het grote squeezebox vragen topic

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
  • (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door Marp »

Wat ik al eerder berichtte, is dat Michael Herger de Tidal Local plugin al heel snel had aangepast om te kunnen gebruiken vanaf LMS 8.3.
mherger schreef:
I backed down on the 8.4 requirement for TIDAL and added some simple compatibility check to make it work with 8.3, too.

Tidal Local en Deezer Local zijn van dezelfde enthousiaste programmeurs. Ik zie geen reden om te geloven dat dit met Deezer niet zou gebeuren. Gezien het verschijnen in Daphile (LMS 8.3), alsook de bevestigde werking (zie citaat en link in mijn vorige post), lijkt ook Deezer al te zijn aangepast. En ga er anders maar vanuit dat dit helemaal goed gaat komen.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door hsmeets »

John P schreef: vr 29 mar 2024, 12:15
Ik ben echter bang dat LMS zijn langste tijd heeft gehad.
A la Twain: The reports of LMS death are greatly exaggerated.

LMS is dood, lang leve LMS. Sinds kort staat de L in LMS niet meer voor Logitech maar voor Lyrion. Een eigen website om de laatste banden met Logitech door te knippen staat in de steigers: www.lyrion.org
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door Marp »

John P schreef: vr 29 mar 2024, 12:15
Ik ben echter bang dat LMS zijn langste tijd heeft gehad.
De ontwikkelingen zijn nog nooit zo hard gegaan als vanaf versie 8.0, en dat is niet te danken aan inspanningen door Logitech. Inmiddels is Logitech Media Server omgedoopt tot Lyrion Music Server, en in een nieuw onderdak is ook al voorzien. Er is zelfs al een development versie van LMS v9.0.0
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door Marp »

Haha, je had het net zelf ook ontdekt. :lol: Onee, dat was Huub.

Ps: het viel me op dat Michael Herger al op het slimdevices-forum actief was, nog voordat Logitech in beeld kwam en de boel inpalmde. Op grond daarvan valt dus best te verwachten dat LMS nog een lang leven beschoren is :yeah:
snoef3
Berichten: 621
Lid geworden op: di 19 jan 2016, 16:22

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door snoef3 »

Lyrion Media Server! dat is goed nieuws. Dat had ik nog niet meegekregen. Nu nog iemand die de daphile ontwikkelaar wakker schopt. (voorzichtig, wie weet is er een ernstige reden waarom die niets van zich laat horen op het slimdevices forum)
snoef3
Berichten: 621
Lid geworden op: di 19 jan 2016, 16:22

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door snoef3 »

Zijn er Linux deskundigen in de zaal?
Is Daphile door anderen dan de bouwer zelf, aan te passen? Zodat het lms deel geüpdate kan worden?
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door Kappa7 »

De mogelijkheid om zelf dingen op normale wijze te kunnen toevoegen in Linux is er uit gehaald.
Daphile is gebouwd op Gentoo wat vaker gebruikt wordt om een systeem te bouwen wat slechts een doel heeft.
Als je de beta van Daphile installeert dan heb je wel de mogelijkheid om via SSH in te loggen en dingen aan te passen.
Echter om dan een update over LMS heen te gooien is iets lastiger.
Er missen immers wat bestanden om dit te doen.
de

CODE: Selecteer alles

sudo apt-get install build-essential build-dep
werkt dan niet.

Handiger is dan om bvb Debian zonder desktop te installeren en daar de LMS versie op te zetten die jij wil.
Vervolgens zal je dan ook samba server moeten installeren om je lokale schijven ook als windows share te kunnen gebruiken.
Dat is allemaal prima te doen hoor.
Als je toch de material skin gebruikt als interface dan voegt de skin van Daphile niet veel toe.
Gebruik je een NAS als bron voor je audio bestanden dan kan je Samba achterwege laten en is de LMS installatie voldoende.
Verder heb je dan ook een debian server draaien die je gelijk ook andere dingen kunt laten doen.
je kunt dan ook home automatisering dingen daar op laten draaien.
kan soms handig zijn.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door hannesie »

Ubuntu server is mogelijk wat makkelijker installeren, en er is ook voor een magere opzet te kiezen.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door Kappa7 »

