Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Spartacus
Berichten: 157
Lid geworden op: ma 28 mei 2018, 18:41
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door Spartacus »

Ik zie dat er speciale setjes voor zijn. Eens kijken waar ik dat kan bestellen.
Ik wacht daar even mee, eerst kijken wat ik nog meer nodig heb om dubbele verzendkosten te voorkomen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door Pjotr »

Vergeet dan niet om er koelpasta tussen te doen. Is echt een goede tip Willy. Heb dat menigmaal mis zien gaan met voedingspanning op een wat groter koelprofiel. Niet alleen qua schokken maar ook met kortsluiting met meetpennen e.d. Isoleren die tor en liefst het profieltje aan massa vanwege evt. lekstromen. Met die kleine koelsterretjes en koelvinntejes op de print is wat anders natuurlijk.
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door Willy_61 »

1. Ik heb de aanpassing die Douwe voorstelde toegepast: geen lawaai meer na uitschakeling vd versterker met TC uitgeschakeld.
1Meg toegevoegd aan soldeerzijde print:
1Meg aanpassing omschakeling TC.jpg
1Meg toegevoegd aan TC switch.jpg
1Meg toegevoegd aan TC switch.jpg (20.69 KiB) 440 keer bekeken
2.Geen brom (100Hz) meer gehoord tijdens opstarten
Spartacus
Berichten: 157
Lid geworden op: ma 28 mei 2018, 18:41
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door Spartacus »

We zijn voorzichtig gestart.
Bijlagen
IMG_3051.jpeg
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door douwebakker »

Ah.. je begint met de ingang.
Spartacus
Berichten: 157
Lid geworden op: ma 28 mei 2018, 18:41
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door Spartacus »

:lol: Klein beginnen
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door OpaBert »

Ja je moet eerst leren kruipen voor je kan lopen :D
Nu kun je opschrijven heb al 1 print klaar en getest is ook belangrijk voor je alles inbouwt en aan elkaar soldeert :bakkie:
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door Willy_61 »

Spartacus schreef: za 06 apr 2024, 20:41
:lol: Klein beginnen
Govert, ik geloof niet dat ik in dit topic de opbouw van de buisvoeten op de print, al uit de doeken gedaan heb. Het is echter wel belangrijk, vandaar dat ik hier voor het bestukken van de versterkerprint wat nadere uitleg geef.

Kopie uit CTA4.0:
Eerst in alle gaten langs soldeerzijde, waar een afstandhouder komt, isolatiebusjes stoppen die normaal worden gebruikt voor montage van TO220, TOP3 transistoren op koelmateriaal.
buismontage3.jpg
Door de buisvoet komt langs boven een verzonken M3 schroef van l=12mm en gaat onderaan de voet door een busje van 3 of 5mm, afmeting wordt bepaald door het model van buisvoet, ik geloof 3mm voor de witte (Reichelt) en 5mm voor de bruine (TubeTown).
buismontage1.jpg
buismontage2.jpg
Daarna de schroef+voet+ huls op de print monteren, zo recht mogelijk, en afstandhouder van 15mm langzaam aandraaien terwijl regelmatig gecontroleerd wordt dat de voet mooi vlak komt te zitten.
buismontage4.jpg
Het resultaat is een stevige constructie van de buisvoeten met als dubbel doel:
1. alle druk tijdens het plaatsen van een buis wordt gedragen door het chassis en dus niet door de print of de pennen van de voet
2. alle voeten komen op gelijke hoogte te zitten.
buismontage5.jpg
De overige afstandhouders aan de buitenkant van de print krijgen dus dezelfde isolatiebusjes, gewoon om dezelfde hoogte te bereiken als die van de buisvoeten.
Spartacus
Berichten: 157
Lid geworden op: ma 28 mei 2018, 18:41
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door Spartacus »

:think: zekeringhouders tekort? :think:
Bijlagen
IMG_3053.jpeg
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door douwebakker »

Spartacus
Berichten: 157
Lid geworden op: ma 28 mei 2018, 18:41
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door Spartacus »

Die zal ik ook bestellen, samen met wat andere missende componentjes.
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door douwebakker »

vergeet niet de koelpasta mee te bestellen.
Spartacus
Berichten: 157
Lid geworden op: ma 28 mei 2018, 18:41
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door Spartacus »

Koelpasta heb ik, die gebruik ik ook in de hotend van mijn 3d printer.
Spartacus
Berichten: 157
Lid geworden op: ma 28 mei 2018, 18:41
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door Spartacus »

Willy,

Bedankt voor de omschrijving hoe de buisvoeten te monteren. Buisvoeten zijn nog niet binnen.

Ik ga ook even een lijstje maken met onderdelen die ik nog mis. Ik merk dat er toch wel wat bij in geschoten is met bestellen van onderdelen ondanks dat ik dacht ze besteld te hebben :lol:
Ik wordt oud denk ik :oops:

Tot die tijd solderen we verder met wat ik wel heb.
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door Willy_61 »

Spartacus schreef: zo 07 apr 2024, 13:11
:think: zekeringhouders tekort? :think:
Sorry maar het is iets raar. Bij het opstellen van de materiaallijst heb ik bij Reichelt gezocht naar de groene zekeringhouder die wij altijd gebruiken, via
Startpagina Componenten Componenten, mechanisch Zekeringen Zekeringhouder.

