zuivere DSD dac

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8107
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Kappa7 »

Ja dat is dan ook een modificatie die nog nodig is.
Alternatief is om alles naar het zelfde klok signaal te sampelen
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Pjotr »

Dat kan niet. Of je moet gaan re-sampelen. En dat wil je juist niet. Als je PCM naar DSD converteert gaat dat in veelvouden van de sample frequentie van het PCM signaal dus 44.1kHz x 64....1024 en 48kHz x 64kHz....1024. Vandaar 2 verschillende klokken. Maar komt goed. Heb het bordje nog niet binnen. Ziet er goed uit!
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8107
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Kappa7 »

Met HQ player gaat dat prima
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Pjotr »

Oh dat zal best werken. Maar met resampelen ga je wel extra her-quantiseren met ditto quantiseringsfouten. Dat is nou net waar je van af wil met direct stream DSD. Voelt een beetje als kindje met badwater enz. Maar waarom zou je ook als er voorzien is in 2 aparte clock oscillatoren.
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: zuivere DSD dac

Bericht door MarcelvdG »

Bedoel je extra aliasing? Herkwantiseren doe je altijd als je van veel bit naar 1 bit gaat.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8107
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Kappa7 »

Hier zie je hoe je ook tussen de kloken kunt schakelen.
https://www.diyaudio.com/community/thre ... st-7400455
Is redelijk simpel te implementeren.
Werkt overigens alleen met PCM, DSD kan maar 1 klok gebruiken.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Pjotr »

Ja dat klopt, DSD is sowieso per definitie een veelvoud van 44.1kHz. Dat betekent dus dat een SR van 48kHz en veelvouden, geresampled moeten zijn. Ging er eigenlijk vanuit dat HQP e.d. dat niet doen met converteren naar DSD. Zegt wel weer wat over commerciële DSD content wat veelal op 96/24 gemasterd is.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8107
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Kappa7 »

HQ doet dat standaard wel en blijf je binnen de native sample frequentie. maar alles naar een zelfde klok converteren kan HQP ook prima.
Heb wel geluisterd of ik verschil hoor dan maar nog niets van gemerkt eigenlijk.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8107
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Kappa7 »

Ik heb net de Xing U30 aangepast en in de Pure DSD Dac zitten.
En ik moet bekennen het maakt meer muziek dan de Amanero.
Gewoon met Daphile die de PCM conversie voor zijn rekening neemt.
Ik zal zo ook de HQPC weer eens opslingeren om te horen hoe deze zich verhoud tot de i2s output van de Beagele Bone.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Pjotr »

Leuk! Welke rate kan die Beaglebone aan? Ik heb de Daphile conversie met de Topping E30II DAC spelend (met de AKM DA-chip), doet direct DSD conversie met een switched capacitor averaging filter. Maar met DSD512 heeft Daphile toch wel moeite (I5-10500T). DSD256 gaat lekker!
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8107
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Kappa7 »

De beperking zit in de HQ player PC die ik gebruik.
De BB kan het eigenlijk allemaal zonder problemen aan en is niet meer dan een lan eindpunt.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

Pjotr schreef: za 03 aug 2024, 16:17
Thanx George! Helder! Moet dan ook nog een schakelsignaal mee voor de clock selectie neem ik aan.
Ja, daar gebruiken we de F0 uitgang voor (U30 pin17) in het gepubliceerde schema. Maar werkt alleen in PCM, dus samen met de DSD'it. Zoals George al aangaf.
Bij gebruik van DSD input verdwijnt de mogelijkheid om F0 als schakelsignaal te gebruiken. Dus alles upsamplen naar 44.1kx256 of 44.1kx512 in HQPlayer, Adaptive rate grijs maken en de 48k DSD optie niet aanvinken.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Pjotr »

Ja duidelijk! Zal zich vanzelf wel wijzen als ik het bordje binnen heb. Maar dan heeft George gelijk om maar 1 clock te gebruiken en lijkt mij de Crystek 49.152 eigenlijk overbodig als het om een zuivere DSD dac gaat.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

Als je niet van plan bent om de DSD'it te gebruiken dan heeft inderdaad de 49.152 klok geen zin met de U30.
Met de Beaglebone interface weer wel. Die heeft altijd op pin 24 een clock select signaal beschikbaar.
Maar die keuze moet je van tevoren maken eigenlijk. Beter om te kiezen tussen Beaglebone en U30 dan beide te willen gebruiken.
En als je de DSD'it erbij wil plaatsen later dan kan ook later nog de klok erbij.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8107
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Kappa7 »

Ik gebruik beide door elkaar heen en heb nu toch wel een voorkeur voor de U30.
wel heb ik een schakelaar op de voorzijde van de dac geplaatst die de stroomtoevoer naar de USB interface onderbreekt en daarmee is de ingang schakelbaar geworden.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Pjotr »

jeroen_d schreef: zo 04 aug 2024, 19:01
En als je de DSD'it erbij wil plaatsen later dan kan ook later nog de klok erbij.
Ja, naar diverse bordjes met de AK4137EQ SR converter heb ik ook al zitten kijken. Zijn er zowel als Pi-hoedje als stand-alone + display. Hoe verhoudt die AKM SR zich eigenlijk kwalitatief t.o.v. HQP en/of andere softwarematige convertors? Is daar wat van te zeggen?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

Als je hem netjes voedt en de SRC4291 gebruikt als upconvertor naar 176.4/192kHz dan haalt hij de performance van Roon upsampling naar DSD256.
HQPlayer klinkt nog steeds beduidend beter.
De bordjes die de AKM ook de eerste stap van upconverting laten doen klinken minder goed. Het werkt niet zo goed om de AKM beide stappen tegelijk te laten doen. De ontwerper van de DSD'it heeft eerst de AKM tweemaal gebruikt om de PCM upconverting apart te kunnen doen. Uiteindelijk voor de SRC4291 gekozen omdat die ook totaal geen gruis in het geluid meer gaf in combinatie met de DSC2.6.2 en varianten daarvan.

