zuivere DSD dac

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4778
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Olaf Analogue »

Ikzelf verwacht geen toevoegingen te horen boven DSD256, dat is danook de waarde die ikzelf kies als ik met DSD streaming werk.
Ik heb ook de hogere instellingen geprobeerd, maar dat leverde niets extra's op, misschien dat dat op de zuivere DSD dac anders is, maar via mijn dac hoor ik geen verschillen.
De Denafrips DAC zelf is er al een hele tijd niet meer, ik gebruik alweer een poosje de Audio Analogue AADac, deze klinkt mooier en analoger dan de Denafrips dac, ondanks dat de AADac een delta-sigma DAC is, dus kennelijk is een analoge klank niet persé verbonden aan een NOS dac, want de AADac wint dat.
Wel is het zo dat de AADac het beste klinkt zonder DSD streaming en zonder upsampling, uiteraard zijn de verschillen niet groot, maar de meest verfijnde en analoog aandoende weergave heb ik wanneer ik elke vorm van upsampling uit heb staan en gewoon het signaal aanbiedt zoals het is.

De AADac is een erg onderschatte, doch erg goede dac, tot nu toe de best klinkende dac die ik ooit in bezit heb gehad.
Wel is het zo dat ik heel graag een keer een zuivere DSD-dac op mijn set zou willen horen, ik zou wel benieuwd zijn wat dat nog zou kunnen brengen.

Dat trouwens de naam "Denafrips" nog wel eens voorbij komt bij mij is omdat ik een Denafrips Hermes DDC tussen mijn pc en mijn dac heb hangen, en dat kan soms verwarring geven.
De Denafrips Hermes DDC haalt net dat laatste kleine stukje digitale nasmaak weg, lastig uit te leggen verder, maar met de DDC is het allemaal nog net wat organischer en analoger en komt er beslist geen enkele vorm van scherpte meer voor, ongeacht de opname, dat laatste is voor mij een persoonlijke opluchting omdat scherpte voor mij altijd wel een plaag was op de één of andere manier.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

DSD512 klinkt toch net weer anders dan DSD256 op de zuivere DSD dac. Ik heb wel moeite om te bepalen wat nou beter is.

Een sigma delta chip klinkt echt anders dan de zuivere DSD dac. De laatste klinkt veel organischer. Kernachtiger in de zin dat het laagmid beter is. En in het midhoog is de focus veel beter. Galvanische scheiding in de laatste versie die George de DSD3 heeft genoemd is al ingebouwd, dus de denafrips zou niet veel meer mogen toevoegen.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4778
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Olaf Analogue »

jeroen_d schreef: di 30 jul 2024, 18:49
laatste versie die George de DSD3
Deze toestellen zijn er alleen als zelfbouw versies denk ik? je kunt ze niet kant en klaar aanschaffen?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Pjotr »

jeroen_d schreef: di 30 jul 2024, 18:49
Een sigma delta chip klinkt echt anders dan de zuivere DSD dac. De laatste klinkt veel organischer. Kernachtiger in de zin dat het laagmid beter is. En in het midhoog is de focus veel beter. Galvanische scheiding in de laatste versie die George de DSD3 heeft genoemd is al ingebouwd, dus de denafrips zou niet veel meer mogen toevoegen.
Lijkt mij dat daarmee uiteindelijk alles valt of staat met de kwaliteit van de clock van de schuifregisters. Mits het daar bitperfect aankomt... Bedenk mij nu dat je voor DSD1024 de registers met 45 MHz moet gaan clocken. Of die HCMos dat gaan trekkem? Zal op het randje zijn.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

Nee, DSD1024 is nog niet gelukt. Ik ben inderdaad bang dat het voor deze registers net over het randje is.
De opzet is zo dat zowel het signaal als de signaalklok door een flipflop gaan met een masterklok van 45MHz, dus vlak voordat ze de schuifregisters ingaan zijn alle signalen exact uitgelijnd in de tijd.
DSD512 gaat nog heel goed. Waarschijnlijk werkt de hardware optimaal bij DSD256. Dus dan zit je met het compromis van het theoretisch nog zuiverder DSD512 signaal vs de kwaliteit van het hardware FIR filter die de snelheid van DSD256 probleemloos aan kan en bij DSD512 tegen de grens aan begint te lopen.