Ik vond maar 1 groene, nl. de STV PTF/75 die jij hier hebt getoond. Maar die blijkt niet de juiste te zijn, rastermaat 15 volgens de PDF.
zekeringhouder STV PTF-75.jpg
Ik heb dan opgezocht wanneer ik mijn voorraad heb aangevuld, dat was halverwege 2021. De bestelcode was MTA 506000, rastermaat 22,6 en is nog steeds voorradig.
zekeringhouder MTA 506000.jpg
Spartacus
Berichten: 157
Lid geworden op: ma 28 mei 2018, 18:41
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door Spartacus »

Komt goed, zodra de rest gesoldeerd is bestellen we de missende delen.
Ik moet ook nog montagedraad en dat plaatje voor het koelelement bestellen.
Ik mis ook nog een condensator die ik op miraculeuze wijze niet besteld heb terwijl ik hem wel aangekruist heb ik de lijst.

Ik heb bij Reichelt zo snel geen montagedraad gevonden, hebben ze dat wel?
Zou graag alles bij 1 club bestellen om extra verzendkosten te voorkomen.
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door douwebakker »

H05VK 1,0-10
Spartacus
Berichten: 157
Lid geworden op: ma 28 mei 2018, 18:41
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door Spartacus »

Kan het kloppen dat ik R54 mis in de bom?
R32 kan ik niet vinden op de print, staat wel in de bom.
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door Willy_61 »

Sorry Govert, dat is inderdaad zo. :hide:

Nadat de BOM was gemaakt, is er een wijziging gekomen betreffende de tegenkoppeling, zie hier.
Bijlagen
EL84-V3.4-BOM.xlsx
(241.1 KiB) 16 keer gedownload
EL84-V3.4-BOM.pdf
(6 MiB) 18 keer gedownload
Spartacus
Berichten: 157
Lid geworden op: ma 28 mei 2018, 18:41
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door Spartacus »

Ik begon al aan mezelf te twijfelen omdat ik de R32 niet kon vinden. Die gaan dan in de voorraad bak.
De R54 zal ik met de rest van wat ik nog nodig heb bijbestellen.
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door Willy_61 »

@MarcelvdG
Douwe ondervindt een zachte brom van ca. 7 sec., tijdens een koude start. Zelf kan ik de brom niet vaststellen.
Douwe vroeg zich nu af of er een mogelijkheid is om de automaat sneller te laten reageren. Jij hebt dat hier ook al aangehaald, maar er is niet echt verder op ingegaan.
Anne heeft het toen ook even over "brom-onderdrukking" gehad.

Ik ben zelf al het ganse topic opnieuw aan het doornemen, ben ondertussen tot hier geraakt.
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door douwebakker »

@Willy_61: en een ieder die dit topic volgt.
De brom die eventjes optreedt kort nadat versterker is ingeschakeld komt doordat de negatieve spanning uit de bias automaat gedurende korte tijd nagenoeg weg is.
Als het negatief nou maar minstens 8,5V blijft zullen de eindbuizen niet in verzadiging lopen.
Daarom wil ik onderstaande wijziging aanbrengen.(rose gedeelte)
bias_V2.png
Spartacus
Berichten: 157
Lid geworden op: ma 28 mei 2018, 18:41
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door Spartacus »

Lekker gesoldeerd.
Dit weekend nog wat missende onderdelen bestellen.
Bijlagen
IMG_3063.jpeg
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door MarcelvdG »

douwebakker schreef: vr 12 apr 2024, 14:06
@Willy_61: en een ieder die dit topic volgt.
De brom die eventjes optreedt kort nadat versterker is ingeschakeld komt doordat de negatieve spanning uit de bias automaat gedurende korte tijd nagenoeg weg is.
Als het negatief nou maar minstens 8,5V blijft zullen de eindbuizen niet in verzadiging lopen.
Daarom wil ik onderstaande wijziging aanbrengen.(rose gedeelte)
bias_V2.png
Ik val nu opeens in een draadje dat ik niet gevolgd en maar voor een heel klein deel gelezen heb, verontschuldigingen voor de eventuele stomme opmerkingen die ik daardoor maak.

Douwe's hypothese (of is het geen hypothese maar een feit?) betekent dus dat het oplopen van de emissie van de eindbuizen sneller gaat dan de biasautomaat kan bijhouden. Clampen tot een veilige waarde zou dan inderdaad moeten helpen, of de biasautomaat herdimensioneren zodat die sneller wordt.

Als die -24 V redelijk nauwkeurig is (en volgens post #1 zou die dat moeten zijn), zou R5 (in Douwe's schema, R4, R9, R14 en R19 in het schema van post #1, weerstand van de collector van de PNP naar het elcootje) verhogen van 3,3 kohm naar 18 kohm misschien een nog simpelere clampimplementatie zijn. Je gebruikt het verzadigen van de PNP dan als clamp. Je hoeft er dan ook geen dingen bij te bouwen, maar alleen vier andere weerstandjes op de print te zetten.

In het oorspronkelijke biasautomaatdraadje had Anne iets bedacht met een relaiscontact dat de referentie kortsluit om te voorkomen dat de boel met de integrator in de verkeerde hoek opstart. Ik heb eigenlijk nooit precies begrepen hoe dat werkt (hangt het van het teken van de offset af of het werkt of zijn de buizen toch wel warm voor de integrator te ver kan weglopen?), maar als ik het goed begrijp zit dat niet in deze versterker?
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door Willy_61 »

Spartacus schreef: vr 12 apr 2024, 16:05
Lekker gesoldeerd.
Dit weekend nog wat missende onderdelen bestellen.
Govert, knap afgewerkt tot nu toe, ik kan maar moeilijk geloven dat je een newbie bent in het afwerken van printen. :goedzo:
Plaats reactie