Henkjan aan de CNC

Over materiaalbewerkingsgereedschappen

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Henkjan aan de CNC

Bericht door Henkjan »

asterduc schreef: ma 02 okt 2006, 10:05
Voor de ernstige DHZ is een CNC frees eigenlijk een must-have.
Als Ed advies geeft, dan is het verstandig te luisteren.
HJO CNC .jpeg
Het is een CNC 6040Z-S65J-V2 die een forumlid 'over' had

voordat er gefreesd kan worden, is er nog wel wat meer nodig:
  • ik zal flink wat gaan leren over CNC frezen, gelukkig ben ik niet de eerste met zo'n ding. idem 3D tekenen. wel is het een flinke leercurve, ik begin immers bij 0 *blondevragenwaarschuwing*
  • computer installeren (met parallel poort), ik heb nog een oude XP laptop met docking station dat het wel zal doen
  • stofafzuiging zit er nog niet op, dat is wel een must, 1e idee is een stofhoes ("dust shoe") rondom de motor/frees, een (nog te kopen) cycloon voor de voorscheiding, en dan m'n Festool stofzuiger
  • waterkoeling zal een upgrade moeten krijgen als ik wat zwaarder werk ga doen, dus voorlopig prima zoals t is
  • een plek voor het ding. het is een vrij compacte, dus dat zou zelfs in mijn schuurtje moeten passen. ik heb 2 opties: of 'm gebruiken zoals op de foto, en dan de rest van de tijd ergens anders in opslag, of een nieuwe plek maken, danwel door het rek dat ik heb te stabiliseren, danwel door een nieuwe tafel neer te zetten
  • kruisje slaan en kaarsje branden dat deze VFD niet ook m'n aardlek er uit laat knallen
  • .............
Bijlagen
CNC-6040Z-S65J-V2-User-Manual.pdf
(6.71 MiB) 41 keer gedownload
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Henkjan aan de CNC

Bericht door douwebakker »

Mooi ding Henkjan, nu eerst maar even oefenen.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Henkjan aan de CNC

Bericht door Marp »

Hier komt het er nooit van, maar al vanaf de dag dat Kees zo'n machine liet zien, begint het te kriebelen als er weer een voorbij komt. Gaaf!
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4164
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: Henkjan aan de CNC

Bericht door asterduc »

What took you so long?
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Henkjan aan de CNC

Bericht door OWC »

Succes met babysitten Henkjan :lol:

Trouwens een parallelpoort naar USB adapter zal toch wel werken?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Henkjan aan de CNC

Bericht door Pjotr »

Leuk ding HJ. Zie er erg capabel uit. Dat wordt weer een nieuwe hobby op zich... :sure:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Henkjan aan de CNC

Bericht door Henkjan »

OWC schreef: ma 18 mar 2024, 16:23
Trouwens een parallelpoort naar USB adapter zal toch wel werken?
naar verluid niet
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Henkjan aan de CNC

Bericht door Pjotr »

Klopt. Dat spul is meestal geprogrammeerd "op het staal" en vereist dan een native parallel poort.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Henkjan aan de CNC

Bericht door OWC »

Okay, apart.

Er zijn tegenwoordig nog zat moderne moederborden met parallelle poorten trouwens
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Henkjan aan de CNC

Bericht door Marp »

USB/LPT kan soms een uitkomst zijn, soms ook niet, maar werkt nooit zo stabiel als een vaste LPT-poort. Een laptop met XP (op zich ook een stabiel OS) kan dan best een bedrijfszekere oplossing zijn.
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Henkjan aan de CNC

Bericht door douwebakker »

Henkjan, ik heb nog wel een oude HPlaptop voor je. Er zit een RS232 poort op. Kun je daar wat mee?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Henkjan aan de CNC

Bericht door Pjotr »

Marp schreef: ma 18 mar 2024, 17:20
USB/LPT kan soms een uitkomst zijn, soms ook niet, maar werkt nooit zo stabiel als een vaste LPT-poort. Een laptop met XP (op zich ook een stabiel OS) kan dan best een bedrijfszekere oplossing zijn.
Mits die een full fledged parallel poort heeft! Dat is ook niet altijd het geval.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Henkjan aan de CNC

Bericht door Marp »

Dat is waar.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Henkjan aan de CNC

