het ontwerp van de printplaat ook aangepast :-)
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door douwebakker »

OpaBert schreef: vr 06 dec 2024, 22:18
douwebakker schreef: za 22 jun 2024, 15:32
Spartacus schreef: za 22 jun 2024, 15:13
Jeetje Douwe, je moet er maar op komen.
Ik ben even sprakeloos hoe je zoiets nu ooit kan vinden.

Hoe heb je die verbinding gemaakt onder de tone control schakelaar?
Aan de rechterzijde gewoon doorkrassen?
Omhoog
Het heeft me ook de nodige moeite gekost maar electronica is wel mijn vak hé.
Trouwens, de weerstanden zijn op de post hoor.
doorverbinding.jpgonderbreken.jpg
Nou Douwe ik zat in het forum eens weer te lezen en dacht opeens aan een modificatie
Wist alleen niet meer waar Echter geduld vangt vis
Stukje draad opgezocht van de juiste kleur :lol: waarom niet :lol:
Ah... je bent dus ook met de bouw gestart.
Ik ben erg blij met de mijne. Speelt elke dag.
Douwe
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door Willy_61 »

Hoi Douwe,
Ik ben erg blij met de mijne. Speelt elke dag.
Is jouw versterker nog zonder omkasting of heb je hem al ingebouwd?
Dan zijn we toch nieuwsgiering naar een foto :kwijl:
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door douwebakker »

Willy_61 schreef: za 07 dec 2024, 11:33
Is jouw versterker nog zonder omkasting of heb je hem al ingebouwd?
Dan zijn we toch nieuwsgiering naar een foto :kwijl:
Nog steeds geen kast Willy, maar het geluid is er niet minder om.
Douwe
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door OpaBert »

douwebakker schreef: za 07 dec 2024, 11:06
OpaBert schreef: vr 06 dec 2024, 22:18
douwebakker schreef: za 22 jun 2024, 15:32
Het heeft me ook de nodige moeite gekost maar electronica is wel mijn vak hé.
Trouwens, de weerstanden zijn op de post hoor.
doorverbinding.jpgonderbreken.jpg
Nou Douwe ik zat in het forum eens weer te lezen en dacht opeens aan een modificatie
Wist alleen niet meer waar Echter geduld vangt vis
Stukje draad opgezocht van de juiste kleur :lol: waarom niet :lol:
Ah... je bent dus ook met de bouw gestart.
Ik ben erg blij met de mijne. Speelt elke dag.
Douwe
Met 8 projecten tegelijk bezig
Nu weer met Antenne mast Motortje met Tandriem aandrijving op de lier voor het uitschuiven
Het liertje met worm wiel vertraagd enorm met een slingertje van 10- 15 cm lang voel ik nauwelijks weerstand
Boormachine kop is te klein 13 mm As slinger is 16 mm
Dus een motortje 24 Volt 5A op MP gekocht Tandwielen voor de tandriem heb ik
Alleen riem besteld bij Conrad en mee besteld de Alpha stofdichte 500K Lin pot voor de EL34 Versterker en wat messing buis en messing staf
Alum plaat om alles spat water dicht te maken heb ik liggen
Hoop deze week het te monteren Als Conrad alles snel opstuurt :relax:
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door Willy_61 »

Toch weer goed bezig Bert, ga je nog een EL34 versterker bouwen of bedoelde je verder werken aan de EL84?
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door OpaBert »

Ik heb nog een EL34 Print van je ! En ook nog een EL84 maar daar heb ik ook front en achterkant van
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door douwebakker »

Die EL34 print heb ik ook nog liggen. Daar ga ik binnenkort ook mee aan de slag. Volgens mij heeft Willy die ook uitgebreid beschreven.
Benieuwd of deze net zo goed gaat klinken als de EL84.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door OpaBert »

Zeg Douwe zullen we samen het frontje en achterkant van de EL34 Amp bestellen bij Tube Town ?
Willy heeft dacht ik de CNC gegevens ook erbij gezet
Lijkt mij wel mooi iig
Willy als je toch die EL84 print aanpast is het dan misschien ook mogelijk dat de Potmeters meer naar de rand van de print gaan
Dan is het mogelijk om het voorzet front met de Potmeters vast te zetten!
En bij dunne plaat of met een verzinkboor nauwkeurig op diepte boren ook je front van je kast er mee vast zetten
Zomaar een iets wat opborrelt in mijn gedachte Willy O:)
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door Willy_61 »

douwebakker schreef: za 07 dec 2024, 20:01
Die EL34 print heb ik ook nog liggen. Daar ga ik binnenkort ook mee aan de slag. Volgens mij heeft Willy die ook uitgebreid beschreven.
Benieuwd of deze net zo goed gaat klinken als de EL84.
Die is zeker de moeite waard, is wel een stuk duurder aan onderdelen. De print zou EL34 - V4.1 moeten zijn.