Het werkt in ieder geval erg mooi met de DSD'it. Leuk bij afspelen van youtube filmpjes met je HTPC aangesloten op de DSD dac met DSD'it. De latency is daar laag genoeg voor.
Ik heb nog drie van die bordjes liggen voor de liefhebbers.
Bijlagen
IMG_1659.jpg
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Pjotr »

Ja zoiets verwachtte ik eigenlijk wel, thanx. In software kun je alles makkelijk in FP doen en dus veel nauwkeuriger. Is het het eigenlijk noodzakelijk om 16/44.1 PCM te upsamplen om er DSD256 van te maken? Doet de modulator dat niet al gelijk vanaf 44.1?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

Ja, dat doet de AKM maar daarvoor is natuurlijk eerst intern upsampling nodig. En dan blijkt dat het beter is hem te voeren met 4fs.

Als je in de handleiding van HQPlayer kijkt dan zie je dat zelfs softwarematig eerst upsampling wordt gedaan naar een PCM tussenfrequentie voordat het naar DSD wordt omgezet. Bv met poly-sinc-gauss-long is de tussenstap 16fs.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door hannesie »

Ik zou het nog wel eens willen vergelijken, je moet al wel hele beste luidsprekers hebben om de verschillen te beluisteren.

Laatst ook al eens een vergelijk gehad met dac van € 120/1200/12000 en dan het verschil beluisteren .

Misschien kunnen we dat eens doen op een avond met de AVMN , en als George en ik, dan de DAC's gebruiken met dezelfde bestanden gebruiken.

Lijkt mij wel een bijzonder leerzame opzet.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Pjotr »

Mwah, dat was ook wel een vergelijk zeg. Super oren, gemiddelde leeftijd van rond de 70, de helft een gehoorapparaat... Voor mij 3 volstrekt willekeurige DAC's. Op het prijskaartje na, vooral smaak van een korrel zout meer of minder. Had het leuker gevonden om de hedendaagse Chinese snoepjes in het vergelijk te betrekken.

Nog even over dat upsampelen. Dat kan Daphile ook prima in software. Dat kost op mijn I5 geen merkbare wattjes extra. Het is de DSD modulator die slurpt. DSD256 gaat nog prima maar DSD512 is boven zijn macht.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

hannesie schreef: ma 05 aug 2024, 16:36
Ik zou het nog wel eens willen vergelijken, je moet al wel hele beste luidsprekers hebben om de verschillen te beluisteren.

Laatst ook al eens een vergelijk gehad met dac van € 120/1200/12000 en dan het verschil beluisteren .

Misschien kunnen we dat eens doen op een avond met de AVMN , en als George en ik, dan de DAC's gebruiken met dezelfde bestanden gebruiken.

Lijkt mij wel een bijzonder leerzame opzet.
Op een satori of AT midhoog, met goede versterking ervoor, is het verschil niet moeilijk te horen.
Maar niet op een AVMN avond. Veel teveel onrust en slechte akoestiek.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door hannesie »

Pjotr schreef: ma 05 aug 2024, 16:59
Mwah, dat was ook wel een vergelijk zeg. Super oren, gemiddelde leeftijd van rond de 70, de helft een gehoorapparaat... Voor mij 3 volstrekt willekeurige DAC's. Op het prijskaartje na, vooral smaak van een korrel zout meer of minder. Had het leuker gevonden om de hedendaagse Chinese snoepjes in het vergelijk te betrekken.

Nog even over dat upsampelen. Dat kan Daphile ook prima in software. Dat kost op mijn I5 geen merkbare wattjes extra. Het is de DSD modulator die slurpt. DSD256 gaat nog prima maar DSD512 is boven zijn macht.
Dat dacje van € 120 was zo een Chinese goedkoop snoepje.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Pjotr »

Er zijn lekkerdere snoepjes voor dat geld en zeker als je ietsje meer uitgeeft... Vond de gehele keuze nogal willekeurig, op de 12k DAC na dan, daar is de keuze niet zó groot.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Pjotr »

MarcelvdG schreef: wo 31 jul 2024, 23:00

Je hebt een hersynchronisatieklok van 90,3168 MHz nodig, of een speciale flip-flop die zowel op stijgende als op dalende klokflanken zijn dataingang bemonstert. De hersynchronisatie eruit gooien voor DSD1024 is ook een (onelegante) mogelijkheid.
Gisteren nog even het schema bekeken. In de huidige implementatie zit de shift klok en de register klok van d 595 aan elkaar vast op dezelfde klok. Je zou bovenstaande kunnen ondervangen door voor de shiftklok de klok van het U30 bordje te gebruiken en voor de registerklok direct de kristalklok. Je hoeft dan de klok en data van het U30 bordje ook niet te resampelen. Uiteindelijk is die registerklok essentieel voor minimale jitter. En als je dan de kristalklok inverteert heb je daar extra timing/fasemarge. Hangt ook een beetje van de onderlinge delays af. Zou je op de scoop moeten bekijken.
Plaats reactie