Voor de ernstige DHZ is een CNC frees eigenlijk een must-have.
Als Ed advies geeft, dan is het verstandig te luisteren.
Het is een CNC 6040Z-S65J-V2 die een forumlid 'over' had
voordat er gefreesd kan worden, is er nog wel wat meer nodig:
ik zal flink wat gaan leren over CNC frezen, gelukkig ben ik niet de eerste met zo'n ding. idem 3D tekenen. wel is het een flinke leercurve, ik begin immers bij 0 *blondevragenwaarschuwing*
computer installeren (met parallel poort), ik heb nog een oude XP laptop met docking station dat het wel zal doen
stofafzuiging zit er nog niet op, dat is wel een must, 1e idee is een stofhoes ("dust shoe") rondom de motor/frees, een (nog te kopen) cycloon voor de voorscheiding, en dan m'n Festool stofzuiger
waterkoeling zal een upgrade moeten krijgen als ik wat zwaarder werk ga doen, dus voorlopig prima zoals t is
een plek voor het ding. het is een vrij compacte, dus dat zou zelfs in mijn schuurtje moeten passen. ik heb 2 opties: of 'm gebruiken zoals op de foto, en dan de rest van de tijd ergens anders in opslag, of een nieuwe plek maken, danwel door het rek dat ik heb te stabiliseren, danwel door een nieuwe tafel neer te zetten
USB/LPT kan soms een uitkomst zijn, soms ook niet, maar werkt nooit zo stabiel als een vaste LPT-poort. Een laptop met XP (op zich ook een stabiel OS) kan dan best een bedrijfszekere oplossing zijn.
USB/LPT kan soms een uitkomst zijn, soms ook niet, maar werkt nooit zo stabiel als een vaste LPT-poort. Een laptop met XP (op zich ook een stabiel OS) kan dan best een bedrijfszekere oplossing zijn.
Mits die een full fledged parallel poort heeft! Dat is ook niet altijd het geval.
Henkjan, ik heb nog wel een oude HPlaptop voor je. Er zit een RS232 poort op. Kun je daar wat mee?
bedankt, maar zo een heb ik zelf ook nog wel, m'n back-up meetlaptop (en voor de Audi diagnose software, ivm de RS323 poort, die kabel doet t niet met een USB-serieel converter). als OS heb ik XP-Lite er op. de laptop zelf heeft geen LPT zag ik net, maar het bijbehorende docking station wel iirc.
Mits die een full fledged parallel poort heeft! Dat is ook niet altijd het geval.
daar wordt ook in de handleiding van de CNC voor gewaarschuwd, dat een laptop t niet altijd goed doet
Zal eens kijken. Staat op zolder ook nog een HP-Compac minitower Met een AMD Athlon64 er in en een Quadro video kaartje. Moet ruim voldoende zijn voor zoiets.
Gewoon proberen met die laptop. De oudere HP's over een docking station hebben vaak wel een fatsoenlijk geïmplementeerde lpt poort is mijn ervaring. Wil het niet gelijk kijk dan of je de poort nog in een andere mode kan zetten in de bios. Of inderdaad een oude desktop.
Ik zou wel een los toetsenbord en muis eraan hangen. Die zijn wat degelijker dan het laptop spul en deze onderdelen hebben het zwaar in zo'n omgeving
Deze hebben allemaal parallele poor onboard, vaak enkel als pinnen op mobo zelf, dus daar moet dan nog even een break-out connectortje bij.
Ook vast wel iets 2e hands te vinden voor een betere prijs, maar om gewoon even een idee te geven voor inspiratie.