Kyra, beetje lomp maar erg leuk

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Kruisvoet of trompetvoet? Zie post 78

Kruisvoet
4
25%
Trompetvoet
12
75%
 
Totaal aantal stemmen: 16

Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2440
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Kyra, beetje lomp maar erg leuk

Bericht door timpert »

Het jaar netjes afgesloten met een laagje verf. Ik ben best tevreden. Nu nog een doosje voor het filter eronder en dan zijn ze klaar! In deze "livery" zullen ze ook in Hengelo te zien en horen zijn.
metverf.jpg
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Kyra, beetje lomp maar erg leuk

Bericht door dre »

Ik ben benieuwd!
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2440
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Kyra, beetje lomp maar erg leuk

Bericht door timpert »

Een tijdje geleden kocht ik via Marktplaats een setje kruisvoeten. Eigenlijk wilde ik trompetvoeten, maar exemplaren die zowel sterk genoeg als laag genoeg (de meesten zijn tafelpoten) zijn waren domweg onvindbaar voor een redelijke prijs. Maar vandaag zat ik even te WOGgen op MP en ik vond ze zowaar! Om de hoek, en nog gratis ook! :rock:

Toch even kijken hoe het toont. Het staat nog los, er komt nog een plateau onder. En een polletje, wat vinden jullie mooier?
Bijlagen
IMG_20240109_204420~2.jpg
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Kyra, beetje lomp maar erg leuk

Bericht door pappaleo »

Trompetvoet. Die kruisvoet staat te iel.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Kyra, beetje lomp maar erg leuk

Bericht door richard »

Zeker weten de trompetvoet. Wat Leo hierboven al aangeeft en het ronde van de voet is een mooie echo van de vorm van de woofer en hoornmond.

De kruisvoet doet denken aan de poot van een schoolstoeltje.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Kyra, beetje lomp maar erg leuk

Bericht door Olaf Analogue »

Ik heb ook op de Trompetvoet gestemd, ik vind deze het mooiste combineren met de luidsprekers.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Kyra, beetje lomp maar erg leuk

Bericht door Kappa7 »

De trompet voet,
De poot van de kruisvoet loopt niet mooi door, had die uit een geheel geweest dan was die optie ook niet gek.
Beide hebben wel iets.
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2440
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Kyra, beetje lomp maar erg leuk

Bericht door timpert »

De kruisvoet is in hoogte verstelbaar, vandaar de stap in dikte. Dat kan een voordeel zijn op een luisterdag, de stoelen daar zijn hoger dan de bank thuis.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Kyra, beetje lomp maar erg leuk

Bericht door Shadow »

Allemaal Bose 901 fetisjisten hier
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2440
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Kyra, beetje lomp maar erg leuk

Bericht door timpert »

Poten van een 901 heb ik ook nog overwogen, maar die bleken te slap :rofl:

Beide poten zijn oorspronkelijk stoelpoten, dus met de belastbaarheid zit het wel goed. Ze zijn stevig en stabiel.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Kyra, beetje lomp maar erg leuk

Bericht door Pjotr »

Die kruisvoet lijkt meer op de poot van een krukje uit de peuterspeelzaal.
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2440
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Kyra, beetje lomp maar erg leuk

Bericht door timpert »

De kruisvoeten lijken bij een paar leden wat onverwerkte schooltrauma's naar boven te halen... :hide:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Kyra, beetje lomp maar erg leuk

Bericht door Pjotr »

Destijds waren er i.i.g. nog geen peuterspeelzalen en crèches. Toen bleef je lekker bij moeders thuis tot aan de basisschool en/of haalde je buiten kattenkwaad uit zoals het betaamde :mrgreen:
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Kyra, beetje lomp maar erg leuk

Bericht door hsmeets »

mag ik vinden dat beide geen porum hebben?

Op basis van de foto: de verhouding is zoek, ik zou meer een 'kruk' achtige voet er onder zetten. Iets in deze richting:

En qua vormgeving kun je de lijnen van de kast volgen (zoals de facetten).
Scherm­afbeelding 2024-01-10 om 14.50.56.png
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Kyra, beetje lomp maar erg leuk

Bericht door Pjotr »

+1

Mee eens. En als je die dan ong 2/3 de breedte van de kast houdt dan stroomlijnt het ook wat meer. Aan de andere kant als je die trompetvoet een mooie kleur geeft, b.v. bordeauxrood, of anderszins wat je mooi vindt, dan fleurt het ook heel wat op.
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2440
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Kyra, beetje lomp maar erg leuk

Bericht door timpert »

hsmeets schreef: wo 10 jan 2024, 14:52
mag ik vinden dat beide geen porum hebben?

Op basis van de foto: de verhouding is zoek, ik zou meer een 'kruk' achtige voet er onder zetten. Iets in deze richting:

En qua vormgeving kun je de lijnen van de kast volgen (zoals de facetten).

Scherm­afbeelding 2024-01-10 om 14.50.56.png
Uiteraard, ik waardeer je mening. Een stoere viervoeter met voortzetting van de facetten heb ik ook overwogen, maar dat wordt hier juist weer een beetje te substantieel gevonden.

