het grote squeezebox vragen topic
Moderator: Beheerdersteam
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
het grote squeezebox vragen topic
zo, ik heb sinds een paar weken ook zo'n ding, en ben nu met de dankbare taak bezig om m'n muziek collectie te rippen enzo. nu kom ik echter een paar vreemde zaken tegen, dus ik dacht zo ik open eens een algemeen squeezbox topic.
ik heb dus een Linux (Ubuntu) systeempje (ex-Hannesie) waar de muziek op staat en waar squeezserver op draait.
1e issue dat ik nu tegen kom, is dat ik bepaalde muziek heb toegevoegd op de server, netjes getagd (met dBpoweramp), maar dat deze niet wordt opgenomen in de database, ook niet na de opdracht geven opnieuw scannen. dit gebeurt met zowel mp3 als flac. het gekke is dat sommige aanpassingen wel worden doorgevoerd, maar sommige niet. waar kan dit aan liggen?
ik heb dus een Linux (Ubuntu) systeempje (ex-Hannesie) waar de muziek op staat en waar squeezserver op draait.
1e issue dat ik nu tegen kom, is dat ik bepaalde muziek heb toegevoegd op de server, netjes getagd (met dBpoweramp), maar dat deze niet wordt opgenomen in de database, ook niet na de opdracht geven opnieuw scannen. dit gebeurt met zowel mp3 als flac. het gekke is dat sommige aanpassingen wel worden doorgevoerd, maar sommige niet. waar kan dit aan liggen?
Re: het grote squeezebox vragen topic
welke versie van squeezebox server heb je?
Ik heb in het verleden eenzelfde issues meegemaakt. Ook vaak dat de scan abrupt stopte omdat hij op één bepaalde file of album vastliep.
Echte oorzaak nooit gekend, maar op enkele fora las ik toen dat dat lag aan de scanengine die wat bugs vertoonde..
Bij de laatste 7.5.0 - 7.5.1 release werkt alles naar behoren (hiep hoi!)
Kijk ook even in je logs, daar vind je vaak heel nuttige info waarom iets niet gaat
Ik heb in het verleden eenzelfde issues meegemaakt. Ook vaak dat de scan abrupt stopte omdat hij op één bepaalde file of album vastliep.
Echte oorzaak nooit gekend, maar op enkele fora las ik toen dat dat lag aan de scanengine die wat bugs vertoonde..
Bij de laatste 7.5.0 - 7.5.1 release werkt alles naar behoren (hiep hoi!)
Kijk ook even in je logs, daar vind je vaak heel nuttige info waarom iets niet gaat
- scanspeakman
- Berichten: 423
- Lid geworden op: ma 16 jun 2008, 19:43
Re: het grote squeezebox vragen topic
Wat je het best kan doen is inderdaad naar de nieuwste versie updaten. Daarna niet rescan kiezen maar die iets rigoreuzere variant (heet iets van clear library and rescan). Had laatst een soortgelijk probleempje en dat was gefixt na die uitgebreidere scan.
Gelijk een vraag van mijn kant:
Ik heb nu ook een week een Squeezebox Touch voor de "serieuze" audio en een Squeezebox Radio voor in de keuken. Squeezecenter draait op Windows Home Server. De albums zijn via iTunes naar de server geript (in dat lossless apple formaat; helaas ondersteund dat *&^%-iTunes geen flac. Zit er helaas aan vast vanwege mijn iPhone).
In iTunes netjes de albumcovers gezocht en grootste deel wordt ook gevonden. Helaas worden die maar voor een zeer beperkt deel opgepikt door Squeezecenter. Iemand enig idee waardoor dat komt?
Scanspeakman
Gelijk een vraag van mijn kant:
Ik heb nu ook een week een Squeezebox Touch voor de "serieuze" audio en een Squeezebox Radio voor in de keuken. Squeezecenter draait op Windows Home Server. De albums zijn via iTunes naar de server geript (in dat lossless apple formaat; helaas ondersteund dat *&^%-iTunes geen flac. Zit er helaas aan vast vanwege mijn iPhone).
