3e ZBA Luisterdag Midden Nederland 2024 28 September

Alles over niet-commerciele events (zoals de DDIY), van mee te nemen spullen tot carpoolen

Moderator: Beheerdersteam

Forumregels
Zelbouwaudio.nl draagt evenementen een warm hart toe en is erg dankbaar voor eventuele donaties die eruit voortvloeien, maar is er op generlei wijze bij betrokken. De verantwoordelijkheid voor evenementen ligt dan ook bij de organisatoren ervan, ongeacht hun rol op deze website.
Gebruikersavatar
TTS
Berichten: 897
Lid geworden op: za 16 okt 2010, 14:03

Re: 3e ZBA Luisterdag Midden Nederland 2024 28 September

Bericht door TTS »

Kappa7 schreef: di 20 aug 2024, 19:39
TTS schreef: ma 19 aug 2024, 3:06
As we speak zijn de NOS Fostexjes FE 103e aan het inspelen en worden de behuizingen voor de op Jean Hiraga's luidsprekers gebaseerde "La Petite" gebouwd. https://snakeoilaudio.de/diy.html ( Vertaling uit het Frans naar Duits van het artikel van Jean Hiraga in L'Audiophile van destijds. )
Dit is een simpel ontwerp en hopelijk heb ik het klaar voor 29 September. Als me dat lukt wil ik ze wel komen demonstreren. Mogelijk heb ik dan ook een klein buizenversterkertje bij me ( MP301 mk3 ) met betere buizen ( EL34 en 7SH8 glas ). Deze is in bestelling.
Eventueel kan ik 2 Voigt pipes met Fostex FE 204 meebrengen.
Mijn Paaskuikens vinden dan, voor wie ze nog niet gehoord heeft, ook wel een plekje in de kofferbak. Ben er nu ook zelfbouw stands voor aan het fabriceren.
Een en ander afhankelijk van de voortgang van...... en jullie belangstelling voor....
Ik zet je erbij in de planning, leuk.
Ik ga even van een complete set uit.
en verras ons met iets leuks. zo te lezen heb je keus genoeg. :yeah: :yeah:
Er zijn, na wat strubbelingen met malafide Alie aanbieders ( lage prijzen, maar dan beweren ze na betaling plots dat het tweedehands spullen zou betreffen en dat ik €100,- extra zou moeten betalen.... ja heur.. voor een nieuwe....) vandaag dan toch wat versterkers aangekocht in China. Ik heb nog nooit een buizenversterker gehad en ben dus zeer benieuwd hoe dat met die Jean Hiraga speakers gaat klinken. Het spul is dan nog wel maar een beetje ingespeeld, tegen die tijd. Ik speel al jaaaaren met een (budget) Marantz geintegreerde versterker. Prima, tot dusverre. Ik weet niet beter. OP dit moment is er aardig wat korting te verkrijgen bij Alie. Dus maar eens geinvesteerd. In de buurt ook wat Sommer Elephant aangeschaft. Ik krijg het waarschijnlijk wel als een complete set bij elkaar. In het uiterste geval gaat gewoon die Marantz mee. De "Le Petits" naderen de eindstreep. Wachten nog op Rudy (Rumoh) voor de aansluitterminals en de afwerking met wat lak en interne demping.....
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: 3e ZBA Luisterdag Midden Nederland 2024 28 September

Bericht door Shadow »

Wat is dat toch met die Zomer Olifant?
Gebruikersavatar
TTS
Berichten: 897
Lid geworden op: za 16 okt 2010, 14:03

Re: 3e ZBA Luisterdag Midden Nederland 2024 28 September

Bericht door TTS »

Kan ik nog niet zeggen. Vanmiddag komt dat spul binnen.

