Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat
Moderator: Beheerdersteam
Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat
Ik zie dat er speciale setjes voor zijn. Eens kijken waar ik dat kan bestellen.
Ik wacht daar even mee, eerst kijken wat ik nog meer nodig heb om dubbele verzendkosten te voorkomen.
Ik wacht daar even mee, eerst kijken wat ik nog meer nodig heb om dubbele verzendkosten te voorkomen.
Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat
Vergeet dan niet om er koelpasta tussen te doen. Is echt een goede tip Willy. Heb dat menigmaal mis zien gaan met voedingspanning op een wat groter koelprofiel. Niet alleen qua schokken maar ook met kortsluiting met meetpennen e.d. Isoleren die tor en liefst het profieltje aan massa vanwege evt. lekstromen. Met die kleine koelsterretjes en koelvinntejes op de print is wat anders natuurlijk.
Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat
1. Ik heb de aanpassing die Douwe voorstelde toegepast: geen lawaai meer na uitschakeling vd versterker met TC uitgeschakeld.
1Meg toegevoegd aan soldeerzijde print: 2.Geen brom (100Hz) meer gehoord tijdens opstarten
1Meg toegevoegd aan soldeerzijde print: 2.Geen brom (100Hz) meer gehoord tijdens opstarten
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat
Ja je moet eerst leren kruipen voor je kan lopen
Nu kun je opschrijven heb al 1 print klaar en getest is ook belangrijk voor je alles inbouwt en aan elkaar soldeert
Nu kun je opschrijven heb al 1 print klaar en getest is ook belangrijk voor je alles inbouwt en aan elkaar soldeert
Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat
Govert, ik geloof niet dat ik in dit topic de opbouw van de buisvoeten op de print, al uit de doeken gedaan heb. Het is echter wel belangrijk, vandaar dat ik hier voor het bestukken van de versterkerprint wat nadere uitleg geef.
Kopie uit CTA4.0:
Eerst in alle gaten langs soldeerzijde, waar een afstandhouder komt, isolatiebusjes stoppen die normaal worden gebruikt voor montage van TO220, TOP3 transistoren op koelmateriaal. Door de buisvoet komt langs boven een verzonken M3 schroef van l=12mm en gaat onderaan de voet door een busje van 3 of 5mm, afmeting wordt bepaald door het model van buisvoet, ik geloof 3mm voor de witte (Reichelt) en 5mm voor de bruine (TubeTown). Daarna de schroef+voet+ huls op de print monteren, zo recht mogelijk, en afstandhouder van 15mm langzaam aandraaien terwijl regelmatig gecontroleerd wordt dat de voet mooi vlak komt te zitten. Het resultaat is een stevige constructie van de buisvoeten met als dubbel doel:
1. alle druk tijdens het plaatsen van een buis wordt gedragen door het chassis en dus niet door de print of de pennen van de voet
2. alle voeten komen op gelijke hoogte te zitten. De overige afstandhouders aan de buitenkant van de print krijgen dus dezelfde isolatiebusjes, gewoon om dezelfde hoogte te bereiken als die van de buisvoeten.
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat
Die zal ik ook bestellen, samen met wat andere missende componentjes.
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat
Koelpasta heb ik, die gebruik ik ook in de hotend van mijn 3d printer.
Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat
Willy,
Bedankt voor de omschrijving hoe de buisvoeten te monteren. Buisvoeten zijn nog niet binnen.
Ik ga ook even een lijstje maken met onderdelen die ik nog mis. Ik merk dat er toch wel wat bij in geschoten is met bestellen van onderdelen ondanks dat ik dacht ze besteld te hebben
Ik wordt oud denk ik
Tot die tijd solderen we verder met wat ik wel heb.
Bedankt voor de omschrijving hoe de buisvoeten te monteren. Buisvoeten zijn nog niet binnen.
Ik ga ook even een lijstje maken met onderdelen die ik nog mis. Ik merk dat er toch wel wat bij in geschoten is met bestellen van onderdelen ondanks dat ik dacht ze besteld te hebben
Ik wordt oud denk ik
Tot die tijd solderen we verder met wat ik wel heb.
Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat
Sorry maar het is iets raar. Bij het opstellen van de materiaallijst heb ik bij Reichelt gezocht naar de groene zekeringhouder die wij altijd gebruiken, via
Startpagina Componenten Componenten, mechanisch Zekeringen Zekeringhouder.
Ik vond maar 1 groene, nl. de STV PTF/75 die jij hier hebt getoond. Maar die blijkt niet de juiste te zijn, rastermaat 15 volgens de PDF. Ik heb dan opgezocht wanneer ik mijn voorraad heb aangevuld, dat was halverwege 2021. De bestelcode was MTA 506000, rastermaat 22,6 en is nog steeds voorradig.
Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat
Komt goed, zodra de rest gesoldeerd is bestellen we de missende delen.
Ik moet ook nog montagedraad en dat plaatje voor het koelelement bestellen.
Ik mis ook nog een condensator die ik op miraculeuze wijze niet besteld heb terwijl ik hem wel aangekruist heb ik de lijst.
Ik heb bij Reichelt zo snel geen montagedraad gevonden, hebben ze dat wel?
Zou graag alles bij 1 club bestellen om extra verzendkosten te voorkomen.
Ik moet ook nog montagedraad en dat plaatje voor het koelelement bestellen.