De trompetvoeten moeten sowieso een beetje worden opgekuist, ze zijn wat geoxideerd dus een behandeling met alupoets uit de motorzaak zal ze goed doen.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Kyra, beetje lomp maar erg leuk

Bericht door richard »

Zo'n trompet in gepoetst alu is lekker retro, oftewel vintage in fatsoenlijk Nederlands.


En wat de schooltrauma's betreft; ja. Met een nat geregende broek op zo'n kruk... brrr.
grimoire
Berichten: 1089
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 19:34
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Kyra, beetje lomp maar erg leuk

Bericht door grimoire »

timpert schreef: di 09 jan 2024, 21:15
Een tijdje geleden kocht ik via Marktplaats een setje kruisvoeten. Eigenlijk wilde ik trompetvoeten, maar exemplaren die zowel sterk genoeg als laag genoeg (de meesten zijn tafelpoten) zijn waren domweg onvindbaar voor een redelijke prijs. Maar vandaag zat ik even te WOGgen op MP en ik vond ze zowaar! Om de hoek, en nog gratis ook! :rock:

Toch even kijken hoe het toont. Het staat nog los, er komt nog een plateau onder. En een polletje, wat vinden jullie mooier?
heel mooi! :goeie:

over de voeten, eerlijk gezegd doen beide er geen recht aan

een mooie zwarte Z voet er onder zou mijn inziens veel mooier zijn!
of in hetzelfde hout blank gelakt/geolied als de zij/bovenkanten

en dan zo in zijaanzicht " Z --> luisterpositie "
dan is het geen massief blok en zweven ze evengoed een beetje, en springen mooi in het oog

of dat van hout op een of andere manier stevig te maken is weet ik niet

of een floating table maken met zelfde hout als zijkanten en staalkabels (hoe geschikt dat is als standaard voor speakers ivm trillingen etc weet ik niet)
voorbeeldje:
https://www.amazon.in/Tensegrity-Floati ... B0C2V9GC6G

En als je persé voor de trompetvoet wil gaan, keer ze dan om! (brede kant boven) dat zou wellicht wel interessant zijn

en anders het eerder genoemde 'kruk' idee: wat eenvoudiger maar praktischer. kan je er evt nog wat boeken, LP's of een beeldje in kwijt
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2440
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Kyra, beetje lomp maar erg leuk

Bericht door timpert »

grimoire schreef: za 13 jan 2024, 9:05
een mooie zwarte Z voet
Ook die heb ik overwogen, ziet er zeker wat stoerder uit. Van hout zie ik dat niet zo zitten, maar de plaatselijke smid is wel te porren om zoiets voor me te maken. Echter, de trompetters hebben een heel groot voordeel: je kan er niet zo makkelijk onderdoor kruipen. We hebben twee dieren die dat toch graag proberen ook al past het net niet, met alle gevolgen van dien...
grimoire schreef: za 13 jan 2024, 9:05
keer ze dan om
Geinig idee, ik weet zo niet of dat kan. Door het perspectief lijken de voeten iets kleiner dan ze zijn, dus het zou best kunnen dat de basis van de voet iets breder is dan de luidspreker. Als dat niet zo is, dan is het natuurlijk te overwegen. Ga ik even bekijken.
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2440
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Kyra, beetje lomp maar erg leuk

Bericht door timpert »

Helaas bleek de plaat waar ik de luidsprekers van gemaakt heb niet meer leverbaar door de oorlog in Oekraïne, dus een mooi plateau waar ze op kunnen staan zat er niet in. Van het restje hout dat ik nog had heb ik maar een klosje gemaakt om de luidsprekers op hoogte en rechtop te krijgen, omdat het stoelpoten zijn staat de montageplaat bovenaan de voeten onder een kleine hoek (3 graden) naar achteren. Niet de mooiste oplossing, maar het moet maar even zo.

Nog een net kistje om de filters heen, en dan zijn ze klaar voor zaterdag! Hier alvast een plaatje samen met de naamgeefster (links):
woefs.jpg
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2440
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Kyra, beetje lomp maar erg leuk

Bericht door timpert »

Na een (volgens mij) geslaagde demo in Hengelo is het tijd om dit project af te sluiten en de speakers in gebruik te nemen. Het was leuk en leerzaam, en ze doen hun naamgeefster echt eer aan: ze zijn leuk, een beetje lomp, gaan hard, hebben ruimte nodig en vreten alles. Na een paar uurtjes kelder opruimen had ik ineens een zeldzaam uitzicht:
Screenshot 2024-02-04 153649.jpg
Tijd voor iets nieuws dus! Wat het wordt houd ik nog even voor me, maar ik beloof iets interessants.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Kyra, beetje lomp maar erg leuk

Bericht door Henkjan »

zeker een geslaagde demo, zeer fijne speakers hoor.

in t echt wel veel groter dan op de foto :rofl:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Kyra, beetje lomp maar erg leuk

Bericht door Barry2001 »

Ja ‘gewoon’ lekkere speakers, compleet, niks mis mee. En een formaat kun je wel aan wennen :mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”