zo.....

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: zo.....

Bericht door John P »

Uit de bouw weet ik dat het akoestische voordeel van een dubbelwandige tussenmuur al te niet gedaan kan worden door resten bouwafval die in de spouw belanden. Daarom worden deze ook altijd gevuld met steenwol, ook al heeft dat geen thermisch voordeel. Ik kan mij dan ook goed voorstellen dat een stuk hout i.p.v. bitumen de werking van het compound kastje behoorlijk teniet doet. Ik zou in ieder geval het hout iets vrij houden van een schil zodat ze geen contact maken.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36753
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: zo.....

Bericht door Pjotr »

Henkjan schreef: za 30 dec 2023, 20:17
btdt. nu dus braaf handschoenen aan met die zooi
Beslist even een doos nitrilhandschoentjes bij de action halen! Pot goede werplaatshandzeep (Swarfega, Dreumex, Bison, etc.) is ook wel handig. En een veiligheidsbril op! Het spul is sowieso erg irriterend.
Bijlagen
veiligheidsblad_570329.pdf
(196.74 KiB) 95 keer gedownload
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8114
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: zo.....

Bericht door Kappa7 »

Pjotr schreef: za 30 dec 2023, 20:55
richard schreef: za 30 dec 2023, 20:01
Pjotr schreef: za 30 dec 2023, 17:48
Ja bitumen heeft een lage "Surface energie", net als PE en PP. Daarvoor zijn speciale lijmtapes.
Bitumen lijm je eigenlijk met (warme) bitumen. Het is een dik viskeuze vloeistof, ook al lijkt het hard.
Nou tegen de tijd dat die spiekerwandloodbitumen vloeibaar wordt staat het hout in de fik!
Valt best mee hoor.
Hoe denk je dat vroeger (voor de tijd van het plakplastiek) het bitumen dakleer op de houten daken werd vast gemaakt.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36753
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: zo.....

Bericht door Pjotr »

Kappa7 schreef: za 30 dec 2023, 21:23
Hoe denk je dat vroeger (voor de tijd van het plakplastiek) het bitumen dakleer op de houten daken werd vast gemaakt.
Gespijkerd met asfaltnagels en daarna de brander er over. Gaat nog zo en zo is menig sporthal en zwembad afgefikt... Tegenwoordig zijn de spijkers door kit vervangen maar de brander gaat nog steeds over de naden.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8114
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: zo.....

Bericht door Kappa7 »

Dat was pas later, daarvoor werd gewoon direct op hout gebrand.
gebeurd nog wel bij kleine afdakjes.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12412
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: zo.....

Bericht door pappaleo »

John P schreef: za 30 dec 2023, 21:07
Uit de bouw weet ik dat het akoestische voordeel van een dubbelwandige tussenmuur al te niet gedaan kan worden door resten bouwafval die in de spouw belanden. Daarom worden deze ook altijd gevuld met steenwol, ook al heeft dat geen thermisch voordeel. Ik kan mij dan ook goed voorstellen dat een stuk hout i.p.v. bitumen de werking van het compound kastje behoorlijk teniet doet. Ik zou in ieder geval het hout iets vrij houden van een schil zodat ze geen contact maken.
Dit is hier toch niet aan de orde? Je suggereert dat een stukje hout tussen buiten en binnenwand (in plaats van bitumen) de akoestische isolatie te niet doet. Mijns inziens is de sandwichconstructie bedoeld om de interne demping van het paneel te vergroten. Het natrillen van het paneel wordt verkort.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36753
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: zo.....

Bericht door Pjotr »

Psies. En als dat hout nu eens niet natrilt? Oftewel paneel resonanties liggen buiten het werkingsgebied van de speakerunit? Dikke kans met zulke kleine kastjes.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12412
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: zo.....

Bericht door pappaleo »

Ik denk dat de paneelresonantie wel tussen de 80 en 2000 Hz ligt. Dus wel in het werkingsgebied van het woofertje.
Maar of het zoden aan de dijk zet?
Het is in ieder geval een leuke exercitie, een beetje "omdat het kan".
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36753
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: zo.....

Bericht door Pjotr »

Dat is het zeker! Om het goed te weten wat het doet zou je er zo'n MFB opnemertje van Chris op moeten plakken.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: zo.....

Bericht door Henkjan »

hé daar zeg je wat, als t goed is heb ik zo'n trillingsopneemdinges met mic aansluiting (bij Rumoh gekocht), eens zien of ik dat aan de praat krijg
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12412
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: zo.....