-edit- de datasheet beter lezend zijn deze registers juist razend snel. Zouden geen enkel probleem met DSD1024 moeten hebben.
Laatst gewijzigd door jeroen_d op wo 31 jul 2024, 22:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Pjotr »

Er is wel snellere logica maar die is elektrisch ook wat agressiever (stijgtijd e.d.). Lay-out en ontkoppeling wordt dan ook kritischer. Vraag is of meer of dan 512 überhaupt nog wat toevoegt. Ik draai hier met Daphile de C-3PO transcoder plug-in (SoX) DSD256 , meer kan mijn DAC niet. En dat geeft al aanmerkelijk vloeiender geluid dan direct PCM (ESS Sabre converter). Draait op een oude HP Prodesk 400 G2 mini met een I3-6100T probleemloos. Kachelt daarentegen wel een 28-30 watt weg met DSD256 tegen ca 9 watt met direct PCM. Waarschijnlijk zal dat met een modernere processor wel gunstiger uitpakken.

[edit]
Voor een snellere shifter kijk eens naar de 74AHC595 of de SN74HCS595: https://www.ti.com/product/SN74HCS595-Q ... sz-Y6ZdRJq Klokt 120 MHz bij 25 grC.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

Als dat zo is dan zou er geen probleem moeten zijn met de huidige registers. Die zijn in principe net zo snel, als ik de datasheet goed lees.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Pjotr »

De standaard SN74HCxxx houdt het boven de 25 MHz toch wel voor gezien.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

Het gaat hier om de 74LVC8T595 in de DAC die George en ik hebben gebouwd.
https://nl.mouser.com/datasheet/2/916/7 ... 318693.pdf

En in de versie van hannesie, de 2.6.2 zit de 74AHCT595D,118
Die zouden ook gemakkelijk dik boven de 100MHz aan moeten kunnen.
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: zuivere DSD dac

Bericht door MarcelvdG »

jeroen_d schreef: wo 31 jul 2024, 12:19
Nee, DSD1024 is nog niet gelukt. Ik ben inderdaad bang dat het voor deze registers net over het randje is.
De opzet is zo dat zowel het signaal als de signaalklok door een flipflop gaan met een masterklok van 45MHz, dus vlak voordat ze de schuifregisters ingaan zijn alle signalen exact uitgelijnd in de tijd.
DSD512 gaat nog heel goed.
Bij DSD1024 probeer je een 45,1584 MHz bitklok te hersynchroniseren met 45,1584 MHz. Dat gaat nooit werken, want als je een 45,1584 MHz klok bemonstert met 45,1584 MHz kom je op een constant hoog of constant laag niveau uit.

Je hebt een hersynchronisatieklok van 90,3168 MHz nodig, of een speciale flip-flop die zowel op stijgende als op dalende klokflanken zijn dataingang bemonstert. De hersynchronisatie eruit gooien voor DSD1024 is ook een (onelegante) mogelijkheid.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Pjotr »

I.d.d. Gewoon geen DSD1024 willen dan op deze manier... Maar ik begreep eerder eigenlijk dat het USB --> I2S bordje vanuit het schuifregisterbordje als master geklokt wordt :think:
jeroen_d schreef: wo 31 jul 2024, 22:13
Het gaat hier om de 74LVC8T595 in de DAC die George en ik hebben gebouwd.
https://nl.mouser.com/datasheet/2/916/7 ... 318693.pdf

En in de versie van hannesie, de 2.6.2 zit de 74AHCT595D,118
Die zouden ook gemakkelijk dik boven de 100MHz aan moeten kunnen.
Ja, de moeten snel genoeg zijn. Die gaf ik ook al aan.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

Dank Marcel, je hebt natuurlijk helemaal gelijk. De hersynchronisatie is me wel wat waard, die ga ik niet weggooien voor DSD1024, waar ik met HQPlayer toch niet de mooiste modulator kan draaien.