In iTunes netjes de albumcovers gezocht en grootste deel wordt ook gevonden. Helaas worden die maar voor een zeer beperkt deel opgepikt door Squeezecenter. Iemand enig idee waardoor dat komt?
Scanspeakman
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: het grote squeezebox vragen topic
ik heb server 7.5.1, de nieuwste dus
hier de log van de jongste scan, hier zat een vers geripte CD bij die hij dus totaal gemist heeft:
zeg ik tegen t ding dat de hele hap opnieuw moet ("collectie wissen en opnieuw scannen"), dan zie ik in de log dat dus alle nieuwe directories worden overgeslagen... wtf nu weer
want ik zie de mappen wel staan in squeezserver onder "muziekmap" maar dan is daar in die mappen geen enkel liedje te vinden 
hier de log van de jongste scan, hier zat een vers geripte CD bij die hij dus totaal gemist heeft:
CODE: Selecteer alles
[10-07-13 15:26:19.5653] main::main (180) Starting Squeezebox Server scanner (v7.5.1, r30836, Tue Jun 1 05:57:28 PDT 2010) perl 5.010000
[10-07-13 15:26:21.4264] Slim::Music::Import::runImporter (566) Starting Slim::Music::MusicFolderScan scan
[10-07-13 15:26:26.0892] Slim::Music::Import::endImporter (700) Completed Slim::Music::MusicFolderScan Scan in 4 seconds.
[10-07-13 15:26:26.0947] Slim::Music::Import::runImporter (566) Starting Slim::Music::PlaylistFolderScan scan
[10-07-13 15:26:26.2113] Slim::Music::Import::runScanPostProcessing (429) Starting merge of various artists albums
[10-07-13 15:26:33.7350] Slim::Music::Import::endImporter (700) Completed mergeVariousAlbums Scan in 7 seconds.
[10-07-13 15:26:33.7404] Slim::Music::Import::runScanPostProcessing (437) Starting artwork scan
[10-07-13 15:26:33.8267] Slim::Music::Import::endImporter (700) Completed findArtwork Scan in 0 seconds.
[10-07-13 15:26:33.8323] Slim::Music::Import::runScanPostProcessing (461) Starting cleanup of stale track entries
[10-07-13 15:26:47.1172] Slim::Music::Import::endImporter (700) Completed cleanupStaleEntries Scan in 13 seconds.
[10-07-13 15:26:47.1504] Slim::Music::Import::runScanPostProcessing (483) Starting Database optimization.
[10-07-13 15:26:53.3836] Slim::Music::Import::endImporter (700) Completed dbOptimize Scan in 6 seconds.- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: het grote squeezebox vragen topic
sterker nog, ook individuele mp3 of flac die ik in een bestaande dir er bij zet worden niet gevondenik schreef:..... dan zie ik in de log dat dus alle nieuwe directories worden overgeslagen... wtf nu weer![]()
Re: het grote squeezebox vragen topic
Heeft de applicatie dezelfde rechten als jij? Ik bedoel op de nieuwe files en dirs?Henkjan schreef:sterker nog, ook individuele mp3 of flac die ik in een bestaande dir er bij zet worden niet gevondenik schreef:..... dan zie ik in de log dat dus alle nieuwe directories worden overgeslagen... wtf nu weer![]()
![]()
Op m'n Mac gebeurde dit ook. Ik kon alles lezen/zien/doen, maar de applicatie (servertje) had nog een keer extra rechten nodig.
Probeer de rechten eens opnieuw te zetten.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: het grote squeezebox vragen topic
maar hoe kan t dan dat de muziek die ik er eerder op zette dan wel herkend wordt?
Re: het grote squeezebox vragen topic
Goeie, geen idee.Henkjan schreef:maar hoe kan t dan dat de muziek die ik er eerder op zette dan wel herkend wordt?
Heb je de software opnieuw geïnstalleerd? Ik weet niet precies hoe het binnen Ubuntu werkt, maar met Debian moest ik bij een nieuwe installatie (dus geen upgrade!) de rechten weer goed zetten (de daemon in de juiste groep gooien).