Ik mis ook nog een condensator die ik op miraculeuze wijze niet besteld heb terwijl ik hem wel aangekruist heb ik de lijst.
Ik heb bij Reichelt zo snel geen montagedraad gevonden, hebben ze dat wel?
Zou graag alles bij 1 club bestellen om extra verzendkosten te voorkomen.
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat
Kan het kloppen dat ik R54 mis in de bom?
R32 kan ik niet vinden op de print, staat wel in de bom.
R32 kan ik niet vinden op de print, staat wel in de bom.
Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat
Sorry Govert, dat is inderdaad zo.
Nadat de BOM was gemaakt, is er een wijziging gekomen betreffende de tegenkoppeling, zie hier.
Nadat de BOM was gemaakt, is er een wijziging gekomen betreffende de tegenkoppeling, zie hier.
- Bijlagen
-
- EL84-V3.4-BOM.xlsx
- (241.1 KiB) 16 keer gedownload
-
- EL84-V3.4-BOM.pdf
- (6 MiB) 18 keer gedownload
Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat
Ik begon al aan mezelf te twijfelen omdat ik de R32 niet kon vinden. Die gaan dan in de voorraad bak.
De R54 zal ik met de rest van wat ik nog nodig heb bijbestellen.
De R54 zal ik met de rest van wat ik nog nodig heb bijbestellen.
Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat
@MarcelvdG
Douwe ondervindt een zachte brom van ca. 7 sec., tijdens een koude start. Zelf kan ik de brom niet vaststellen.
Douwe vroeg zich nu af of er een mogelijkheid is om de automaat sneller te laten reageren. Jij hebt dat hier ook al aangehaald, maar er is niet echt verder op ingegaan.
Anne heeft het toen ook even over "brom-onderdrukking" gehad.
Ik ben zelf al het ganse topic opnieuw aan het doornemen, ben ondertussen tot hier geraakt.
Douwe ondervindt een zachte brom van ca. 7 sec., tijdens een koude start. Zelf kan ik de brom niet vaststellen.
Douwe vroeg zich nu af of er een mogelijkheid is om de automaat sneller te laten reageren. Jij hebt dat hier ook al aangehaald, maar er is niet echt verder op ingegaan.
Anne heeft het toen ook even over "brom-onderdrukking" gehad.
Ik ben zelf al het ganse topic opnieuw aan het doornemen, ben ondertussen tot hier geraakt.
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat
@Willy_61: en een ieder die dit topic volgt.
De brom die eventjes optreedt kort nadat versterker is ingeschakeld komt doordat de negatieve spanning uit de bias automaat gedurende korte tijd nagenoeg weg is.
Als het negatief nou maar minstens 8,5V blijft zullen de eindbuizen niet in verzadiging lopen.
Daarom wil ik onderstaande wijziging aanbrengen.(rose gedeelte)
De brom die eventjes optreedt kort nadat versterker is ingeschakeld komt doordat de negatieve spanning uit de bias automaat gedurende korte tijd nagenoeg weg is.
Als het negatief nou maar minstens 8,5V blijft zullen de eindbuizen niet in verzadiging lopen.
Daarom wil ik onderstaande wijziging aanbrengen.(rose gedeelte)
Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat
Lekker gesoldeerd.
Dit weekend nog wat missende onderdelen bestellen.
Dit weekend nog wat missende onderdelen bestellen.
Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat
Ik val nu opeens in een draadje dat ik niet gevolgd en maar voor een heel klein deel gelezen heb, verontschuldigingen voor de eventuele stomme opmerkingen die ik daardoor maak.douwebakker schreef: ↑vr 12 apr 2024, 14:06@Willy_61: en een ieder die dit topic volgt.
De brom die eventjes optreedt kort nadat versterker is ingeschakeld komt doordat de negatieve spanning uit de bias automaat gedurende korte tijd nagenoeg weg is.
Als het negatief nou maar minstens 8,5V blijft zullen de eindbuizen niet in verzadiging lopen.
Daarom wil ik onderstaande wijziging aanbrengen.(rose gedeelte)
bias_V2.png
Douwe's hypothese (of is het geen hypothese maar een feit?) betekent dus dat het oplopen van de emissie van de eindbuizen sneller gaat dan de biasautomaat kan bijhouden. Clampen tot een veilige waarde zou dan inderdaad moeten helpen, of de biasautomaat herdimensioneren zodat die sneller wordt.
Als die -24 V redelijk nauwkeurig is (en volgens post #1 zou die dat moeten zijn), zou R5 (in Douwe's schema, R4, R9, R14 en R19 in het schema van post #1, weerstand van de collector van de PNP naar het elcootje) verhogen van 3,3 kohm naar 18 kohm misschien een nog simpelere clampimplementatie zijn. Je gebruikt het verzadigen van de PNP dan als clamp. Je hoeft er dan ook geen dingen bij te bouwen, maar alleen vier andere weerstandjes op de print te zetten.
In het oorspronkelijke biasautomaatdraadje had Anne iets bedacht met een relaiscontact dat de referentie kortsluit om te voorkomen dat de boel met de integrator in de verkeerde hoek opstart. Ik heb eigenlijk nooit precies begrepen hoe dat werkt (hangt het van het teken van de offset af of het werkt of zijn de buizen toch wel warm voor de integrator te ver kan weglopen?), maar als ik het goed begrijp zit dat niet in deze versterker?