De link: EL34 Balans Triode of UL met volwaardige CFB
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door OpaBert »

Ik heb als het goed is alle onderdelen, zal wel wat vergeten zijn , maar dat is niet veel
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door Willy_61 »

OpaBert schreef: zo 08 dec 2024, 1:48
Zeg Douwe zullen we samen het frontje en achterkant van de EL34 Amp bestellen bij Tube Town ?
Ik kan eventueel een CorelDRAW-pdf leveren om mee te geven met de bestelling. Moet een beetje aangepast worden, was oorspronkelijk voor EL34-V3
Willy heeft dacht ik de CNC gegevens ook erbij gezet : hier
Lijkt mij wel mooi iig

Willy als je toch die EL84 print aanpast is het dan misschien ook mogelijk dat de Potmeters meer naar de rand van de print gaan
Dan is het mogelijk om het voorzet front met de Potmeters vast te zetten!
Dat is onmogelijk: tussen front en potmeters lopen tot 5 sporen onderaan en 2 sporen boven. Bekijk de layout van de print eens, dat wil je niet gaan wijzigen.
En bij dunne plaat of met een verzinkboor nauwkeurig op diepte boren ook je front van je kast er mee vast zetten
Dat begrijp ik niet goed Bert
Zomaar een iets wat opborrelt in mijn gedachte Willy O:)
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door douwebakker »

OpaBert schreef: zo 08 dec 2024, 1:48
Zeg Douwe zullen we samen het frontje en achterkant van de EL34 Amp bestellen bij Tube Town ?
Willy heeft dacht ik de CNC gegevens ook erbij gezet
Lijkt mij wel mooi iig
Willy als je toch die EL84 print aanpast is het dan misschien ook mogelijk dat de Potmeters meer naar de rand van de print gaan
Dan is het mogelijk om het voorzet front met de Potmeters vast te zetten!
En bij dunne plaat of met een verzinkboor nauwkeurig op diepte boren ook je front van je kast er mee vast zetten
Zomaar een iets wat opborrelt in mijn gedachte Willy O:)
Zover ben ik nog niet Bert. Misschien t.z.t. Eerst alles even uitzoeken.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door OpaBert »

Ja is prima Douwe
Ik heb trouwens Amplimo Trafoo,s zonder CFB zag ik
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door Willy_61 »

Om verder te gaan met de EL34-V4 klik hier
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door Willy_61 »

Bert, Douwe, :proost:
Ik ben gestart met het chassis uit te tekenen van de EL84 V3.0, nog even geduld... :-$
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door OpaBert »

Willy misschien als ik je niet ontrief de breedte niet al te krap kunnen tekenen :oops:
Ik zou graag wat vrijheid hebben voor wat de trafo om te voeden en
De UGT die ik heb zijn van AE EI met een voetmaat van 81x87 mm
En ik heb een 260 Volt Ringkern 200 VA welke een diameter heeft van 112 mm met een hoogte van 45 mm
In dien mogelijk zou ik die graag willen gebruiken :hide:
De spanning kan ik wel verlagen eventueel
Mits het bij Douwe ook niet op een cm aan komt ? O:) O:)
Ps de Input printjes zijn ook ontvangen van JLPCB deze middag
Alvast bedankt Willy ik hoop dat ik je niet veel extra werk op je schouders leg :D
Bijlagen
IMG_1928.jpeg
IMG_1927.jpeg
IMG_1924.jpeg
IMG_1923.jpeg
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door Willy_61 »

OpaBert schreef: wo 08 jan 2025, 19:03
Willy misschien als ik je niet ontrief de breedte niet al te krap kunnen tekenen
Ik zou graag wat vrijheid hebben voor wat de trafo om te voeden en
De UGT die ik heb zijn van AE EI met een voetmaat van 81x87 mm
En ik heb een 260 Volt Ringkern 200 VA welke een diameter heeft van 112 mm met een hoogte van 45 mm
In dien mogelijk zou ik die graag willen gebruiken
De spanning kan ik wel verlagen eventueel
Mits het bij Douwe ook niet op een cm aan komt ?
Ps de Input printjes zijn ook ontvangen van JLPCB deze middag
Alvast bedankt Willy ik hoop dat ik je niet veel extra werk op je schouders leg
Dat gaat echt niet Bert, dat zou een totaal nieuw ontwerp betekenen, ook een nieuw front- en back-paneel als je de versterker breder wil.
De 260 Volt Ringkern 200 VA zou eventueel nog kunnen (mits je de voedingsprint min. 5mm hoger monteert).
Maar voor die UGT's is daar volgens mij geen plaats tenzij je de versterker 10cm dieper maakt dus 41 i.p.v. 32cm.
Zo zou het chassis nu gevormd worden:
chassis-ontwerp_beginfase.jpg
Indien jullie dus andere trafo's gaan gebruiken die qua afmetingen teveel afwijken van het oorspronkelijke ontwerp, bedenk dan wat er allemaal moet wijzigen, veranderen...
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door douwebakker »

Ook is die 200mA eigenlijk te krap. Ga maar na. Na gelijkrichten en afvlakken blijft daar 140mA van over. Alleen voor de eindbuizen ben je al 160mA nodig. De ECC’s verbruiken ongeveer 10 mA. Minimaal ben je dus 170mA nodig.
De FET moet je ook beter koelen. Deze moet 67V wegwerken en zal dus 0,17 x 67 =11,39 W moeten dissiperen
Plaats reactie