Probeer het eens op een foldertje. Geef je squeezebox daemon expliciet rechten en kijken of deze dan wel meegenomen wordt.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: het grote squeezebox vragen topic
het is idd wel iets met rechten, maar vreemd blijft het.. ik had dus een nw groep aangemaakt waar ook de squeezboxserver in zat, en die groep heeft RWL rechten op de hele dir structuur. toen ik die groep via file manager had aangepast, werd de nw muziek idd gevonden. ik de volgende CD rippen, die werd dus vrolijk weer NIET gevonden
enige verschil was dat de owner van die nw hap de windows gebruiker was van de PC van waaraf ik die CD geript had... nadat ik (weer met filemanager) de owner van de nw dir (en de flac bestanden) op root heb gezet, werd het gewoon herkend
naja, weet nu hoe t moet, veel extra tijd kost t niet, maar gek is t wel.
- scanspeakman
- Berichten: 423
- Lid geworden op: ma 16 jun 2008, 19:43
Re: het grote squeezebox vragen topic
Kortom; server op basis van Windows Home Server gebruiken. Wordt volgens mij door weinig mensen gebruikt maar is een beetje ondergewaardeerd; onbekend maakt onbemind. Is voor dit soort zaken ideaal. Maakt nog automatisch backups van je PC ook en met meerdere schijven ook nog duplicatie over meerdere fysieke schijven van je data.
Scanspeakman
Scanspeakman
Re: het grote squeezebox vragen topic
2e hands Mac Mini!scanspeakman schreef:Kortom; server op basis van Windows Home Server gebruiken. Wordt volgens mij door weinig mensen gebruikt maar is een beetje ondergewaardeerd; onbekend maakt onbemind. Is voor dit soort zaken ideaal. Maakt nog automatisch backups van je PC ook en met meerdere schijven ook nog duplicatie over meerdere fysieke schijven van je data.
Scanspeakman
Re: het grote squeezebox vragen topic
Ik draai het op m'n NAS (Qnap).
ik heb een hele tijd problemen gehad, maar achteraf gezien was dat door een verkeerde configuratie van een package.
Sindsdien verloopt alles vlekkeloos.
Ik laat hem dagelijks scannen op nieuwe muziek, en die komt er mooi bij in de lijst
Maar tis een hel om zoiets op te zetten.. tis niet als een cd-speler die je uitpakt, inplugt en speelt
ik heb een hele tijd problemen gehad, maar achteraf gezien was dat door een verkeerde configuratie van een package.
Sindsdien verloopt alles vlekkeloos.
Ik laat hem dagelijks scannen op nieuwe muziek, en die komt er mooi bij in de lijst
Maar tis een hel om zoiets op te zetten.. tis niet als een cd-speler die je uitpakt, inplugt en speelt
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: het grote squeezebox vragen topic
andere server en/of ander OS is geen optie, ik heb dit servertje al, en ik heb er al veeeeel te veel tijd in gestopt....
@Hans: ging dit bij jou wel goed? Hoe zette jij muziek op t servertje?
@Hans: ging dit bij jou wel goed? Hoe zette jij muziek op t servertje?
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: het grote squeezebox vragen topic
mss het bestandsformaat? ik had op een cover ook een foutmelding na het toevoegenscanspeakman schreef:In iTunes netjes de albumcovers gezocht en grootste deel wordt ook gevonden. Helaas worden die maar voor een zeer beperkt deel opgepikt door Squeezecenter. Iemand enig idee waardoor dat komt?
Re: het grote squeezebox vragen topic
Ik heb 4.5.0 draaien op mijn NAS (draait ook Linux). Daar is een aparte utillity voor "Clean Squeezeserver" Dat ruimt alle oude index troep op en kun je een complete schone index opbouwen.
Squeezeserver zet de thumbs in een aparte directory. Wordt die wel goed aangemaakt? Ik heb de cover art gewoon als Folder.jpg in de album folders staan en die vindt ie gewoon. Squeezeserver kopieert die album art dan wel naar een eigen directory dacht ik.