Peter, wat jij denkt klopt voor de 2.6.2 die hannesie heeft. Mijn versie gebruikt vlakbij de DAC logica een Crystek klok van 45 of 49 MHz. Die klok wordt ook gebruikt om de USB interface te klokken die daarvoor in slave mode is gezet.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Kappa7 »

Mooi bordje :mrgreen:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Pjotr »

Echt een kunstwerk :rock: Had jij toch gemaakt George?
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Kappa7 »

een stukje daarvan.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Shadow »

20240802_134539.jpg
Wat ik nou vond op de mat
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Kappa7 »

Zonde dat je niet voor de versie 3 bent gegaan.
Die kan je hier in dit draadje ook vinden.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Shadow »

Waarom is die beter dan? Dit is bezigheidstherapie hoor, kan die ook nog bestellen, ik vond de integratie met die i2s header wel ideaal
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

De registers van de nieuwe zijn beter en de weerstandsnetwerken zijn veel beter verkrijgbaar dan die losse die ook duurder zijn.
Ook de voeding is beter doordacht.

En het mooie van de nieuwe mute mogelijkheid is dat hij op de enabling van de registers plaatsvindt en niet meer via analoge switches die kwetsbaar zijn en vervorming kunnen introduceren.

Ook hebben we gezorgd voor een betere mute functie in het algemeen, vooral als je met de Beaglebone wilt werken.
Die laatste heb ik trouwens nog eentje voor je ter overname, als je geinteresseerd bent.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Shadow »

Ik heb een XU30 al liggen, maar ik zie dat de site van Pavel onder bewerking is, ik heb de BOM bijgewerkt die erbij zat en alles wel gevonden, op die Potato Semiconductor chips na, ik heb de nieuwere versie ook laten komen met de Nexperia en Diodes Inc. chips, ik heb voor die Potato Semi dingen wel wat lijntjes uit gegooid via m'n werk...
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

Met de laatste PCB van de DSC2 heb je de potato's juist niet meer nodig.

"This project uses very scarce chips from Potato Semiconductor. Therefore, a redesign was made - DSC2_p.zip"
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Shadow »

Klopt, ik heb ze allebei zeg ik, dat was onbedoeld, maar als de zoektocht naar Potatoes niks oplevert dan heb ik 10 extra printen voor aan de muur ](*,) affijn de kosten zijn het niet...
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Pjotr »

jeroen_d schreef: zo 10 mar 2024, 14:10
Ik zou niet voor Amanero kiezen, maar voor Xing U30. Die klinkt veel zuiverder. De update lijkt vooral te zijn ingegeven door verkrijgbaarheid van chips. Leuk dat er geen windows drivers nodig zijn, maar dat zou voor mij geen argument zijn om over te stappen. Xing U30 draait ook al tot DSD1024.
Het in slave mode kunnen zetten van de Amanero is leuk, maar bij de huidige versie nogal tricky om dat goed te laten werken. De Xing U30 hardware matig in slave mode zetten is niet moeilijk.
Ha Jeroen,
Ik heb de handleiding van de Xing U30 er op na geslagen maar daar vind ik dat niet terug. Is dat een eigen modificatie van het bordje?
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Kappa7 »

Ja je moet dan de cristalletjes van het bord solderen en een pen door verbinden.
Ook nog 1 weerstandje verwijderen en dan staat hij in slave.
Zie hier eigenlijk.
Schermafbeelding 2024-08-03 154402.jpg
Ik heb hem liggen maar moet deze nog aanpassen.
Misschien dit weekend eens voor gaan zitten.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Pjotr »

Thanx George! Helder! Moet dan ook nog een schakelsignaal mee voor de clock selectie neem ik aan.
Plaats reactie