Om dit topic niet te veel te vervuilen, hier even een korte reactie. Sommer Elephant 425 is een 4 aderige soepele luidsprekerkabel uit de audio visuele wereld. Maar schijnt zeer goed te klinken. Heb hem binnen. Is een heel soepele kabel iets meer dan een cm dik. Heb 25 meter besteld, dat is dus een flinke rol. De 4 aders zijn individueel genummerd. Ik wil de even en oneven aders samenvoegen voor + en -. Dat resulteert in 5 mm2 per kant. Ik neem ze mee met de Le Petit en hopelijk de MP301mk3.
Laatst gewijzigd door TTS op wo 21 aug 2024, 20:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: 3e ZBA Luisterdag Midden Nederland 2024 28 September

Bericht door Shadow »

Ziet eruit als mooie kabel, Cordial verkoopt het ook zo iig
tigradekat
Berichten: 431
Lid geworden op: za 11 jun 2011, 18:35

Re: 3e ZBA Luisterdag Midden Nederland 2024 28 September

Bericht door tigradekat »

Is fijne, soepele kabel, ik gebruik de 440 variant in mijn systeem. werkt makkelijk die genummerde aders. En ronde kabel is pefect voor de Speakon connectors die ik gebruik
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 3e ZBA Luisterdag Midden Nederland 2024 28 September

Bericht door Pjotr »

TTS schreef: wo 21 aug 2024, 11:39
Dat resulteert in 5 mm2 per kant. Ik neem ze mee met de Le Petit en hopelijk de MP301mk3.
:shock: Vanwaar die 5mm2? Hiraga is dan wel een tiepje dat van dik hout houdt, maar die Fostex zijn met 0,5mm2 al dik tevreden...
Gebruikersavatar
TTS
Berichten: 897
Lid geworden op: za 16 okt 2010, 14:03

Re: 3e ZBA Luisterdag Midden Nederland 2024 28 September

Bericht door TTS »

2 x 2,5mm Het is een kabel opgebouwd uit 4 aders.
https://www.sommercable.com/en-us/Speak ... gth::pu100
JanRSmit
Berichten: 220
Lid geworden op: za 16 mar 2019, 7:49

Re: 3e ZBA Luisterdag Midden Nederland 2024 28 September

Bericht door JanRSmit »

TTS schreef: wo 21 aug 2024, 11:39
Kan ik nog niet zeggen. Vanmiddag komt dat spul binnen.

Om dit topic niet te veel te vervuilen, hier even een korte reactie. Sommer Elephant 425 is een 4 aderige soepele luidsprekerkabel uit de audio visuele wereld. Maar schijnt zeer goed te klinken. Heb hem binnen. Is een heel soepele kabel iets meer dan een cm dik. Heb 25 meter besteld, dat is dus een flinke rol. De 4 aders zijn individueel genummerd. Ik wil de even en oneven aders samenvoegen voor + en -. Dat resulteert in 5 mm2 per kant. Ik neem ze mee met de Le Petit en hopelijk de MP301mk3.
Lijkt heel sterk op cordial 425 of 425-50, maar verschil zit in aantal koperdraadjes blijkbaar, verder alsof ze uit dezelfde fabriek komen. Cordial heeft 50 of 322 draadjes per ader, de elephant 78 draadjes.
Gebruikersavatar
TTS
Berichten: 897
Lid geworden op: za 16 okt 2010, 14:03

Re: 3e ZBA Luisterdag Midden Nederland 2024 28 September

Bericht door TTS »

IMG_20240825_151117.jpg
Bijna klaar, maar speelt de al wel. NOS FE103e Drivers hebben 9 dagen inspelen achter de rug.
De achterwand zit alleen maar klemvast, daar komen nog messing schroeven. Dat baspijpje moet nog een freezing ondergaan om aan te sluiten op de pvc pijp die alleen in het binnenste front zit.
Oh ja, en die voetjes nog ff in de vernis, of verf.. Of misschien maak ik nog wat anders. Iets met beuken latjes, wat minder massief. Och, dit werkt wel. Ik heb ze nog niet gewogen.
Ben erg benieuwd wat jullie er van vinden, qua klank.
Ik ben al vast van mijn stoel gevallen \:D/
Dit had ik niet verwacht.
Maar laat ik niet trachten om in woorden uit te drukken wat ik hoor. Veel liever laat ik dat aan jullie, om later in dit topic verslag te doen.
Het is m.i. wel een heel makkelijke manier om bij fijn geluid uit te komen. Hoe subjectief dat ook moge zijn. Het zijn absoluut geen partyboxen, dat is zeker. Binnen de beperkingen is het m.i. fijn luisteren zo. Moet nog even wachten op betere versterking. Ben benieuwd wat dat brengt. Luister nu met een Denon geïntegreerde versterker. In Zeewolde heb ik de dan net ingespeelde mp301mk3 bij me. Daar verwacht ik van dat het beter klinkt. Maar dat is afwachten dus. Veel is ook afhankelijk van de opname van wat je luistert.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: 3e ZBA Luisterdag Midden Nederland 2024 28 September