Kun je eigenlijk wel gewoon bij de web interface van de Squeezeserver Henkjan?
En functioneert Squeezecenter (voor Windhoos) wel goed op een normale PC? Zou ik ook eens uitproberen.
Squeezeserver zet de thumbs in een aparte directory. Wordt die wel goed aangemaakt? Ik heb de cover art gewoon als Folder.jpg in de album folders staan en die vindt ie gewoon. Squeezeserver kopieert die album art dan wel naar een eigen directory dacht ik.
Kun je eigenlijk wel gewoon bij de web interface van de Squeezeserver Henkjan?
En functioneert Squeezecenter (voor Windhoos) wel goed op een normale PC? Zou ik ook eens uitproberen.
Re: het grote squeezebox vragen topic
Mijn muziek had ik via mijn PC via het netwerk geript naar de Dir op de netwerkschijf, waarbij ik die de rechten had gegeven nobody, bij jou zou dat naar ik aanneem zo moeten zijn dat de rechten die Squeezeserver heeft zou moeten uitgebreid met de groep die ook in die bestanden daar neer zet.Henkjan schreef:andere server en/of ander OS is geen optie, ik heb dit servertje al, en ik heb er al veeeeel te veel tijd in gestopt....Dat kan ik mij voorstellen
@Hans: ging dit bij jou wel goed? Hoe zette jij muziek op t servertje?
Dus naar mijn idee moet Squeezeboxsever in jou geval er een groep bij krijgen met rechten die gelijk zijn aan jouw rechten, hij is dan de enige die dat gebruikt, geen veiligheid probleem dus
P.S. Ik plaats ook altijd de cover in de directory, is echter geen garantie dat het word meegepikt, doe dat wel eens met Mediamonkey als extra.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: het grote squeezebox vragen topic
zo, met wat trial&error heb ik t denk ik gevonden, het heeft idd met rechten te maken. eerst de situatie zoals tot nu, dit zijn de rechten van de nieuw aangemaakte bestanden:deze worden dus niet gevonden door de squeezboxserver tijdens een scan, ondanks dat deze lid is van de groep. ook het vinkje bij execute as group verandert er niets aan. vervolgens maar eens gekeken hoe de rechten dan staan van al wel gevonden bestanden:het lijkt er dus op dat de scan niet als user squeezboxserver wordt uitgevoerd... want alleen other leesrechten geven zorgt er voor dat het wel gelezen wordt tijdens een scan:in Samba de standaard file rechten daarop gezet, nieuwe CD geript, en ja hoor, ook deze wordt gevonden
ja, daar controleer ik ook mee of iets idd in de database zit.Pjotr schreef:Kun je eigenlijk wel gewoon bij de web interface van de Squeezeserver Henkjan?
bedoel je dat ik nog een server zou moeten installeren op een windhoos PC? wat heeft dat voor nut?Pjotr schreef:En functioneert Squeezecenter (voor Windhoos) wel goed op een normale PC? Zou ik ook eens uitproberen.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: het grote squeezebox vragen topic
zo, eindelijk wat aan de gang met rippen. de leerpunten tot nu toe:
- dBpoweramp rulez
wat een heerlijk rip programma is dit. dit heeft alles, van goed en snel rippen, encoden naar elk denkbaar bestandsformaat (flac, mp3, wma, aac, ape, verzintmaar) je maar wil, en werkelijk alle denkbare tags worden uit diverse online databases opgehaald. ook voor klassieke muziek relevante tags als componist, dirigent, solisten, etc. zoekt ook meteen cover art er bij. De volledige versie kost een paar tientjes, maar dat was zeer goed besteed geld. - bij de indeling van de database van de sqzcenter is duidelijk gedacht vanuit de popmuziek, voor klassiek is het minder geschikt. gelukkig kan je wel instellen dat een componist of dirigent ook in de lijst met artiesten staat, maar het blijft behelpen
- het display van de classic is wat klein om de complete naam van klassieke albums weer te geven, waardoor het uitkiezen van een bepaalde uitvoering van een muziekstuk niet altijd lukt. ik heb bv 3 uitvoeringen van de orgelsymphonie van Saint Saëns en die kan ik nu alleen kiezen via de dirigent als artiest. of ik moet de tag met de album titel weer gaan aanpassen natuurlijk... ik geef t nog een aantal weken zodat ik er aan kan wennen. en ook eens die squeezremote voor de Android uitproberen, als die de cover art erbij weer geeft dan is dit probleem ook uit de wereld.