Bericht door Henkjan »

douwebakker schreef: ma 18 mar 2024, 17:25
Henkjan, ik heb nog wel een oude HPlaptop voor je. Er zit een RS232 poort op. Kun je daar wat mee?
bedankt, maar zo een heb ik zelf ook nog wel, m'n back-up meetlaptop (en voor de Audi diagnose software, ivm de RS323 poort, die kabel doet t niet met een USB-serieel converter). als OS heb ik XP-Lite er op. de laptop zelf heeft geen LPT zag ik net, maar het bijbehorende docking station wel iirc.
Pjotr schreef: ma 18 mar 2024, 17:32
Marp schreef: ma 18 mar 2024, 17:20
USB/LPT kan soms een uitkomst zijn, soms ook niet, maar werkt nooit zo stabiel als een vaste LPT-poort. Een laptop met XP (op zich ook een stabiel OS) kan dan best een bedrijfszekere oplossing zijn.
Mits die een full fledged parallel poort heeft! Dat is ook niet altijd het geval.
daar wordt ook in de handleiding van de CNC voor gewaarschuwd, dat een laptop t niet altijd goed doet
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Henkjan aan de CNC

Bericht door Pjotr »

Zal eens kijken. Staat op zolder ook nog een HP-Compac minitower Met een AMD Athlon64 er in en een Quadro video kaartje. Moet ruim voldoende zijn voor zoiets.
90000006
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 10 mar 2023, 15:56

Re: Henkjan aan de CNC

Bericht door 90000006 »

Prachtig apparaat!

Gewoon proberen met die laptop. De oudere HP's over een docking station hebben vaak wel een fatsoenlijk geïmplementeerde lpt poort is mijn ervaring. Wil het niet gelijk kijk dan of je de poort nog in een andere mode kan zetten in de bios. Of inderdaad een oude desktop.

Ik zou wel een los toetsenbord en muis eraan hangen. Die zijn wat degelijker dan het laptop spul en deze onderdelen hebben het zwaar in zo'n omgeving :lol:
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Henkjan aan de CNC

Bericht door OWC »

Eventueel, de worst-kaas methode;
https://tweakers.net/moederborden/verge ... ezirZO79Bw

Deze hebben allemaal parallele poor onboard, vaak enkel als pinnen op mobo zelf, dus daar moet dan nog even een break-out connectortje bij.
Ook vast wel iets 2e hands te vinden voor een betere prijs, maar om gewoon even een idee te geven voor inspiratie. :)
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Henkjan aan de CNC

Bericht door FR_Aad »

Cool!!! :rock:
Gebruikersavatar
HoMeR
Berichten: 556
Lid geworden op: zo 26 feb 2006, 21:24
Locatie: Groningen

Re: Henkjan aan de CNC

Bericht door HoMeR »

Wat een grap!

Niet alleen Henkjan maar ook Henk aan de CNC.....
mini-cnc
mini-cnc
Maar dan wel de kleine versie. Werkoppervlak = 300 x 180 x 45 mm.
Het is zo'n chinees 3018 cnc-tje.......voor de test en speel.
:wink:


:shock: steile leercurve !!
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Henkjan aan de CNC

Bericht door ray5150 »

Ik zou toch iets meer vertrouwen hebben in dit soort klemmen om het werkstuk vast te zetten.
https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-2 ... -opspanset
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Henkjan aan de CNC

Bericht door Pjotr »

Niet leverbaar...... Tja. Heb ik toch meer vertrouwen in deze sjop: https://www.wabeco-remscheid.de/step-cl ... -nuts.html Ik heb zelf zo'n set, evengoed Chinees maar het is echt ideaal.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Henkjan aan de CNC

Bericht door Henkjan »

Pjotr schreef: vr 22 mar 2024, 9:47
404 - Seite nicht gefunden
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Henkjan aan de CNC

Bericht door Pjotr »

Merkwaardig. Als ik op mijn link klik doet ie het gewoon en gaat ie naar: {https://www.wabeco-remscheid.de/step-cl ... -nuts.html}. Klk ikl op de link on jouw quote dan gaat het mis: {https://www.wabeco-remscheid.de/step-cl}
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Henkjan aan de CNC

Bericht door Henkjan »

Capture.JPG
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Henkjan aan de CNC

Bericht door Henkjan »

taal overschakelen op engels, dan gat t wel goed
Plaats reactie

Terug naar “Hout- en metaalbewerkingsgereedschap”