Bericht door richard »

Een hele pestatie, ziet er goed uit.
TTS schreef: zo 25 aug 2024, 20:59
Ben erg benieuwd wat jullie er van vinden, qua klank.
Ik ook!
Gebruikersavatar
TTS
Berichten: 897
Lid geworden op: za 16 okt 2010, 14:03

Re: 3e ZBA Luisterdag Midden Nederland 2024 28 September

Bericht door TTS »

IMG_20240903_195251.jpg
IMG_20240903_195313.jpg
Het kacheltje is gearriveerd, via India.
Vond het in de kliko. Duzzzzzz.

Hij doet het ook nog.

Het eerste wat ik opmerkte was de bas. Die is duidelijk present. Maar ja, zo'n nieuw apparaat moet vast inspelen. Maar hij kan dus met de Hiraga's worden beluisterd, alstie het volhoudt. Ben benieuwd of ik dit beter vind dan solid state. Wellicht is een van jullie, bekend met buizenversterkers, in Zeewolde en kan wat ervaring met buizen met me delen.
Gebruikersavatar
daniel
Berichten: 1458
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 8:48
Locatie: Eindhoven

Re: 3e ZBA Luisterdag Midden Nederland 2024 28 September

Bericht door daniel »

Ik kom ook graag kijken en luisteren. Ben helaas niet in de gelegeneheid om iets mee te nemen.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: 3e ZBA Luisterdag Midden Nederland 2024 28 September

Bericht door Kappa7 »

Leuk en welkom,
Ik heb je op de lijst gezet.
JanRSmit
Berichten: 220
Lid geworden op: za 16 mar 2019, 7:49

Re: 3e ZBA Luisterdag Midden Nederland 2024 28 September

Bericht door JanRSmit »

Ik kom ook graag kijken en luisteren.
rdv300b833
Berichten: 317
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 16:06
Locatie: Elst

Re: 3e ZBA Luisterdag Midden Nederland 2024 28 September

Bericht door rdv300b833 »

Goedemiddag George,

ook ik kom graag naar Zeewolde !

Een grote set zal ik niet mee gaan nemen maar mogelijk is er nog behoefte aan een kleine doch fijne passieve preamp (Khozmo-regelaar) + TPA3116 eindbakje (met externe overbemeten lineaire voeding).

En anders zet ik die wel in de verkoophoek. Heeft een tijdje als back-up dienst gedaan maar staat nu vooral stof te happen. Zonde...
Enkele fotootjes gevoegd.

Ben heel benieuwd naar TTS' zijn speaker !

Met muzikale groet,
Reinout
Bijlagen
20231230_185038.jpg
20231230_190216.jpg
20231230_190628.jpg
DSCN3365.JPG
DSCN3367.JPG
DSCN3368.JPG
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: 3e ZBA Luisterdag Midden Nederland 2024 28 September

Bericht door Kappa7 »

JanRSmit schreef: vr 06 sep 2024, 12:52
Ik kom ook graag kijken en luisteren.
Leuk en welkom, ik heb je op de lijst gezet.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: 3e ZBA Luisterdag Midden Nederland 2024 28 September

Bericht door Kappa7 »

rdv300b833 schreef: vr 06 sep 2024, 13:08
Goedemiddag George,

ook ik kom graag naar Zeewolde !