- internetradio moet ik nog uitproberen, iemand nog wat leuke tips?
- hoe krijg ik iets weer uit de favorites lijst?
Re: het grote squeezebox vragen topic
Ik ben eigenlijk erg tevreden met 'Live365'.Henkjan schreef:
- internetradio moet ik nog uitproberen, iemand nog wat leuke tips?
Gratis heb je al een erg ruim aanbod, tegen een klein bedrag heb je er een pak meer én vaak betere kwaliteit.
Ondanks dat nog steeds op de gratis versie..
Er zijn zoveel genres, als je hier je gading niet in vindt ..
Re: het grote squeezebox vragen topic
Gefilciteerd
Heb die al eens gepost meen ik. Heerlijke goede klassiek zonder gekwebbel voor onder het werk. Staat het radiolijstje bij Italië --> Classic meen ik.
Ja, dBpoweramp rules!
Indien er geen foutjes op de CD staan en hij kan de CD check sum vinden in de database van AccurateRip ript en codeert ie een CD naar Flac in 1,5 minuut. Sneller dan 40x wil mijn PC loopwerkje niet
Mooie van dit progje is dat het optimaal gebruik maakt van multi-core processors. Converteren van Flac naar MP3 voor op de MP3 spelert gaat als een trein.
http://translate.google.nl/translate?hl ... %26hl%3DnlHenkjan schreef:internetradio moet ik nog uitproberen, iemand nog wat leuke tips?
Ja, dBpoweramp rules!
Laatst gewijzigd door Pjotr op wo 14 jul 2010, 22:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: het grote squeezebox vragen topic
zo, die kende ik nog niet!Pjotr schreef:http://translate.google.nl/translate?hl ... %26hl%3DnlHeb die al eens gepost meen ik. Heerlijke goede klassiek zonder gekwebbel voor onder het werk.
mooi!
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: het grote squeezebox vragen topic
Pjotr schreef:http://translate.google.nl/translate?hl ... %26hl%3DnlHenkjan schreef:internetradio moet ik nog uitproberen, iemand nog wat leuke tips?Heb die al eens gepost meen ik. Heerlijke goede klassiek zonder gekwebbel voor onder het werk. Staat het radiolijstje bij Italië --> Classic meen ik.
Re: het grote squeezebox vragen topic
Als je hem via het radio menu kiest maakt dat toch niet uit? Kiest ie automatisch de goede. Het zijn allemaal MP3 streams, alleen het play list format van de url's verschilt.
Vind het zelf voor 128 kb/s eigenlijk nog behoorlijk goed klinken.
Overigens als je je Andoid als remote gebruikt via WiFi, kun je dan niet gewoon naar de web interface gaan? Lukt mij via de browser op mijn Ipod gewoon, die hangt via WiFi direct in mijn lokaal netwerk.
Voelt wel een beetje zot om via een Ipod een Squeezebox te bedienen
Vind het zelf voor 128 kb/s eigenlijk nog behoorlijk goed klinken.
Overigens als je je Andoid als remote gebruikt via WiFi, kun je dan niet gewoon naar de web interface gaan? Lukt mij via de browser op mijn Ipod gewoon, die hangt via WiFi direct in mijn lokaal netwerk.
Voelt wel een beetje zot om via een Ipod een Squeezebox te bedienen
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: het grote squeezebox vragen topic
ik heb net squeez commander op mn android foon gezet, en dat werkt schitterend. de 3 euro dik waard. de gewone web interface lijkt me wat te vol worden op zo'n klein scherm