Dat is een voorkeur, ik zelf vind Ubuntu een rot pakket om dat je daar geen root acces hebt en voor elk commando root moet intikken.
Qua installatie verschilt het verder eigenlijk niet, Ubuntu is immers gebaseerd op Debian.
Verder vind ik het instellen van een vast IP address in Ubuntu ook erg onhandig.
Nee Debian is echt gebruiksvriendelijker.
Hier is aardig aangegeven hoe dat te doen.
https://www.howtoforge.com/tutorial/deb ... al-server/
en hier staat aangegeven hoe je LMS onder debian kan installeren.
https://wiki.slimdevices.com/index.php/ ... ckage.html
en hier staat de samba server.
https://reintech.io/blog/installing-con ... -debian-12
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door Pjotr »

snoef3 schreef: vr 29 mar 2024, 20:16
Lyrion Media Server! dat is goed nieuws. Dat had ik nog niet meegekregen. Nu nog iemand die de daphile ontwikkelaar wakker schopt. (voorzichtig, wie weet is er een ernstige reden waarom die niets van zich laat horen op het slimdevices forum)
De updates van de plugins worden anders goed bijgehouden en snel beschikbaar gesteld. Denk dat hij updates/nieuwe beschikbaar stelt als ze goed genoeg getest zijn qua stabiliteit. Is ook een keuze tussen betrouwbaarheid en experiment. Zal voor LMS niet anders zijn.

Bij de JRiver Mediaplayer was er iedere week wel een update. En ieder half jaar een nieuwe versie. Werd je ook niet goed van.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door hannesie »

Kappa7 schreef: za 30 mar 2024, 13:26
Dat is een voorkeur, ik zelf vind Ubuntu een rot pakket om dat je daar geen root acces hebt en voor elk commando root moet intikken.
Qua installatie verschilt het verder eigenlijk niet, Ubuntu is immers gebaseerd op Debian.
Verder vind ik het instellen van een vast IP address in Ubuntu ook erg onhandig.
Nee Debian is echt gebruiksvriendelijker.
Hier is aardig aangegeven hoe dat te doen.
https://www.howtoforge.com/tutorial/deb ... al-server/
en hier staat aangegeven hoe je LMS onder debian kan installeren.
https://wiki.slimdevices.com/index.php/ ... ckage.html
en hier staat de samba server.
https://reintech.io/blog/installing-con ... -debian-12
Dan doe je iets niet goed, en dan kun je ook nog met sudo werken.

En dan is Debian ook een voorkeur, heb al aardig wat pakketten/distro's gedaan ook op basis van RedHat en Fedora.

Vortexbox, ook een LMS opzet geeft wel meer opties om in te breken op de bestaande structuur.
https://wiki.vortexbox.org/available_images


https://htmlpreview.github.io/?https:// ... elog8.html
snoef3
Berichten: 621
Lid geworden op: di 19 jan 2016, 16:22

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door snoef3 »

Ik heb daphile teruggezet op mijn minilaptopje maar wifi werkt niet en de schermbesturing is weg. drie keer overnieuw gedaan maar geen idee wat ik fout doe. iemand een idee? ik heb de 32 bits versie gedowload en via usb laptopje laten boten.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door Kappa7 »

Je hebt tijdens het opstarten van de cd of usb stick even de tijd om op F1 te drukken.
Daar kan je dan je wifi configureren.
Doe je dat niet dan start Daphile op met een eigen Wifi netwerk.
Je kunt dan met een andere machine of tablet verbinding maken met de laptop direct en dan via de browser de boel configureren.
het ww om verbinding te maken is dan secret1234.
snoef3
Berichten: 621
Lid geworden op: di 19 jan 2016, 16:22

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door snoef3 »

F1 gebruikt ook. Dan de naam van mijn wifi en wachtwoord en dan .... Niets, minutenlang niets.
Bedraad is geen probleem.
Waar in de UI kan ik wifi instellen? Wel gekeken maar niet gezien.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door Kappa7 »

snoef3 schreef: za 30 mar 2024, 9:11
Zijn er Linux deskundigen in de zaal?
Is Daphile door anderen dan de bouwer zelf, aan te passen? Zodat het lms deel geüpdate kan worden?
Nog even geprobeerd maar werkt niet.
Daphile (Gentoo) gebruikt Portage als Package manager.
Het lukte me wel om Portage er bij te zetten maar je hebt niet voldoende rechten om dan de boel te updaten en pakketten te installeren.
Schermafbeelding 2024-03-30 222548.png
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door Kappa7 »