Bericht door pappaleo »

En dan vergelijken met een van je testkastjes natuurlijk.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: zo.....

Bericht door Henkjan »

ja. moet ik wel alles weer terugzetten, maar je moet wat overhebben voor de wetenschap
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: zo.....

Bericht door Henkjan »

IMG_20231230_223835Z_HDR.jpg
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12412
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: zo.....

Bericht door pappaleo »

En een hoek?
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: zo.....

Bericht door John P »

Nu heeft bitumen wel enige stijfheid en zijn de doosjes sowieso wel enigermate gekoppeld. Mijn akoestische kennis schiet hier te kort. Of het worden moeilijke berekeningen of je kijkt wat er in het echie gebeurt. Ik acht de kans op explosies niet heel groot.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12412
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: zo.....

Bericht door pappaleo »

Ze zijn ontworpen voor bij de tv. Dat beperkt dan wel het filmaanbod in ernstige mate. In veel films komen explosies voor.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: zo.....

Bericht door Shadow »

:rofl:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36753
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: zo.....

Bericht door Pjotr »

John P schreef: za 30 dec 2023, 23:49
Ik acht de kans op explosies niet heel groot.
Die Konstruktielijm is wel bruislijm hè. Kan mij van buren verderop destijds nog wel herinneren dat zij het vooronder van hun zeilbootje vol gingen schuimen met PU: Het mooie mahonie houten bovendek bij het vooronder helemaal open gescheurd... :shock:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36753
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: zo.....

Bericht door Pjotr »

Maar weer even OnT. Omdat ik zelf toch wel erg nieuwsgierig was naar de effectiviteit van Konstuktielijm voor de bevestiging van loodbitumen, zelf even een proefje gedaan gisteren. Toch ook wel wat problemen gehad met de kwaliteit van de lijmfilm die daar standaard op zit in het verleden.

Take 1

Het verlijmen:
IMG_3484_NCA.jpg
Eerst de LB opgeschuurd met P60. Doordat de lijm wat bruist vult het goed de oneffenheden.

Take 2

De stektetest:
IMG_3485_NCA.jpg
Hmm, laat zich i.i.g. niet zomaar los breken. Zit behoorlijk vast!

Take 3

Maar even de steekbeitel te hand genomen:
IMG_3488_NCA.jpg
Zo te zien breekt alleen het oppervlak los van de bitumen maar blijft dat wel goed aan de lijm vast zitten. Alleen het onderliggende bitumen breekt los! Conclusie: Die bruislijm doet het prima hier. Geen zorgen daarover, dat zit wel vast. Proef geslaagd!

Benieuwd naar het verdere resultaat O:)
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: zo.....

Bericht door dre »

Mooi test Peter! =D>

Ik moet eerlijk zeggen dat ik er niet heel veel vertrouwen in had.... :mrgreen:

Prima keuze HJ. 8)
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: zo.....

Bericht door Henkjan »

:goedzo: mooie test Peter, bedankt. nu had ik er al redelijk vertrouwen in, maar nu bevestigd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36753
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: zo.....

Bericht door Pjotr »

Ik merkte met schuren dat er verschillende soorten zijn. Ik heb ook nog een stuk waar op de gladde kant ook een soort van dunne plastic folie zit ter afwerking. Die folie trek je er vrij gemakkelijk af maar dat lijkt mij niet de bedoeling. Lijkt meer op een afwerklaag. Een anders stuk, dat wat ik gebruikt heb voor de proef, heeft dat niet.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12412
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: zo.....

Bericht door pappaleo »

Op alle bitumen die ik heb, zit die folie. Ik trek het er wel af. Als ik het bitumen plak, dan zit de gladde (nou ja, enigszins gestructureerde) zijde vol met stof en aanslag. Trek je die folie er af, dan is het mooi zwart.
In dit geval, als deze zijde ook gelijmd moet worden, dan lijkt die folie me in de weg te zitten voor een optimale hechting.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: zo.....

Bericht door Henkjan »

die folie zat er op het door mij gebruikte bitumen ook op, heb ik idd voor het lijmen er af gehaald
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: zo.....

Bericht door richard »

Als de folie een PE-folie is zal de bruislijm daar waarschijnlijk niet goed aan hechten. Maar mooie test, ik had niet verwacht dat de hechting zo goed was.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”