Een grote set zal ik niet mee gaan nemen maar mogelijk is er nog behoefte aan een kleine doch fijne passieve preamp (Khozmo-regelaar) + TPA3116 eindbakje (met externe overbemeten lineaire voeding).

En anders zet ik die wel in de verkoophoek. Heeft een tijdje als back-up dienst gedaan maar staat nu vooral stof te happen. Zonde...
Enkele fotootjes gevoegd.

Ben heel benieuwd naar TTS' zijn speaker !

Met muzikale groet,
Reinout
Mooie bijdrage weer, waarvoor dank.
Is misschien een mooie pre om te gebruiken bij de vergelijking van de versterkers.
Volgens mij hebben deze geen volume regeling aanboort.
Gebruikersavatar
Ouwebok
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 07 jan 2009, 18:22
Locatie: Amsterdam

Re: 3e ZBA Luisterdag Midden Nederland 2024 28 September

Bericht door Ouwebok »

Een voorversterker is idd wel nodig. Mijn Purifi-versterker heeft XLR ingangen.. ik denk dat dat ook geldt voor de Nilai’s.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: 3e ZBA Luisterdag Midden Nederland 2024 28 September

Bericht door Kappa7 »

Ik heb hier wel een gebalanceerde passive pre maar mogelijk heb je wel iets gain nodig om voldoende te kunnen uitsturen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 3e ZBA Luisterdag Midden Nederland 2024 28 September

Bericht door Pjotr »

Ouwebok schreef: vr 06 sep 2024, 19:38
Een voorversterker is idd wel nodig. Mijn Purifi-versterker heeft XLR ingangen.. ik denk dat dat ook geldt voor de Nilai’s.
Wie gaat het eigenlijk organiseren/regisseren/structureren? Neem aan dat jij dat gaat doen? Het vergelijk is op jouw verzoek min of meer. Zonder duidelijke structuur en/of regie kan zo'n exercitie dagen duren met een ongewisse uitkomst is de ervaring :mrgreen:
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: 3e ZBA Luisterdag Midden Nederland 2024 28 September

Bericht door Kappa7 »

Tis misschien wel handig om aan te geven hoeveel tijd hier voor nodig is.
In de week voor de 28e wil ik het programma in elkaar zetten.
Tis even afhankelijk van het aantal benodigde tijd slots maar zit zelf te denken aan 2 tijdsloten voor het vergelijk.
Gebruikersavatar
WrineX
Berichten: 1166
Lid geworden op: za 14 jan 2017, 0:17
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: 3e ZBA Luisterdag Midden Nederland 2024 28 September

Bericht door WrineX »

dre schreef: zo 14 jul 2024, 14:54
IMG-20240714-WA0003.jpg

IMG-20240714-WA0001.jpg

Hier nog wat plaatjes van speaker die ik mee ga nemen.
jesus Dre, dat ziet er weer gelikt uit !!!
Gebruikersavatar
TTS
Berichten: 897
Lid geworden op: za 16 okt 2010, 14:03

Re: 3e ZBA Luisterdag Midden Nederland 2024 28 September

Bericht door TTS »

rdv300b833 schreef: vr 06 sep 2024, 13:08
Goedemiddag George,

ook ik kom graag naar Zeewolde !

Ben heel benieuwd naar TTS' zijn speaker !

Met muzikale groet,
Reinout
Dank U. En ik benieuwd naar je/jullie reacties/mening.
Gebruikersavatar
WrineX
Berichten: 1166
Lid geworden op: za 14 jan 2017, 0:17
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: 3e ZBA Luisterdag Midden Nederland 2024 28 September

Bericht door WrineX »

woei, ziet er weer gezellig uit ! ik vroeg me af met 2 ruimtes wordt het wel vrij snel doorschuiven ? ik zit zelf even te twijfelen, ik kan wel, maar vervoer en iets af hebben om mee te nemen is nog even een dingetje... verassing !! :)

oh en wat is een Nilai ? . gezien de reacties moet het iets bijzonders zijn.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: 3e ZBA Luisterdag Midden Nederland 2024 28 September

Bericht door Marp »

Plaats reactie

Terug naar “DIY Events door leden”