snoef3 schreef: za 30 mar 2024, 22:25
F1 gebruikt ook. Dan de naam van mijn wifi en wachtwoord en dan .... Niets, minutenlang niets.
Bedraad is geen probleem.
Waar in de UI kan ik wifi instellen? Wel gekeken maar niet gezien.
Als je via Lan wel in de interface kan komen dan staat in het menu settings en dan Networking de instellingen voor je WiFi.
Kan zijn dat er een driver nodig is voor je WiFi kaartje om dat te laten werken.
Als ik me goed herinner kan je de driver tijdens het opstarten laden.
Heb dat zelf nooit nodig gehad dus niet geprobeerd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door Pjotr »

Nou nee, daar valt niks WiFi in te stellen anders dan je network en paswoord. Bij een vast IP adres neemt ie voor de WiFi hetzelfde IP als voor bedraad. Lekker slim.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door Marp »

Kennelijk vond de maker het dan niet nodig dat Daphile tegelijkertijd via ethernet en wifi kan verbinden. Dat is dus vragen om problemen, en minutenlang moeten wachten komt inderdaad voor bij een ip-confict. Trek dus eerst de netwerkkabel maar eens los, als die nog zat ingeplugd terwijl wifi probeerde te verbinden.

De noodzaak om een driver te installeren is iets minder waarschijnlijk. Als wifi kan worden ingeschakeld, betekent dit dat het systeem de adapter heeft herkend en al een driver heeft ingesteld.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door Pjotr »

Met DHCP gaat het overigens wel goed. Dan krijgen beide een opvolgend IP adres, althans bij mij. Overigens heb je meerde Daphile doosjes in je netwerk, geef ze dan sowieso een verschillende naam! Alleen is een variërend IP niet handig voor de LMS server. De clients willen graag een vast adres zien. Dus in je router aanvinken dat het IP adres voor Daphile doosjes altijd hetzelfde moet zijn met DHCP
snoef3
Berichten: 621
Lid geworden op: di 19 jan 2016, 16:22

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door snoef3 »

Dus daphile op oude hp mini lukt niet meer waar het eerst wel jaren probleemloss op heeft gewerkt. Pakt de wifi niet. en schermbesturing is weg. Nu heb ik een andere oude laptop gepakt en daar daphile op gezet en daar pakt ie de wifi zonder probleem. Maar nog steeds zonder schermbesturing.
Als ik naar het opgegeven ip adres ga staat er boven aan het scherm: 'Running daphile from read-only filesystem. Settings can not be saved.' Dat was ook op de hp mini al het geval als ik die bedraad had aangesloten. Wat heb ik gedaan dat dit er staat en is dat dan ook de oorzaak dat de schermbesturing weg is?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door Pjotr »

snoef3 schreef: zo 31 mar 2024, 17:47
'Running daphile from read-only filesystem. Settings can not be saved.'
Dat betekent dat je het nog niet op je HD geïnstalleerd hebt! Dat moet je natuurlijk nog wel even doen bij settings --> storage via de web interface.
Gebruikersavatar
TTS
Berichten: 897
Lid geworden op: za 16 okt 2010, 14:03

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door TTS »

Ja. Dat is wel een beetje lullig. Denk je dat je je installatie hebt voltooid, moet je het nog installeren.... Daar moest ik ook ff doorheen... Wellicht had ik een handleiding moeten lezen... Maja. Zo ben ik niet.
Gebruikersavatar
TTS
Berichten: 897
Lid geworden op: za 16 okt 2010, 14:03

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door TTS »

Wat ik nog wil leren (over Daphile) is hoe je die hotspot voor elkaar krijgt. Ik wil dat daphile netbookje wel inzetten op een luisterdag en dan dat ding middels een hotspot functie kunnen benaderen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door Pjotr »

En dan moet je ook nog zelf de player control application voor de schermbesturing aanvinken als je die wilt hebben :D Al moet ik wel zeggen dat die wel erg spartaans is.
snoef3
Berichten: 621
Lid geworden op: di 19 jan 2016, 16:22

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door snoef3 »

ik wordt een beetje moedeloos. schermoptie aangevinkt en programma geinstalleerd maar nu weer het probleem van wifi: daphile staat nu al meer dan een kwartier te wachten op een netwerk connectie. Terwijl die net als een trein verbonden was.
Plaats reactie

Terug naar “Streaming Media/Apparatuur”