Kenwood KA4040R lage output

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
PeterDebaere
Berichten: 10
Lid geworden op: za 17 aug 2024, 18:24

Kenwood KA4040R lage output

Bericht door PeterDebaere »

Beste,

mij even geregistreerd op dit forum in de hoop hulp te krijgen bij het herstellen van een versterker.

Zoals in de titel te zien betreft het een Kenwood KA4040R waar een te zwak signaal aan de output komt.

Ik dacht het zal wel ergens aan de voorvesterking liggen of volumeregeling en dergelijke en heb dus mijn input signaal aan de input van de power amp gehangen. met hetzelfde resultaat.

Ik weet wel grosso modo hoe een klasse b versterker werkt. Maar ben geen expert.

Als ik met mijn ossciloscoop in en uit meet van de eindtrappen verschillen die niet zoveel in amplitude, dat zou toch vele malen groter moeten zijn?

Alle hulp is meer dan welkom.

mvg Peter
PeterDebaere
Berichten: 10
Lid geworden op: za 17 aug 2024, 18:24

Re: Kenwood KA4040R lage output

Bericht door PeterDebaere »

Wat ik raar vind is dat het op beide kanalen is
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Kenwood KA4040R lage output

Bericht door John P »

Ik ben geen expert, maar ik zou de grote elco's bij de voeding eens nameten.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Kenwood KA4040R lage output

Bericht door ray5150 »

Wat gebruik je als bron om signaal in te sturen als de versterker aan de scoop hangt ?
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Kenwood KA4040R lage output

Bericht door Shadow »

kenwood_ka-4040r_amplifier.pdf
(10.27 MiB) 23 keer gedownload
Even beginnen met deze :goedzo:
PeterDebaere
Berichten: 10
Lid geworden op: za 17 aug 2024, 18:24

Re: Kenwood KA4040R lage output

Bericht door PeterDebaere »

John P schreef: za 17 aug 2024, 19:03
Ik ben geen expert, maar ik zou de grote elco's bij de voeding eens nameten.
Ik heb de rimpel gemeten met belasting, weliswaar niet veel want er komt niet veel uit.
De rimpel op beide kanten van de voeding is 20 mV.
Dus ik zou denken dat de caps ok zijn.
PeterDebaere
Berichten: 10
Lid geworden op: za 17 aug 2024, 18:24

Re: Kenwood KA4040R lage output

Bericht door PeterDebaere »

ray5150 schreef: za 17 aug 2024, 19:11
Wat gebruik je als bron om signaal in te sturen als de versterker aan de scoop hangt ?
line out van laptop
PeterDebaere
Berichten: 10
Lid geworden op: za 17 aug 2024, 18:24

Re: Kenwood KA4040R lage output

Bericht door PeterDebaere »

Shadow schreef: za 17 aug 2024, 19:52
kenwood_ka-4040r_amplifier.pdf

Even beginnen met deze :goedzo:
Hey, dank je, had deze al gevonden. Maar weet niet goed hoe diagnose te stellen.

1 van de eindtrappen al eens los gesoldeerd en op diode uitgemeten. En ziet er goed uit.
PeterDebaere
Berichten: 10
Lid geworden op: za 17 aug 2024, 18:24

Re: Kenwood KA4040R lage output

Bericht door PeterDebaere »

ray5150 schreef: za 17 aug 2024, 19:11
Wat gebruik je als bron om signaal in te sturen als de versterker aan de scoop hangt ?
input signaal
Bijlagen
20240818_074312[1].jpg
PeterDebaere
Berichten: 10
Lid geworden op: za 17 aug 2024, 18:24

Re: Kenwood KA4040R lage output

Bericht door PeterDebaere »

dit is dan het signaal aan input eindtrap
Bijlagen
20240818_074915[1].jpg
PeterDebaere
Berichten: 10
Lid geworden op: za 17 aug 2024, 18:24

Re: Kenwood KA4040R lage output

Bericht door PeterDebaere »

Maar wat ik ook ontdekt heb. Is dat wanneer ik de voeding uitschakel. het signaal aan de input van de eindtrap bij het zakken van de voedingsspanning even goed wordt om dan naar 0 te gaan
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Kenwood KA4040R lage output

Bericht door Kappa7 »

Het signaal aan de uitgang staat in elk geval behoorlijk te vervormen.
Begin eerst eens met het meten van de spanningen die in de versterker aanwezig zijn.
Begin bij de ingang van de voeding en zo verder richting de versterker tappen.
Over de elco's aan de ingang zou iets van + en - 46VDC moeten staan.
Leg de data sheet er naast en loop zo door het schema heen en zie waar het fout gaat.
Aangezien het iets is wat op beide kanalen zich voordoet moet het iets gemeenschappelijks zijn en dan is de voeding al snel verdacht.
Verder zijn de waardes op je scoop niet af te lezen zonder te weten waar deze op ingesteld is.
PeterDebaere
Berichten: 10
Lid geworden op: za 17 aug 2024, 18:24

Re: Kenwood KA4040R lage output

Bericht door PeterDebaere »

Kappa7,

dacht ik ook, 48V over de elco's rimpel 20mv. Bij volgende info zal ik de instellingen van de scoop meegeven.
Kan ik hier een filmpje uploaden?
PeterDebaere
Berichten: 10
Lid geworden op: za 17 aug 2024, 18:24

Re: Kenwood KA4040R lage output

Bericht door PeterDebaere »

Kappa7,

dacht ik ook, 48V over de elco's rimpel 20mv. Bij volgende info zal ik de instellingen van de scoop meegeven.
Kan ik hier een filmpje uploaden?
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Kenwood KA4040R lage output

Bericht door Kappa7 »

Top, Dan door naar de volgende stap in het schema, kwestie van het schema volgen.
Filmpje gaat via jijbuis.
Plaats reactie